725
| Shutterstock

Τι θα γίνει με τα υβριδικά; Πόσο ακόμη θα αντέχουν;

|Shutterstock

Τι θα γίνει με τα υβριδικά; Πόσο ακόμη θα αντέχουν;

Για να απαντήσω στο παραπάνω ερώτημα στα γρήγορα, ναι, είναι μία λύση. Αλλά όχι για πολύ. Κατ’ αρχάς, έχω την αίσθηση πως πολύς κόσμος ίσως να μην έχει διαχωρίσει στο μυαλό του τι ακριβώς σημαίνει «υβριδικό». Η λέξη είναι πιασάρικη, πλέον. Ακόμα και η Φόρμουλα 1 με υβριδικά μοτέρ τρέχει. Ακούγεται σαν να έχεις, κάπως, την προτελευταία λέξη της μόδας, ένα πράμα. Με την τελευταία λέξη να είναι τα ηλεκτρικά.

Λοιπόν, το υβριδικό δεν είναι κάτι και πολύ παραπάνω από ένα «κανονικό», συμβατικό, όπως λέγεται, αυτοκίνητο, με βενζίνη ή πετρέλαιο. Βασίζεται πρωτευόντως σε ένα τέτοιο κινητήρα. Εχει, όμως, επιπλέον έναν μικρό, συνήθως, ήπιο ηλεκτροκινητήρα. Αυτός παρέχει τη δυνατότητα να κινηθείς για μερικά –μη φαντάζεστε από εδώ έως την Αρτα– χιλιόμετρα μέσα στην πόλη. Γύρω στα εξήντα. Κάπου τόσα και μέχρι εκεί. Για παράδειγμα, τις προάλλες οδήγησα ένα ενδιαφέρον υβριδικό Cupra, το οποίο έχει μεν μία αβανταδόρικη ισχύ, αλλά με περιορισμένη διάρκεια: όσο είναι στο φουλ φορτισμένη η μπαταρία. Και, βέβαια, υπό τον όρο ότι δεν πατάς συνεχώς τέρμα βαθιά το γκάζι στη μοκέτα.

Αν το δει κανείς ρεαλιστικά, τα υβριδικά είναι, αυτή τη στιγμή, ένα μεταβατικό βήμα. Για όσο δεν υπάρχουν υποδομές παντού για να φορτίζεις στο τσακ-μπαμ το όποιο φουλ ηλεκτρικό, είναι κάτι σαν τον συνδυασμό δύο κόσμων. Του καυσίμου και της ηλεκτροκίνησης. Και έχει, επίσης, ένα τεχνολογικό προβάδισμα καθώς, ουσιαστικά, δεν στερείσαι κάτι σε σχέση με έναν κινητήρα βενζίνης. Αν, βέβαια, βγάλουμε, για την ώρα, από την κουβέντα ότι στοιχίζουν πιο ακριβά ως αγορά. Αποτελούν, ωστόσο, τη «γέφυρα» μεταξύ των δύο πόλων.

Στη Μ. Βρετανία θα σταματήσει οριστικά η πώληση αυτοκινήτων με ΜΕΚ (Μηχανή Εσωτερικής Καύσης) από το 2030 και τα υβριδικά θα πάρουν μία παράταση για πέντε ακόμα χρόνια, μέχρι το 2035

Ο παραπάνω πρόλογος μάλλον είναι απαραίτητος γιατί επίσης έχω την αίσθηση πως επίσης πολύς κόσμος έχει μείνει με την εντύπωση ότι τα υβριδικά, αυτή η νέα εκδοχή του μοντερνιτέ, ήρθαν για να μείνουν. Ε, λοιπόν, όχι. Τα υβριδικά ομοίως βλέπουν στο βάθος του, όχι και τόσο μακρινού, ορίζοντα το τέλος. Ποιο τέλος; Πότε; Μα αυτό που ήδη διαφαίνεται, ανακοινώνεται και προωθείται. Της απαγόρευσης πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων με μοτέρ εσωτερικής καύσης (δηλαδή, βενζίνης ή ντίζελ) μετά το 2035. Δεν είναι τον επόμενο αιώνα, είναι σε δεκατρία χρονάκια από σήμερα. Και επειδή, ακριβώς όπως διαβάσατε παραπάνω, τα υβριδικά στηρίζονται σε «συμβατικά» μοτέρ, θα απαγορευτούν και αυτά. Ναι, τα υβριδικά έχουν κι αυτά ημερομηνία λήξης. Σύντομη, όπως και τα λοιπά.

Τι θα γίνει, τελικά; Μένει να φανεί τι θα ισχύσει στην πράξη. Τόσο ως ανταπόκριση της αγοράς όσο και ευρύτερων πιέσεων. Να, για παράδειγμα, ήδη από πέρυσι τέτοιο καιρό, γραφόταν ότι 27 μεγάλες εταιρείες –καμία σχέση με αυτοκινητοβιομηχανίες–, όπως οι Ikea, Uber, Coca-Cola και άλλες είχαν στείλει ανοιχτή επιστολή στις Βρυξέλλες πιέζοντάς τες να επιβάλλουν, με ένα νόμο και ένα άθρο (sic), τη σχετική απαγόρευση ακόμα πιο νωρίς, το 2030.

Την ίδια περίπου περίοδο, ο Μπόρις Τζόνσον ανακοίνωνε ότι στη Βρετανία θα σταματήσει οριστικά η πώληση αυτοκινήτων με ΜΕΚ (Μηχανή Εσωτερικής Καύσης) από το 2030 και ότι τα υβριδικά θα πάρουν μία παράταση για πέντε ακόμα χρόνια, μέχρι το 2035. Επίσης, ο αναστατωμένος ξανθός δήλωσε επίσης ότι και αυτή ακόμα η παράταση θα δοθεί μόνο σε εκείνα τα υβριδικά που «θα μπορούν να διανύσουν μια σημαντική απόσταση χωρίς να εκπέμπουν καθόλου διοξείδια από την εξάτμισή τους». Οπερ σημαίνει ότι τα υβριδικά με τη λεγόμενη «ήπια» υποστήριξη θα υποστούν κι αυτά τον πέλεκυ του 2030. Εξ ου και βλέπετε τον έναν κατασκευαστή μετά τον άλλον να βιάζεται να χώσει στην γκάμα του τα plug-in υβριδικά. Αυτά, δηλαδή, που μπαίνουν στην πρίζα και έχουν μεγαλύτερη αυτονομία, χωρίς να εξαρτώνται τόσο βαθιά καθοριστικά από τον «συμβατικό» κινητήρα τους.

Διευκρίνιση: όλο το παραπάνω αναφέρεται σε καινούργια. Θα μπορείς να αγοράσεις «δεύτερο χέρι» βενζίνης, πετρελαίου ή υβριδικό και μετά από τις παραπάνω προθεσμίες. Αλλωστε, όπως είχε υπολογίσει ο πλουσιότερος και, ενδεχομένως, πιο ευφυής επιχειρηματίας της παγκόσμιας σκηνής, ο Μασκ, ακόμα και στο πιο αισιόδοξο (για αυτόν) σενάριο, θα χρειαστούν, ρεαλιστικά, τουλάχιστον 30 ή 40 χρόνια για να αντικατασταθεί κάθε αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης με ένα ηλεκτρικό όχημα. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το στόλο των ενεργών οχημάτων, θεωρείται ότι σήμερα υπάρχουν 2 δισεκατομμύρια αυτοκίνητα στον κόσμο και λιγότερο από το 1% αυτών είναι ηλεκτρικά.

Ο Μασκ πρόσθεσε, επίσης, ότι ακόμα και αν από σήμερα πωλούνταν αποκλειστικά και μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα χρειάζονταν δύο δεκαετίες για την παραπάνω αντικατάσταση του παγκόσμιου στόλου. Κάντε τα κουμάντα σας.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News