707
Οπως φαινεται οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι χρησιμοποιούσαν ειδικές ράμπες για να μεταφέρουν τους μονόλιθους στις πυραμίδες | YouTube

Μία ράμπα, το μυστικό της κατασκευής των πυραμίδων της Αιγύπτου

Protagon Team Protagon Team 6 Νοεμβρίου 2018, 19:41
Οπως φαινεται οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι χρησιμοποιούσαν ειδικές ράμπες για να μεταφέρουν τους μονόλιθους στις πυραμίδες
|YouTube

Μία ράμπα, το μυστικό της κατασκευής των πυραμίδων της Αιγύπτου

Protagon Team Protagon Team 6 Νοεμβρίου 2018, 19:41

Οι εντυπωσιακές πυραμίδες της Αιγύπτου στέκονται επιβλητικές για χιλιάδες έτη, με τον τρόπο κατασκευής τους να παραμένει σε μεγάλο βαθμό άγνωστος. Μια νέα ανακάλυψη στην Κοιλάδα των Βασιλέων ρίχνει φως στη δημιουργία τους, αφού εντοπίστηκε μια ράμπα με μηχανισμούς που χρησιμοποιούνταν όπως φαίνεται για να μεταφέρονται οι τεράστιοι μονόλιθοι από τα λατομεία και να τοποθετούνται στις πυραμίδες.

Οι πυραμίδες της Αιγύπτου που κατασκευάζονταν για να αποτελέσουν την τελευταία κατοικία των Φαραώ είναι τα παλαιότερα τέτοιου μεγέθους και πολυπλοκότητας κτίσματα στον κόσμο. Η ύπαρξη τους περιβάλλεται από πολλά ερωτήματα και μυστήρια για τον τρόπο κατασκευής τους αλλά και τα μυστικά που μπορεί ακόμη να κρύβουν στο εσωτερικό τους. Οι πιο διάσημες είναι οι πυραμίδες της Γκίζας η κατασκευή των οποίων ανάγεται στο 2580 π.Χ.  και βρίσκονται στη Νεκρόπολη της Γκίζας. Στις πυραμίδες της Γκίζας ανήκουν: η Πυραμίδα του Χέοπα, γνωστή και ως «η Μεγάλη Πυραμίδα», η λίγο μικρότερη Πυραμίδα του Χεφρήνου και η σχετικά μετρίου μεγέθους Πυραμίδα του Μυκερίνου. Ανήκουν και οι τρεις στην Τέταρτη δυναστεία. Όλες μαζί σχημάτιζαν ένα συγκρότημα από μικρότερες πυραμίδες (των βασιλισσών), νεκρικούς ναούς και τάφους αξιωματούχων. Στη Νεκρόπολη ανήκει και η περίφημη Μεγάλη Σφίγγα.

Οι αρχαιολόγοι έδωσαν στην δημοσιότητα μια εικόνα των ανασκαφών και της ράμπας που εντόπισαν στο αρχαίο λατομείο (Yannis Gourdon/Ifao)

Η μεγαλύτερη και πιο διάσημη είναι η πυραμίδα του Χέοπα (ή Χούφου) ενώ οι άλλες δύο είναι μικρότερες και βρίσκονται κάποια μέτρα μακρύτερα από την πρώτη. Είναι το παλαιότερο από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου. Για την αποπεράτωσή της εκτιμάται ότι χρειάστηκαν 30 χρόνια δουλειάς από 100.000 εργάτες-δούλους, πολλοί από τους οποίους πέθαναν κατά τη διάρκεια της κατασκευής της.

Μπορεί να γνωρίζουμε πλέον πολλά για τις πυραμίδες αλλά εξακολουθεί να παραμένει μυστήριο ο τρόπος κατασκευής τους και κυρίως οι τρόποι με τους οποίους μεταφέρονταν και τοποθετούνταν στην θέση τους οι τεράστιοι μονόλιθοι από τους οποίους αποτελούνταν. Για την κατασκευή της πυραμίδας του Χέοπα χρησιμοποιήθηκαν 2,3 εκατ. μονόλιθοι πολλοί εκ των οποίων ζύγιζαν δεκάδες τόνους. Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των μονόλιθων είναι ασβεστόλιθοι ενώ χρησιμοποιούνταν και ορισμένοι γρανιτένιοι κυρίως στο εσωτερικό των πυραμίδων στους νεκρικούς θαλάμους.

Συνήθως τα ορυχεία βρίσκονταν σε κοντινή απόσταση από τα εργοτάξια όμως ορισμένοι μονόλιθοι, όπως οι γρανιτένιοι, ξεκινούσαν από ορυχεία που βρίσκονταν δεκάδες ή και εκατοντάδες χλμ. μακριά από τις πυραμίδες. Για το δάπεδο αλλά και την κατασκευή διαφόρων αντικειμένων που υπήρχαν στους νεκρικούς θαλάμους το υλικό που χρησιμοποιούνταν ήταν το αλάβαστρο. Οι ειδικοί ήταν πεπεισμένοι ότι η μεταφορά και τοποθέτηση των μονόλιθων δεν γινόταν με… τα χέρια αλλά ότι οι Αιγύπτιοι είχαν αναπτύξει τεχνολογίες και μηχανισμούς που βοηθούσαν στην μεταφορά των μονόλιθων και την τοποθέτηση τους με ασφάλεια και ακρίβεια εκεί που έπρεπε. Ομως μέχρι σήμερα δεν υπήρχε κανένα στοιχείο ή εύρημα που να αποδεικνύει την ύπαρξη τέτοιων μηχανισμών.

Ενα βίντεο για την ανακάλυψη της ράμπας:

Οπως αναφέρουν σε δημοσίευμά τους οι Times ομάδα Βρετανών και Γάλλων αρχαιολόγων έκανε μια ανακάλυψη που για πρώτη φορά παρέχει απτές αποδείξεις για την χρήση μηχανισμών μεταφοράς των μονόλιθων. Οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν σε ένα αρχαίο λατομείο αλάβαστρου στην περιοχή του Λούξορ μια ράμπα αλλά και πλήθος άλλων ευρημάτων που ρίχνουν ένα πρώτο φως στο πώς χτίζονταν οι πυραμίδες.

Το σύστημα είχε μια κεντρική ράμπα και στο πλάι δύο κλίμακες με οπές, οι οποίες οδήγησαν τους αρχαιολόγους στο συμπέρασμα ότι υπήρχε σκοινί δεμένο σε ξύλινους στύλους. Το σύστημα χρησιμοποιείτο ως μηχανισμός τροχαλίας για τη μεταφορά των μονόλιθων πάνω σε έλκηθρα. Με αυτόν τον μηχανισμό οι εργάτες μπορούσαν να μεταφέρουν μονόλιθους σε μεγάλες αποστάσεις αλλά και σε σημεία με μεγάλη κλίση ώστε να τοποθετηθούν εκεί ακριβώς που έπρεπε. Οι αρχαιολόγοι που έκαναν την ανακάλυψη εκτιμούν ότι από το λατομείο όπου εντοπίστηκε η ράμπα έβγαιναν τεράστιοι μονόλιθοι παρόμοιοι με εκείνους που χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή της πυραμίδας του Χέοπα. Αρα ο μηχανισμός αυτός πιθανολογείται ότι θα αποτελούσε στάνταρντ μέρος του εξοπλισμού των συνεργείων κατασκευής πυραμίδων. Εκτός από την ράμπα οι αρχαιολόγοι έχουν εντοπίσει μέχρι στιγμής και περίπου 100 επιγραφές οι οποίες όμως βρίσκονται σε κακή κατάσταση και προς το παρόν δεν μπορούν να αποκρυπτογραφηθούν στο σύνολο τους. Εχει πάντως ενδιαφέρον ότι τα σημεία των επιγραφών που κατάφεραν οι ειδικοί να διαβάσουν αναφέρουν επισκέψεις των Φαραώ στο λατομείο γεγονός που ενισχύει το σενάριο της χρήσης του (και άρα της χρήσης της ράμπας) για την κατασκευή πυραμίδων.

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...