Πριν μερικές μέρες η ένταξη της Mitsubishi στη συνεργασία των Honda και Nissan αντιμετωπίστηκε ιδιαίτερα θετικά. Κρίθηκε ως μία κίνηση ενότητας στο στόχο της επιτάχυνσης έρευνας και ανάπτυξης (R&D) καινοτόμων τεχνολογιών, ιδιαίτερα στους τομείς των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και των λύσεων κινητικότητας. Με τον συνδυασμό της τεχνογνωσίας και των πόρων των τριών εταιρειών, θεωρείται ότι αναμένεται να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας και να μειωθεί το κόστος παραγωγής νέων οχημάτων.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με συνεργάτιδα του Bloomberg στους The Japan Times, υπάρχουν ειδικοί, προφανώς Ιάπωνες, που βλέπουν ορατή την απειλή των κινεζικών EV (Εlectric Vehicle) και που υποστηρίζουν πως η Toyota δεν θα πρέπει να θεωρείται αντίπαλος των παραπάνω τριών εταιρειών αλλά εν δυνάμει σύμμαχός τους. Η πρότασή τους σχετίζεται με την εξέλιξη του λογισμικού (σ.σ. εκτιμάται πως σε λίγα μόλις χρόνια ελάχιστοι, δύο με τρεις, κατασκευαστές software θα έχουν απομείνει) και τις πιιθανότητες να «κανιβαλλιστούν» οι προσπάθειες αν δεν είναι μαζί τους και το ισχυρό πρόσωπο της Toyota.
Η τελευταία ηγείται στον τομέα των υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων, διαθέτει ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο καινοτόμων τεχνολογιών και σημαντικότατη διεθνή παρουσία. Μην ξεχνάμε πως είναι ο Νο 1 σε πωλήσεις όμιλος παγκοσμίως. Επιπλέον, η Toyota έχει ήδη προχωρήσει σε σημαντικές συνεργασίες με άλλες εταιρείες, όπως η Panasonic για την ανάπτυξη μπαταριών, κάτι που την τοποθετεί σε πλεονεκτική θέση σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Για παράδειγμα, λοιπόν, ο Χιροάκι Τακάντα, πανεπιστημιακός καθηγητής πληροφορικής που, μάλιστα, προήδρευσε στην επιτροπή που θέσπισε η ιαπωνική κυβέρνηση για οχήματα που καθορίζονται σε μεγάλο βαθμό από το λογισμικό, τόνισε την ανάγκη της ακόμα πιο ισχυρής ιαπωνικής συσπείρωσης. Αυτό είναι σε αρμονία με το στόχο της κυβέρνησης που ανακοινώθηκε τον Μάιο και θέλει έως το 2030 το 30% των αυτοκινήτων της παγκόσμιας αγοράς να ελέγχεται από ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες ή εθνικές εταιρείες λογισμικού.
Ωστόσο μέχρι στιγμής οι κινεζικές και η Τesla έχουν το προβάδισμα στα λειτουργικά συστήματα πίσω από το software για πιο «έξυπνα» και αυτόνομα αυτοκίνητα – τομείς εξίσου σημαντικούς με αυτούς τους κατασκευής κινητήρων ή μπαταριών. Με τον ίδιο τρόπο που ο τομέας των smartphone ουσιαστικά ελέγχεται από δύο εταιρείες, τη Google και την Apple με τα αντίστοιχα λειτουργικά τους συστήματα Android και iOS, έτσι και «η αυτοκινητοβιομηχανία θα οριοθετηθεί», είπε ο Tακάντα.
Το υποθετικό σχήμα λέει ότι αν η Toyota προσχωρούσε στις Honda, Nissan και, εσχάτως, Mitsubishi Motors στην ανάπτυξη ενός λειτουργικού συστήματος για αυτοκίνητα, αυτός θα ήταν ένας «πιθανός τρόπος» για να γίνει η Ιαπωνία παγκόσμιος ηγέτης. Την ίδια στιγμή τονίστηκε πως οι Google και Huawei Technologies είναι πιθανό να αναδειχθούν ως ισχυροί κατασκευαστές λειτουργικών συστημάτων στην αυτοκινητοβιομηχανία. Όπως είπε ο Tακάντα, «ακόμα και η Tesla θα δυσκολευτεί να το κάνει μόνη της».
Βάζοντας κάτω και τα νούμερα, οι Honda, Nissan και Mitsubishi μαζί πούλησαν περίπου 8,5 εκατομμύρια μονάδες παγκοσμίως το οικονομικό έτος που έληξε τον Μάρτιο, δηλαδή λιγότερες από τις περίπου 11 εκατομμύρια μονάδες που πουλήθηκαν από εταιρείες του ομίλου Toyota. Αν μάλιστα προστεθούν οι πωλήσεις από αυτοκινητοβιομηχανίες στις οποίες η Toyota έχει ήδη μετοχές, συμπεριλαμβανομένων των Mazda, Subaru και Suzuki Motor, τότε ο συνολικός αριθμός αυτός αυξάνεται στις περίπου 16,5 εκατομμύρια πωλήσεις αυτοκινήτων.
Τέλος, το ιαπωνικό υπουργείο Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας εκτίμησε ότι οι πωλήσεις οχημάτων που καθορίζονται από λογισμικό παγκοσμίως θα φτάσουν μεταξύ των 35 και 41 εκατομμυρίων μονάδων το 2030, ενώ τα παγκόσμια έσοδα από υπηρεσίες robotaxi θα φτάσουν τα 80 τρισεκατομμύρια γιεν (550 δισεκατομμύρια δολάρια) έως το 2035.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News