Σε κάποιες περιοχές της χώρας η τηλεκπαίδευση ξεκίνησε με προβλήματα. Σε άλλες, δεν ξεκίνησε καθόλου. Και ούτε προβλέπεται να ξεκινήσει, καθώς δεν διαθέτουν υποδομές για τηλεκπαίδευση. Ωστόσο, σε ορισμένα σημεία της χώρας, όπως είναι για παράδειγμα η Αμοργός, δεν έχουν καταγραφεί καθόλου κρούσματα. Γιατί δεν συνέχισαν οι μαθητές κανονικά το σχολείο τους;
Η μη κάθετη λήψη τέτοιου είδους μέτρων ήταν κάτι που είχε ανακοινώσει και πριν από περίπου ένα μήνα ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς, ο οποίος είχε αναφέρει ότι οι αποφάσεις για τα περιοριστικά μέτρα, ειδικά για τα νησιά, θα λαμβάνονται σε τοπικό επίπεδο και όχι ανά περιφερειακή ενότητα (εδώ), καθώς αυτό είναι «πιο δίκαιο».
Το λουκέτο σε όλα τα σχολεία της χώρας ήταν ένα μέτρο που αποφασίστηκε εν μέσω αρκετών αντιρρήσεων από επιστήμονες της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων, σύμφωνα με πληροφορίες του Protagon.
Ωστόσο, κρίθηκε απαραίτητο, με βάση τον περιορισμό της μετακίνησης των γονέων, αφού εδώ και μήνες είναι επιστημονικά παραδεδεγμένο ότι τα παιδιά δεν αποτελούν πρωτογενείς περιπτώσεις μετάδοσης της νόσου (εδώ), όπως είχε εξηγήσει και ο καθηγητής Λοιμωξιολογίας και υπεύθυνος του υπουργείου Υγείας για τον κορονοϊό Σωτήρης Τσιόδρας.
Τα προβλήματα
Ενα θέμα το οποίο φοβήθηκαν ότι θα αντιμετώπιζαν οι λοιμωξιολόγοι της Επιτροπής, εάν πρότειναν εφαρμογή του μέτρου ανάλογα με το επιδημιολογικό φορτίο της κάθε περιοχής, ήταν ότι θα χρειαζόταν να επιστρατευτεί ένας ολόκληρος μηχανισμός ελέγχου. Ο οποίος ούτε υπάρχει ούτε υπήρχε χρόνος να δημιουργηθεί.
Θα έπρεπε, πολλούς μήνες πριν, να είχε προβλεφθεί και δημιουργηθεί μία υπηρεσία ή ένα τμήμα υπηρεσίας, το οποίο θα έκρινε καθημερινά σε ποιες περιοχές μπορούσαν να παραμείνουν ανοιχτά τα σχολεία και σε ποιες θα κλείσουν.
Ακόμα όμως και αν υπήρχε η υπηρεσία αυτή, θα έπρεπε να υπάρχουν τεστ στο κάθε νησί και στην κάθε περιοχή και εκπαιδευμένοι γιατροί που θα τα κάνουν στον πληθυσμό.
Οι δημοτικές αρχές θα έπρεπε να έχουν επιστρατεύσει υπαλλήλους, οι οποίοι θα εκπαιδεύονταν και θα συνεργάζονταν με τους γιατρούς που έκαναν τα τεστ, για να συντάσσουν άμεσα και σωστά τις αναφορές προς τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας. Και δεν υπήρχε ούτε σε αυτήν την περίπτωση χρόνος αντίδρασης, ούτε για την αναζήτηση ούτε για τον συντονισμό ενός τέτοιου έργου από τις δημοτικές αρχές.
Εκφράστηκαν φόβοι και επιφυλάξεις ότι οι κάτοικοι σε νησιά, προκειμένου να μην τεθεί ο τόπος τους σε καθεστώς lockdown, δεν θα κάνουν τεστ, ακόμη και αν εκδηλώσουν ήπια συμπτώματα.
Το υπουργείο Παιδείας θα έπρεπε να δώσει λίστα με τα μέρη της χώρας όπου δεν είναι δυνατή η τηλεκπαίδευση και δεν υπήρχε άμεσα διαθέσιμη τέτοιου είδους χαρτογράφηση.
Τα ισχυρά δεδομένα της Σλοβενίας και του Ισραήλ
Η πρόταση για λουκέτο στα σχολεία δεν ήταν τυφλή. Υπήρχαν δύο τρανταχτά παραδείγματα από πίσω, τα οποία παρουσιάστηκαν σε μεγάλη τηλεδιάσκεψη που έκανε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) με μέλη της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων από χώρες της Ευρώπης στις 30 Οκτωβρίου.
Στη διαδικτυακή συνάντηση των ειδικών, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα από τα επιδημιολογικά δεδομένα της Σλοβενίας και του Ισραήλ.
Επιστήμονες και από τις δύο χώρες ξεκαθάρισαν ότι η μείωση του επιδημιολογικού φορτίου παρουσιάστηκε την 15η ημέρα από το κάθετο λουκέτο σε όλα τα σχολεία της χώρας.
Μάλιστα, οι ειδικοί είχαν εξετάσει διάφορους συνδυασμούς περιοριστικών μέτρων και είχαν συγκρίνει τα αποτελέσματα. Ομως, και στις δύο χώρες, ήταν ξεκάθαρο ότι ο παράγοντας «κλειστά σχολεία» ήταν ο μοναδικός που απέδωσε καρπούς, μειώνοντας το επιδημιολογικό φορτίο.
Και σε αυτές τις αναλύσεις, οι ειδικοί και από τις δύο χώρες εκτίμησαν ότι αυτό συνέβη λόγω της μείωσης μετακινήσεων των γονέων και όχι λόγω της απομόνωσης των παιδιών.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News