Τη ριζική αλλαγή που έχει επέλθει και στο ελληνικό μουσικό οικοσύστημα στην digital εποχή αποτυπώνει η πρώτη ολοκληρωμένη μελέτη για τη μουσική βιομηχανία και τις επιλογές των ελλήνων ακροατών, που πραγματοποιήθηκε από το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).
Ωστόσο, το ραδιόφωνο εξακολουθεί να αποτελεί την πρώτη επιλογή των ελλήνων ακροατών, οι οποίοι σε ποσοστό 76,7% προτιμούν τις ραδιοσυχνότητες για να απολαύσουν τα αγαπημένα τους μουσικά κομμάτια και τραγούδια, αλλά και για να ενημερωθούν για τις τάσεις στην ελληνική και ξένη μουσική σκηνή.
Ο στόχος της έρευνας ήταν η χαρτογράφηση του μουσικού οικοσυστήματος της Ελλάδας, η αποτύπωση της συμβολής του στην οικονομία της χώρας μας και η ανάδειξη των βασικών προκλήσεων που παρουσιάζονται στην ελληνική μουσική βιομηχανία.
Τα πρωτογενή ευρήματα υπογραμμίζουν τον κεντρικό ρόλο των τεχνολογικών εξελίξεων, καθώς και των μεταβαλλόμενων καταναλωτικών συνηθειών, που οδηγούν σε σημαντικές αλλαγές.
«Στροφή» στην digital ακρόαση
Aνοδο εμφανίζουν οι υπηρεσίες streaming, με 54,7% των χρηστών να τις επιλέγουν ως κύριο μέσο ακρόασης μετά το ραδιόφωνο, που παραμένει το επικρατέστερο μέσο αυτή τη στιγμή, με ποσοστό 76,7%. Σε ηλικίες έως 34 ετών το streaming είναι το επικρατέστερο μέσο ακρόασης μουσικής: 81,2% στις ηλικίες 18-24 ετών, 72,7% στις ηλικίες 25-34 ετών.
Η συντριπτική πλειονότητα των ακροατών, δηλαδή 4 στους 5, δηλώνει πως ακούει μουσική καθημερινά και από αυτούς τους ακροατές 4 στους 5 ακούν μουσική για τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα. Ωστόσο, παρά τη σπουδαιότητα της μουσικής στην καθημερινότητα των χρηστών, το 39,7% των ακροατών δεν πληρώνει για μουσική, ενώ το 41,1% πληρώνει λιγότερο από 100 ευρώ ετησίως για αγορά μουσικής, παρακολούθηση συναυλιών και πληρωμή συνδρομών.
Παρ’ όλα αυτά, το 39,5% των συμμετεχόντων στην έρευνα δηλώνει ότι η πληρωμή για μουσική από έναν χώρο εστίασης ή διασκέδασης επηρεάζει δυνητικά την επιλογή τους για να το επισκεφθούν.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις ψυχαγωγίας αναπαράγουν μουσική από ψηφιακά κανάλια. Οι απαντήσεις των επαγγελματιών της ψυχαγωγίας καταδεικνύουν πως περισσότερες από το 60% των επιχειρήσεων αναπαράγουν μουσική μέσα από ψηφιακά κανάλια.
Επισημαίνεται ότι η μουσική είναι καθοριστικής σημασίας για τη λειτουργία των επιχειρήσεων στον χώρο της εστίασης-ψυχαγωγίας, καθώς, με βάση την εμπειρία τους από τα περιοριστικά μέτρα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι επιχειρηματίες δήλωσαν ότι η απουσία της μουσικής είχε αρνητική επίδραση στον αριθμό των πελατών, τη μέση διάρκεια παραμονής και τη μέση δαπάνη στο κατάστημα.
Συγκεκριμένα, το 68,6% των επιχειρηματιών δηλώνουν πως οι επιχειρήσεις τους δεν θα λειτουργούσαν το ίδιο επιτυχημένα χωρίς μουσική. Παράλληλα, το 62,2% πληρώνει για πνευματικά δικαιώματα για χρήση μουσικής, με την πλειονότητα των επαγγελματιών να δηλώνει πως δίνει λιγότερα από 500 ευρώ ετησίως.
Το μουσικό οικοσύστημα και το ΑΕΠ της χώρας
Το οικοσύστημα της μουσικής συνεισφέρει στο εγχώριο ΑΕΠ περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και περίπου 5.400 ισοδύναμες θέσεις πλήρους απασχόλησης. Σύμφωνα με τη μελέτη, ο περιορισμός της μη εξουσιοδοτημένης χρήσης μουσικής, που συνεπάγεται τη βελτίωση της δραστηριότητας του οικοσυστήματος, μπορεί να αυξήσει –υπό προϋποθέσεις– την οικονομική επίδραση σε 300 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ και σε 7.900 ισοδύναμες θέσεις πλήρους απασχόλησης.
Ενδεικτικά, αν εισπράττονταν τα δικαιώματα από όλες τις επιχειρήσεις που θα πλήρωναν για τη χρήση μουσικής, η αξία των δικαιωμάτων θα ήταν τετραπλάσια (42 εκατ. ευρώ). Η μελέτη διεξήχθη με πρωτοβουλία της εταιρείας τεχνολογίας Orfium, με αφορμή το χρηματικό βραβείο που έλαβε για τη διάκριση «Νεοφυής Επιχείρηση της Χρονιάς» από το Elevate Greece.
Ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, καθηγητής Νίκος Βέττας, σχολίασε: «Η μελέτη αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η μουσική στην καθημερινότητά μας, αλλά και τη συμβολή της στην οικονομία, που είναι πολύπλευρη. Είναι κρίσιμης σημασίας να αναπτυχθεί περαιτέρω ένα ισχυρό μουσικό οικοσύστημα που θα ωφελεί όλους. Η σύγχρονη τεχνολογική υποδομή, η πληροφόρηση και η διαφάνεια είναι απαραίτητες για την επίτευξη αυτού του στόχου και τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας της μουσικής βιομηχανίας».
«Ελπίζουμε ότι η μελέτη θα αποτελέσει ένα σημείο εκκίνησης για να βοηθήσει τους φορείς χάραξης πολιτικής και τις επιχειρήσεις να αναπτύξουν στρατηγικές που θα ενισχύσουν την ελληνική μουσική, καθώς και τους δημιουργούς που αντιμετώπισαν ιδιαίτερες δυσκολίες τα τελευταία χρόνια» ανέφερε από την πλευρά του ο Μιχάλης Πετυχάκης, chief technology officer της Orfium.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News