1150
| Shutterstock / Creative Protagon

Πώς οι Ρώσοι αγοράζουν (ακόμη) BMW και Mercedes

Protagon Team Protagon Team 2 Ιανουαρίου 2025, 12:40
|Shutterstock / Creative Protagon

Πώς οι Ρώσοι αγοράζουν (ακόμη) BMW και Mercedes

Protagon Team Protagon Team 2 Ιανουαρίου 2025, 12:40

Τι κάνεις αν είσαι ρώσος ολιγάρχης ή έστω συνεργάτης ολιγάρχη και θες καινούργια Mercedes υψηλού κυβισμού; Πρόβλημα. Αντιπροσωπείες πλέον δεν υπάρχουν στη Ρωσία μετά την εισβολή του Πούτιν στην Ουκρανία το 2022 και την επιβολή των Δυτικών κυρώσεων. Ειδικότερα, όπως μετέδωσε το Reuters, η Mercedes ανακοίνωσε τον Απρίλιο του 2023 ότι είχε ολοκληρώσει την έξοδό της από τη ρωσική αγορά. Το ίδιο συνέβη με την BMW και τον Ομιλο Volkswagen, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την Audi, τη Lamborghini, την Bentley και την Porsche.

Οπως είναι γνωστό, Ευρωπαϊκή Ενωση και ΗΠΑ έχουν επίσης επιβάλει κυρώσεις στην εξαγωγή πολυτελών οχημάτων στη Ρωσία. Από πλευράς ΕΕ οι κυρώσεις αφορούν συγκεκριμένα την εξαγωγή τόσο των καινούργιων όσο και των μεταχειρισμένων πολυτελών αυτοκινήτων με κινητήρα άνω των 1.900 κυβικών εκατοστών, καθώς και όλων των υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων.

Αν, λοιπόν, ένας κάτοικος Ρωσίας θέλει οπωσδήποτε το στάτους μιας Mercedes ή μιας BMW και δεν ικανοποιείται π.χ. από τα πολυτελή μοντέλα της κινεζικής Great Wall Motors, τι επιλογές έχει (πέραν της μετανάστευσης);

Η κινεζική Great Wall Motors, μέσω της μάρκας Haval, είναι μία από τις εταιρείες που κάλυψαν το κενό των ευρωπαίων κατασκευαστών στη Ρωσία. Στη φωτογραφία το μοντέλο Hover M2 σε έκθεση αυτοκινήτων στη Μόσχα το 2010 (Shuttestock)

Ομως… για όλα βρίσκονται λύσεις όταν υπάρχει αγοραστικό ενδιαφέρον. Στις 24 Δεκεμβρίου η BMW παραδέχτηκε ότι έχει πουλήσει περισσότερα από 100 αυτοκίνητα υψηλού κυβισμού σε ρώσους αγοραστές, παρά τις κυρώσεις της ΕΕ. Σύμφωνα με το Euronews, η BMW χαρακτήρισε τις εν λογω πωλήσεις «παράτυπες» και επιβεβαίωσε ότι πίσω από την παράνομη εξαγωγή βρίσκονταν υπάλληλοι του υποκαταστήματός της στο Ανόβερο – οι οποίοι απολύθηκαν, ενώ ακυρώθηκαν και κάποιες μελλοντικές παραδόσεις.

Μόνο όμως αυτοί οι λίγοι υπάλληλοι της BMW προσπάθησαν να ικανοποιήσουν τη δίψα των ρώσων για πολυτελή γερμανικά αυτοκίνητα; Σύμφωνα με τους Financial Times δεν ήταν η μόνοι. Ρεπορτάζ της έγκυρης οικονομικής εφημερίδας αναφέρει ότι εντόπισε πέντε ρωσικές εταιρείες που προσφέρονται να εισάγουν λαθραία πολυτελή αυτοκίνητα από την Ευρώπη με μεγέθη κινητήρων πάνω από 1.900 κυβικά, που κανονικά «κόβονται» από τις κυρώσεις της ΕΕ.

Οι ρώσοι λαθρέμποροι χρεώνουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ για την εισαγωγή των πολυτελών αυτοκινήτων από την Ευρώπη. Η εφημερίδα παραθέτει μάλιστα και εικόνες για τη διαδικτυακή διαφήμιση του ρώσου εισαγωγέα AvtoImport στον ιστότοπο Auto.ru για μια BMW 530d M Sport. H τιμή είναι περίπου 65.000 ευρώ και η αγγελία αναφέρει ότι το αυτοκίνητο βρίσκεται ακόμη στη Γερμανία.

Παράλληλα, όμως, από τα μέσα Δεκεμβρίου το όχημα εξακολουθούσε να πωλείται στη Γερμανία αντί 31.900 ευρώ στον ιστότοπο της γερμανικής «μάντρας» μεταχειρισμένων Autopartner BGL. «Οι διαφημίσεις που τρέχουν στη Ρωσία δεν έχουν καμία σχέση με εμάς» δήλωσε εκπρόσωπος της Autopartner BGL, επιβεβαιώνοντας στους FT ότι το εν λόγω αυτοκίνητο βρισκόταν ακόμη στη Γερμανία και δεν είχε πωληθεί από τα μέσα Δεκεμβρίου.

Στον κανονικό ιστότοπο του εμπόρου μεταχειρισμένων στη Γερμανία, με την επωνυμία Autopartner BGL, το εικονιζόμενο BMW 530d M Sport, μοντέλο του 2018 με 127.500 χλμ., κοστίζει 31.900 ευρώ. Στην ιστοσελίδα του ρώσου λαθρεμπόρου το ίδιο αυτοκίνητο πωλείται, σύμφωνα με τους Financial Times, αντί 65.000 ευρώ. Ο γερμανός έμπορος δηλώνει ότι δεν είχε ιδέα (Autopartner BGL)

Οι Financial Times αναφέρουν ότι εντόπισαν περισσότερα από 50 πολυτελή αυτοκίνητα από 25 διαφορετικές γερμανικές αντιπροσωπείες και «μάντρες» αυτοκινήτων στον ρωσικό ιστότοπο Auto.ru. Oι ρώσοι εισαγωγείς προσέφεραν με μέση προσαύξηση περίπου 19.000 ευρώ.

⇒Διαβάστε: Γιατί οι Aλβανοί έχουν κόλλημα με τις Mercedes;

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, οι λαθρέμποροι συχνά παρουσιάζονται στις γερμανικές «μάντρες» μεταχειρισμένων λέγοντας ότι σκοπεύουν να στείλουν το αυτοκίνητο σε μια τρίτη χώρα. Ενα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί μια μαύρη Mercedes-Benz S350 που πουλήθηκε τον Ιανουάριο του 2024 σε μια εταιρεία ταξί της Κιργιζίας από τη γερμανική εταιρεία εμπορίας αυτοκινήτων Kessler & Haag. Τον Μάρτιο το όχημα είχε ήδη ταξινομηθεί σε μια εταιρεία ταξί της Μόσχας.

«Εχουμε έναν αγοραστή, κάποιον που πληρώνει και εμφανίζεται ως εξαγωγέας και έχει έγγραφα εξαγωγής. Τι άλλο πρέπει να κάνουμε;» δήλωσε στους Financial Times o εκπρόσωπος της Kessler & Haag, Aρτουρ Κέσλερ. «Δεν θέλω να ξέρω τι θα συμβεί μετά στα αυτοκίνητα (…) Θέλω απλώς να διευθύνω την επιχείρησή μου, με βάση τα καθήκοντά και τα δικαιώματά μου» πρόσθεσε.

Μια Mercedes S-Class, η κορυφαία λιμουζίνα της φίρμας, στη χιονισμένη Μόσχα τον Φεβρουάριο του 2024 (Shutterstock)

Από τον Ιούλιο, που η ΕΕ αυστηροποίησε τους περιορισμούς στην είσοδο πολυτελών αγαθών στη Λευκορωσία –μια δημοφιλής τρίτη χώρα μέσω της οποίας γίνονταν εισαγωγές στη Ρωσία–, οι λαθρέμποροι χρησιμοποιούν όλο και πιο μακρινές και ακριβές διαδρομές για να μεταφέρουν τα οχήματα. Ενας εκπρόσωπος πωλήσεων της AvtoImport δήλωσε σε δημοσιογράφο των Financial Times που παρίστανε τον υποψήφιο αγοραστή ότι τα γερμανικά αυτοκίνητα που αποστέλλονται από την Ευρώπη «δεν μεταφέρονται μέσω Λευκορωσίας, αλλά μέσω Τουρκίας ή Γεωργίας», προσθέτοντας ότι «η εξαγωγή αυτοκινήτων από την Ευρώπη έχει γίνει εξαιρετικά δύσκολη».

Οι εκπρόσωποι της εταιρείας είπαν ακόμη ότι είναι πλέον φθηνότερο και ταχύτερο να διακινούνται λαθραία γερμανικά αυτοκίνητα υψηλής ποιότητας μέσω Νότιας Κορέας παρά μέσω Λευκορωσίας, διότι η ασιατική χώρα έχει επιβάλει «ελάχιστες» κυρώσεις στη Ρωσία.

Ωστόσο οι FT εντόπισαν οχήματα που είχαν μεταφερθεί μέσω της Λευκορωσίας και μετά την αυστηροποίηση των κυρώσεων. Μια λευκή Mercedes-Benz E220D με πλαίσιο πινακίδων κυκλοφορίας του γερμανικού πωλητή αυτοκινήτων Gruma Automobile φωτογραφήθηκε στη Ρωσία το φθινόπωρο του 2024, αφότου πέρασε τα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ προς στη Λευκορωσία τον Σεπτέμβριο.

Ο επικεφαλής πωλήσεων της Gruma Automobile, Μίχαελ Βιούβεγκερ, αρνήθηκε, μιλώντας στην εφημερίδα, την πώληση του αυτοκινήτου και δήλωσε ότι «δεν διεξάγουμε καμία συναλλαγή με εταιρείες, οργανισμούς ή πρόσωπα που εδρεύουν σε χώρες στις οποίες έχει επιβληθεί εμπάργκο».

Αρκετοί γερμανοί πωλητές αυτοκινήτων με τους οποίους επικοινώνησαν οι FT δήλωσαν ότι δεν γνώριζαν ότι τα αυτοκίνητά τους πωλούνταν στη Ρωσία ή διαφημίζονταν σε ρωσικούς ιστοτόπους. Ωστόσο ένας από αυτούς, ο Μάρκους Κλάπερ, της εμπορίας αυτοκινήτων Autohaus Reisert, δήλωσε πως, παρότι δεν είχε δει ρωσικές διαφημίσεις για τα οχήματά του, γνώριζε την τακτική με την οποία οι μεσίτες αντιγράφουν λεπτομέρειες και εικόνες από τις ιστοσελίδες των εμπόρων, ώστε να μπορούν να μεταπωλούν στη συνέχεια τα οχήματα με «καπέλο». Υπέθεσε, δε, ότι οι ρώσοι λαθρέμποροι θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν μια παρόμοια στρατηγική…

Οντως, οι Financial Times εντόπισαν πολλά αυτοκίνητα με πινακίδες κυκλοφορίας της Autohaus Reisert που διαφημίζονταν στο Auto.ru.

Τι κάνει η Ευρώπη; Αντιδρά άραγε σε αυτή την παραβίαση των κυρώσεων; Η οικονομική εφημερίδα αναφέρει ότι οι αξιωματούχοι της ΕΕ γνωρίζουν ότι πολυτελή αυτοκίνητα εξακολουθούν να καταλήγουν στη Ρωσία, αλλά το κύριο μέλημά τους είναι τώρα η αντιμετώπιση της παράκαμψης των κυρώσεων που αφορούν πιο επικίνδυνα αγαθά, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον ρωσικό στρατό για την κατασκευή όπλων.

Αξιωματούχος της ΕΕ που ασχολείται με τις κυρώσεις δήλωσε, μάλιστα, στους Finacial Times πως το γεγονός ότι πολυτελή αυτοκίνητα εξακολουθούν να καταλήγουν στη Ρωσία είναι «αναμφίβολα λίγο σκοτεινό», αλλά δεν αποτελεί μείζονα ανησυχία «εφόσον η Ρωσία πληρώνει περισσότερα γι’ αυτά»

Κάπως έτσι, όλοι μοιάζουν ευχαριστημένοι με το λαθρεμπόριο ΒΜW και Mercedes προς τη χώρα του Πούτιν.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...