Τα αυτοκίνητα που τροφοδοτούνται με μπαταρίες από θαλασσινό νερό ή τεχνητή μαγιά (μπέικιν πάουντερ) και τα αεροπλάνα με αμμωνία θα έχουν δυναμική παρουσία τα επόμενα δέκα έως 20 χρόνια, υποστηρίζει ο Μπιλ Ντέιβιντ, καθηγητής Χημείας Υλικών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.
Οι περισσότερες μπαταρίες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και συσκευές –από κινητά τηλέφωνα έως drones– τροφοδοτούνται από λίθιο, το οποίο εξορύσσεται, με ό,τι αρνητικό συνεπάγεται κάτι τέτοιο, τόσο για το κόστος όσο και για την περιβαλλοντική επιβάρυνση. Οπως αναφέρουν σε δημοσίευμά τους οι Times του Λονδίνου, ο Βρετανός επιστήμονας πιστεύει ότι οι μπαταρίες λιθίου μπορούν να αντικατασταθούν από μπαταρίες από νάτριο, το οποίο είναι δυνατόν να εξαχθεί από το θαλασσινό νερό, το μπέικιν πάουντερ και το αλάτι.
Οσον αφορά την αεροπλοΐα, ο Μπιλ Ντέιβιντ προτείνει τη χρήση αμμωνίας, αποκαλύπτοντας ότι έχουν ξεκινήσει σχετικά πειράματα.
«Φτιάχνουμε ένα αεροσκάφος που θα κινείται με βασικό υλικό την αμμωνία και υπάρχει ενδιαφέρον από κατασκευαστές κινητήρων εσωτερικής καύσης. Μπορούμε να τροποποιήσουμε ένα Airbus A320 ή ένα Boeing 787 για να πετάει με καύσιμο αμμωνίας», ανέφερε ο καθηγητής στο συνέδριο της Αμερικανικής Ενωσης για την Πρόοδο της Επιστήμης, στην Ουάσινγκτον.
Οπως είπε, οι νέες μπαταρίες θα μπορούσαν σε πρώτη φάση να συνδυάσουν νάτριο και λίθιο, καθώς το νάτριο δεν είναι τόσο ισχυρό όσο το λίθιο, αλλά υπάρχει σε πολύ μεγαλύτερη αφθονία.
«Δεν είναι τέλειο από άποψη απόδοσης, οπότε χρειαζόμαστε και τα δύο. Το λίθιο θα εξακολουθεί να είναι στην κορυφή του σωρού, αλλά υπάρχει περισσότερο νάτριο γύρω. Το νάτριο βρίσκεται σε διαδικασία χρήσης του στη βιομηχανία και μέχρι το 2030 τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αξιοποιούν έναν συνδυασμό μπαταριών λιθίου και νατρίου. Δεν θα εκπλαγώ αν μέχρι το 2040 θα υπάρχουν δέκα φορές περισσότερες μπαταρίες νατρίου από ό,τι λιθίου – ίσως και 100 φορές περισσότερες. Μπορούμε να φτιάξουμε μπαταρίες νατρίου από αλάτι, αλλά προτιμάμε να χρησιμοποιούμε μπέικιν πάουντερ», λέει ο Μπιλ Ντέιβιντ.
Η αρχή έγινε
Πριν από έναν μήνα ξεκίνησε η μαζική παραγωγή μπαταριών νατρίου για λογαριασμό της κινεζικής εταιρείας Sehol, θυγατρικής της Volkswagen, η οποία κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, οι μπαταρίες νατρίου έχουν αυξημένο βάρος, συνεπώς δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε αεροσκάφη. Για αυτή τη χρήση προωθούνται οι μπαταρίες αμμωνίας – η οποία χρησιμοποιείται κατά βάση στην παραγωγή λιπασμάτων.
Πολλές εταιρείες έχουν στραφεί στη χρήση καυσίμων με βάση το υδρογόνο, αλλά σύμφωνα με τον Μπιλ Ντέιβιντ η αμμωνία είναι πιο βιώσιμη λύση. Ο ίδιος εκτιμά ότι μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα δούμε αεροσκάφη να πραγματοποιούν υπερατλαντικές πτήσεις με καύσιμα αμμωνίας.