Τα ευρωπαϊκά λιμάνια μετατρέπονται σε «πάρκινγκ αυτοκινήτων» καθώς οι εισαγωγές οχημάτων συσσωρεύονται σε αυτά, διαπιστώνουν οι Financial Times καταγράφοντας μια πτυχή της νέας πραγματικότητας που είναι ήδη ορατή και στην Ελλάδα.
Τα ηλεκτρικά αλλά και βενζινοκίνητα/υβριδικά αυτοκίνητα που κατασκευάζουν οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας κερδίζουν βήμα-βήμα τις αγορές καθώς προσφέρουν το πλεονέκτημα της χαμηλότερης τιμής χωρίς να υστερούν (σύμφωνα με τον ειδικό Τύπο) σε ποιότητα έναντι των ευρωπαϊκών ή σε προδιαγραφές ασφαλείας (σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά κρας τεστ του NCAP).
Ο ανταγωνισμός για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι αμείλικτος καθώς οι ευρωπαίοι καταναλωτές, ιδίως μετά την πληθωριστική κρίση, βρίσκουν τα καινούργια αυτοκίνητα όλο και πιο ακριβά για το πορτοφόλι τους. Και όντως είναι μετά τις αυξήσεις της τελευταίας τριετίας. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα εμφανίζονται μια μετά την άλλη οι αντιπροωπείες πώλησης αυτοκινήτων από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας με όπλο και την τιμή.
Η BYD, η Great Wall, η SAIC, η Geely και η Xpeng είναι οι μεταξύ άλλων οι νέοι αυτοί «παίκτες». Αυτή τη στιγμή είναι άγνωστες στο ευρωπαϊκό καταναλωτικό κοινό αλλά όλοι θυμούνται ότι το ίδιο πρόβλημα αντιμετώπιζαν πριν από πολλές δεκαετίες τα ιαπωνικά και στη συνέχεια τα κορετατικά αυτοκίνητα —ωστόσο το ξεπέρασαν και εξαπλώθηκαν στη Δύση.
Οπως τονίζουν οι FT, αυτή τη στιγμή κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων χωρίς δίκτυα πωλήσεων ή και έτοιμες συμφωνίες για την περαιτέρω μεταφορά τους συγκαταλέγονται μεταξύ των κύριων αιτιών της συμφόρησης. Τα εισαγόμενα οχήματα συσσωρεύονται στα ευρωπαϊκά λιμάνια, μετατρέποντάς τα σε «πάρκινγκ αυτοκινήτων». Παράλληλα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι διανομείς παλεύουν με τη συνολική επιβράδυνση των πωλήσεων αυτοκινήτων από όλες τις μάρκες στην Ευρώπη αλλά και τις υλικοτεχνικές εμπλοκές, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης οδηγών φορτηγών.
Το ρεπορτάζ της έγκυρης οικονομικής εφημερίδας αποκαλύπτει ότι στελέχη των ευρωπαϊκών λιμενικών αρχών και της αυτοκινητοβιομηχανίας παραδέχονται τη συσσώρευση κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως μία από τις κύριες αιτίες του προβλήματος. «Ορισμένες εταιρείες έχουν κλείσει χρονοθυρίδες παράδοσης από τα πλοία χωρίς να έχουν παραγγείλει περαιτέρω μεταφορά. Σε άλλες περιπτώσεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να παραγγείλουν φορτηγά λόγω της έλλειψης οδηγών και εξοπλισμού για τη μετακίνηση των οχημάτων».
«Οι διανομείς αυτοκινήτων χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τους χώρους στάθμευσης του λιμανιού ως αποθήκη. Αντί να αποθηκεύουν τα αυτοκίνητα στους αντιπροσώπους, τα παραλαμβάνουν στον τερματικό σταθμό αυτοκινήτων» σχολίασε επισήμως στους FT εκπρόσωπος από το λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ. Αποτελεί έναν βασικό μοχλό του παγκόσμιου εμπορίου και το πιο πολυσύχναστο λιμάνι της Ευρώπης για εισαγωγές αυτοκινήτων. «Oλα τα μεγάλα λιμάνια αυτοκινήτων» παλεύουν με τη συμφόρηση, πρόσθεσε η ίδια λιμενική αρχή, χωρίς να διευκρινίσει την προέλευση των οχημάτων.
Ορισμένα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας ανέφεραν στην οικονομική εφημερίδα ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν πωλούσαν τα οχήματά τους στην Ευρώπη τόσο γρήγορα όσο περίμεναν, γεγονός που συνέβαλε σημαντικά στην υπερφόρτωση των λιμανιών της περιοχής. Είναι όμως έτσι; Η πορεία της αγοράς θα δείξει.
Βλέποντας τον όγκο των αυτοκινήτων της κινεζικής «απόβασης» στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, ορισμένα λιμάνια ζήτησαν ήδη από τους εισαγωγείς να προσκομίζουν αποδείξεις για την περαιτέρω μεταφορά των αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τους Financial Times, η απόφραξη των τερματικών σταθμών αυτοκινήτων έρχεται καθώς πολλές από τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας, όπως η BYD, η Great Wall, η Chery και η SAIC, σχεδιάζουν μια εξαγωγική ώθηση προς την Ευρώπη, τόσο για να διατηρήσουν τα εργοστάσιά τους στην Κίνα σε λειτουργία όσο και για να επωφεληθούν από τη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Κι ας παρουσιάζει κάμψη αυτή τη στιγμή στη Δύση, διεκδικούν μερίδιο της αγοράς.
Οι εξαγωγές αυτοκινήτων της Κίνας το 2023 ήταν 58% υψηλότερες από ό,τι το προηγούμενο έτος, γεγονός που προκάλεσε σημαντική αναδιαμόρφωση της αγοράς. Τους δύο πρώτους μήνες του 2024, στους κορυφαίους προορισμούς εξαγωγής κινεζικών αυτοκινήτων με μπαταρία, plug-in υβριδικά και οχήματα υδρογόνου περιλαμβάνονταν το Βέλγιο, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και η Ολλανδία. Πάντως υπουργός Εμπορίου της Κίνας Γουάνγκ Γουεντάο δήλωσε στο Παρίσι την Κυριακή ότι οι κατηγορίες για «πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα» από τους κινέζους κατασκευαστές είναι«αβάσιμες».
Ο Πειραιάς και η Tesla
Οι FT σημειώνουν ακόμη στο ρεπορτάζ τους ότι πολλοί από τους κινεζικούς ομίλους δημιούργησαν αντιπροσωπείες ομάδες στην Ευρώπη από το μηδέν και αντιμετώπισαν πραγματικές υλικοτεχνικές προκλήσεις. Για παράδειγμα, ως νεοεισερχόμενοι στην αγορά, δυσκολεύτηκαν να βρουν μεταφορικές εταιρείες. Η «έλλειψη φορτηγών» είναι ένα «πολύ συνηθισμένο πρόβλημα» δήλωσε στην εφημερίδα πρόσωπο με γνώση της κατάστασης το οποίο πρόσθεσε ότι πολλά φορτηγά είχαν «δεσμευτεί από την Tesla», την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία του Ελον Μασκ. «Κάθε νέα μάρκα θα αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα» πρόσθεσε.
Ενας διαχειριστής πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, η United European Car Carriers με έδρα το Οσλο ανέφερε στους FT ότι έχει βιώσει «πολλές απογοητευτικές εμπειρίες» με τα πλοία της να καθυστερούν στο ιταλικό λιμάνι του Λιβόρνο αλλά και στον Πειραιά λόγω της συμφόρησης στους τερματικούς σταθμούς.
Παράλληλα, ο κλάδος του αυτοκινήτου παλεύει εδώ και μήνες με την έλλειψη χωρητικότητας στα πλοία. Ο λόγος σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ είναι και πάλι η αλματώδης αύξηση των κινεζικών εξαγωγών οχημάτων που προκάλεσε αύξηση κατά 17% των μεταφορών του είδους σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Ενώ τα προβλήματα αυτά επιδεινώθηκαν περαιτέρω μετά τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες έχουν επιμηκύνει σημαντικά τους χρόνους του ταξιδιού των πλοίων.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News