Μήπως ο Ιταλός Μαουρίτσιο Κατελάν, ο καλλιτέχνης της μπανάνας του οίκου δημοπρασιών Sotheby’s, δεν είναι απατεώνας αλλά ολίγον τι μπολσεβίκος, νέος Μαγιακόφσκι σαν να λέμε; Μπας και πιστεύει και αυτός ότι «η Τέχνη δεν πρέπει να αντανακλά σαν τον καθρέφτη, αλλά σαν φακός να μεγεθύνει»;
Προβληματίζονται οι πλούσιοι (σε γνώσεις) φιλότεχνοι, διότι η κολλημένη με τσιρότα στον τοίχο μπανάνα δεν είναι παρά «μεγέθυνση» της απλής μπανάνας, που είτε κρέμεται στο τσαμπί είτε κοιμάται στο καφάσι, ανώνυμη και στις δύο περιπτώσεις, είναι φρούτο σύνηθες, ένα τεμάχιο από τον σωρό του σουπερμάρκετ, «μάζα».
Οταν όμως οι μάζες (εν προκειμένω οι μπανάνες) καταλαμβάνουν την εξουσία (τα σουπερμάρκετ και τα παλάτια των αστών), δεν πρέπει να στήνουν και αυτές τα δικά τους αγάλματα (τα δικά τους έργα Τέχνης) για να πανηγυρίζουν στο διηνεκές την επανάστασή τους; Οι πλούσιοι (και σε στοχασμούς) φιλότεχνοι αναρωτιούνται αν ο Κατελάν κατά βάθος θαυμάζει τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό και απορούν.
Οχι όμως και ένας πραγματικός (και όχι συμβολικός) εκπρόσωπος της ανθρώπινης μάζας, ένας μπαγκλαντεσιανός μετανάστης στη Νέα Υόρκη, ονόματι Σάχ Αλαμ, ο οποίος δουλεύει σε μανάβικο δίπλα στο κτίριο όπου έγινε η δημοπρασία του «έργου Τέχνης» του Κατελάν. Αυτόν τον μεροκαματιάρη έβγαλαν οι New York Times από τη λαϊκή αφάνεια και τον κόλλησαν με δημοσιογραφικά τσιρότα στο ταμπλό της επικαιρότητας.
Και έτσι κρεμασμένον, τον ρώτησαν: «Πώς σου φάνηκε, φίλε, ότι η μπανάνα που πούλησες 25 σεντς πουλήθηκε, λίγες ώρες μετά, 6,2 εκατ. δολάρια;» Από Μαγιακόφσκι δεν ήξερε γρυ ο Σαχ, ούτε φυσικά είχε ακουστά τον Κατελάν, οπότε απάντησε αυθορμήτως με το εργατικό DNA του: «Είναι τρέλα!»
Μάλιστα παλάβωσε εντελώς και ο ίδιος ο μεροκαματιάρης όταν οι ΝΥΤ τού ψιθύρισαν ότι ο αγοραστής της «Τέχνης» του Κατελάν είναι ένας νεαρός Κροίσος γεννημένος στην… κομμουνιστική Κίνα, μπίζνεσμαν των κρυπτονομισμάτων, ο οποίος δήλωσε εγκαίρως ότι θα φάει την μπανάνα του Ιταλού για σνακ στις 29 Νοεμβρίου (όπερ και έπραξε).
Στα 74 χρόνια που ζει ο Σαχ τέτοια μασκαραλίκια δεν είδε ποτέ, αφού παλαιότερα ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός ήταν σοσιαλιστικός ρεαλισμός και οι μπανάνες ήταν μπανάνες. Οπως έγραψαν οι Αμερικανοί, «όταν του είπαμε την τιμή πώλησης του έργου, άρχισε να κλαίει και η φωνή του έσπασε». Τι να σχολίαζε, δηλαδή, ο φουκαράς; «Εγώ είμαι φτωχός άνθρωπος…» κατάφερε απλώς να ψελλίσει.
Τι αξίζει να κρατηθεί από το ρεπορτάζ των ΝΥΤ; Οτι ο οίκος Sotheby’s έβγαλε αέρα πατέρα 1 εκατ. δολάρια από τη δημοπρασία της μπανάνας, ότι τα 5,2 εκατ. δολάρια του Κινέζου δεν τα τσέπωσε ο «καλλιτέχνης» (είναι ιδεολόγος) αλλά κάποιος ανώνυμος συλλέκτης και ότι απαιτήθηκαν επτά αλλεπάλληλες πλειοδοσίες ώσπου να πατήσει την μπανανόφλουδα ο νεαρός με τα κρυπτονομίσματα.
Τέλος, ο Sotheby’s είχε την ευγενή καλοσύνη να ανταποκριθεί στην ερώτηση των ΝΥΤ και να επιβεβαιώσει ότι όντως η μπανάνα του Κατελάν αγοράστηκε από το μανάβικο του Σαχ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News