Ισως η μεγαλύτερη επιτυχία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι ότι με τη βοήθειά τους δικτυώνεται η καλύτερη πλευρά του εαυτού μας. Αυτή που, με τη βοήθεια φίλτρων, ξεφορτώνεται τις ρυτίδες, ποζάρει σε κολακευτική στάση με μαγιό, ενώ κάνει κάτι που δεν είναι βαρετό ή δυσάρεστο, έτσι ώστε να θαυμάσουν οι ακόλουθοι του λογαριασμού μας τη φαινομενικά συναρπαστική ζωή μας. Εξοδοι, πάρτι, εκδρομές, διακοπές, όμορφοι χαμογελαστοί φίλοι που διασκεδάζουν, καλά εστιατόρια, μαγευτικά τοπία.
Τι θα γινόταν, όμως, αν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μας οδηγούσαν για πρώτη φορά στο να κάνουμε περίπου το αντίθετο: να γίνουμε απολύτως ειλικρινείς και να μοιραστούμε τη ζωή μας, χωρίς να την εξωραΐσουμε, σε τυχαίες στιγμές, με καθημερινά ρούχα, χωρίς μακιγιάζ και όχι όπως μέχρι σήμερα επιλέγουμε;
Η ιδέα πίσω από το νέο μέσο BeReal, που αλλάζει τους κανόνες, είναι ακριβώς αυτή. Οι χρήστες αναρτούν, μόνο μία φορά την ημέρα, απολύτως τυχαία στιγμιότυπα. Η ώρα που το BeReal ειδοποιεί τον χρήστη για να ποστάρει δεν είναι συγκεκριμένη κι από εκείνη τη στιγμή τού δίνονται μόνο δύο λεπτά για να ανεβάσει μια φωτογραφία του εαυτού του και του περιβάλλοντος στο οποίο βρίσκεται. Ο χρήστης πατάει μόνος του το κουμπί και έχει το δικαίωμα να μην αναρτήσει τη φωτογραφία.
Οπως και στα υπόλοιπα δίκτυα, του δίνεται η δυνατότητα σχολιασμού των αναρτήσεων φίλων, με τα εικονίδια RealMojis, δηλαδή σέλφι που εκφράζουν συναισθήματα, και όχι με likes. Αν ο χρήστης δεν ανεβάσει τη φωτογραφία του ενώ βρίσκεται στο λεωφορείο, για παράδειγμα, μέσα στο διάστημα που του το ζητάει το BeReal, και προτιμήσει μια άλλη στιγμή, τότε το μέσο αναφέρει την καθυστέρηση συνοδεύοντας τη φωτογραφία με τον χρόνο που χρειάστηκε για να αντεπεξέλθει στο κάλεσμα, ενώ υφίσταται κι άλλος περιορισμός: δεν μπορεί να δει τις αληθινές φωτογραφίες των υπολοίπων όταν δεν ανεβάζει δικές του. Η ριζοσπαστική ιδέα για τον κόσμο των κοινωνικών δικτύων ποντάρει στο ότι έχουμε εκπαιδευτεί μέχρις εξαντλήσεως να επεξεργαζόμαστε την εικόνα μας, αλλά ακόμη και τις σκέψεις μας, εφόσον και στα «τιτιβίσματα» του Τwitter γράφεις αυτό που θέλεις να πιστεύουν οι άλλοι πως σκέφτηκες αυθόρμητα.
Το BeReal κερδίζει έδαφος ως η απολύτως εναλλακτική τάση του νεαρού πιο σκεπτόμενου κοινού, που αποτελείται σε μεγάλο ποσοστό από φοιτητές πλήρως εξοικειωμένους με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ίσως μπουχτισμένους από την επανάληψή τους.
Για πρώτη φορά, αντί να επιλέγουν πόζα, στυλ και σκηνικό, ποστάρουν αυτό που κάνουν ένα μεσημέρι στο σπίτι ή ενώ βρίσκονται στην κηδεία της γιαγιάς. Δεν υπάρχει άσχημη καθημερινότητα για το BeReal που μετράει ήδη δύο χρόνια παρουσίας. O Αλέξις Μπαρεγιάτ, ο ιδρυτής του, υπήρξε παραγωγός βίντεο GoPro και η τριβή του με τους ινφλουένσερ τον βοήθησε να κατανοήσει βαθύτερα το Instagram αλλά και να συνειδητοποιήσει ότι «η δική του ζωή δεν υπήρξε ποτέ τόσο τέλεια», εξηγούν οι συνεργάτες του όταν καλούνται να περιγράψουν τη φιλοσοφία του νέου μέσου, όπως αναφέρει σε άρθρο του το Protocol.
Το κάλεσμα για αυθεντικότητα και ειλικρίνεια είχε απήχηση στους νέους και στη Γαλλία, όπου αρχικώς αναπτύχθηκε το μέσο. Το BeReal κέρδισε μια θέση ανάμεσα στις κορυφαίες δέκα εφαρμογές τον περασμένο Μάρτιο, μια απίστευτη επίδοση, αν αναλογιστεί κανείς ότι δεν υπήρξε στα αλήθεια μάρκετινγκ. Η αμείωτη, σταθερή επιτυχία έφερε 30 εκατομμύρια δολάρια στην εταιρεία, προερχόμενα από πρόθυμους επενδυτές με μεγάλη εμπειρία σε ανάλογη τεχνολογία, ενώ οι χρήστες δεν έπαψαν να αυξάνονται και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Τις τελευταίες εβδομάδες, μεγάλες πανεπιστημιακές εφημερίδες ασχολήθηκαν με την εμφάνιση του μέσου, που χαρακτήρισαν, μεταξύ άλλων, φαινόμενο τεραστίων διαστάσεων. Οπως ήταν αναμενόμενο, τα χρήματα των επενδυτών φέρνουν μια πιο στοχευμένη στρατηγική και έτσι πλέον το BeReal διοργανώνει εκδηλώσεις στα πανεπιστήμια και αναζητά εκπροσώπους που μπορούν να διαδώσουν τη χρήση του.
Τα πανεπιστήμια είναι άλλωστε παραδοσιακά το πεδίο ανάπτυξης των επικρατέστερων κοινωνικών δικτύων. Οι φοιτητές είναι ενθουσιώδεις ενήλικες, επιτέλους απαλλαγμένοι από τον έλεγχο της οικογένειας, έτοιμοι να βουτήξουν σε οτιδήποτε καινούργιο. Στο Χάρβαρντ, πρωτοεμφανίστηκε και το Facebook, που στην πρωτόγονη εκδοχή του ήταν ένα σύστημα βαθμολόγησης ελκυστικότητας, με τον χαρακτηρισμό hot or not. Το ίδιο έγινε περίπου και με κάθε διαδεδομένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, γιατί μυστικό της επιτυχίας παραμένει το ίδιο: οι φοιτητές να μην το βαρεθούν αμέσως και να το μεταχειρίζονται για διάστημα ικανό ώστε η χρήση του να αρχίσει να διαρρέει και στον έξω κόσμο.
Το BeReal δεν βομβαρδίζει τους χρήστες του με περιεχόμενο. Τους απαλλάσσει από την κουραστική ανταγωνιστικότητα, ενώ διατηρεί ομοιότητες με παλαιότερα ανάλογα φαινόμενα του κόσμου της κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Snapchat, που λανσαρίστηκε ως μέσο για την επικοινωνία των ανθρώπινων συναισθημάτων. Το BeReal, όπως το Snapchat, εξαφανίζει τις αναρτήσεις έπειτα από 24 ώρες. Το δυνατό σημείο του BeReal είναι η απλότητα, ειδικά σε σχέση με το Instagram, που έχει γίνει μια τερατώδης πλατφόρμα, η οποία διαθέτει συγκεντρωμένες τις δυνατότητες και την εμπορικότητα σχεδόν όλων των υπόλοιπων κοινωνικών μέσων. Το BeReal φιλοδοξεί να αποτελέσει το αντίδοτο και μάλιστα τονίζει ότι δεν τρώει τον χρόνο των χρηστών του, γιατί «ο πραγματικός κόσμος βρίσκεται εκεί έξω» και όχι στο Διαδίκτυο.
Οπως όλες οι πλατφόρμες, έχει βέβαια και αδυναμίες, όπως η τάση του να δημιουργεί πιο κλειστούς κύκλους ακολούθων, με τους οποίους κανείς νιώθει αρκετά χαλαρός ώστε να μοιράζεται τυχαία στιγμιότυπα. Ακόμη και το Instagram αντιμετώπισε ένα ανάλογο πρόβλημα. Η αύξηση των followers ενός λογαριασμού που σε πολλές περιπτώσεις είναι άγνωστοι αποτέλεσε τον λόγο που οι κλειστοί λογαριασμοί αυξήθηκαν δημιουργώντας ένα μέσο δύο ταχυτήτων.
Οι φανατικοί του BeReal υποστηρίζουν από την πλευρά τους ότι, παρά την πρώτη εντύπωση, είναι λάθος να θεωρούμε πως το μέσο απευθύνεται μόνο σε κλειστό κύκλο, γιατί η αλήθεια του τούς επιτρέπει να κάνουν καινούργιους φίλους, βασισμένοι στον ρεαλισμό των αναρτήσεων. Το μέσο φαίνεται να στρέφει τις προσπάθειές του στην ανάπτυξη εργαλείων που θα κάνουν ακόμη πιο ξέγνοιαστη και ανεπιτήδευτη τη χρήση του, αν και ο σκοπός των δημιουργών του παραμένει να καταλάβουν οι ενδιαφερόμενοι ότι δεν χρειάζεται να έχεις την τέλεια ζωή ή αψεγάδιαστη εικόνα για να νιώθεις πλήρης και ευτυχής και με έναν πιο μοντέρνο τρόπο, κοινωνικός.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News