Μάτσα, το πράσινο τσάι που κατακτά τον κόσμο
Μάτσα, το πράσινο τσάι που κατακτά τον κόσμο
Το ξέρατε ότι η τελευταία τάση στα ροφήματα (και όχι μόνο) είναι το μάτσα; Το εκλεκτό ιαπωνικό τσάι σε σκόνη, με το λαμπερό πράσινο χρώμα, βλέπει τη δημοτικότητά του να αυξάνεται σε όλον τον κόσμο. Είναι καλύτερο, λένε οι ειδήμονες, από το πράσινο τσάι που παρασκευάζεται με μούλιασμα των φύλλων σε καυτό νερό, αφού πίνοντας μάτσα καταναλώνεις και τα φύλλα σε μορφή σκόνης. Προτείνεται, εξάλλου, ως υγιεινή επιλογή, εναλλακτική του καφέ, κάτι που όμως αμφισβητείται. Γιατί είναι άλλο πράγμα να πίνεις το μάτσα τελετουργικά και σε κατάσταση ζεν, σκέτο βεβαίως, και άλλο ως συστατικό ενός ροφήματος τίγκα στη ζάχαρη, όπως το μάτσα λάτε, που έχει γίνει πολύ της μόδας τελευταία, και είναι ο βασικός τρόπος που προωθείται το μάτσα τελευταία.
Διάσημοι σταρ και σελέμπριτις, όπως ο Μπραντ Πιτ, η Γκουίνεθ Πάλτροου, η Κάιλι Τζένερ και η Ριάνα, είναι γνωστοί fans του μάτσα, το οποίο είναι επίσης πολύ δημοφιλές στα social media. Στο TikTok υπάρχουν 1,2 εκατ. αναρτήσεις με το hashtag #matcha και περισσότερα από 720.000 βίντεο με πάνω από 15 δισ. θεάσεις, ενώ στο Instagram το #matcha έχει 8,3 εκατ. αναρτήσεις και το #matchalatte 1,789 εκατ. αναρτήσεις ενθουσιωδών χρηστών, που μοιράζονται συνταγές και εξηγούν στους ακολούθους τους πώς μπορούν να διακρίνουν μια σκόνη μάτσα υψηλής ποιότητας.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Μάτσα λάτε με κρέμα λεβάντας
Πριν από μερικά χρόνια ήταν άγνωστο πέρα από τους λάτρεις της ιαπωνικής κουλτούρας, σήμερα όμως ο «νέος πράσινος γίγαντας που κυρίευσε τον κόσμο», όπως χαρακτηρίζει ο Guardian το μάτσα, χρησιμοποιείται σε ζεστά ή παγωμένα λάτε (ροφήματα με γάλα), σε ενεργειακά ποτά, κέικ, μους, σοκολατάκια, και σε πολλά άλλα είδη, με ή χωρίς αλκοόλ, φτιαγμένο παραδοσιακά ή αρωματισμένο με γιούζου ή λεβάντα. Μπορείς να το παραγγείλεις σε εξειδικευμένες εταιρείες τσαγιού (online βεβαίως) ή να το βρεις σε φακελάκια.
Η λατρεία, δε, του μάτσα λάτε φαίνεται πως αναπτύχθηκε μαζί με την αλυσίδα καφέ Blank Street, που ιδρύθηκε μόλις το 2020 στο Μπρούκλιν από δύο νεαρούς –τους Βινάι Μέντα και Ισαμ Φράιχα από τα ΗΑΕ και τον Λίβανο αντίστοιχα, οι οποίοι βρέθηκαν στη Νέα Υόρκη για σπουδές– και μέσα σε ελάχιστο χρόνο επεκτάθηκε και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Στα 80 καταστήματα της Blank Street στη Βρετανία και στις ΗΠΑ, κάθε τέσσερα δευτερόλεπτα πωλείται κάποια μορφή του ροφήματος με βάση το πράσινο τσάι –όπως παγωμένο μάτσα λάτε σε αποχρώσεις του πράσινου, του κρεμ (με γεύση λευκής σοκολάτας) ή του μοβ (μπλούμπερι)–, δηλαδή περίπου 10.000 ροφήματα καθημερινώς, γράφει ο Economist. Το βρετανικό περιοδικό προσθέτει ότι ανάμεσα στο καλοκαίρι του 2023 και το καλοκαίρι του 2024 οι ημερήσιες πωλήσεις μάτσα πενταπλασιάστηκαν.
Στην Ιαπωνία, κορυφαία χώρα παραγωγής μάτσα παγκοσμίως, το 2023 η εξαγωγική αξία του τσαγιού αυξήθηκε κατά 33% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η παγκόσμια, δε, αγορά προϊόντων, που βασίζονται στο μάτσα φτάνει περίπου τα 4,24 δισ. δολάρια και έως το 2029 θα αυξηθεί κατά περίπου 53%, σύμφωνα με τις προβλέψεις της εταιρείας συμβούλων Business Research Company.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
#matcha #matcharecipes #matchatiramisu #matchamousse #matchasmoothie #coconutcloud
Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι η Ασία απορροφά περισσότερο από το 40% της συνολικής κατανάλωσης μάτσα. Η σκόνη πράσινου τσαγιού μάτσα χρησιμοποιείται σε εμφιαλωμένα προ-αναμεμειγμένα ποτά, αλλά και σε παγωτά, σε μπισκότα και στο ιαπωνικό γλύκισμα μότσι (κάτι σαν κέικ από αλεύρι ρυζιού).
Μια παράδοση που έσβησε στην Κίνα και αναπτύχθηκε στην Ιαπωνία
Το μάτσα είναι μια πολύ λεπτή σκόνη που παρασκευάζεται από φύλλα του φυτού Camellia sinensis. Είναι πιο ακριβό από άλλα είδη τσαγιού και χρησιμοποιείται στην ιαπωνική τελετή τσαγιού, επίσης για βάψιμο και για την παρασκευή τροφίμων όπως τα mochi και τα soba noodles, το παγωτό πράσινο τσάι και διάφορα είδη wagashi (ιαπωνικά γλυκίσματα). Οι πιο διάσημες περιοχές παραγωγής μάτσα είναι οι Ούτζι, Νισίο και Σιζουόκα στο Χονσού, το μεγαλύτερο νησί της Ιαπωνίας, και στο νησί Κίουσου.
Η κουλτούρα του τσαγιού αναπτύχθηκε στην Κίνα. Η πρώτη γραπτή μαρτυρία υπάρχει στο «Ιερό Βιβλίο του Τσαγιού», γραμμένο από έναν αυλικό ονόματι Λιού Γιού το 780 μ.Χ., κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Τανγκ, όπου περιγράφεται με λεπτομέρειες η τελετουργία του τσαγιού. Ωστόσο η πρώτη διαδικασία επεξεργασίας των φύλλων τσαγιού, που τα στέγνωναν και τα συμπίεζαν δημιουργώντας «τούβλα», ήταν γνωστή πολλούς αιώνες πριν. Αυτά τα «τούβλα» είναι η πρώτη ύλη του μάτσα. Οι μοναχοί βουδιστές ζεν μετέτρεψαν σε τελετουργικό την παρασκευή και την κατανάλωση τσαγιού σε σκόνη.
Στις αρχές του 12ου αιώνα ένας ιάπωνας μοναχός, ο Μιοάν Εϊσάι, μυήθηκε στον βουδισμό και τον έφερε στην Ιαπωνία, μαζί με σπόρους του φυτού, ενώ έγραψε και ένα βιβλίο όπου εξυμνούσε το πράσινο τσάι ως «το ελιξίριο των αθανάτων». Αργότερα το μάτσα εξαπλώθηκε στην ιαπωνική κοινωνία των ευγενών, με την άνοδο της τελετής τσαγιού (chanoyu), ενώ αντίθετα, στην Κίνα το πράσινο τσάι σε σκόνη ξεχάστηκε.
Η προετοιμασία του μάτσα ξεκινάει αρκετές εβδομάδες πριν από τη συγκομιδή. Οι θάμνοι των φυτών καλύπτονται ώστε να μη δέχονται άμεσο ηλιακό φως. Ετσι αναπτύσσονται πιο αργά και τα φύλλα αποκτούν μια πιο σκούρα πράσινη απόχρωση. Η σκιά προκαλεί επίσης τη δημιουργία αμινοξέων, τα οποία κάνουν το τσάι πιο γλυκό στη γεύση. Στη συνέχεια τα φύλλα στεγνώνουν εντελώς και θρυμματίζονται με πέτρα, μέχρι να γίνουν μια εξαιρετικά λεπτή σκόνη σαν ταλκ, με φωτεινό πράσινο χρώμα.
Πώς εξηγείται η πρόσφατη δημοτικότητα του ροφήματος εκτός Ασίας; Οι ειδήμονες διαφημίζουν το τσάι μάτσα ως μια πιο υγιεινή εναλλακτική στον καφέ, γράφει ο Economist, και αναφέρει ότι σύμφωνα με ορισμένες μελέτες τα αντιοξειδωτικά του πράσινου τσαγιού μπορούν να βοηθήσουν στην αποτροπή καρδιαγγειακών παθήσεων, στη βελτίωση της υγείας του εντέρου και στην επιτάχυνση του μεταβολισμού. Δίνει επίσης μια σταθερή ώθηση ενέργειας, σε σύγκριση με την ένταση του καφέ. Ενα φλιτζάνι καφέ περιέχει περίπου 100-200 mg καφεΐνης, ενώ ένα μάτσα περιέχει περίπου 70 mg καφεΐνης και L-θεανίνη, ένα αμινοξύ που, σε συνδυασμό με την καφεΐνη, βελτιώνει τη συγκέντρωση και την εγρήγορση.
Η γενιά Ζ και οι millennials, που πίνουν λιγότερο καφέ από τους μεγαλύτερούς τους, περνούν περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο και νοιάζονται για την ευεξία, το αναζητούν. Η ειρωνεία είναι ότι μεγάλο μέρος της ανάπτυξης της κατανάλωσης του μάτσα στη Δύση προέρχεται από τα αρωματισμένα μάτσα λάτε, τα οποία είναι γεμάτα ζάχαρη, οπότε κάθε άλλο παρά υγιεινά θα τα έλεγε κανείς.
Το μέλλον, όμως, μπορεί να μην είναι τόσο «γλυκό», επισημαίνει ο Economist, καθώς η παραγωγή τσαγιού στην Ιαπωνία μειώνεται, όπως και οι εκτάσεις γης που χρησιμοποιούνται για την καλλιέργειά του, ενώ οι αγρότες συνταξιοδοτούνται ή αποθαρρύνονται από τις αυξήσεις των τιμών των λιπασμάτων και άλλων χρειωδών. Αποτέλεσμα; Οι λάτρεις του μοντέρνου παγωμένου ροφήματος μπορεί σύντομα να αισθανθούν ένα ρίγος κοιτάζοντας την τιμή του.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
Γράψτε σχόλιο στο: Μάτσα, το πράσινο τσάι που κατακτά τον κόσμο
Παρακαλούμε, εισάγετε σχόλια μόνο σχετικά με το θέμα. Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο ή με περιεχόμενο που έρχεται σε αντίθεση με τις οδηγίες και τους όρους χρήσης του protagon.gr δεν θα δημοσιεύονται.Το email σας δεν θα εμφανίζεται.