Φανταστείτε ότι βρίσκεστε σε μία από τις πρώτες θέσεις ενός εν πτήσει αεροπλάνου και ξαφνικά βλέπετε τον πιλότο να πέφτει αναίσθητος πάνω στα χειριστήρια. Τι θα αισθανόσασταν; Για τους περισσότερους επιβάτες η απάντηση είναι πανικός.
Δίχως ενεργοποιημένο τον αυτόματο πιλότο, το αεροπλάνο θα μπορούσε να ακολουθήσει ταχύτατα μία ανεξέλεγκτη πτώση ή μια θανατηφόρα περιστροφή.
Ο Ντάρεν Χάρισον, όμως, αν και πωλητής σε κατάστημα οικιακών ειδών, κατάφερε να προσγειώσει το μικρό ιδιωτικό αεροσκάφος (εδώ) σε αεροδρόμιο της Φλόριντα με απόλυτη ψυχραιμία.
Καθώς παρέμεινε ήρεμος και κατάφερε να ακολουθήσει κατά γράμμα τις οδηγίες που του δόθηκαν μέσω ασυρμάτου, αρκετοί υπέθεσαν ότι είχε είτε εκπαίδευση είτε προηγούμενη εμπειρία.
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι Times του Λονδίνου, δεν υπήρχε άγχος στη φωνή του Χάρισον τη στιγμή που κάλεσε τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας και του είπε «δεν έχω ιδέα πώς να πετάξω το αεροπλάνο». Στη συνέχεια, ακολούθησε με ψυχραιμία όσες οδηγίες του δόθηκαν από τον πύργο ελέγχου.
Οπως υπογραμμίζουν οι Times, η αποστολή του Χάρισον ήταν να κρατήσει το αεροσκάφος στη σωστή κατεύθυνση και με την ανάλογη ταχύτητα. Αυτό βέβαια μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά δεν είναι, καθώς απαιτεί λεπτούς χειρισμούς για τη μείωση της ισχύος του κινητήρα του αεροσκάφους, το οποίο είχε ήδη αρχίσει να χάνει ύψος και ως εκ τούτου να αυξάνει συνεχώς την ταχύτητά του.
Ο Χάρισον κλήθηκε να διαχειριστεί και αντιμετώπισε μια πορεία σύγκρουσης του αεροσκάφους, για την οποία οι νέοι πιλότοι εκπαιδεύονται σε συνθήκες προσομοίωσης.
Κομβικός, όπως όλα δείχνουν, ήταν και ο ρόλος του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας Ρόμπερτ Μόργκαν, ο οποίος μέσω του πύργου ελέγχου προσπαθούσε όχι απλώς να δώσει σαφείς οδηγίες προς τον Ντάρεν, αλλά και να τον βοηθήσει να διατηρήσει την ψυχραιμία του σε ένα αεροπλάνο που στην πραγματικότητα έπεφτε.
«Ηξερα ότι αν κρατούσε τη μύτη του αεροσκάφους στραμμένη προς τα κάτω και κατευθυνόταν προς τον διάδρομο προσγείωσης, θα είχε μία πολύ καλή ευκαιρία να το προσγειώσει. Ωστόσο, έπρεπε να διατηρήσω και την ηρεμία του για να μην πανικοβληθεί και χαθούν τα πάντα», εξηγεί ο Μόργκαν.
Παράλληλα, βρήκε τον χρόνο να δώσει στον Ντάρεν την οδηγία για το πώς πρέπει να σηκώσει τη μύτη του αεροπλάνου προς τα πάνω, λίγο πριν ξεκινήσει τη διαδικασία για να ακουμπήσουν οι ρόδες του στο έδαφος.
Οι περισσότεροι πιλότοι, όπως γράφουν οι Times, έχουν τη δυνατότητα και επιτρέπεται να πετούν αεροπλάνα μετά από περίπου 20 ώρες εκπαίδευσης. Βέβαια, θα πρέπει δίπλα τους να είναι και ο εκπαιδευτής και πετούν πολύ μικρότερα και λιγότερο πολύπλοκα αεροπλάνα από τα Cessna Caravan, που είναι μεγαλύτερα από τα απλά Cessna.
Υπάρχουν τουλάχιστον 12 καταγεγραμμένες περιπτώσεις επιβατών δίχως εκπαίδευση, οι οποίοι έχουν προσγειώσει με επιτυχία ελαφρά αεροσκάφη. Εντούτοις, λίγες είναι οι πτήσεις που προσγειώθηκαν χωρίς τραυματισμούς και υλικές ζημιές.
Κάτι που σημαίνει ότι ο πανικός είναι ο χειρότερος σύμβουλος σε μία τέτοια στιγμή, καθώς συγκεκριμένα αεροσκάφη, μπορούν σχετικά εύκολα να προσγειωθούν από κάποιον δίχως εμπειρία, εάν μπορεί να εκτελέσει με λεπτομέρεια τους χειρισμούς που θα του υποδείξουν από το έδαφος.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News