617
Αν το πλοίο Rubymar, που βυθίστηκε από τους Χούθι την 1η Μαρτίου στην Ερυθρά Θάλασσα, μετέφερε το προϊόν που περιμένατε, θα πρέπει να κάνετε υπομονή | Maxar Technologies/Handout via REUTERS

Πώς οι Χούθι καθυστερούν (και ακριβαίνουν) τις παραγγελίες μας

Protagon Team Protagon Team 5 Μαρτίου 2024, 19:08
Αν το πλοίο Rubymar, που βυθίστηκε από τους Χούθι την 1η Μαρτίου στην Ερυθρά Θάλασσα, μετέφερε το προϊόν που περιμένατε, θα πρέπει να κάνετε υπομονή
|Maxar Technologies/Handout via REUTERS

Πώς οι Χούθι καθυστερούν (και ακριβαίνουν) τις παραγγελίες μας

Protagon Team Protagon Team 5 Μαρτίου 2024, 19:08

Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα ανάγκασαν εδώ και μήνες κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες να αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ, την ταχύτερη θαλάσσια διαδρομή από την Ασία προς την Ευρώπη. Ετσι, το ταξίδι τους γύρω από την Αφρική, μέσω Ινδικού και Ατλαντικού Ωκεανού, γίνεται μακρύτερο και ακριβότερο, ενώ οι παραγγελίες των Ευρωπαίων, εταιρειών και πολιτών, για είδη που κατασκευάζονται στην Κίνα ή στην Ινδονησία απαιτούν μεγαλύτερη υπομονή.

Οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή συνεχίζονται και η Ερυθρά Θάλασσα, μια από τις σημαντικότερες εμπορικές οδούς του κόσμου, έχει μετατραπεί σε επικίνδυνη ζώνη. Οπως επισημαίνει το Politico, oι εντάσεις στην περιοχή κλιμακώνονται από τον Νοέμβριο, όταν οι Χούθι άρχισαν να εξαπολύουν επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους εναντίον πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα. Οι ενέργειες της σιιτικής ομάδας αποσκοπούν στην άσκηση πίεσης προς το Ισραήλ για να σταματήσει τους βομβαρδισμούς του στη Γάζα και οδηγούν ήδη σε σημαντικές καθυστερήσεις που διαταράσσουν το διεθνές εμπόριο, εκτινάσσοντας παράλληλα το κόστος των θαλασσίων μεταφορών.

Μεγάλος αριθμός εταιρειών που μεταφέρουν ζωτικής σημασίας πρώτες ύλες και καύσιμα έχουν αναστείλει τις δραστηριότητές τους στην περιοχή. Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες αναδρομολογούν τα πλοία τους. Για παράδειγμα, από το λιμάνι της Σαγκάης ως το Ρότερνταμ της Ολλανδίας η νέα διαδρομή απαιτεί επιπλέον 3.300 ναυτικά μίλια γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική. Η διώρυγα του Σουέζ κατασκευάστηκε το 1869 ακριβώς για την αποφυγή αυτής της παράκαμψης.

Ο χάρτης της Διώρυγας του Σουέζ δείχνει τη διαφορά σε μίλια και αριθμό ημερών που συνεπάγεται η εναλλακτική δρομολόγηση από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ, με διέλευση γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική (Shutterstock)

Η Διώρυγα του Σουέζ, τονίζει στο δημοσίευμά του το Politico, είναι μια από τις σημαντικότερες εμπορικές οδούς στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 10% του θαλάσσιου εμπορίου παγκοσμίως. Οι εμπορευματικές μεταφορές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας έχουν καταρρεύσει από τον Νοέμβριο του 2023.

Οπως δείχνουν τα στοιχεία που παρουσιάζει ο ιστότοπος, η συνολική ημερήσια χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ σε TEU (μονάδα που αντιστοιχεί σε ένα εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδών) υποχώρησε από τα 548.400 TEU στα μέσα Οκτωβρίου του 2023 σε μόλις 91.400 TEU την 1η Φεβρουαρίου 2024.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ο καναδικός οίκος αξιολόγησης DBRS περιμένει πτώση φορτίων της τάξης του 30% για το λιμάνι του Πειραιά. «Στο λιμάνι του Πειραιά, στο πέμπτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη (…), αναμένουμε πτώση του φορτίου περίπου 30% ή και περισσότερο» ανέφερε τον περασμένο μήνα ο οίκος αξιολόγησης. Προσθέτει πως οι μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποφάσισαν να σταματήσουν τα δρομολόγιά τους από την Ασία προς τον Πειραιά, τα οποία αποτελούσαν ενδιάμεσο σταθμό για τη Bόρεια Ευρώπη.

Στη Βρετανία, σύμφωνα με τον Guardian, περισσότεροι από τους μισούς λιανοπωλητές και εξαγωγείς έχουν επηρεαστεί από τη διακοπή του εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι στα φορτηγά πλοία. Η τιμή της αποστολής ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Ευρώπη έχει αυξηθεί έως και 300% για ορισμένες επιχειρήσεις, ενώ οι υλικοτεχνικές καθυστερήσεις έχουν προσθέσει τρεις έως και τέσσερις εβδομάδες στους χρόνους παράδοσης, σύμφωνα με την έρευνα του Βρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου (BCC).

Επηρεάζονται και οι ΗΠΑ

Την περασμένη εβδομάδα η ναυτιλιακή Maersk προειδοποίησε ότι οι διαταραχές στη ναυτιλία και τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων θα συνεχιστούν και στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Τόνισε επίσης τον κίνδυνο μεγάλης συμφόρησης και καθυστερήσεων για τα εμπορεύματα που κατευθύνονται προς τις ΗΠΑ. Η Maersk ενημέρωσε έτσι τους πελάτες της, στους οποίους περιλαμβάνονται μεγάλες εταιρείες του λιανικού εμπορίου, όπως η Walmart και η Nike, να αναμένουν υψηλότερο κόστος στην αλυσίδα εφοδιασμού. Και να προγραμματίσουν σωστά τις παραγγελίες τους με βάση τα νέα δεδομένα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...