Το πολεοδομικό Φαρ Ουέστ των Κυκλάδων
Το πολεοδομικό Φαρ Ουέστ των Κυκλάδων
Στις αρχές της δεκαετίας του 2010 αποκαλύφθηκε το πιο απίθανο, ίσως, στα χρονικά κόλπο γκρόσο δημοσίων υπαλλήλων στις Κυκλάδες. Στελέχη του τμήματος πολεοδομίας της Σύρου βρέθηκαν με αδικαιολόγητα παραφουσκωμένους τραπεζικούς λογαριασμούς, που συνδυάζονταν με μάτια κλειστά μπροστά σε αυθαίρετα.
Ανθρωπος που έζησε τις εξελίξεις από μέσα, αλλά και δικαστική πηγή, ανέφεραν στο Protagon ότι η υποστελέχωση των τμημάτων παίζει μεγάλο ρόλο σε τέτοιου είδους σκάνδαλα – κάτι σαν βούτυρο στο ψωμί, τόσο αυτών που θέλουν να τα πάρουν όσο και εκείνων που θέλουν να «λαδώσουν» για να μην πληρώσουν πρόστιμα.
Δεκαπέντε χρόνια μετά, ο πενιχρός αριθμός υπαλλήλων που πραγματοποιούν ελέγχους σε νησιά με μεγάλη οικιστική και τουριστική ανάπτυξη στις Κυκλάδες ζει και βασιλεύει. Στη Σαντορίνη, μόλις τρεις μηχανικοί είναι υπεύθυνοι για ελέγχους σε πέντε νησιά και απαντούν σε εισαγγελικές εντολές για αυτοψίες ότι το τμήμα τους είναι ολιγάριθμο. Και ενώ το πρόβλημα υπάρχει εδώ και καιρό, και από το 2023 έχουν προβλεφθεί περισσότεροι μηχανικοί στο οργανόγραμμα, ο δήμος προγραμματίζει δύο προσλήψεις το 2025 και άλλη μία το 2027!
Στη Μήλο, κατά την εξέλιξη της πρόσφατης υπόθεσης ανέγερσης πεντάστερου ξενοδοχείου στο Σαρακήνικο, ο δήμαρχος κατήγγειλε ότι στο τμήμα βρίσκονται μόνο ένας μηχανικός και ένας δόκιμος, υπεύθυνοι για τέσσερα νησιά. Ομως αυτό δεν είναι κάτι νέο, αφού σύμφωνα με έγγραφο που εντόπισε το Protagon η υποστελέχωση του τμήματος υφίσταται εδώ και τουλάχιστον πέντε χρόνια, χωρίς να έχει βρεθεί κάποια λύση…
Στη Μύκονο, δε, λιγότερο από έναν χρόνο αφού στελεχώθηκε η υπηρεσία δόμησης, υπήρξαν αναφορές ότι το προσωπικό δεν επαρκεί και ότι δύσκολα θα βρεθεί λύση, λόγω του υψηλού κόστους διαβίωσης στο νησί – σε συνδυασμό, βέβαια, με τους χαμηλούς μισθούς που παίρνουν οι πρωτοδιοριζόμενοι μηχανικοί στο Δημόσιο.
Δεν είναι τυχαίο ότι εκτιμήσεις θέλουν σχεδόν τους μισούς επιτυχόντες μηχανικούς σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, που θα μπορούσαν να καλύψουν τα κενά στις υπηρεσίες δόμησης, να παραιτούνται και να βρίσκουν αλλού δουλειά, είτε επειδή καθυστερεί ο διορισμός τους είτε λόγω των χαμηλών αμοιβών στο Δημόσιο.
Με λίγα λόγια, ιδού ένα σύστημα αγγελικά πλασμένο για αυτούς που θέλουν να αυθαιρετήσουν.
To σκάνδαλο με την Πολεοδομία Σύρου
Το πρώτο και ίσως το μεγαλύτερο γνωστό πολεοδομικό σκάνδαλο στις Κυκλάδες: Το 2010 η πολύκροτη υπόθεση της Πολεοδομίας Σύρου άρχισε να γίνεται γνωστή. Ο διευθυντής και ο υποδιευθυντής του τμήματος έκαναν τα «στραβά μάτια» και δεν εισέπρατταν πρόστιμα επί χρόνια – στο σύνολο είχαν ξεπεράσει τα 20 εκατ. ευρώ. Την ίδια περίοδο, στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους συσσωρεύονταν ποσά τα οποία δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν. Εκείνα τα χρόνια η Πολεοδομία Σύρου ήταν υπεύθυνη και για το «χρυσωρυχείο» ακινήτων της Μυκόνου.
Τέσσερα χρόνια μετά, ο διευθυντής, που είχε τεθεί σε αργία από το 2010, κρίθηκε προφυλακιστέος, ενώ ο υποδιευθυντής αναμενόταν ακόμα να δώσει κατάθεση στον ανακριτή. Το 2017, με απόφαση του Εφετείου Κακουργημάτων Αιγαίου, καταδικάστηκαν και οι δύο σε 21 χρόνια κάθειρξης, ενώ ένας μηχανικός από τη Μύκονο σε 10 χρόνια. Εξι κατηγορούμενοι κρίθηκαν αθώοι.
Ανθρωπος που έζησε εκ των έσω πράγματα και καταστάσεις της υπόθεσης, σε τηλεφωνική επικοινωνία του με το Protagon ανέφερε ότι δεν τιμωρήθηκαν όλοι όσοι θα έπρεπε. «Κάποιοι κατάφεραν να μείνουν εκτός κάδρου» τόνισε με νόημα, αναφέροντας ότι δεν φαίνεται να ήταν καθόλου τυχαία η σύνθεση και ο περιορισμένος αριθμός των υπαλλήλων του τμήματος πολεοδομίας εκείνη την περίοδο, έτσι ώστε να υπάρχει έλεγχος από αυτούς που εισέπρατταν τις μίζες.
Πηγή από ανώτερα κλιμάκια της Δικαιοσύνης, με γνώση της υπόθεσης και μεγάλη εμπειρία σε πολεοδομικά ζητήματα, είπε στο Protagon ότι σε τέτοιου είδους σκάνδαλα σημαντικό ρόλο παίζει η υποστελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών. «Από εκεί ξεκινούν όλα, είναι η αρχή όλων των κακών» ανέφερε.
Δεκαπέντε χρόνια μετά το μεγαλύτερο σκάνδαλο στις Κυκλάδες, η υποστελέχωση των τμημάτων πολεοδομίας –υπηρεσιών δόμησης, όπως λέγονται σήμερα– παραμένει.
Νησιά χωρίς ελέγχους
Στάση πρώτη, Μήλος: Στις αρχές Φεβρουαρίου οι αρμόδιες υπηρεσίες κινητοποιούνται μετά την αποκάλυψη για ανέγερση ξενοδοχείου στην παραλία του Σαρακήνικου. Ο πρώην πια υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης κάνει αρχικά λόγο για έλεγχο της νομιμότητας του συγκεκριμένου έργου από την υπηρεσία δόμησης του οικείου δήμου. Λίγες ημέρες μετά, κατόπιν έρευνας, διαπιστώνεται ότι οι σχετικές άδειες είχαν εκδοθεί νόμιμα.
Αρχές Μαρτίου ανακοινώνεται από τον πρώην υπουργό ότι μέχρι να ολοκληρωθεί το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο του νησιού –κάτι το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αναμένεται να γίνει φέτος– αναστέλλεται η έκδοση νέων οικοδομικών αδειών σε περιοχές όπου οι μελέτες που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα προτείνουν ειδικά μέτρα για την προστασία τους. «Αυτό αφορά και τις δύο επίμαχες περιοχές (Σαρακήνικο και Αχιβαδόλιμνη) που αναδείχθηκαν τις τελευταίες ημέρες» ανέφερε ο κ. Σκυλακάκης.
Στο ενδιάμεσο, και ενώ η υπόθεση της ανέγερσης του ξενοδοχείου του Σαρακήνικου ήταν σε εξέλιξη, ο δήμαρχος Μήλου Μανώλης Μικέλης είχε μιλήσει για υποστελέχωση των υπηρεσιών δόμησης: «Μια πολεοδομία που είναι για τέσσερα νησιά έχει έναν δόκιμο και έναν πολεοδόμο» ανέφερε ο δήμαρχος.
Αυτό όμως δεν είναι κάτι καινούργιο για τη Μήλο. Το Protagon εντόπισε έγγραφα στα οποία φαίνεται ότι η μοναδική πολεοδόμος του νησιού το 2020 ζητούσε μετάταξη στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Τότε ο δήμαρχος αντέδρασε και απευθύνθηκε τόσο στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπου υπάγεται η ΥΠΑ, όσο και στο υπουργείο Εσωτερικών, με επιστολή στην οποία ανέφερε ότι η συγκεκριμένη υπάλληλος είναι και η μοναδική πολιτικός μηχανικός του Τμήματος Δόμησης του Δήμου Μήλου.
«Συνεπώς, με την ήδη υπάρχουσα κατάσταση, η Πολεοδομία υπολειτουργεί» ανέφερε στην επιστολή του ο κ. Μικέλης τον Δεκέμβριο του 2020. «Ως Δήμαρχος Μήλου έχω αποστείλει αρκετά έγγραφα προκειμένου να επιτραπεί από τα αρμόδια υπουργεία η πρόσληψη επιπλέον μηχανικών στον δήμο μας, προκειμένου να στελεχωθεί επαρκώς το Τμήμα Δόμησης. Αντ’ αυτού δρομολογείτε τη μετάταξη της μοναδικής υπαλλήλου του Τμήματος Δόμησης σε Υπηρεσία της Πολιτικής Αεροπορίας, με συνέπεια τη στέρηση των υπηρεσιών της Πολεοδομίας από τους δημότες της Μήλου και των γειτονικών νησιών (Κίμωλο, Σίφνο, Σέριφο). Παρακαλείσθε όπως μας ενημερώσετε σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του Τμήματος Δόμησης του Δήμου Μήλου, εφόσον εγκριθεί η μετάταξη της υπαλλήλου, διευκρινίζοντάς μας τον τρόπο πρόσληψης προσωπικού (μετάταξη, μετακίνηση ή παροχή υπηρεσίας)».
Σήμερα η κατάσταση παραμένει η ίδια, με τον ίδιο δήμαρχο να αναφέρει, λόγω της υπόθεσης του Σαρακήνικου, ότι η υπηρεσία δόμησης εξακολουθεί να είναι υποστελεχωμένη.
Στάση δεύτερη, Σαντορίνη: Στις μελέτες που διενεργήθηκαν για τη σύνταξη του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, το οποίο παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο, υπήρχε και μια παράμετρος για την υφιστάμενη πυκνότητα δόμησης. Υπήρξαν δύο υπολογισμοί: μία με αυθαίρετα και μία χωρίς. Ετσι, στους δύο πίνακες που παρουσιάστηκαν εντοπίζονταν κάποιες μεγάλες –έως πολύ μεγάλες– διαφορές.
Για παράδειγμα, η εκτιμώμενη τιμή της υφιστάμενης δομημένης επιφάνειας ανά κάτοικο στο Ημεροβίγλι της Σαντορίνης προσέγγιζε τα 279 τετραγωνικά μέτρα, περιλαμβανομένων των αυθαιρέτων. Χωρίς τα αυθαίρετα, η δομημένη επιφάνεια ανά κάτοικο ήταν 173 τ.μ. Δηλαδή θα μπορούσε να πει κάποιος ότι σε κάθε κάτοικο, όταν συνυπολογίζονται και τα αυθαίρετα, προστίθεται ένα ολόκληρο σπίτι 100 τ.μ. επιπλέον! Αντίστοιχα, στη Θήρα η δομημένη επιφάνεια υπολογίζεται σε 245 τ.μ. ανά κάτοικο με τα αυθαίρετα και 178 τ.μ. χωρίς αυτά (διαφορά 67 τ.μ.), στο Ακρωτήρι 209 με και 130 χωρίς (διαφορά 79 τ.μ.).
Λίγους μήνες πριν την παρουσίαση του ειδικού πολεοδομικού σχεδίου, στα τέλη Αυγούστου 2024, ξεκίνησε η δημόσια διαβούλευση νομοσχεδίου που προέβλεπε την «αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών στην περιοχή της Καλντέρας». Στο σχετικό άρθρο αναφερόταν και ότι θα πρέπει έως τα τέλη του 2024 η υπηρεσία δόμησης Θήρας να ελέγξει όλες τις οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν την τελευταία πενταετία στη συγκεκριμένη περιοχή.
Ο αναπληρωτής προϊστάμενος της υπηρεσίας δόμησης ανέφερε γραπτώς στη διαβούλευση ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατο λόγω της τραγικής υποστελέχωσης του τμήματός του, όπου υπηρετούν τρεις μηχανικοί με χωρική αρμοδιότητα πέντε νησιών: πέρα από τη Σαντορίνη, η αρμοδιότητά τους επεκτείνεται σε Ιο, Φολέγανδρο, Σίκινο και Ανάφη, ενώ στον Δήμο Θήρας περιλαμβάνεται και η Θηρασιά.
Την περίοδο που τα έγραφε αυτά, το ίδιο το στέλεχος και οι υπόλοιποι δύο μηχανικοί του τμήματος δόμησης ήδη «χτυπούσαν» υπερωρίες, όπως φαίνεται από τις πράξεις συγκρότησης υπερωριακών συνεργείων στον δήμο. Οπως δηλωνόταν, εργάζονταν περίπου 25-30 επιπλέον ώρες τον μήνα κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2024.
Μετά την πρώτη εβδομάδα σεισμών, στις αρχές Φεβρουαρίου, η Εισαγγελία Νάξου, σύμφωνα με έγγραφα που δημοσίευσε το «Πρώτο Θέμα», ζήτησε να γίνουν αυτοψίες στην Καλντέρα για να ελεγχθούν τα επικίνδυνα κτίσματα και οι κατασκευές. Και σε αυτή την περίπτωση η απάντηση από την Υπηρεσία Δόμησης Θήρας ήταν ότι είναι υποστελεχωμένοι – και ενώ υπήρχε κίνδυνος παραγραφής αδικημάτων και ματαίωσης των διώξεων των υπευθύνων στις εκκρεμούσες ποινικές δικογραφίες.
Από τον Ιούνιο του 2023 ο δήμαρχος Θήρας με απόφασή του έχει τροποποιήσει τις οργανικές θέσεις του δήμου, προβλέποντας ότι στην υπηρεσία δόμησης θα υπηρετούν έξι μηχανικοί πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και ένας τεχνικής εκπαίδευσης. Σε άλλο έγγραφο του Δήμου Θήρας, όπου περιλαμβάνεται το αναλυτικό σχέδιο προγραμματισμού προσλήψεων προσωπικού, φαίνεται ότι υπάρχουν τρεις κενές θέσεις πολιτικών μηχανικών, μια κενή θέση μηχανικού χωροταξίας, πολεοδομίας και ανάπτυξης, και ότι οι ανάγκες απαιτούν τρεις ακόμη προσλήψεις, εκ των οποίων οι δύο εκτιμάται ότι θα γίνουν εντός του 2025 και η τρίτη το 2027! Σήμερα οι μηχανικοί παραμένουν τρεις.
Στάση τρίτη, Μύκονος: Λίγους μήνες αφότου έγινε γνωστό το σκάνδαλο της πολεοδομίας Σύρου, από όπου εξυπηρετούνταν και οι πολεοδομικές ανάγκες του Νησιού των Ανέμων, ο δήμαρχος Μυκόνου είχε ανακοινώσει ότι άμεσα θα λειτουργούσε εκεί διεύθυνση πολεοδομίας, ενώ έμπειροι υπάλληλοι είχαν ζητήσει να τοποθετηθούν στη συγκεκριμένη υπηρεσία. Στη Σύρο, μετά την «κάθαρση» του τμήματος πολεοδομίας, θεωρούσαν τη Μύκονο ιδιαίτερα μεγάλο φορτίο, όχι μόνο στον τομέα έκδοσης και αναθεώρησης αδειών, αλλά κυρίως για τις καταγγελίες που χρειάζονται αυτοψίες και απαιτούν μετακινήσεις και μεγάλο αριθμό προσωπικού.
Μετά από σειρά «προβληματικών» καταστάσεων στο τμήμα πολεοδομίας Μυκόνου –όχι στο μέγεθος του σκανδάλου της πολεοδομίας Σύρου–, το 2017 η υπηρεσία σταμάτησε να λειτουργεί αυτόνομα και επανενεργοποιήθηκε το μοντέλο συνδρομής από τη Σύρο. Και τρία χρόνια μετά, νομοθεσία που ψηφίστηκε επέβαλε στον Δήμο Μυκόνου να συστήσει ξανά υπηρεσία δόμησης, το 2023.
Εως τα μέσα του 2022, όπως φαίνεται από τα πρακτικά του δήμου για τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων τακτικού προσωπικού, δεν είχαν γίνει κάποιες κινήσεις, με αποτέλεσμα να χτυπούν «καμπανάκια»: «Κρίνεται αναγκαία η στελέχωση της Υπηρεσίας, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα είναι αδύνατη η λειτουργία της Υπηρεσίας Δόμησης από 01/01/2023» αναφερόταν. Τον Ιούνιο του 2023, με απόφαση δημάρχου ορίστηκε η στελέχωση του τμήματος της υπηρεσίας δόμησης και πολεοδομικών εφαρμογών του Δήμου Μυκόνου, στο οποίο υπάγονταν τρεις μηχανικοί πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και τρεις τεχνικής εκπαίδευσης.
Τον Απρίλιο του 2024 ακούστηκαν περισσότερα «καμπανάκια»: Σε ενημερωτικό σημείωμα στελέχους του τμήματος προς τον δήμαρχο αναφερόταν ότι το γραφείο ελέγχου κατασκευών πολεοδομίας αδυνατεί να ανταποκριθεί πλήρως στα καθήκοντά του λόγω έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού. Αλλο στέλεχος ανέφερε ότι η υπηρεσία δεν πρόκειται να στελεχωθεί επαρκώς λόγω του δυσβάσταχτου κόστους των ενοικίων και γενικότερα της διαβίωσης για έναν δημόσιο υπάλληλο στο νησί.
Μηχανικοί προς εξαφάνιση
Το διαχρονικό πρόβλημα της στελέχωσης στις υπηρεσίες δόμησης έχει κατ’ εξακολούθηση θίξει με επιστολές της προς τα αρμόδια υπουργεία η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανώτατων Σχολών (ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ). Τον Μάρτιο του 2023, σε ανακοίνωσή της επεσήμαινε ότι σε νομοθεσία του 2017 αναφέρεται ότι «με προεδρικό διάταγμα κατόπιν κοινής πρότασης από τους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών ορίζονται οι προϋποθέσεις για τη λειτουργία και οργάνωση των Υπηρεσιών Δόμησης (ΥΔΟΜ) καθώς και τα κριτήρια για την κατ’ ελάχιστον στελέχωση αυτών».
Ωστόσο, όπως τόνιζε η ομοσπονδία, «μέχρι στιγμής ουδέποτε εκδόθηκε σχετικό προεδρικό διάταγμα», παρά μόνο συνεχείς τροποποιήσεις άρθρου νομοθεσίας από το 2010! «Οφείλουμε όμως να τονίσουμε πως η παρούσα αλλά και η χρόνια αυτή κατάσταση των υπολειτουργουσών ΥΔΟΜ δεν μπορεί να συνεχίζεται εις το διηνεκές και επιφυλασσόμαστε παντός νομίμου δικαιώματος για τα μέλη μας» κατέληγε η ανακοίνωση.
Τον Απρίλιο του 2023, το υπουργείο Εσωτερικών ανακοίνωσε άμεσες προσλήψεις μηχανικών και με νέα εγκύκλιο έδινε οδηγίες για την οργάνωση και λειτουργία των Υπηρεσιών Δόμησης. Σε αυτή την εγκύκλιο αναφερόταν ο άμεσος διορισμός 679 μηχανικών από τις λίστες παλαιότερων διαγωνισμών του ΑΣΕΠ, καθώς και ότι έχουν κινηθεί διαδικασίες για τη στελέχωση επιπλέον 257 θέσεων ώστε να καλυφθούν κάποια από τα συνολικά 936 κενά.
Τον Αύγουστο του 2023 η Ομοσπονδία σε υπόμνημά της ανέφερε ότι «η έλλειψη του απαιτούμενου προσωπικού ευνοεί τους παρανομούντες, οι οποίοι κερδοσκοπούν σε βάρος του δομημένου περιβάλλοντος, αλλά και του δημόσιου συμφέροντος, με ενδεικτικό παράδειγμα αυτό της Μυκόνου αλλά και άλλων περιοχών της χώρας». Επιπλέον, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας επεσήμανε ότι το υπουργείο Εσωτερικών ενέκρινε την πρόσληψη 936 μηχανικών όχι μόνο για τα τμήματα πολεοδομίας, αλλά γενικότερα για τις τεχνικές υπηρεσίες των δήμων.
Ενα παράδειγμα αποτελεί διαγωνισμός του ΑΣΕΠ του 2021, όπου εκ των 430 μηχανικών επιτυχόντων της προκήρυξης του υπουργείου Εσωτερικών, μόνοι οι μισοί είχαν τοποθετηθεί στις τεχνικές υπηρεσίες των δήμων και από αυτούς ελάχιστοι είχαν στελεχώσει κενές θέσεις στις υπηρεσίες δόμησης. Βασικότερος λόγος θεωρείται η χαμηλή αμοιβή των πρωτοδιορισμένων μηχανικών, που ανέρχεται περίπου στα 900 ευρώ, σε συνδυασμό με τις ευθύνες και τον φόρτο εργασίας, ιδιαίτερα στις υπηρεσίες δόμησης.
Μάλιστα, η Ομοσπονδία εκτιμούσε τον Οκτώβριο του 2023 ότι από τους 1100 επιτυχόντες μηχανικούς του διαγωνισμού ΑΣΕΠ του Μαρτίου της ίδιας χρονιάς, περισσότεροι από τους μισούς είχαν δηλώσει παραιτήσεις. Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί είναι ότι σε επικοινωνία του Protagon με υπάλληλος του δήμου Θήρας αναφέρθηκε ότι οι καθυστερήσεις των προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ είναι πολύ μεγάλες και ότι μηχανικός από τη Βόρεια Ελλάδα, όταν του πήγε ο διορισμός για τη Σαντορίνη, είχε βρει άλλη δουλειά, είχε παντρευτεί και είχε κάνει οικογένεια.
Ωστόσο το ΑΣΕΠ δεν είναι μονόδρομος για τους δήμους των οποίων οι υπηρεσίες δόμησης είναι υποστελεχωμένες. Αν όντως κύριο μέλημά τους ήταν να αναπληρώσουν τα κενά, υπάρχουν πάντα και οι συνάψεις προγραμματικών συμβάσεων με αναπτυξιακές εταιρείες για την τεχνική και διοικητική υποστήριξη των ΥΔΟΜ, αλλά και οι αναθέσεις σύμφωνα με νόμο του 2016 περί δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών.
Μπορεί η πανελλήνια ομοσπονδία να διαφωνεί με τους παραπάνω εναλλακτικούς τρόπους στελέχωσης, καθώς, όπως αναφέρει, δέχεται σωρεία καταγγελιών για ανεπάρκεια στελέχωσης των υπηρεσιών, αλλά και για τους «ανορθόδοξους» τρόπους κάλυψής της, ωστόσο είναι μια κάποια λύση.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
Γράψτε σχόλιο στο: Το πολεοδομικό Φαρ Ουέστ των Κυκλάδων
Παρακαλούμε, εισάγετε σχόλια μόνο σχετικά με το θέμα. Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο ή με περιεχόμενο που έρχεται σε αντίθεση με τις οδηγίες και τους όρους χρήσης του protagon.gr δεν θα δημοσιεύονται.Το email σας δεν θα εμφανίζεται.