1504
| Creative Protagon

Τα κόλπα των funds και οι όμηροι δανειολήπτες

Avatar Χρήστος Νίκας 17 Απριλίου 2025, 09:31

Τα κόλπα των funds και οι όμηροι δανειολήπτες

Avatar Χρήστος Νίκας 17 Απριλίου 2025, 09:31

Η κατάσταση με τα funds και τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από τα δάνεια, τους γνωστούς servicers, φαίνεται να έχει ξεφύγει. Εντελώς και πέρα από κάθε μέτρο.

Παλαιότερα με τις τράπεζες, όταν γίνονταν ρυθμίσεις εξωδικαστικές, ήταν τέτοιες που μπορούσε κάποιος να δώσει ένα μικρό ποσό για δόση και σε ελάχιστες περιπτώσεις υπήρχε και μία προκαταβολή για την εξυπηρέτηση της οφειλής. Τώρα με τα funds σε ελάχιστες περιπτώσεις δεν υπάρχει προκαταβολή. Παντού πλέον ζητάνε τουλάχιστον το 10% της οφειλής, αλλά όταν πρόκειται για ακίνητο που ξέρουν ότι θα «πιάσει» τα λεφτά του, οι απαιτήσεις αυξάνουν κατακόρυφα στο 20% και σε κάποιες περιπτώσεις και στο 30%.

Ανθρωποι που προσπαθούν να έρθουν σε συνεννόηση με τα funds και τους servicers ανέφεραν στο Protagon ότι, αρχικά, μαζί τους υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα επικοινωνίας. «Μιλάμε για εταιρείες σχεδόν φαντάσματα –δεν είναι όπως ήταν παλιά η τράπεζα, που ξέραμε, θα πάμε στο κατάστημα, θα γνωρίζαμε ενδεχομένως και τον διευθυντή, κάποιον υπάλληλο που μας ήξερε και χειριζόταν την υπόθεσή μας. Μιλάμε πλέον για εταιρείες απρόσωπες, όπου πρόσβαση εκ του σύνεγγυς υπάρχει δύσκολα. Σε αυτές τις εταιρείες κάθε μήνα η υπόθεσή σου μπορεί να αλλάζει χέρια, να πηγαίνει και σε άλλον υπάλληλο – πολλές φορές αλλάζουν και οι εταιρείες οι ίδιες με τις αγοραπωλησίες δανείων», λένε.

Περίπτωση 1η: Οφειλέτης επισκέπτεται πριν από μερικές ημέρες με τον δικηγόρο του την εταιρεία servicer. Το διαμέρισμά του, που κινδυνεύει με πλειστηριασμό, είναι λίγο μεγαλύτερο από 70 τετραγωνικά μέτρα. Η οφειλή του, περί τις 200.000 ευρώ. Η ατυχία του, ότι το διαμέρισμα βρίσκεται σε περιοχή «trendy», γεμάτη Airbnb, οπότε θεωρείται σχεδόν σίγουρο ότι όχι μόνο θα τα πιάσει τα λεφτά του έτσι και βγει σε πλειστηριασμό, αλλά θα φέρει και καλό κέρδος στο fund, που φυσικά έχει αγοράσει το κόκκινο δάνειο πολύ φθηνότερα από 200.000 ευρώ.

Η πρόταση που γίνεται από τη μεριά του οφειλέτη και του δικηγόρου είναι: προκαταβολή 30.000 ευρώ και μηνιαίες δόσεις ύψους 1.500 ευρώ έως την αποπληρωμή του συνολικού ποσού της οφειλής –εννοείται πως θα τρέχουν και τόκοι. Η ηλικία του οφειλέτη δεν είναι μεγάλη, με αυτή του την πρόταση υπολογίζεται να έχει ξεπληρώσει πριν βγει στη σύνταξη.

Η απάντηση του υπαλλήλου της εταιρείας servicer:

–Σας είχαμε κάνει μία πρόταση πριν από λίγο καιρό, γιατί δεν τη δεχθήκατε;

–Μα δεν είχα τότε τα χρήματα για να τη δεχθώ.

–Κρίμα, τι να κάνουμε τώρα… Ο «επενδυτής» (σ.σ. σικ τρόπος για να αποκαλεί κανείς τα funds τελευταία) θέλει να έχετε εξοφλήσει μέσα σε πέντε χρόνια.

Δηλαδή, ο «επενδυτής» θέλει 40.000 ευρώ τον χρόνο, που μεταφράζονται σε περισσότερα από 3.300 ευρώ το μήνα, συν τους τόκους. Όπως εύκολα καταλαβαίνει κανείς, η συζήτηση δεν κατέληξε κάπου. Επίσης εύκολα καταλαβαίνει κανείς ότι ο servicer προφανώς δεν θέλει να υπάρξει κάποια ρύθμιση του χρέους αλλά μάλλον προτιμά να πάει το ακίνητο σε πλειστηριασμό.

Τα κόλπα

«Υπάρχουν οφειλέτες οι οποίοι φτάνουν στο σημείο να παρακαλούν, να παίρνουν δανεικά από 300 μεριές. Δεν μιλάμε για ανθρώπους οι οποίοι κάνουν προτάσεις αστείες – μιλάμε για ανθρώπους που δίνουν πολύ σοβαρά ποσά, κυνηγούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους και κατ’ ουσία τους εμπαίζουν επειδή δεν θέλουν να συμφωνήσουν μαζί τους», αναφέρει στο Protagon ο πρόεδρος του Συλλόγου Προστασίας Υπερχρεωμένων Νοικοκυριών και Επιχειρήσεων Ζαννής Σιδέρης.

«Oλη η τακτική των funds στηρίζεται στον εκφοβισμό του οφειλέτη. Για αυτό και αποφεύγουν να μιλούν με δικηγόρους, θέλουν να μιλούν με τον ίδιο για να τον φοβίζουν. Μερικές φορές όταν τους παραπέμπει ο οφειλέτης στον δικηγόρο του, του λένε μάλιστα ότι δεν τον βρίσκουν. Κάποιες φορές λένε και ψέματα, ότι “ερχόμαστε την άλλη εβδομάδα, θα σας βγάλουν από το σπίτι” και άλλους τέτοιους εκφοβισμούς. Αυτό σε ανθρώπους οι οποίοι είναι αδαείς με τις συγκεκριμένες διαδικασίες φανταστείτε τι τους δημιουργεί – και τρόμο, και πανικό και σε τι τρέλες μπορεί να εξωθηθούν». Ο κ. Σιδέρης που είναι δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω έχει εκπροσωπήσει μεγάλο αριθμό δανειοληπτών και έχει αποκωδικοποιήσει σειρά τακτικών που χρησιμοποιούν τα funds και οι servicers για να χειρίζονται την ψυχολογία τους.

«Ενα από τα τρικ που χρησιμοποιούν είναι κατ’ αρχάς να τους δείξουν ότι “εμείς νοιαζόμαστε για εσάς”, ότι εργαζόμαστε για να λυθεί το ζήτημα και ότι “εμάς να ακούτε”, “οι δικηγόροι δεν ξέρουν”, “ο δικηγόρος σας δεν το έκανε καλά” και “το έκανε για να σας πάρει λεφτά”. Προσπαθούν λοιπόν με αυτό τον τρόπο να κλονίσουν την εμπιστοσύνη στους δικηγόρους που έχουν δίπλα τους οι δανειολήπτες και να κερδίσουν αυτοί την εμπιστοσύνη τους – συμπεριφορά που αλλάζει άρδην αν διαπιστώσουν ότι αυτό δεν περνάει», λέει ο κ. Σιδέρης.

Το δεύτερο βήμα, από τη στιγμή που καταλάβουν ότι δεν κατάφεραν να κλονίσουν τη σχέση οφειλέτη-δικηγόρου, είναι η επίθεση, που για να μην τη χρεωθεί ο ίδιος ο υπάλληλος της εταιρείας servicer που έρχεται σε επαφή με τον οφειλέτη, λέει είτε ότι τον πιέζει το fund, είτε οι ανώτεροί του: «Και συνεχίζουν λέγοντας “θα σας βγάλουμε το σπίτι σε πλειστηριασμό”, “θα γίνει κατάσχεση”, “ό,τι και να κάνετε δικαστικά θα το χάσετε”, μία τρομοκρατία τύπου το σπίτι έχει χαθεί ήδη, τι συζητάμε, αν δεν κάνετε αυτά που θέλουμε, είστε ήδη εκτός σπιτιού και ό,τι και να κάνετε δεν πρόκειται να το σώσετε. Επειδή ο κόσμος δεν ξέρει και θεωρεί ότι το fund είναι κάτι πολύ μεγάλο, σκέφτεται ότι για να το λένε αυτοί έτσι θα είναι. Και κάπως έτσι πολλές φορές πετυχαίνουν και τον σκοπό τους», σημειώνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Υπερχρεωμένων Νοικοκυριών και Επιχειρήσεων.

Περίπτωση 2η: Δύο αδέλφια έβαζαν χρήματα κανονικά στον λογαριασμό που τους είχε δοθεί από την εταιρεία servicer αλλά αυτά δεν εισπράττονταν. Όταν ρώτησαν τον λόγο, υπάλληλος του sevicer τους είπε ότι πρόκειται για πρόβλημα του συστήματος. «Αφήστε το έτσι, θα καταγγελθεί και μετά θα δημιουργήσουμε άλλον λογαριασμό με νέα ρύθμιση», φέρεται να τους είπε ο υπάλληλος. Όταν καταγγέλθηκε και έστειλε η εταιρεία servicer νέα σύμβαση, όλα ήταν διογκωμένα, το ποσό, οι δόσεις, τα πάντα. Φαίνεται προφανώς ότι λειτούργησαν σαν να χάθηκε η ρύθμιση με υπαιτιότητα των οφειλετών και όταν έγινε η νέα ρύθμιση ζητούσαν παραπάνω χρήματα στις δόσεις. Και όταν μετά τα δύο αδέλφια ήρθαν ξανά σε επικοινωνία με τον υπάλληλο που τους είχε προτείνει τη συγκεκριμένη «λύση», και του εξήγησαν ότι ζητούν πλέον περισσότερα, αυτός φέρεται να απάντησε ότι «έτσι αποφάσισε το αρμόδιο τμήμα, τι να σας κάνω εγώ τώρα;»

Τα «λάθη»

«Πολλές φορές έχει τύχει να καταγγελθούν ρυθμίσεις επειδή οι οφειλέτες δήθεν δεν πλήρωναν. “Μα εμείς πληρώναμε… Πού πληρώνατε; Εκεί… Α, ήταν λάθος ο λογαριασμός που είχατε, έχει αλλάξει. Και φαίνεστε υπερήμεροι”. “Να τα βάλουμε τότε στον σωστό λογαριασμό”, είπαν στον υπάλληλο, “αφού τα έχουμε πληρώσει, πού πήγαν, χάθηκαν;” Και ακόμα και για αυτό οφειλέτες κυνηγούν τους servicers για να ρυθμίσουν τα χρήματα. Kαι μιλάμε για χρήματα κατατεθειμένα. Αυτό συμβαίνει κατά κόρον και όταν αλλάζει χέρια το κόκκινο δάνειο, από ένα fund σε άλλο», λέει ο κ. Σιδέρης.

Ενα άλλο «λάθος» που κάνουν για να τρομοκρατήσουν τους οφειλέτες είναι η εκ παραδρομής ανακοίνωση πλειστηριασμού του σπιτιού τους ενώ αυτοί εξυπηρετούν κανονικά την οφειλή τους. «Έχω περιπτώσεις που οι άνθρωποι είχαν ρυθμίσει είτε δικαστικά μέσω του νόμου Κατσέλη είτε εξωδικαστικά, και κάποια στιγμή διαπίστωσαν ότι το σπίτι τους βγαίνει σε πλειστηριασμό. Δύο τέτοιες περιπτώσεις είναι μάλιστα και πρόσφατες: Είχε πάει κόσμος από κάτω και κοίταζε το σπίτι και πήγαν και τους ρώτησαν. “Κοιτάμε αυτό το σπίτι επάνω”, “μα αυτό είναι το σπίτι μου” αποκρίθηκε ο οφειλέτης. “Ναι, βγαίνει σε πλειστηριασμό”, είπαν. Επικοινωνήσαμε μετά με τη συμβολαιογράφο, “α” λέει, “μας συγχωρείτε, κατά λάθος έγινε”…», εξηγεί ο πρόεδρος του Συλλόγου Υπερχρεωμένων Νοικοκυριών, επισημαίνοντας ότι εάν αυτό το “λάθος” προχωρήσει και το ακίνητο πουληθεί, αυτό δεν ακυρώνεται αυτόματα. «Πρέπει να προσφύγει στο δικαστήριο ο δανειολήπτης για να ακυρωθεί, το οποίο σαφώς θα το κερδίσει την περίπτωση αυτή αλλά θα επιβαρυνθεί με έξοδα και δαπάνες».

Περίπτωση 3η: Μεσήλικη κυρία λαμβάνει στο ταχυδρομείο της διαταγή πληρωμής δεδομένου ότι θεωρείται κληρονόμος οφειλέτη που απεβίωσε. Πηγαίνει στην εταιρεία servicer να ρυθμίσει το χρέος του θανόντα, όπου ακούει από τον υπάλληλο ότι δεν «φαίνεται» ως κληρονόμος. Εξηγεί ότι η συγκεκριμένη εταιρεία servicer της απέστειλε διαταγή πληρωμής, λόγω του ότι θεωρείται κληρονόμος του οφειλέτη. «Πρέπει να μας φέρετε και τα νομιμοποιητικά έγγραφα των υπολοίπων κληρονόμων», της λέει ο υπάλληλος. Εκείνη του απαντά ότι δεν έχει διατηρήσει σχέση μαζί τους επειδή είναι από άλλο γάμο, ότι δεν ξέρει πού μπορεί να βρίσκονται μετά το θάνατο του πατέρα της. «Δεν μας ενδιαφέρει, δεν γίνεται διαφορετικά», αποκρίνεται ο υπάλληλος. Η διαδικασία τελικά για την αναγνώριση των κληρονόμων έτσι ώστε να μπορεί να προχωρήσει η συμφωνία ρύθμισης πήρε έναν ολόκληρο χρόνο, με τους τόκους του χρέους φυσικά να τρέχουν.

«Τα funds και οι servicers εμφανίζονται πλέον πάρα πολύ δύσκαμπτα, τόσο στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης όσο και σε πολλά άλλα ζητήματα, άρα πραγματική λύση είναι αυτό που υπήρχε – και κακώς το κατήργησαν. Χρειάζεται ένας αντίστοιχος νόμος Κατσέλη. Μία δικαστική ρύθμιση, όπου θα αποφασίσει ένας τρίτος, ο δικαστής εν προκειμένω. Έτσι δεν θα είναι ο κάθε δανειολήπτης έρμαιο στις εκβιαστικές τακτικές του κάθε fund και στο αν «αρέσει» το σπίτι του ή όχι. Θα υπάρχει ένας δικαστής ο οποίος θα αποφασίζει. Αυτό λαμβανομένης υπόψιν και της στεγαστικής κρίσης που υπάρχει. Γιατί αυτή τη στιγμή ο περισσότερος κόσμος τι λέει; Παλεύω να ρυθμίσω γιατί στην ουσία και να πάω να νοικιάσω σπίτι, τα ίδια θα δίνω. Τουλάχιστον ας μείνω στο δικό μου σπίτι», καταλήγει ο κ. Σιδέρης.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...