482
Χάλυβας, αλουμίνιο, γυαλί, χαλκός και πλαστικά από παλιά αυτοκίνητα αξιοποιούνται σε επόμενα καινούργια. Τι ποσοστό τους θα λέγατε ότι μπορεί να απορροφηθεί στις νέες γραμμές παραγωγής; | BMW

Πώς το σκραπ γίνεται πρώτη ύλη: Το εγχείρημα «Car2Car»

Χάλυβας, αλουμίνιο, γυαλί, χαλκός και πλαστικά από παλιά αυτοκίνητα αξιοποιούνται σε επόμενα καινούργια. Τι ποσοστό τους θα λέγατε ότι μπορεί να απορροφηθεί στις νέες γραμμές παραγωγής;
|BMW

Πώς το σκραπ γίνεται πρώτη ύλη: Το εγχείρημα «Car2Car»

Μέχρι σήμερα, η όλη διαδικασία της ανακύκλωσης βασίζεται στο χέρι. Μια ολόκληρη αλυσίδα εργατών που χειρωνακτικά αποσυναρμολογεί και στη συνέχεια ξεδιαλέγει ό,τι είναι χρήσιμο και ό,τι προορίζεται για σκραπ. Πλέον, ωστόσο, μεγάλο μέρος της δουλειάς μπορεί να επιταχυνθεί με ρομπότ κατά τη διαδικασία αποσυναρμολόγησης, ενώ το πιο «έξυπνο» κομμάτι, αυτό της διαλογής, μπορεί σε μεγάλο βαθμό να επιτευχθεί με συστήματα που «βλέπουν», υποβοηθούμενα από Τεχνητή Νοημοσύνη. Τουλάχιστον έτσι ισχυρίζεται η νέα προσπάθεια μέγιστης αξιοποίησης των εξαρτημάτων ενός αυτοκινήτου.

Το εγχείρημα, υπό τον εύστοχο κωδικό «Car2Car», είναι το μεγάλο στοίχημα στο οποίο επενδύουν η γερμανική κυβέρνηση και υπόλοιποι εταίροι (μεταξύ των οποίων πανεπιστήμια του Μονάχου, εταιρείες αλουμινίου ή περιπτώσεις όπως η Aurubis, που διαχειρίζεται το μείζον ζήτημα της ανακύκλωσης μπαταριών).

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους είναι γεμάτα χάλυβα, αλουμίνιο, γυαλί, χαλκό και πλαστικό. Οσο πιο εκτεταμένη είναι η αξιοποίηση αυτών των δομικών υλικών, τόσο μεγαλύτερη και η εφαρμογή τους προς τα επόμενα, καινούργια αυτοκίνητα. Για να το πω λαϊκά, γιατί να πηγαίνουν στράφι; Η ιδέα της ανακύκλωσης δεν είναι προφανώς νέα, αυτό που αλλάζει όμως είναι τα μέσα διαλογής και η καθαρότητα των υλικών – το τελευταίο πάσχει με τη χειρωνακτική διαδικασία.

Πρόκειται για πολύτιμα υλικά που μπορούν να αποτελέσουν μέχρι και το 50% των μελλοντικών αυτοκινήτων; Το παραπάνω νούμερο μπορεί να ακούγεται αισιόδοξο, αλλά ήδη το ποσοστό απορρόφησης, σήμερα που μιλάμε, είναι στο 30%. Ετσι, λοιπόν, αυτός είναι ο δεδηλωμένος στόχος, τουλάχιστον του γκρουπ της BMW, το οποίο, ως γνωστόν, διαχειρίζεται και τα MINI, Rolls-Royce και το αντίστοιχο τμήμα μοτοσικλετών BMW Motorrad.

Το πρότζεκτ έχει τη συμπαράσταση υψηλών κλιμακίων. Οπως, μεταξύ άλλων, δήλωσε αυτές τις μέρες ο Mίχαελ Κέλνερ, γενικός γραμματέας του ομοσπονδιακού υπουργείου Οικονομικών Υποθέσεων και Προστασίας του Κλίματος, «ο επιτυχημένος μετασχηματισμός των κατασκευαστών και των προμηθευτών οχημάτων είναι ζωτικής σημασίας για τη Γερμανία ως επιχειρηματικό κέντρο. Μια ισχυρότερη κυκλική οικονομία που εξοικονομεί και επαναχρησιμοποιεί τους πόρους αποτελεί βασικό βήμα προς την κλιματική ουδετερότητα και διασφαλίζει ταυτόχρονα τις αλυσίδες εφοδιασμού. Η χρηματοδότηση από το ομοσπονδιακό υπουργείο Οικονομίας θα συμβάλει στο να καταστεί η αυτοκινητοβιομηχανία λιγότερο εξαρτημένη από τις εισαγωγές πρώτων υλών και να διασφαλιστεί ο μακροπρόθεσμος εφοδιασμός της οικονομίας με πρώτες ύλες».

Για να επιταχυνθεί η διαδικασία αλλά και η νέα καμπύλη μάθησης που ανοίγει στον ορίζοντα, μέσω των πανεπιστημίων και των άλλων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, το γκρουπ ανακοίνωσε πως έχει ήδη φτιάξει και μια μεγάλη «δεξαμενή» από αυτοκίνητα που έχουν κλείσει τον κύκλο τους και είναι διαθέσιμα για τις ανάγκες του εγχειρήματος. Σε αυτή τη «δεξαμενή» βρίσκονται ήδη περίπου 500 αυτοκίνητα, από διάφορες απλές, καθημερινές BMW μέχρι και άλλοτε πανάκριβες Rolls, plug-in υβριδικά, μοτέρ εσωτερικής, καύσης, ηλεκτρικοί κινητήρες, τα πάντα όλα.

Στόχος του Car2Car είναι να παρουσιάσει τεκμηριωμένες προτάσεις για ένα καινοτόμο πλαίσιο, που θα επιτρέψει σε μια αποτελεσματική κυκλική οικονομία να προσφέρει στο μέλλον μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία από την αντίστοιχη που μπορεί να επιτευχθεί ακολουθώντας συμβατικές, γραμμικές εφοδιαστικές αλυσίδες.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...