Οι παγκόσμιες κρουαζιέρες έχουν μπει τελευταία στο στόχαστρο της δημοσιότητας, όμως το concept δεν είναι καινούργιο καθώς μερικές εταιρίες διοργανώνουν μία τέτοια κάθε χρόνο. Ωστόσο λίγες έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον και την προσοχή των social media, όπως το πρόγραμμα των 274 διανυκτερεύσεων της κρουαζιέρας Ultimate World Cruise με το κρουαζιερόπλοιο Serenade of the Seas της Royal Caribbean.
Με διάρκεια εννέα μηνών το δρομολόγιο της Royal Caribbean είναι διπλάσιο άλλων και αν όλα πάνε καλά το ταξίδι που ξεκίνησε στις 10 Δεκεμβρίου από το Μαϊάμι θα ολοκληρωθεί στις 10 Σεπτεμβρίου, όπως ανέφερε το δελτίο Τύπου της εταιρίας. Οι 2.476 επιβάτες θα έχουν περάσει από 150 προορισμούς σε 65 χώρες και στις επτά ηπείρους και θα μπορούν να επισκεφθούν και τα 11 θαύματα του κόσμου.
Μάλιστα, πρόσφατα, στο TikTok κοινοποιήθηκε ένα βίντεο από την Ultimate World Cruise, που θυμίζει teaser χολιγουντιανού θρίλερ: «Θα γίνει ανταρσία, θα χυθεί αίμα, ακρότητες. Θέλω να παρακολουθήσω», λέει στην εισαγωγή του. Για την ακρίβεια, πρόκειται για μια οδύσσεια σε όλο τον κόσμο που έχει γίνει απίθανη διαδικτυακή εμμονή, γράφει η Σόφι Ντίκινσον στην Telegraph. Από τότε που ξεκίνησε από το λιμάνι τον Νοέμβριο, τα βίντεο από το ταξίδι έχουν προβληθεί εκατομμύρια φορές και οι ακόλουθοι αυξάνονται συνεχώς.
Η κλίμακα του ταξιδιού είναι εντυπωσιακή. Υπάρχουν τέσσερα κύρια τμήματα της κρουαζιέρας – Αμερική, Ασία-Ειρηνικός, Μέση Ανατολή και Ευρώπη – χωρισμένα σε 17 σκέλη. Οι επιβάτες μπορούν να επιλέξουν να συμμετάσχουν σε ένα από τα τμήματα, να συνδυάσουν τα 17 σκέλη ή να μείνουν για όλη τη διάρκεια της κρουαζιέρας. Και όσοι επέλεξαν το πλήρες πακέτο θα έχουν πληρώσει από 60.000 δολάρια (περίπου 55.000 ευρώ) έως 118.000 δολάρια (σχεδόν 110.000 ευρώ).
Κατ’ αρχάς η μεγάλη διάρκεια και το κόστος της κρουαζιέρας την έχουν κάνει περίεργο φαινόμενο. Οι παγκόσμιες κρουαζιέρες, μεν, δεν είναι κάτι καινούργιο –η πρώτη έφυγε από τη Νέα Υόρκη το 1922– αλλά η Ultimate World Cruise βρέθηκε στην κορυφή των αλγορίθμων των κοινωνικών δικτύων σαν καλοπροαίρετο παγόβουνο, που καραδοκεί αναπόφευκτα στo περιεχόμενο των ανθρώπων, ανεξάρτητα από οποιοδήποτε προηγούμενο ενδιαφέρον τους για κρουαζιέρες.
Στην πραγματικότητα, γράφει στην Telegraph η Ντίκινσον, αυτή η έλλειψη ενδιαφέροντος μπορεί να είναι το ζητούμενο. Οι πρακτικές λεπτομέρειες της κρουαζιέρας είναι απίθανο να συναρπάσουν τους χρήστες, η πιθανότητα συγκρούσεων, όμως, χωρίς τη δυνατότητα διαφυγής, δίνει σε όλα μια μορφή τηλεοπτικού ριάλιτι. Υπάρχουν επίσης κίνδυνοι, και όχι μόνο από καταιγίδες και ναυτία. Πέρυσι, για παράδειγμα, μια γυναίκα από το Σινσινάτι εμφανίστηκε στους τίτλους των εφημερίδων όταν πούλησε το σπίτι της για μια παγκόσμια κρουαζιέρα που στη συνέχεια ακυρώθηκε.
Ένα είδος μικροβιομηχανίας έχει ξεπηδήσει για να τεκμηριώσει το ταξίδι. Υπάρχουν επιβάτες που δημοσιεύουν καθημερινά ενημερώσεις στο TikTok και στο Instagram, εξιστορώντας τη ζωή στη θάλασσα. Υπάρχουν όμως και σχολιαστές της ξηράς που κάνουν ανάλυση. Κάποιος τσεκάρει επιμελώς αντικείμενα σε μια κάρτα παιχνιδιού μπίνγκο παγκόσμιας κρουαζιέρας, ελπίζοντας σε ένα ξέσπασμα Covid ή μια ξαφνική εγκυμοσύνη.
Ένα μήνα μετά, το πολυδιαφημισμένο χάος προστέθηκε σε αγένειες στον μπουφέ και ψευδείς ισχυρισμούς για swinging (ανταλλαγή συντρόφων), αλλά οι άνθρωποι εξακολουθούν να ελπίζουν σε μελοδραματικές σκηνές.
Η Αμίκε Οστχούιζεν, influencer από τη Νοτια Αφρική δεν εκπλήσσεται από το διαδικτυακό ενδιαφέρον. Αυτή και η οικογένειά της έχουν κάνει κράτηση για την κρουαζιέρα από το 2021. «Πάντα ήθελα να ταξιδέψω στον κόσμο», λέει στην Telegraph. «Και η κρουαζιέρα είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να το κάνεις, γιατί έχεις την καμπίνα σου, έχεις τον δικό σου χώρο και δεν χρειάζεται να πετάς από τον ένα προορισμό στον άλλο. Και οι άνθρωποι θέλουν να δουν την καθημερινότητά σου, πώς ζεις για εννέα μήνες».
Η αγαπημένη της στάση μέχρι στιγμής ήταν η Ανταρκτική, η οποία λέει ότι ήταν «μαγική», και έχει μόνο καλά λόγια να πει για τις συνθήκες στο πλοίο. «Νομίζω ότι υπάρχουν ορισμένοι δημιουργοί [περιεχομένου στα social media] που υπερβάλλουν», λέει. «Και άλλοι, που δεν βρίσκονται καν στο πλοίο, οι οποίοι χρησιμοποιούν αυτή την ευκαιρία για να αναπτύξουν τους λογαριασμούς τους δημιουργώντας ψεύτικα δράματα».
Η Αμίκε μπορεί να μην αντιμετώπισε κάτι δραματικό, αλλά πολλά βίντεο δημοσιεύονται απερίσκεπτα. Η ειδικός σε κρουαζιέρες Εμα Λε Τις σχολίασε: «Κάποιοι παραπονιούνται ότι άλλοι τυγχάνουν ειδικής μεταχείρισης επειδή έχουν αφοσίωση στη γραμμή της κρουαζιέρας [για το status της]. Κάτι που μπορεί να είναι νέο γι’ αυτούς, αλλά είναι πολύ φυσιολογικό στον κόσμο της κρουαζιέρας. Δεν νομίζω ότι μεταχειρίζονται όσους δεν είναι πιστοί πελάτες σαν πολίτες δεύτερης κατηγορίας, αλλά οι άνθρωποι στα βίντεο φαίνονται πολύ έκπληκτοι», είπε στην Telegraph.
Για τουλάχιστον μερικούς από τους θεατές στο σπίτι, η πτυχή του «ριάλιτι σόου» έχει δώσει προτεραιότητα στους επιβάτες έναντι του τόπου. Oμως το ανθρώπινο μελόδραμα έχει μειωθεί κάπως μπροστά στον φυσικό κόσμο. Μόλις λίγες εβδομάδες μετά, η κρουαζιέρα διέσχισε το Πέρασμα Ντρέικ, έναν πλωτό δρόμο μεταξύ Ανταρκτικής και Χιλής, κάτω από διαβόητα δύσκολες συνθήκες. Βίντεο που αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο έδειχναν το πλοίο να κυλάει μέσα σε κύματα.
Υπήρχε κάποια πρόταση ότι η «παράσταση» θα μπορούσε επίσης να τελειώσει νωρίς. Φήμες εμφανίστηκαν στο διαδίκτυο ότι, λόγω της συνεχιζόμενης απειλής για τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, δεν θα ήταν δυνατό να ακολουθηθεί το πλήρες δρομολόγιο. Μερικά πλοία, όπως αυτά που εκμεταλλεύεται η Viking Cruises, έχουν αλλάξει τα λιμάνια τους και το Ultimate World Cruise ελπίζει να συνεχίσει.
Ωστόσο, το διαδικτυακό κοινό παραμένει εκστατικό, πιθανώς λόγω της μεταβαλλόμενης φύσης του «καστ», το οποίο αλλάζει σε κάθε στάση της διαδρομής. Ενας πρόσφατος αγαπημένος είναι ο TikToker Μαρκ Σεμπάστιεν, ο οποίος χρηματοδοτήθηκε από ένα τμήμα του εκδοτικού οίκου Simon & Schuster, για να συμμετάσχει για 18 ημέρες.
Τα κλιπ που αναρτήθηκαν στον λογαριασμό του στο TikTok δείχνουν «συμμαχίες» ανάμεσα σε καμπίνες και θορυβώδη διασκέδαση στο πλοίο, ενώ σε ένα βίντεο ο Σεμπάστιεν «κλέβει» ένα κομμάτι πάγου της Ανταρκτικής. Σε ένα άλλο, παραπονιέται ότι «η μουσική ακούγεται non-stop σε κάθε χώρο, κάθε αίθουσα, κάθε τραπεζαρία στην οποία μπαίνεις». Μαζί με άλλους δημιουργούς, αναφέρει επίσης λεπτομερώς τον αριθμό των χαμένων λιμανιών και απρογραμμάτιστες θαλασσινές ημέρες, πληροφορίες που συνήθως δεν δίνονται με το διαφημιστικό υλικό.
Τον έχουν επίσης κατηγορήσει για «κακή συμπεριφορά» στο πλοίο, δείχνοντας να τον επιπλήττουν επειδή άργησε σε κράτηση σε εστιατόριο. Σε ένα άλλο, τον απομακρύνουν από ένα ιδιωτικό σαλόνι ενώ κάνει ένα ζωντανό βίντεο, και αργότερα τον καλούν στο «γραφείο του διευθυντή».
Το φαινόμενο, τονίζει η Ντίκινσον στην Telegraph, έχει αναδείξει σίγουρα τις διακοπές στη θάλασσα σε ένα νέο κοινό. Οι τυπικοί επιβάτες κρουαζιέρας είναι στα 50 ή 60 τους. Οι περισσότεροι δημιουργοί περιεχομένου στο TikTok είναι μεταξύ 18 και 34 ετών. Επιπλέον, με τις υψηλές τιμές των εισιτηρίων και τη μεγάλη διάρκεια του ταξιδιού, οι παγκόσμιες κρουαζιέρες είναι συνήθως πέρα από τις δυνατότητες των νεότερων ηλικιών.
Μεταξύ αυτών που δημοσιεύουν βίντεο είναι επίσης το προσωπικό του πλοίου, καθώς και ένα ζευγάρι που καυχήθηκε ότι ξόδεψε την κληρονομιά των παιδιών του. Ακόμη, υπάρχουν άνθρωποι όπως η Τζένι Χάνικατ, η οποία εργάζεται εξ αποστάσεως ενώ ταξιδεύει.
«Αυτή η κρουαζιέρα ήταν ο καταλύτης για να αλλάξει η ζωή μας», είπε στην Telegraph η Χάνικατ, η οποία έκλεισε εισιτήρια για την κρουαζιέρα της Royal Caribbean με τον σύζυγό της πριν από δύο χρόνια. «Καταλήξαμε να πουλήσουμε τα πάντα: το διαμέρισμα μας, τα αυτοκίνητά μας, πολλά από τα πράγματά μας όπως έπιπλα και ρούχα. Και μετά μετακομίσαμε σε ένα τροχόσπιτο».
Ενώ εξακολουθεί να εργάζεται εξ αποστάσεως, τώρα η Χάνικατ γράφει επίσης τη ζωή: «Το να μιλάς για μια κρουαζιέρα σαν αυτή μπορεί να φαίνεται σαν να καυχιέσαι», λέει. «Δεν θέλω ποτέ να το μεταφέρω αυτό. Επομένως, το γεγονός ότι έχουμε λάβει θετικά σχόλια σημαίνει πολλά. Οι άνθρωποι λένε ότι είναι ευγνώμονες που τους κάναμε να ζήσουν αυτή την εμπειρία μέσα από εμάς».
Αν και το ενδιαφέρον για την κρουαζιέρα μπορεί να αρχίσει να μειώνεται, η Εμα Λε Τις πιστεύει ότι η προσοχή θα αποδειχθεί τελικά ευεργετική για τη βιομηχανία της κρουαζιέρας. Αν και έχει μια προειδοποίηση για όσους ταξιδεύουν για πρώτη φορά με κρουαζιερόπλοιο. «Ενα ταξίδι γύρω από τον κόσμο είναι σε μεγάλο βαθμό μια προηγμένη κρουαζιέρα. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν κάνει πολλές πριν κάνουν μια παγκόσμια κρουαζιέρα. Θα πρότεινα στους ανθρώπους να ξεκινήσουν με μια κρουαζιέρα επτά διανυκτερεύσεων», τονίζει
Και οι influencers; «Νομίζω ότι θα είναι δύσκολο να επιστρέψω στην καθημερινή ζωή», λέει η Αμίκε. «Αυτή είναι η καθημερινότητα τώρα».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News