Είναι 86 χρόνων, αλλά απεχθάνεται να την περιγράφουν ως «εθνικό θησαυρό», ως «μέρος του συλλογικού πολιτιστικού ιστού» της Βρετανίας, παρά την εντυπωσιακή και πολυετή καριέρα της στο θέατρο, κατ’ αρχάς, αλλά και στον κινηματογράφο. Η Τζούντι Ντεντς, η οποία βρίσκεται αποκλεισμένη εδώ και πολλούς μήνες, ούτε η ίδια θυμάται από πότε, στο σπίτι της στην εξοχή του Σάρεï στη νοτιοανατολική Αγγλία. Αλλά προ δεκαημέρου έλαβε την πρώτη δόση του εμβολίου κατά του κορονοϊού και ευελπιστεί ότι θα τερματιστεί σύντομα αυτό που η ίδια αποκαλεί «μερική και προσωρινή σύνταξη».
Εως και πριν από την πανδημία, παρά την προχωρημένη της ηλικία, η Τζούντι Ντεντς συνήθιζε να τρώει και να πίνει πάνω στη σκηνή και να πετάγεται από το ένα πλατό στο άλλο, «αλλά τα θέατρα έκλεισαν, ποιος ξέρει για πόσο και οι παραγωγές έχουν παγώσει», υπενθυμίζει σε κείμενό του ο Ζαν Μπρουκς του Guardian, κι αυτό σημαίνει πως και η κορυφαία αγγλίδα ηθοποιός, όπως πλήθος συναδέλφων της σε όλον τον κόσμο, βρίσκεται στο σπίτι της παροπλισμένη.
Συνομιλώντας τηλεφωνικώς με τον βρετανό δημοσιογράφο, η Ντεντς αποκάλυψε πως ξυπνάει κάθε πρωί αποφασισμένη να παραμείνει ολημερίς απασχολημένη. Συνήθως, όμως, επιστρέφει στο κρεβάτι της με τις περισσότερες από τις δουλειές της μισοτελειωμένες, καθώς πολύ σύντομα «ο χρόνος αρχίζει να σέρνεται».
Πρόσφατα η Ντεντς έμαθε ότι είναι συναισθητική: «Σκέφτηκα ότι αυτό είμαι. Γιατί πάντα συνδύαζα τις ημέρες της εβδομάδας με συγκεκριμένα χρώματα. Ποτέ δεν έδωσα ιδιαίτερη σημασία, αλλά έτσι λειτουργεί το μυαλό μου. Και ξαφνικά δεν υπάρχουν πια. Οι ημέρες της εβδομάδας δεν έχουν καθόλου χρώμα. Δεν υπάρχει καμία δομή, κανένας σχεδιασμός», εξήγησε η ίδια, αναφέροντας ότι πλέον περνά τον καιρό της παρέα με τις αναμνήσεις της και τα ενθύμιά της αλλά και «διάφορα ανήσυχα φαντάσματα».
Ισχυρίζεται, μάλιστα, ότι έχει συναντήσει ένα φάντασμα κατά το παρελθόν, αλλά δεν το πολυσυζητά, μην τυχόν και νομίσει ο κόσμος πως έχει αρχίσει να χάνει τα λογικά της. «Αλλά θυμάμαι να βρίσκομαι στο μνημόσυνο του ηθοποιού Μάικλ Ντένισον στο Θέατρο Haymarket νωρίς το πρωί. Και κατέβαινα τις σκάλες προς την πλατεία και είδα κάποιον με μαύρο φράκο να τρέχει μπροστά μου. Και μετά κάτω δεν υπήρχε κανένας. Αλλά πολλοί άνθρωποι δηλώνουν πως έχουν δει φαντάσματα στο Haymarket ή σε άλλα θέατρα οπουδήποτε. Και μου φαίνεται απόλυτα λογικό. Νομίζω ότι πάντα υπάρχουν πολλά πνεύματα στο θέατρο», επισήμανε η Ντεντς, και σίγουρα η γνώμη της έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς πέρασε δεκαετίες ολόκληρες πάνω στη σκηνή, «αρχικά στο Γιορκ, την γενέτειρά της, στη συνέχεια στο Ολντ Βικ και μετά παντού».
Πλέον, ωστόσο, διανύοντας την ένατη δεκαετία της ζωής της, κουράζεται πιο εύκολα και έχει σχεδόν χάσει την όρασή της. «Αλλά πριν από αυτό, Θεέ μου, τίποτα δεν μπορούσε να την σταματήσει», αναφέρει ο Μπρουκς, υπενθυμίζοντας πως η Τζούντι Ντεντς «ήταν γνωστή ως “The Mighty Atom”, ως μία πύρινη σφαίρα με ύψος ένα μέτρο και 55 εκατοστά, ευέλικτη και ανθεκτική».
Oποτε δεν βρισκόταν στη σκηνή, παρέμενε στα παρασκήνια, και παρακολουθούσε την παράσταση, ρουφώντας την. «Λάτρευε την αλληλεπίδραση με το κοινό, τις ατέρμονες δυνατότητες. Την αίσθηση ότι ένα έργο μπορεί να αλλάξει και να εξελιχθεί με τον καιρό αλλά και το ότι καμία παράσταση δεν ήταν ίδια με την προηγούμενη».
Η Ντεντς αποκάλυψε ότι ποτέ δεν ήθελε ιδιαίτερα να γίνει ηθοποιός του κινηματογράφου, καθώς το πάθος της ήταν το θέατρο, στο οποίο αφιερώθηκε ολοκληρωτικά, καταφέρνοντας, τελικά, να καταλάβει περίοπτη θέση στο πάνθεον του βρετανικού θεάτρου.
«Πρόσφατα, ένας αμερικανός δημοσιογράφος μου είπε “εεε, νομίζω πως ασχοληθήκατε λίγο και με το θέατρο” και ήταν σαν ένα βέλος να διαπερνά την καρδιά μου. Σκέφτηκα, “αγαπητέ μου, αυτό ισχύει για τις δεκαετίες του ‘60, του 70, του ‘80 και του ‘90”. Χιλιάδες ερμηνείες που χάθηκαν σε μία στιγμή», εξήγησε η ηθοποιός.
Αλλωστε η καριέρα της στο Χόλιγουντ άρχισε με τον πλέον αποθαρρυντικό τρόπο, καθώς ένας γνωστός σκηνοθέτης την απέρριψε για έναν ρόλο, αναφέροντας πως «ήταν πολύ κοντή και πολύ απλή» και συμβουλεύοντάς την να παραμείνει στη σκηνή και να αφήσει τον κινηματογράφο. Η Ντεντς δεν αποκάλυψε το όνομα του σκηνοθέτη, ούτε, φυσικά, της ταινίας αλλά επισήμανε πως σημείωσε τεράστια επιτυχία.
Τεράστια, όμως επιτυχία, στο Χόλιγουντ σημείωσε, τελικά, και η ίδια, χάρη «τουλάχιστον εν μέρει» στον Χάρβεï Γουάινσταϊν, τον πάλαι ποτέ πανίσχυρο κινηματογραφικό παραγωγό ο οποίος εκτίει ποινή κάθειρξης 26 ετών, έχοντας καταδικασθεί για βιασμό και σεξουαλική επίθεση. Εκείνος έθεσε τις βάσεις για να τιμηθεί τελικά η βρετανίδα ηθοποιός για την ερμηνεία της ως Ελισάβετ Α’ της Αγγλίας στο «Shakespeare in Love». Παρότι εμφανίζεται στην οθόνη για μόλις οκτώ λεπτά κέρδισε τελικά το Οσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου.
«Εργάστηκα πολύ για τον Χάρβεï, πάρα πολύ. Και ήταν πάντα απόλυτα συμπαθητικός. Ισως να ήμουν τυχερή, αλλά αυτό γνωρίζω. Συμπάσχω τους ανθρώπους που δεν στάθηκαν τόσο τυχεροί. Ομως ήταν ένας φίλος. Ηταν ένας απόλυτα ευγενικός και ευχάριστος και φιλικός άνθρωπος. Πότε δεν έζησα τον Χάρβεï διαφορετικά. Δεν γνώριζα τίποτα το μεμπτό για το άτομό του. Και ούτε με είχαν προειδοποιήσει. Οπότε φυσικά και μπορώ να τον κρίνω, αλλά ποτέ δεν βίωσα αυτήν την άλλη πλευρά του», εξήγησε η ηθοποιός δίχως περιστροφές.
Επιστρέφοντας στο παρόν, η Ντεντς ανέφερε ότι το «το μυστικό στο λοκντάουν είναι να παραμένεις απασχολημένος και φρέσκος. Αλλά αυτό εύκολα λέγεται, δύσκολα γίνεται πράξη», παραδέχτηκε, σημειώνοντας πως περνά τον καιρό της παρέα με τον 23χρονο εγγονό της, με τον οποίο συγκατοικεί τον τελευταίο χρόνο, είτε συζητώντας είτε ετοιμάζοντας βίντεο για το TikTok.
Η Τζούντι Ντεντς δυσκολεύεται ιδιαίτερα να προσαρμοστεί στις νέες πρωτόγνωρες συνθήκες και σύμφωνα με τον δημοσιογράφο του Guardian αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι είναι «εργασιομανής». Κάποτε, η ηθοποιός είχε υποστηρίξει ότι σπάνια αρνείται κάποιον ρόλο και σήμερα επιβεβαιώνει πως η δήλωσή της ανταποκρίνεται εν πολλοίς ακόμα στην πραγματικότητα.
Αρχικά διαβάζει ο ατζέντης της τα οποία σενάρια και επιλέγει τα καλύτερα και τα παρουσιάζει μετά συνοπτικά στην ηθοποιό και εκείνη συνήθως απλά προσαρμόζει το πρόγραμμά της σύμφωνα με τις ανάγκες της εκάστοτε παραγωγής. Μόνον έναν ρόλο δεν θα δεχόταν σήμερα να υποδυθεί, «μιας γυναίκας ηλικίας 86 ετών η οποία δεν μπορεί να δει. Δεν θα υποδυθώ αυτόν το ρόλο, ευχαριστώ», είπε γελώντας και επισημαίνοντας ότι «στα μάτια του μυαλού μου είμαι λεπτή, 1,82 και περίπου 39 χρόνων».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News