Η πανδημία μάς υποχρέωσε να αλλάξουμε με απόλυτο τρόπο και σε κάθε έκφρασή του τον τρόπο ζωής μας. Η τεχνολογική επανάσταση που έχει συντελεστεί τις τελευταίες δεκαετίες και ειδικά όσα αφορούν τους τομείς των τηλεπικοινωνιών και του Διαδικτύου βοήθησαν να βρεθούν διέξοδοι ώστε να συνεχιστεί, σε κάποιο βαθμό, μια κανονικότητα στην επαγγελματική και την κοινωνική ζωή μας. Η Wall Street Journal παρουσιάζει 20 τομείς που το 2020 απέκτησαν το ψηφιακό alter ego τους.
1. Ζωή μέσα στις οθόνες
Το γεγονός ότι ο σύγχρονος άνθρωπος περνά πολύ χρόνο κοιτάζοντας διάφορες οθόνες κάθε μέρα (κινητά τηλέφωνα, υπολογιστές, τηλεόραση κ.ά.) δεν αποτελεί είδηση. Ομως τα αποτελέσματα της τελευταίας σχετικής έρευνας, την οποία πραγματοποίησε η εταιρεία οπτικών προϊόντων Vision Retail, προκαλούν προβληματισμό, αν όχι σοκ. Κατά μέσο όρο ο σύγχρονος άνθρωπος περνά 19 ώρες ημερησίως κοιτάζοντας μια οθόνη. Αν αυτός ο ρυθμός διατηρηθεί, ένα παιδί που θα γεννηθεί τώρα και θα πεθάνει σε ηλικία συμβατή με τον σημερινό μέσο όρο του προσδόκιμου ζωής των ανθρώπων, θα έχει ξοδέψει 58 έτη της ζωής του κοιτάζοντας κάποια οθόνη!
2. Οι καναπέδες έγιναν γραφεία
Η τηλεργασία μετέτρεψε τους καναπέδες, τις πολυθρόνες και τα καθιστικά των σπιτιών σε εργασιακούς χώρους, δημιουργώντας μια νέα πραγματικότητα, με πλήθος θετικών και αρνητικών επιδράσεων στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου.
3. Η τηλεδιάσκεψη
Εκτός από τη χρήση των τηλεδιασκέψεων για εργασιακούς λόγους, πολλοί άνθρωποι βρήκαν την τεχνολογία αυτή χρήσιμη για να πραγματοποιούν προσωπικές και κοινωνικές επαφές. Πολύ γρήγορα αυτή η διαδικασία αποδείχτηκε κουραστική και μη ικανοποιητική, με τους γιατρούς να δημιουργούν ένα νέο όρο για να περιγράψουν αυτή την κατάσταση, την ονόμασαν «κόπωση Zoom».
4. Τηλεδιάγνωση
Η τηλεϊατρική μπήκε για τα καλά στη ζωή μας, για όλων των ειδών τις ειδικότητες. Σύμφωνα με έρευνα της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Ενωσης, από το 2,1% των ασθενών που χρησιμοποιούσαν τηλεδιάσκεψη για να επικοινωνήσουν με τους γιατρούς πριν από την πανδημία, το ποσοστό εκτοξεύτηκε στο 84,7% ύστερα από αυτή.
5. Εικονικές σχολικές αποδράσεις
Η πανδημία υποχρέωσε τους γονείς αλλά και τους δασκάλους να αναζητήσουν με τη βοήθεια της τεχνολογίας εναλλακτικούς τρόπους, ώστε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με όσα δεν μπορούν να δουν και να κάνουν, αφού οι σχολικές εκδρομές έχουν απαγορευτεί, ενώ επίσης σε πολλές περιπτώσεις μέρη όπως ζωολογικοί κήποι κ.ά. έχουν κλείσει ή έχει περιοριστεί η πρόσβαση σε αυτά. Ετσι, οι εικονικές επισκέψεις σε μουσεία, πάρκα, ζωολογικούς κήπους και άλλα σημεία που αποτελούν πεδίο ενδιαφέροντος για τα παιδιά (και όχι μόνο) απέκτησαν πρωτοφανή μαζικότητα.
6. Virtual ψυχαγωγία
Οι συναυλίες, οι θεατρικές παραστάσεις και κάθε είδους πολιτιστικές εκδηλώσεις εισήλθαν υποχρεωτικά και αυτές στον κόσμο των online events. Το Rolling Loud, το μεγαλύτερο φεστιβάλ χιπ-χοπ στον κόσμο που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο Μαϊάμι, συγκεντρώνει περίπου 180.000 θεατές. Η πανδημία υποχρέωσε τους διοργανωτές να προσαρμόσουν το φεστιβάλ, έτσι ώστε να έρθουν σε επαφή μαζί του όσοι θέλουν μέσω της οθόνης τους. Το live streaming του φεστιβάλ παρακολούθησαν περισσότεροι από 3 εκατ. φίλοι του χιπ-χοπ. Τα στελέχη της υπηρεσίας που επιλέχθηκε για να γίνει η μετάδοση (Twich) υποστηρίζουν ότι το θετικό με την προβολή τέτοιων εκδηλώσεων online είναι ότι κανείς δεν χρειάζεται να ανησυχεί αν θα βρει εισιτήριο ή αν θα είναι σε καλή θέση, αφού θα μπορεί να το δει από την πρώτη σειρά, ακόμα και αν βρίσκεται στην άλλη άκρη του πλανήτη.
7. Βιντεο-ραντεβού
Τεράστια αύξηση στη διάρκεια της πανδημίας έχουν δει και οι υπηρεσίες video dating. Οσοι αναζητούν συντρόφους μέσω των σχετικών διαδικτυακών υπηρεσιών και εφαρμογών και δεν μπορούσαν λόγω της κατάστασης που επικρατούσε και επικρατεί να συναντηθούν με κάποιον που έχουν γνωρίσει σε αυτές τις εφαρμογές επιλέγουν τα αποκαλούμενα «βιντεο-ραντεβού». Η συγκεκριμένη υπηρεσία στα διάφορα sites γνωριμιών παρουσιάζει έκρηξη. Το Hinge αναφέρει αύξηση των βιντεο-ραντεβού κατά 44% και το Bumble κατά 70%. Μάλιστα, πάνω από το 50% όσων αναζητούν σύντροφο δηλώνουν ότι ανεξαρτήτως καραντίνας και περιοριστικών μέτρων, ακόμα δηλαδή και αν μπορούν να συναντηθούν με κάποιον έξω, θα συνεχίσουν την αναζήτηση μέσω βιντεο-ραντεβού.
8. Οικιακή προπόνηση
Μία από τις δραστηριότητες για τις οποίες υπάρχουν σημαντικά εμπόδια στην ομαλή συνέχισή τους όσο διαρκεί η πανδημία είναι η σωματική άσκηση, ειδικά στα γυμναστήρια. Από την πρώτη στιγμή που εκδηλώθηκε η πανδημία, οι εταιρείες που πωλούν είδη άθλησης (ποδήλατα γυμναστικής, διαδρόμους κ.ά.) είδαν τεράστια αύξηση πωλήσεων. Εκείνες μάλιστα που συνδυάζουν την πώληση των προϊόντων τους με online υπηρεσίες, όπως προγράμματα γυμναστικής, συμβουλές κ.ά., είδαν τις μετοχές τους στα χρηματιστήρια να κάνουν ράλι, όταν σχεδόν το σύνολο των άλλων μετοχών καταποντίζονταν.
9. Online γυμναστική
Οσοι, είτε λόγω έλλειψης χώρου στο σπίτι είτε λόγω οικονομικής αδυναμίας, δεν μπορούσαν να αγοράσουν κάποια όργανα γυμναστικής, μπορούσαν να εισέλθουν σε μία από τις πολλές υπηρεσίες online γυμναστικής που δημιουργήθηκαν και πληρώνοντας μια μικρή μηνιαία συνδρομή, να δουν στην οθόνη του υπολογιστή τους, σε live μετάδοση, έναν γυμναστή να τους λέει τι και πώς να το κάνουν για να μην παραμένουν ανενεργοί μέσα στο σπίτι.
10. Virtual real estate
Μεγάλη άνθηση γνωρίζουν λόγω πανδημίας και οι υπηρεσίες αγοράς-ενοικίασης κατοικιών που προσφέρουν σε όσους αναζητούν σπίτι εικονικές επισκέψεις στα ακίνητα που έχουν στις αγγελίες τους.
11. Ηλεκτρικά πατίνια
Η κίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς στις μεγαλουπόλεις μειώθηκε αισθητά κατά τη διάρκεια της πανδημίας και ειδικά στην καραντίνα. Στη Νέα Υόρκη και την Ουάσινγκτον η μείωση της κίνησης στα λεωφορεία και τα τρένα μειώθηκε σε ποσοστό 96% κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών εκτοξεύτηκε. Η ολλανδική εταιρεία Vanmoof είδε αύξηση 397% στις πωλήσεις της από τον Απρίλιο και μετά, σε σχέση με εκείνες του περασμένου έτους.
12. Ντελίβερι
Στην πρώτη φάση της πανδημίας το ντελίβερι έγινε μέρος της ζωής των περισσότερων και ξεκινούσε από τον πρωινό καφέ και το φαγητό μέχρι και την παράδοση στο σπίτι εφημερίδων, τσιγάρων και άλλων πραγμάτων, που κανονικά θα αγόραζαν μόνοι τους από τα καταστήματα της γειτονιάς τους. Ακόμα και μετά την καραντίνα, η διαδικασία του ντελίβερι παραμένει εξαιρετικά δημοφιλής και σε ανθρώπους που προηγουμένως δεν τη χρησιμοποιούσαν.
13. Ανέπαφη εστίαση
Τα καταστήματα εστίασης λειτουργούν πλέον, αλλά αναζητούνται συνεχώς τρόποι αύξησης των ανέπαφων υπηρεσιών προς τους πελάτες. Δημιουργούνται νέα συστήματα όπου κάποιος πηγαίνει σε ένα εστιατόριο και το μενού έχει barcodes, ώστε ο πελάτης να παραγγέλνει μέσω του κινητού του τηλεφώνου και με ανάλογο τρόπο να πληρώνει τον λογαριασμό, ώστε να περιοριστεί στον μικρότερο δυνατό βαθμό η επαφή με το προσωπικό.
14. Ψηφιακές πληρωμές
Οι κάθε είδους ανέπαφες πληρωμές, είτε αυτές γίνονται μέσω online banking είτε με κάρτες είτε με κινητά τηλέφωνα, χρησιμοποιούνται μετά την πανδημία ολοένα και περισσότερο. Οι συναλλαγές με μετρητά, ακόμα και για λίγα ψώνια, παρουσιάζουν κάμψη στον αναπτυγμένο κόσμο, σε ποσοστά που πλησιάζουν το 50% σε σχέση με ό,τι συνέβαινε πριν από την πανδημία.
15. Ηλεκτρονική ανάγνωση
Η αγορά των e-books μετά την πανδημία παρουσιάζει μεγάλη αύξηση. Στις ΗΠΑ η αύξηση στην ανάγνωση βιβλίων μέσα από οθόνες έφτασε το καλοκαίρι το 39%, ενώ σε κατηγορίες όπως η παιδική και εφηβική λογοτεχνία το ποσοστό της αύξησης ήταν 132%. Η αύξηση των πωλήσεων στις συσκευές ανάγνωσης ηλεκτρονικών βιβλίων έφτασε στις ΗΠΑ το 52%.
16. Τηλεόραση όλη την ημέρα
Μια σειρά από νέες streaming υπηρεσίες και κανάλια, προεξάρχοντος φυσικά του Netflix, προκάλεσαν μετά την πανδημία μια πρωτοφανή αύξηση των ωρών παρακολούθησης τηλεόρασης. Οι κάτοικοι στις ΗΠΑ έχουν παρακολουθήσει το 2020 4 δισ. ώρες τηλεόρασης περισσότερες από ό,τι το 2019, σύμφωνα με την εταιρεία μέτρησης τηλεθέασης Nielsen. Πολύ μεγάλη αύξηση πωλήσεων και στις συσκευές τηλεόρασης. Στο διάστημα Ιουλίου-Ιουνίου υπήρξε στις ΗΠΑ αύξηση πωλήσεων στις τηλεοράσεις 65 ιντσών κατά 77%.
17. Οικιακός κινηματογράφος
Τα κινηματογραφικά στούντιο αποφάσισαν να μην προβάλουν κάποιες από τις μεγάλες κυρίως παραγωγές τους, περιμένοντας την εξέλιξη της πανδημίας, ώστε τις ταινίες αυτές να τις δουν όσο το δυνατόν περισσότεροι θεατές στις κινηματογραφικές αίθουσες. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπως αυτή της ταινίας «Μουλάν», που η εταιρεία παραγωγής (Disney) αποφάσισε να την προβάλει κατευθείαν στο τηλεοπτικό κοινό μέσω του καναλιού streaming που έχει δημιουργήσει. Αν και στα ταμεία μπήκε τελικά μόλις το 50% του μπάτζετ της ταινίας, εντούτοις οι εταιρείες σκέφτονται σε πολλές περιπτώσεις με τη λογική «κάλλιο πέντε και στο χέρι…», παρά να περιμένουν πότε θα είναι ευνοϊκές οι συνθήκες για προβολές στους κινηματογράφους χωρίς περιορισμούς, κάτι που με βάση τα τωρινά δεδομένα και το δεύτερο κύμα της πανδημίας σε παγκόσμιο επίπεδο, μοιάζει ακόμη μακρινό ενδεχόμενο. Ετσι, αναμένεται το μεγαλύτερο ποσοστό των ταινιών που γυρίζονται να κάνουν πρεμιέρα στους τηλεοπτικούς δέκτες το προσεχές διάστημα και όχι στις μεγάλες οθόνες στις σκοτεινές αίθουσες.
18. Οι ψηφιακές πωλήσεις των videogames
Αυτό που είχε συμβεί στη μουσική βιομηχανία πριν από αρκετά χρόνια με την εξαφάνιση των CD που έδωσαν την θέση τους στα ψηφιακά αρχεία βιώνει τώρα η βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών. Μέχρι την εμφάνιση της πανδημίας στις δημοφιλείς κονσόλες, οι κάτοχοι αγόραζαν τα δισκάκια με τα παιχνίδια. Τον Αύγουστο οι πωλήσεις των παιχνιδιών μέσω downloading ξεπέρασαν για πρώτη φορά τις πωλήσεις των game disks.
19. Ηλεκτρονικό εμπόριο
Η έναρξη της πανδημίας και στη συνέχεια η καραντίνα οδήγησε υποχρεωτικά το καταναλωτικό κοινό στις online αγορές, συνήθεια που φαίνεται ότι διατηρήθηκε σε μεγάλο βαθμό και μετά τη λήξη των αυστηρών περιοριστικών μέτρων. Ο κόσμος συνεχίζει να αγοράζει online ακόμα και τα είδη πρώτης ανάγκης, όπως τα τρόφιμα, αυξάνοντας τους τζίρους των εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε αυτό τον τομέα, με πρώτη και καλύτερη φυσικά την Amazon, που έχει δει τα κέρδη και την αξία της να εκτοξεύονται σε πρωτόγνωρα επίπεδα και τον ιδρυτή της Τζεφ Μπέζος να φιγουράρει στην πρώτη θέση της λίστας των πλουσιότερων ανθρώπων στον κόσμο, με τον δεύτερο να τον κοιτάζει πλέον από μεγάλη απόσταση.
20. Τα ταξίδια
Τα ταξίδια, ειδικά εκείνα που γίνονται για λόγους αναψυχής, έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο και έτσι οι φίλοι των αποδράσεων, κυρίως σε χώρες του εξωτερικού, υποχρεώνονται να κοιτάζουν τώρα φωτογραφίες ή βίντεο από τουριστικά αξιοθέατα που ποστάρουν κάποιοι στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Πρόσφατα έκαναν την εμφάνισή τους οι αποκαλούμενες «πτήσεις στο πουθενά» για τους λάτρεις των αεροπορικών ταξιδιών. Πραγματοποιούνται πολύωρες πτήσεις με τα αεροσκάφη να περνούν πάνω από διάφορα σημεία που θα ενδιέφεραν τους επιβάτες να τραβήξουν φωτογραφίες και στη συνέχεια επιστρέφουν στο αεροδρόμιο από όπου ξεκίνησαν. Μια υπηρεσία για την οποία οι άνθρωποι της αγοράς προβλέπουν ότι θα έχει μικρή διάρκεια ζωής.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News