1753
| Creative Protagon

Τέμπη: Πώς καταρρέουν τα σενάρια συνωμοσίας

Protagon Team Protagon Team 7 Απριλίου 2025, 18:26
|Creative Protagon

Τέμπη: Πώς καταρρέουν τα σενάρια συνωμοσίας

Protagon Team Protagon Team 7 Απριλίου 2025, 18:26

Τον χειμώνα που μόλις μας άφησε (2024—2025) δεν κυριάρχησαν στη Βουλή τα νομοσχέδια όπως συνέβη κατά τον περσινό (2023—2024: φορολογική δικαιοσύνη, γάμος ομοφύλων, μη κρατικά πανεπιστήμια) αλλά η πολιτική αντιπαράθεση γύρω από την τραγωδία των Τεμπών. Το ίδιο συνέβη στα MME, στα social media και στους δρόμους, που γέμισαν από εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες.

Οι ροές του αισθήματος ήταν αυτές που κυριάρχησαν τον φετινό χειμώνα, οι οποίες, ωστόσο, εκκινώντας από την αλληλεγγύη και τη συμπαράσταση στους συγγενείς των θυμάτων, «διανθίστηκαν» με άλλα φαινόμενα: αστήρικτες θεωρίες, σενάρια συνωμοσίας (ακόμη και για τη δολοφονία ενός ανθρώπου), απειλές, ύβρεις και ψέματα.

Σε ποιες πληροφορίες βασίστηκαν αυτές οι ροές; Εδώ αρχίζει ένα ξεχωριστό κεφάλαιο που θα προσπαθήσουμε κάπως να ιχνηλατήσουμε:

Δεκέμβριος 2024: Στις 8 Δεκεμβρίου ανακοινώνεται από τοv Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) ότι «το έργο της επιτροπής πλησιάζει στην ολοκλήρωσή του και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεσμεύεται ότι η τελική έκθεση θα είναι έτοιμη ώς τις 28 Φεβρουαρίου 2025, ενώ με την ολοκλήρωσή της θα παρουσιαστεί πρώτα σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και εν συνεχεία θα παρουσιαστεί δημοσίως μέσω συνέντευξης Τύπου». 

♦ Το κλίμα που επικρατεί στα social media είναι πως η κυβέρνηση επιχειρεί τη συγκάλυψη των ευθυνών της και κυρίως του παράνομου φορτίου που πιθανολογείται ότι βρισκόταν στην εμπορική αμαξοστοιχία και προβάλλεται από αναρτήσεις ως «η αιτία για το μπάζωμα».

Ιανουάριος 2025: Πλησιάζοντας στις πολύ μεγάλες συγκεντρώσεις της 26ης Ιανουαρίου (και φυσικά την ίδια ημέρα), η δημόσια συζήτηση περιστρέφεται γύρω από τις εκθέσεις πραγματογνωμοσύνης «ανεξάρτητων ειδικών» για την πυρόσφαιρα και την πιθανή ύπαρξη ξυλολίου στην εμπορική αμαξοστοιχία:

♦  Η έκθεση που συνέταξε ο αντιστράτηγος ε.α., πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής, Ανδριανός Γκουρμπάτσης, κατέληγε στο συμπέρασμα ότι η έκρηξη στα Τέμπη προκλήθηκε «από εύφλεκτη ουσία που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία».

♦ Η έκθεση του Αχιλλέα Μιχόπουλου, χημικού μηχανικού και τεχνικού συμβούλου οικογενειών θυμάτων στα Τέμπη, παρουσίαζε τις «δεξαμενές με το εύφλεκτο υλικό στο εμπορικό τρένο». Ενα μήνα αργότερα, σε εκδήλωση στο ΕΜΠ με τίτλο «Για να αναπνεύσουμε, να τους ανατρέψουμε» ο κ. Μιχόπουλος ανέφερε ότι «ενδεχομένως να είναι η ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει το ΕΜΠ σε μια νέα αντιπολίτευση, συγγνώμη, αναγέννηση του πολιτικού σκηνικού».

Η φερόμενη θέση των δεξαμενών στα ανοιχτά βαγόνια 1,2 και 3 της εμπορικής αμαξοστοιχίας σύμφωνα με την έκθεση του κ. Μιχόπουλου (Πηγή: news247.gr)

♦ Στις 31/1, «ο ειδικός εμπειρογνώμων και τεχνικός σύμβουλος οικογενειών των θυμάτων», Βασίλης Κοκοτσάκης, σε δική του έκθεση αναφέρθηκε σε «ακαριαία ανάφλεξη εκρηκτικού μείγματος» σημειώνοντας ότι «27 άνθρωποι επέζησαν από τη σύγκρουση αλλά πέθαναν από τη φωτιά».

♦ Μια ημέρα μετά τα συλλαλητήρια της 26ης Ιανουαρίου, ο Κώστας Λακαφώσης, «πραγματογνώμονας οικογενειών θυμάτων των Τεμπών», ανέφερε στην εκπομπή του MEGA «Εξελίξεις τώρα»:

«Η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε στις 3 πρώτες πλατφόρμες λαμαρίνες. Αφήνεται ένα κενό στην αρχή και στο τέλος. Σύμφωνα με τους αρχικούς υπολογισμούς, η εκτίμησή μας ήταν για 2.000 κιλά (καυσίμου) βλέποντας από μπροστά την πυρόσφαιρα, αλλά τώρα έχουμε καταλήξει πως δεν ψάχνουμε για κάτι που είναι παραπάνω από 3-3.5 τόνους το πολύ. Δεν ψάχνουμε για μεγάλους τόνους. Αν είναι ένα καύσιμο που το παίρνεις σαν διαλύτη και το κάνεις βενζίνη μπορεί να φτάσει η τιμή 5-7.000 ευρώ ανά δρομολόγιο. Τώρα μιλάμε για εικασίες. Οι πλαστικές δεξαμενές είναι ένας τρόπος να το γεμίσει πολύ γρήγορα. Τώρα σταματάνε οι εικασίες. Δώσαμε τις αρχικές συνθήκες (για την επιστημονική απεικόνιση), δοκιμάσαμε και τα έλαια σιλικόνης αλλά δεν μας έδωσαν τέτοια ανάφλεξη (πολλή θερμοκρασία, μεγάλα νέφη). Αποδεικνύεται πως το αποτέλεσμα προκύπτει για 3-3.500 κιλά καυσίμου».

Τα βίντεο με τα σενάρια για τη θέση των δεξαμενών καυσίμου στην εμπορική αμαξοστοιχία από την πλευρά του κ. Λακαφώση, έκαναν τον γύρο του Διαδικτύου (Πηγή: Χ/MEGA)

♦ Τον Ιανουάριο, ολόκληρη η χώρα ακούει συγκλονισμένη το ηχητικό με τις τελευταίες στιγμές θυμάτων της τραγωδίας: «Δεν έχω οξυγόνο». Μια φωνή που παραπέμπει στο ανθρώπινο δράμα και όχι στην εκμετάλλευσή του που επιχειρήθηκε χωρίς αναστολές.

Φεβρουάριος 2025: Είναι ο μήνας που κυριαρχούν στην επικαιρότητα οι πληροφορίες για την τραγωδία των Τεμπών ενόψει των τεράστιων συγκεντρώσεων της 28ης Φεβρουαρίου για την τραγική επέτειο των δύο ετών.

♦ Στις 3/2 κυκλοφορούν στα ΜΜΕ πληροφορίες ότι «το πόρισμα του πανεπιστημίου της Γάνδης» αναφέρει ότι «το 3ο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας  (το πρώτο και το δεύτερο ήταν η μηχανή) μετέφερε τουλάχιστον 3,5 τόνους πτητικούς υδρογονάνθρακες (χημικούς διαλύτες όπως ξυλόλιο και τολουόλιο, που χρησιμοποιούνται και στη νοθεία καυσίμων και είναι ιδιαίτερα εύφλεκτα υλικά)». Θα διαψευστούν δύο μήνες αργότερα. Δεν εμφανίστηκε ποτέ «πόρισμα της Γάνδης».

♦ Στις 5/2 το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε την πρόταση για προανακριτική κατά του πρώην υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ, Χρήστου Τριαντόπουλου, για παράβαση καθήκοντος και «ψυχική συνδρομή» στο μπάζωμα. Η ΝΔ απαντά θετικά και στη συνέχεια ο ίδιος ζητεί να κριθεί από την τακτική Δικαιοσύνη. ΝΔ και Τριαντόπουλος αρνούνται την οποιαδήποτε απόπειρα συγκάλυψης.

♦ Στις 7/2 ο δημοσιογράφος Αρης Πορτοσάλτε και η «Καθημερινή» παρουσιάζουν βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας όπου δεν διακρίνονται δεξαμενές καυσίμου. Η γνησιότητά τους θα επιβεβαιωθεί σχεδόν δύο μήνες αργότερα.

♦ Στις 18/2 επικρατεί ένταση στη Βουλή με φόντο τα Τέμπη και τον θάνατο του 39χρονου Βασίλη Καλογήρου, γιου της προϊσταμένης της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας. Την ώρα που στα social media τρέχει μια καμπάνια (#ΝΔ_δολοφόνοι) που κατηγορεί τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ότι έδωσε εντολή δολοφονίας του Καλογήρου, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος αφήνει υπονοούμενα (εδώ) που δείχνουν προς αυτή την κατεύθυνση. Ακολουθεί σύγκρουση με τον Μάκη Βορίδη.

♦ Στις 27/2 ανακοινώνεται το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ (εδώ) που αναφέρει ως πιθανή την ύπαρξη «άγνωστου καυσίμου» από το οποίο προκλήθηκε η πυρόσφαιρα, περιλαμβάνει σοκαριστικές διαπιστώσεις για τον σιδηρόδρομο και στέκεται στη «μη ιεροποίηση» του χώρου του δυστυχήματος, χωρίς να εντοπίζει ωστόσο συντονισμό από την κυβέρνηση με στόχο τη συγκάλυψη.

♦ Στις 28 Φεβρουαρίου πραγματοποιείται τεράστια συγκέντρωση στο Σύνταγμα για τα Τέμπη, αντίστοιχες εικόνες στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις.

Μάρτιος 2025:

♦ Αμέσως μετά το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και με πρωτοβουλία του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Νίκου Ανδρουλάκη συν-διαμορφώνεται με τη Ζωή Κωνσταντοπούλου (Πλεύση Ελευθερίας) τον ΣΥΡΙΖΑ και τη Νέα Αριστερά το κείμενο της πρότασης δυσπιστίας προς την κυβέρνηση για τα Τέμπη. Στις 7/3 απορρίπτεται η πρόταση δυσπιστίας από τη Βουλή, με 157 ψήφους κατά και 136 υπέρ, τον ίδιο μήνα η Πλεύση Ελευθερίας προσπερνά στις δημοσκοπήσεις το ΠΑΣΟΚ.

♦ Στις 4/3 εξετάζεται το σενάριο των μπιτονιών αιθυλικής αλκοόλης. Οπως έγραψαν «Τα Νέα»,  ο δημοσιογράφος Β. Λαμπρόπουλος ανέφερε στο MEGA πως στο άδειο κόκπιτ της δεύτερης μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας μπορεί να κρύβεται το μυστικό της φονικής έκρηξης. Διατυπώνεται η υπόθεση ότι το εύφλεκτο υλικό μπορεί να ήταν αιθυλική αλκοόλη που να σχετίζεται με νοθεία ποτών. Ωστόσο λίγες μέρες μετά, σε νέες έρευνες στο Κουλούρι βρέθηκε το εν λόγω κόκπιτ χωρίς να έχει καεί και χωρίς να προκύψουν στοιχεία πως εκεί βρισκόταν κάποιο παράνομο, εύφλεκτο φορτίο που προκάλεσε την έκρηξη και την πυρόσφαιρα.

♦ Στις 6/3 ο Κυριάκος Βελόπουλος (Ελληνική Λύση) αναφέρει ότι η εμπορική αμαξοστοιχία στα Τέμπη μετέφερε ξυλόλιο και τολουόλιο για την αμερικανική βάση που εδρεύει στη Λάρισα. «Στη Λάρισα σταθμεύουν 8 drones των Αμερικανών. Τα μεγάλα drones χρησιμοποιούν AVIATION JET FUE. Είναι ειδικό καύσιμο. Το εν λόγω καύσιμο έρχεται από το εξωτερικό. Είναι 100 οκτανίων. Χρησιμοποιούν αυτό το καύσιμο των drone reapers που είναι στη Λάρισα; Αυτά τα drones πετούν στην Μαύρη Θάλασσα, για να κατασκοπεύουν τους Ρώσους. Το καύσιμο αυτό περιέχει: ξυλόλιο, βενζόλιο και τολουόλιο. Δηλαδή, ό,τι εντόπισαν οι πραγματογνώμονες στον χώρο του δυστυχήματος! Είναι συμπτωματικό αυτό; Ναι ή όχι;» αναφέρει μεταξύ άλλων.

♦ Στις 28/3, η πραγματογνωμοσύνη της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών αναφέρει ότι τα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας που δημοσιεύτηκαν από τον Α. Πορτοσάλτε και την «Καθημερινή» (και δεν απεικονίζουν δεξαμενές καυσίμου) είναι γνήσια και απεικονίζουν την εμπορική αμαξοστοιχία λίγο πριν τη μοιραία σύγκρουση με την επιβατική.

Απρίλιος 2025: Το πουλόβερ ξηλώνεται ακόμη περισσότερο.

♦ Την 1/4 το υπουργείο Αμυνας διαψεύδει ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε στρατιωτικό υλικό ή καύσιμα, απαντώντας στο ΚΚΕ και εμμέσως στον κ. Βελόπουλο. «Ουδεμία μεταφορά στρατιωτικού υλικού πραγματοποιήθηκε στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας μας για λογαριασμό των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) ή κρατών – μελών του ΝΑΤΟ κατά τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2023. Ως εκ τούτου, ουδεμία συσχέτιση προκύπτει μεταξύ του δυστυχήματος των Τεμπών και της μεταφοράς αμυντικού υλικού ή καυσίμων είτε για λογαριασμό των ελληνικών ΕΔ είτε για λογαριασμό του ΝΑΤΟ και κρατών – μελών του» ανέφερε σε έγγραφη απάντηση προς το ΚΚΕ ο υπουργός Αμυνας, Νίκος Δένδιας.

♦  Στις 4/3 ο Νίκος Πλακιάς, ο οποίος έχασε τις δύο του κόρες και την ανιψιά του στην τραγωδία των Τεμπών, στρέφεται κατά του κ. Λακαφώση:

«Ο δικηγόρος μας κ. Κουμπούρας Λεωνίδας αναζητώντας πάντα την αλήθεια, σύμφωνα με την εντολή που του δώσαμε και σε πλήρη συνεννόηση και ταύτιση με τις οικογένειες που εκπροσωπεί, ισχυρίστηκε ότι ο κος Λακαφώσης, ενώ δηλώνει κατά ιδιότητα μηχανολόγος μηχανικός, δεν έχει επαγγελματικά δικαιώματα, δεν έκανε ποτέ έναρξη τέτοιου επαγγέλματος, δεν έχει εγγραφεί ποτέ στο ΤΕΕ και δεν έχει σφραγίδα μηχανικού.

»Ο κύριος Λακαφώσης σήμερα παραδέχτηκε ότι όλα τα παραπάνω είναι αλήθεια. Ένας τεχνικός σύμβουλος, ο «εθνικός μας πραγματογνώμονας», δεν άσκησε ποτέ το επάγγελμα του μηχανικού και ο κόσμος μέχρι σήμερα θεωρούσε ότι είναι μηχανικός. Ετσι τον αποκαλούσαν στα πάνελ όταν ζωγράφιζε φορτία. Για την αντιποίηση κατ’ εξακολούθηση του επαγγέλματος αυτού, να επέμβει άμεσα η Δικαιοσύνη και το ΤΕΕ».

♦ Στις 7/4 αποκαλύπτεται ότι το Πανεπιστήμιο της Γάνδης ουδέποτε έκανε ουσιαστική έρευνα -δια προσομοίωσης ή πειράματος- ως προς την πρόκληση της πυρόσφαιρας μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη και αντ’αυτού βασίστηκε στα στοιχεία και στους υπολογισμούς της ΕΔΑΠΟ (Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών), βασικό μέλος της οποίας είναι ο μηχανολόγος και τεχνικός σύμβουλος οικογενειών θυμάτων Κώστας Λακαφώσης.

♦ Την ίδια ημέρα, την άμεση διόρθωση του πορίσματος για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, «με την απαλοιφή του κεφαλαίου με την πιθανολόγηση για τις αιτίες της πυρόσφαιρας» αποφασίζει σε συνεδρίαση του το συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ  υπό το βάρος των τελευταίων εξελίξεων και των αποστάσεων που πήραν από το περιεχόμενο του πορίσματος τα πανεπιστήμια Γάνδης και Πίζας (αναλυτικά εδώ).

♦ Την ίδια ημέρα η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Γεωργία Αδειλίνη, διατάζει κατεπείγουσα έρευνα για το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και τον ρόλο του κ. Λακαφώση (αναλυτικά εδώ). Στο επίκεντρο η επίμαχη αναφορά για την πυρόσφαιρα –αναφορά που αμφισβητείται από τα πανεπιστήμια της Γάνδης και της Πίζας και βρίσκεται υπό πλήρη αναθεώρηση από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ…

Κάπως έτσι φούσκωσαν και «έσκασαν» οι θεωρίες συνωμοσίας για τα Τέμπη. Κάπως έτσι πέρασαν πέντε σχεδόν μήνες στη χώρα μας, την Ελλάδα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...