Πέρα από καμπάνιες των 30 δευτερολέπτων, βιντεάκια του Tube και γρήγορα σκρολαρίσματα στο κινητό σου, υπάρχει και κάτι άλλο απ΄ το οποίο μπορείς να καταλάβεις τι γίνεται πίσω απ΄τις κλειστές πόρτες της αυτοκίνησης. Είναι οι συναντήσεις με τους ανθρώπους εκείνους, συχνά άγνωστους στους περισσότερους από εμάς, που δημιουργούν τα αυτοκίνητα που οδηγούμε.
Δύο από αυτούς, οι αξιότιμοι ντιζάινερς Τζορτζ Γκαγιόν και Φρίντχελμ Ένγκλερ, συζητούν για ό,τι βγήκε απ΄τα σχεδιαστικά εργαστήρια της γερμανικής εταιρείας. Για την ακρίβεια, πέρασαν 50 χρόνια από τότε που ένα απ΄τα πιο όμορφα κουπέ της Opel, το θρυλικό GT, βγήκε στην παραγωγή. Και να σκεφτείς ότι το πρώτο του σκίτσο ζωγραφίστηκε σε μια χαρτοπετσέτα εστιατορίου.
Σε μία ντίτζιταλ εποχή δεν ξέρω πόσοι ακόμα ντιζάινερς συνεχίζουν να αποτυπώνουν την έμπνευσή τους σε χαρτοπετσέτες. Μπορεί και ναι, όμως το καλλιτεχνικό ένστικτο είναι μάλλον αυτό που μετρά. Κι όχι το μέσο. Μ’ αυτά και μ’ αυτά είναι τουλάχιστον ενδιαφέρον ο διάλογος μεταξύ των δύο προαναφερόμενων σχεδιαστών της Opel για τη διαδρομή της. Από το Manta στο νέο Mokka. Κάτι σαν είσοδος σε τσατ ρουμ. Χωρίς πάσγουορντ.
Φρίντχελμ Ένγκλερ: «Τολμηρή και καθαρή». Έτσι περιγράφουμε τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της Opel. Τι λες;
Τζορτζ Γκαγιόν: Δεν το ήξερα. Αλλά το βλέπω. Στο νέο Mokka παρατηρώ καθαρές γραμμές και ένα δυναμικό πίσω τμήμα. Λοιπόν, παιδιά, κάνατε θαυμάσια δουλειά. Έχω την αίσθηση πως το Manta ήταν ο πνευματικός πατέρας του νέου Mokka. Πώς προέκυψε αυτό;
Φ.Ε.: Κοίταξε, το Manta είναι το DNA της σχεδίασής μας. Η μάσκα του, πλαισιωμένη από μία λεπτή, χρωμιωμένη μπάρα, οι διπλοί προβολείς και ένα μαύρο φόντο – είναι όλα εδώ. Αυτή η καθαρή φυσιογνωμία είναι η ουσία της Opel. Και χαίρομαι όταν ο κόσμος αναγνωρίζει τα γονίδια του Manta στο Mokka. Όμως, ξέρεις, η Opel δεν υπήρξε ποτέ ρετρό. Εμείς δεν κάνουμε ρετρό ντιζάιν. Δε γίνεται με τίποτα.
Τ.Γ.: Απολύτως. Όταν ο σχεδιαστής ονειρεύεται το έργο του, ονειρεύεται το μέλλον. Το παρελθόν μάς δίνει μόνο ιδέες και στοιχεία. Αυτή ήταν η φιλοσοφία μας απ’ τη δεκαετία του ’60.
Για την ιστορία, ο Γκαγιόν σχεδίασε το Manta το καλοκαίρι του ’69. Το καλοκαίρι που ο πρώτος άνθρωπος περπάτησε στο φεγγάρι και εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι γιόρτασαν το “Summer of Love” στο Γούντστοκ.
Τ.Γ: (γελάει) Και εγώ είχα ένα “Summer of Work”. Το αφεντικό μου εκείνη την εποχή, ο Τσακ Τζόρνταν, μου είχε αναθέσει την αποστολή να δημιουργήσω έναν ανταγωνιστή του Ford Capri. Ο Τσακ έφυγε για διακοπές λέγοντάς μου: «Όταν επιστρέψω, πρέπει να είναι τελειωμένο». Είχαμε μόνο έξι εβδομάδες στη διάθεσή μας. Και ασφαλώς το πνεύμα των καιρών επηρέασε τη δουλειά μας. Ήταν μία προοδευτική εποχή. Αναζητούσαμε νέα σχήματα. Κατά τη διάρκεια εκείνου του καλοκαιριού, αφήσαμε στην άκρη παλιές σχεδιαστικές φιλοσοφίες.
Φ.Ε: Μόνο έξι εβδομάδες; Φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα.
Τ.Γ. : Όντως έτσι ήταν. Αρχίζαμε κάθε πρωί, στις 8 ακριβώς. Αλλά ήταν και μαγικό. Στην Opel είχαμε το πρώτο Τμήμα Σχεδίασης στην Ευρώπη εκείνη την εποχή. Οι καλύτεροι επαγγελματίες συγκεντρώνονταν εκεί. Η σχεδίαση του πίσω μέρους του Manta ήταν, εν πολλοίς, έτοιμη. Έπρεπε να επικεντρωθούμε στο μπροστινό μέρος. Αλλά δεν είχαμε χρόνο για να δημιουργήσουμε δικά μας φλας ή προβολείς. Γι’ αυτό ψάξαμε και δανειστήκαμε τους προβολείς από το Olympia, που μόλις είχε καταργηθεί. Καταφέραμε έτσι να προσφέρουμε ένα ελκυστικό αυτοκίνητο σε προσιτή τιμή που πολλοί θα μπορούσαν να αποκτήσουν.
Φ.Ε.: Ναι, αυτό είναι το σήμα κατατεθέν της Opel. Ανέκαθεν φιλοδοξούσαμε να κάνουμε τα εξαιρετικά αυτοκίνητα προσιτά σε όλους.
Τ.Γ.: Ναι, πραγματικά. Επίσης έχει ενδιαφέρον ότι θέλαμε να ονομάσουμε το νέο αυτοκίνητο ‘’Manta’’ και να χρησιμοποιήσουμε ως έμβλημά μας το σχήμα του σαλαχιού. Αλλά κανείς δεν γνώριζε καν πώς έμοιαζε το σαλάχι. Πλην του Ζακ Κουστό, του θρυλικού ωκεανογράφου. Γι’ αυτό ταξίδεψα μέχρι το Παρίσι για να τον συναντήσω. Όπως και τις υποβρύχιες φωτογραφίες του. Στη γαλλική πρωτεύουσα το Opel Manta τελικά βρήκε την ταυτότητά του. Αλλά, ειλικρινά, μέχρι τότε ήταν το πιο κουραστικό καλοκαίρι στη ζωή μου.
Φ.Ε.: Το θέμα δεν είναι να σχεδιάσεις ένα όμορφο αυτοκίνητο. Πρέπει να δημιουργήσεις ένα επιθυμητό αυτοκίνητο που να ταιριάζει στην εποχή του. Οι εβδομάδες και οι μήνες που δουλέψαμε στο νέο Mokka ήταν επίσης ξεχωριστοί. Μεταφέραμε τη σχεδιαστική μελέτη σε ένα όχημα παραγωγής. Νιώθαμε ευφορία όσο δουλεύαμε επειδή όλα έδεναν τέλεια. Έδειχναν σωστά.
Τ.Γ.: Καταλαβαίνω τι εννοείς. Το Mokka είναι το αγαπημένο μου μοντέλο έτσι κι αλλιώς. Αυτή την εποχή οδηγώ το τρίτο μου κατά σειρά. Το νέο Mokka θα είναι το τέταρτο και έχω αποφασίσει ότι θα ‘ναι το πρώτο μου ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Είναι η κατάλληλη εποχή. Από τότε που οδήγησα το Opel Ampera, πριν μερικά χρόνια, ήθελα να ζήσω και πάλι αυτή την αίσθηση επιτάχυνσης. Είναι απίστευτη η ώθηση. Εξακολουθώ να το αποκαλώ το δικό μου «Πόλεμο των Άστρων».
Φ.Ε.: Ενημέρωσέ με, σε παρακαλώ, όταν παραλάβεις το Mokka-e. Δεν θέλω να χάσω αυτή την εμπειρία.
Τ.Γ.: Σύμφωνοι. Αλλά θα οδηγώ εγώ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News