1005
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής (αριστερά) κληρονόμησε μια «παρωδία έργου» από τον προκάτοχό του Χρήστο Σπίρτζη (δεξιά) και τον κουμπάρο του, Χρήστο Καλογρίτσα (κάτω δεξιά).λ | CreativeProtagon

Πάτρα-Πύργος, ο αυτοκινητόδρομος της ντροπής

Protagon Team Protagon Team 24 Οκτωβρίου 2019, 08:05
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής (αριστερά) κληρονόμησε μια «παρωδία έργου» από τον προκάτοχό του Χρήστο Σπίρτζη (δεξιά) και τον κουμπάρο του, Χρήστο Καλογρίτσα (κάτω δεξιά).λ
|CreativeProtagon

Πάτρα-Πύργος, ο αυτοκινητόδρομος της ντροπής

Protagon Team Protagon Team 24 Οκτωβρίου 2019, 08:05

Τον Ιανουάριο του 2015 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε μπροστά της το έργο του οδικού άξονα Πάτρας – Πύργου δρομολογημένο, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς το ακύρωσαν. Και από εδώ και πέρα αρχίζουν οι… συμπτώσεις.

Το υπουργείο Μεταφορών, υπό τον Χρήστο Σπίρτζη, σαλαμοποιεί σε οκτώ κομμάτια το έργο υπό την πρόφαση του μεγαλύτερου ανταγωνισμού, επιτάχυνσης του έργου και… περισσότερων εταιρειών που θα ενεργοποιηθούν. Από τον Μάιο του 2016 ξεκινά η δημοπράτηση και μέχρι το τέλος της διαδικασίας, το 2017, τέσσερα από τα οκτώ κομμάτια πηγαίνουν σε εταιρείες συμφερόντων της οικογενείας Καλογρίτσα, με την οποία έχει κουμπαριά ο κ. Σπίρτζης. Μάλιστα, τα τρία από τα τέσσερα κομμάτια ο Χρήστος Καλογρίτσας τα πήρε με εξωπραγματικές εκπτώσεις, στο διάστημα μέχρι τον Ιούλιο 2016, δηλαδή λίγους μήνες πριν από τον πρώτο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες, οπότε και αποκαλύφθηκαν τα γνωστά «βοσκοτόπια» που είχαν δοθεί ως εγγυήσεις.

Ακόμα όμως και μετά το φιάσκο με τα «βοσκοτόπια», οι εταιρείες Καλογρίτσα κέρδισαν ένα ακόμα κομμάτι του κατακερματισμένου έργου, τον Φεβρουάριο του 2017. Σήμερα, ο κ. Καλογρίτσας έχει κηρυχθεί έκπτωτος σε δύο από τις τέσσερις εργολαβίες, με χρωστούμενα άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ προς την Attica Bank από δάνεια που ελάμβανε κατά τη διάρκεια της «πρώτης φοράς Αριστερά». Και το υπουργείο Μεταφορών τρέχει και δεν φτάνει για να μην χαθούν ευρωπαϊκά κονδύλια ύψους σχεδόν 300 εκατομμυρίων ευρώ λόγω των καθυστερήσεων που έχουν υπάρξει στο έργο Πάτρα-Πύργος.

Πριν από το κομμάτιασμά του και την μεθόδευση, το έργο είχε δρομολογηθεί επί κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ με προϋπολογισμό 443 εκατομμυρίων ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο εάν είχε προχωρήσει, πιθανότατα σήμερα να κόβονταν κορδέλες. Οι καθυστερήσεις όμως που έχουν σημειωθεί δεν είναι απλά θέμα λογιστικό – μετρούν σε ανθρώπινες ζωές.

Την τελευταία δεκαετία 130 άτομα έχασαν τη ζωή τους στον οδικό άξονα Πάτρας-Πύργου, ενώ άλλα 75 άτομα τραυματίστηκαν σοβαρά. Στο σύνολο, κατά την περίοδο 2009-2019, τα τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα φτάνουν τα 290.

«Εχουμε πάρα πολλούς θανάτους στη συγκεκριμένη αρτηρία. Εδώ λοιπόν βλέπουμε τον απόλυτο παραλογισμό. Επί 4,5 χρόνια, οι κύριοι αυτοί πήραν ένα έργο, το κατέτμησαν – και γιατί το κατέτμησαν: για να “φτιάξουν” έναν εργολάβο, τον κ. Καλογρίτσα, και την εταιρεία Τοξότης. Έδωσαν λοιπόν τα 4 από τα 8 κομμάτια στον κ. Καλογρίτσα, ο κ. Καλογρίτσας  αυτή τη στιγμή και η εταιρεία του έχει εκπέσει, όχι από μας, από την προηγούμενη κυβέρνηση η οποία δεν του έδινε εγγυητικές, έκανε 2,5 χρόνια ο κ. Καλογρίτσας να φέρει τις εγγυητικές από την Τράπεζα Αττικής, με αποτέλεσμα  το έργο αυτό να καθυστερήσει», δήλωσε σε συνέντευξή του στις 16 Οκτωβρίου στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ Πάτρας ο κ. Καραμανλής.

Η κατάτμηση αυτή, η οποία θεωρήθηκε ως σαφής μεθόδευση του ΣΥΡΙΖΑ προς στήριξη των συμφερόντων Καλογρίτσα, και οι καθυστερήσεις να προχωρήσει το έργο, σήμαναν τον κώδωνα  του κινδύνου για την απώλεια ευρωπαϊκών κονδυλίων: εάν το έργο δεν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023, όποια περαιτέρω εργασία επιβαρύνει το ελληνικό Δημόσιο. Και εάν δεν έχει ολοκληρωθεί έως το 2025 τότε χάνονται και τα 293 εκατομμύρια από το ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής.

Κύκλοι του υπουργείου Μεταφορών είπαν στο Protagon ότι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης Σαμαρά, όπως είχε δρομολογηθεί το έργο το 2014, ήταν να ολοκληρωθεί μέσα σε μία πενταετία. «Αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν το είχε “σαλαμοποιήσει”, φέτος το Πάτρα – Πύργος θα παραδινόταν στην κυκλοφορία», ανέφεραν.

Τώρα, όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι κύκλοι, εξετάζονται τρία σενάρια για την ολοκλήρωση του έργου. Καλύτερη επιλογή, όπως εκτιμούν, είναι η ένταξη του Πάτρα-Πύργος ως ενιαίο έργο στη Σύμβαση Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, δεδομένου ότι με αυτόν τον τρόπο και οι εργασίες θα ξεκινήσουν άμεσα, αλλά και το έργο θα ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος.

Στην κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού μετέχουν οι Vinci, Hochtief, Άκτωρ, ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και Άβαξ. Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες ο υπουργός Μεταφορών έχει ξεκινήσει επαφές με την Κομισιόν, όμως ένα θέμα που προκύπτει είναι ο χρόνος που θα απαιτηθεί για σχετική έγκριση του εν λόγω εγχειρήματος ένταξης του έργου ως ενιαίου στην Ολυμπία Οδό. Πάντως, υπάρχει προηγούμενο ανάλογων εντάξεων σε Γαλλία, και Ιταλία – κάτι που πιθανώς να αποτελέσει ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί.

Ενα ακόμα ζήτημα που προκύπτει είναι οι απαιτήσεις που μπορεί να εγερθούν και οι καθυστερήσεις που μπορεί να προκύψουν από την πλευρά των κατασκευαστικών εταιρειών που έχουν ήδη κερδίσει κομμάτια της κατάτμησης και δεν έχουν εκπέσει. Σύμφωνα με πληροφορίες, ισχυρές αντιδράσεις αναμένονται σε δύο περιπτώσεις – μάλιστα ήδη έχει κοινοποιηθεί εξώδικο στο υπουργείο, στο οποίο μνημονεύεται η πρόθεση για προσφυγή στη Δικαιοσύνη στην περίπτωση που επιχειρηθεί να μετατεθούν οι όποιες ευθύνες για τις καθυστερήσεις προς τους αναδόχους και ως εκ τούτου να ακυρώσουν τις ήδη υφιστάμενες συμβάσεις κατασκευής έργου.

Όσον αφορά τη συνέχιση του έργου ως έχει, κύκλοι του υπουργείου διαμηνύουν ότι η συγκεκριμένη λύση εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους: καταρχάς επειδή, λόγω των κατατμήσεων, δεν αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2023 και πιθανότατα αυτό που θα παραδοθεί θα είναι «κολοβό».

Ένα ακόμα σενάριο που έχει πέσει στο τραπέζι είναι η συνολική ακύρωση του υπάρχοντος διαγωνισμού και η επαναπροκήρυξή του ως ενιαίο έργο, όπως είχε δρομολογηθεί ο προηγούμενος του 2014, όμως και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει η ασφυκτική πίεση των χρονικών ορίων του 2023.

Όπως όλα δείχνουν, ο γόρδιος δεσμός του Πάτρα – Πύργος είναι ένα βασικό τεστ για το υπουργείο Μεταφορών:

«Ας τελειώσουν τα παραμύθια της Αριστεράς (…) Θα έπρεπε να απολογούνται, για τον απλούστατο λόγο ότι αυτό το έργο ξεκίνησε για έναν και μόνο λόγο: για να φτιάξουν έναν  καναλάρχη-εκδότη-μεγαλοεργολάβο. Αντί λοιπόν να απολογούνται γι’ αυτό το ζήτημα,  έρχονται τώρα και μας κουνάνε το δάχτυλο που εμείς προσπαθούμε να βγάλουμε το φίδι από την τρύπα και να δούμε με ποιον τρόπο πρέπει να υλοποιηθεί το έργο. Και αυτό κάνουμε, είμαστε σε συνεχή επαφή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή», δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής στην πρόσφατη συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ Πάτρας. Οπου, για τις επαφές του με την Επίτροπο Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ ανέφερε: «Καταλαβαίνει ότι το ζήτημα αυτό είναι σαν το γεφύρι της Άρτας και βλέπει απέναντί της μια σοβαρή κυβέρνηση, η οποία της δίνει λύσεις και χρονοδιαγράμματα. Εμείς σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε συγκεκριμένη λύση. Διότι όλοι γνωρίζουν ότι οι κατατμήσεις έργων στην Ελλάδα βγαίνουν εκτός κάθε προϋπολογισμού και τα χρονοδιαγράμματα φεύγουν επίσης εκτός κάθε λογικής».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...