Ήταν σχεδόν προφητικό. Ακριβώς δώδεκα χρόνια πριν, το 2009, το περιοδικό TIME φιλοξενούσε ένα άρθρο που είχε τίτλο «Hyundai: η πιο επιτυχημένη εταιρεία αυτοκινήτου στην Αμερική». Το άρθρο ανέλυε με νούμερα και αποδείξεις τον ισχυρισμό της επικεφαλίδας. Και πού, ε; Στην αμερικανική αγορά, δόξα πατρί στο λεγόμενο “Big 3” (βλέπε General Motors, Ford και Chrysler), οι Νοτιοκορεάτες είχαν ήδη αρχίσει να ροκανίζουν τα θεμέλια του αυτοκινητικού κατεστημένου.
Και αν τώρα δα γκουγκλάρεις τη φράση “Hyundai success story’’, θα εμφανιστούν περίπου 13.600.000 συναφή αποτελέσματα. Η Hyundai, όπως και η αδελφή-εταιρεία Kia, έχει δρομολογήσει, υπομονετικά και μεθοδικά, το μάστερ πλαν της επιτυχίας. Δεν είναι πια η αποκλειστικά value for money εταιρεία με τα έντιμα, πιστά, ταπεινά προϊόντα που κομπλάρεις να λες ότι έχεις αν μένεις στα εστέτ προάστια της πόλης. Σύμφωνοι, τις πωλήσεις τις είχε εδώ και χρόνια. Αλλά δεν είχε το ίματζ. Την εικόνα. Πιθανότατα και την τεχνολογία.
Ξεκίνησε πριν από κάποιες έξι δεκαετίες με στόχο να γεμίσει στόλους από φτηνά και τίμια αυτοκίνητα τον λαό. Έχτισε σιγά-σιγά το επεκτατικό σχέδιό της, μάζεψε τεράστιες ποσότητες χρήματος πουλώντας ποσότητα και απροβλημάτιστη χρήση και μετά άρχισε την επίθεση. Μπήκε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ραλί (WRC ) – κίνηση που την καταξιώνει στη συνείδηση ενός κοινού που εκτιμά το αγωνιστικό pedigree – έκανε τη σωστή μεταγραφή όταν προσέλαβε με παχυλότατο μισθό τον επικεφαλής μηχανικό των BMW Μ, και μετά μπήκε στον επίζηλο χώρο των hot hatch με το i30 Ν, ένα σοβαρά οδηγοκεντρικό αυτοκίνητο που δε θα φανταζόμασταν μέχρι πριν λίγα χρόνια. Δύσκολα η Νότια Κορέα θα αισθανόταν περισσότερο υπερήφανη.
Τώρα, πλέον, η εταιρεία περνά στην επόμενη πίστα. Ίσως να ‘χε πάρει το μάτι σας τις ειδήσεις που κυκλοφορούσαν εδώ και λίγο καιρό για το ότι θα συνεργαζόταν με την Apple για το πρώτο της αυτοκίνητο, αυτό με τον κωδικό Project Titan. Τελικά την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε πως η μεταξύ τους συνεργασία δεν θα προχωρήσει.
Όμως δεν έχει και τόση σημασία. Αφενός γιατί και μόνο ότι για το μεγαλύτερο νέο εγχείρημα της η Apple ήταν σε συζητήσεις με τη Hyundai είναι ενδεικτικό του δυναμικού των Κορεατών και, αφετέρου, γιατί ήδη η Hyundai κάνει άλματα στο χώρο της τεχνολογίας.
Για παράδειγμα, πέρυσι απέκτησε μία εξειδικευμένη εταιρεία ρομποτικής, τη Boston Dynamics, έναντι του ποσού των $1,1δισ. Η κίνηση θεωρήθηκε από τους αναλυτές της αγοράς ως πολύ σημαντική στις τεχνολογίες αυτοκινήτου της επόμενης ημέρας.
Έτσι εγκυκλοπαιδικά, ευπειθώς αναφέρω ότι η φίρμα εξερευνά τις πιθανότητες συνεργασίας με τη Samsung, υπέγραψε ένα κοινό πρότζεκτ με μία εταιρεία ονόματι Aptiv αξίας $4 δισ. για την ανάπτυξη τεχνολογιών αυτόνομης οδήγησης, έχει ήδη ανακοινώσει το φιλόδοξο πλάνο της για να κατασκευάσει ιπτάμενα ηλεκτρικά ταξί που θέλει να είναι στον αέρα μέχρι το 2028 και δουλεύει υπερωρίες για 12 νέα ηλεκτρικά μοντέλα και πλήρη ηλεκτροποίηση της γκάμας της μέχρι το 2040.
Αυτά είναι μερικά μόνο από τα τεχνολογικά χωράφια τα οποία ετοιμάζονται να οργώσουν οι Κορεάτες, οι οποίοι φαίνεται να μαθαίνουν εξαιρετικά γρήγορα το μάθημα της νέας εποχής: για να ‘σαι στην κορυφή της αυτοκινητικής πυραμίδας δεν αρκεί να φτιάχνεις και να πουλάς αυτοκίνητα. Χρειάζεται να επαναπροσδιορίσεις τον ρόλο σου και να αποκτήσεις χαρακτηριστικά ψηφιακών γιγάντων, τύπου Google, Apple και Microsoft. Οι οποίοι, καθόλου τυχαία, από διαφορετική αφετηρία ορμώμενοι, επαναπροσδιορίζονται και ως κατασκευαστές αυτοκινήτων. Ναι, όπως λέγεται και στο facebook, η σχέση είναι περίπλοκη. Αλλά είναι αυτή. Και φαινόταν ήδη ότι τα πράγματα αλλάζουν από ένα παλιοκαιρισμένο τεύχος του TIME, δώδεκα χρόνια πριν.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News