1003
F-16 εν πτήσει. Από το καλοκαίρι θα βρίσκονται στα πεδία των μαχών στο ουκρανικό μέτωπο | Shutterstock

Το Κίεβο παίρνει F-16, αλλά θα νικήσουν στους ουρανούς;

Protagon Team Protagon Team 3 Μαρτίου 2024, 20:54
F-16 εν πτήσει. Από το καλοκαίρι θα βρίσκονται στα πεδία των μαχών στο ουκρανικό μέτωπο
|Shutterstock

Το Κίεβο παίρνει F-16, αλλά θα νικήσουν στους ουρανούς;

Protagon Team Protagon Team 3 Μαρτίου 2024, 20:54

Το Κίεβο πίεσε τη Δύση για να λάβει αεροσκάφη F-16, που θα μπορούσαν να ισορροπήσουν τα πράγματα στον αέρα στον πόλεμο με την Ουκρανία. Παρά τις καθυστερήσεις, κάποιες χώρες ανταποκρίθηκαν για την παροχή μαχητικών, ενώ άλλες, όπως η Ελλάδα, ανέλαβαν την εκπαίδευση των πιλότων.

Οπως σημειώνει ρεπορτάζ του Politico, η Ουκρανία προετοιμάζεται για την άφιξη των αεροσκαφών F-16 Fighting Falcon τους επόμενους μήνες. Ωστόσο η ενσωμάτωση του μονοκινητήριου υπερηχητικού μαχητικού στο οπλοστάσιο του Κιέβου θα απαιτήσει περισσότερες ενέργειες, πέρα από την εκπαίδευση των πιλότων.

Πιο συγκεκριμένα, περισσότερα από 60 F-16 προσφέρονται από τη Νορβηγία, τη Δανία, την Ολλανδία και το Βέλγιο. Οπως αναφέρει η ιστοσελίδα του BBC, «το μαχητικό αεροσκάφος F-16 πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση το 1974, αλλά εξακολουθεί να είναι εξίσου σημαντικό σήμερα όσο και τότε».

Σχεδιασμένο ως ένα μικρό, ελαφρύ και εξαιρετικά ευκίνητο μαχητικό αεροσκάφος, το F-16 έχει αναλάβει στην πορεία όλο και περισσότερους ρόλους: από επιθέσεις στο εδάφος έως αντιπλοϊκά καθήκοντα, από φωτοαναγνώριση έως κυνήγι εκτοξευτών πυραύλων επιφανείας-αέρος. Περισσότερα από 2.000 τέτοια αεροσκάφη πιστεύεται ότι εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ενεργά σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο

Γιατί όμως το να πετάξουν τα μαχητικά αυτά στα ενεργά πεδία των μαχών από την Ουκρανία θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο; Το Politico σημειώνει μερικούς από τους λόγους:

♦ Οι βάσεις των F-16 που θα λάβει η Ουκρανία θα γίνουν οι πρωταρχικοί στόχοι των ρωσικών επιθέσεων

♦ Τα ίδια τα αεροσκάφη θα μπουν στο στόχαστρο των ρωσικών συστημάτων αεράμυνας

♦ Η επισκευή τους θα είναι απαιτητική και ακόμη και η χρήση όχι καλά προετοιμασμένων διαδρόμων προσγείωσης θα μπορούσε να σαμποτάρει τα ευαίσθητα αεροσκάφη.

Ο Τομ Ρίχτερ, αμερικανός πρώην πιλότος F-16, σημειώνει ότι το μαχητικό είναι «ένα ευαίσθητο θηρίο» σε σύγκριση με τα αεροσκάφη MiG και Sukhoi της σοβιετικής εποχής που οι Ουκρανοί έχουν συνηθίσει να πετούν και να συντηρούν.

«Αν έχετε ποτέ πλησιάσει και ακουμπήσει τα χέρια σας σε ένα MiG-29 σε μια αεροπορική επίδειξη και στη συνέχεια περάσετε και ακουμπήσετε τα χέρια σας σε ένα F-16, μπορείτε να αισθανθείτε μόνο από το εξωτερικό ότι το F-16 είναι εξαιρετικά κατασκευασμένο. Είναι μια πριμαντόνα: πολύ ευαίσθητο και χρειάζεται υψηλή συντήρηση» εξήγησε ο Ρίχτερ στο Politico.

Τα σοβιετικά αεροσκάφη είναι πιο «τραχιά και άγρια», μπορούν να πετάξουν από κακοσυντηρημένα αεροδρόμια, ενώ χρειάζονται λιγότερη συντήρηση. Αν τα πράγματα ήταν διαφορετικά, η Ουκρανία θα κατασκεύαζε σύγχρονες βάσεις και διαδρόμους για να φιλοξενήσει τα F-16. Αλλά αυτό είναι αδύνατο ενόσω μαίνεται ο πόλεμος με τη Ρωσία.

Τα F-16 χρειάζονται πράγματι κάποια προσαρμογή, αλλά και την προετοιμασία των διαδρόμων προσγείωσης, καθώς «ο εξοπλισμός προσγείωσης είναι πιο ευαίσθητος από ό,τι στα MiG, οι τροχοί είναι μικροί, οι εισαγωγές αέρα είναι χαμηλά στον διάδρομο και υπάρχει κίνδυνος από την “εισρόφηση” αντικειμένων. Αλλά όλα αυτά μπορούν να επιλυθούν» δήλωσε στο Politico ο Γιούρι Ινάτ, εκπρόσωπος της ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Το Κίεβο θα στρώσει σε διάφορα σημεία στεγανωτικό υλικό για την κάλυψη ρωγμών, σχισμών ή ανώμαλου σκυροδέματος σε διαδρόμους προσγείωσης όσο το δυνατόν πιο κοντά στην πρώτη γραμμή, ώστε να αποφευχθεί η συγκέντρωση αεροσκαφών σε προφανείς στόχους, δηλαδή στις λίγες καλά συντηρημένες τοποθεσίες, δήλωσε ο Τζάστον Μπρουκ, της βρετανικής δεξαμενής σκέψης Royal United Services Institute.

«Για αρχή, οι διάδρομοι προσγείωσης και οι διαδρομές τροχοδρόμησης σε πολλαπλές τοποθεσίες θα πρέπει να είναι ομαλοί και να ελέγχονται συνεχώς για συντρίμμια, δεδομένου ότι τα χαμηλά, μονοκινητήρια F-16 είναι ευάλωτα στα συντρίμμια του εδάφους σε σύγκριση με τα MiG-29» σημείωσε ο ίδιος, επαναλαμβάνοντας την επισήμανση του Γιούρι Ινάτ.

Η αλλαγή που θα φέρουν πάντως τα F-16 στις δυνατότητες αεράμυνας της Ουκρανίας θα είναι σημαντική. Το Politico θυμίζει ότι στις αρχές του 2022 η Ουκρανία διέθετε 71 μαχητικά Su-27 και MiG-29, 14 βομβαρδιστικά Su-24M και 31 επιθετικά αεροσκάφη Su-25, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση στρατιωτικής ισορροπίας του Διεθνούς Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών. Ενώ ξεκίνησε να μάχεται με 14 σοβιετικά βομβαρδιστικά Su-24M.

Η αντίστοιχη έκθεση για το 2024 αναφέρει ότι η Ουκρανία διαθέτει 78 αεροσκάφη ικανά για μάχη. Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, η Ρωσία διαθέτει 1.169 ετοιμοπόλεμα αεροσκάφη. Από την έναρξη της εισβολής, η Σλοβακία και η Πολωνία έχουν μεταφέρει περίπου 33 μαχητικά αεροσκάφη MiG-29 στην Ουκρανία, πολλά από αυτά με ενημερωμένα ηλεκτρονικά συστήματα και όπλα, ώστε να ευθυγραμμίζονται με τα πρότυπα του ΝΑΤΟ.

Ο ιστότοπος σημειώνει ακόμη πως τα F-16 θα ενισχύσουν την Πολεμική Αεροπορία της Ουκρανίας και θα της προσφέρουν πολύ ισχυρότερες δυνατότητες εναντίον των ρώσων εχθρών. «Τα F-16 θα βελτιώσουν σημαντικά την αποτελεσματικότητα της Αεροπορίας μας. Ενας πιλότος θα μπορεί να ελέγχει τους πυραύλους από τον αέρα, καθορίζοντας τον στόχο. Θα μπορεί να λαμβάνει πραγματικές πληροφορίες σε περιβάλλον μάχης και να παίρνει τις κατάλληλες αποφάσεις για την προσβολή των στόχων. Επιπλέον, θα είναι δυνατή η χρήση πυραύλων αέρος-αέρος, οι οποίοι θα μπορούν να πετάξουν μέχρι και για 180 χλμ.» δήλωσε ο Ινάτ.

Το γεγονός αυτό μπορεί, κατά το Politico, να αποδειχθεί ζωτικής σημασίας στα πεδία μάχης, όπου οι στρατιώτες της Ουκρανίας βάλλονται από ρωσικές βόμβες και πυραύλους που εκτοξεύονται από αέρος. Οι ουκρανοί πιλότοι και τα πληρώματα εκπαιδεύονται τώρα για να πετάξουν και να συντηρήσουν τα F-16, ωστόσο είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα χρειαστεί να βρίσκονται στη χώρα και Δυτικοί εργολάβοι υψηλής εξειδίκευσης για να επιβλέπουν τις εργασίες.

Διότι οι στρατιώτες του Κιέβου πρέπει να μάθουν πώς να επισκευάζουν, να συντηρούν αλλά και να κρύβουν τα F-16 από τα ρωσικά ραντάρ, τους κατασκόπους και τους δορυφόρους. «Οι τεχνικοί μας και οι μηχανικοί αεροπορίας εκπαιδεύονται επί του παρόντος στη Δύση, μαζί με τους πιλότους μας. Αποτελούν τη βάση του προσωπικού μας στο έδαφος» εξήγησε ο Ινάτ στο Politico.

O ίδιος υποστήριξε ότι τα F-16 είναι ευκολότερα, πιο σύγχρονα και αυτοματοποιημένα από τα MiG. «Είναι σαν ένα τζετ κατασκευαστή. Μπορείς απλώς να αφαιρέσεις ένα χαλασμένο στοιχείο και να το στείλεις για επισκευή» ανέφερε και προσέθεσε: «Είναι το πιο διαδεδομένο τζετ στον κόσμο. Πρώτον, είναι εύκολο στη συντήρηση. Δεύτερον, μπορεί να εκτελέσει τα καθήκοντα που χρειάζεται η Ουκρανία σε αυτό το στάδιο του πολέμου».

Οι ουκρανοί πιλότοι δηλώνουν πρόθυμοι να πετάξουν με τα Δυτικά αεροσκάφη. «Είναι πραγματικά σούπερ διασκεδαστικό τζετ για να πετάς. Το F-16 είναι πιο ευέλικτο. Νιώθεις ότι το τζετ θέλει να το πετάξεις πιο επιθετικά» δήλωσε στο Politico ένας oυκρανός πιλότος με το διακριτικό «Moonfish». Τελικά, όλα θα κριθούν το καλοκαίρι στο αδυσώπητο πεδίο της μάχης.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...