Σύμβολο συμπόρευσης και ενότητας διαφορετικών ανθρώπων, πραγμάτων και πολιτισμών, η παμπάλαιη τεχνική του πάτσγουορκ, η ένωση δηλαδή μικρών κομματιών υφάσματος με διαφορετική υφή, σχέδια και χρώματα, αναπτύχθηκε σε περιόδους φτώχειας σε πολλά μέρη του κόσμου, πριν εξελιχθεί σε αντικείμενο της μόδας. Αυτό το πολυπολιτισμικό κολάζ διαφορετικών πολιτισμικών καταβολών και παραδόσεων βρίσκεται και στο DNA της Σικελίας από όπου άντλησαν την έμπνευσή τους οι Dolce e Gabbana για τη συλλογή «Patchwork di Sicilia», για την άνοιξη και το καλοκαίρι 2021, που παρουσίασαν πρόσφατα στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου.
«Είναι η μορφή του αγώνα μας για να προχωρήσουμε», και «Να είμαστε καλά μαζί», δήλωσαν οι διάσημοι designers της ιταλικής υψηλής ραπτικής, οι οποίοι χρησιμοποιούν την τεχνική του πάτσγουορκ στη νέα τους συλλογή για να στείλουν σε όλο τον κόσμο μηνύματα αισιοδοξίας και θετικότητας.
Σε καιρούς μεγάλης κρίσης, οι Dolce & Gabbana δεν το βάζουν κάτω. Εκοψαν και έραψαν με το πάθος το οποίο τους διακρίνει και είναι η προστιθέμενη αξία τους σε μια εποχή που οι αβεβαιότητες και οι ανησυχίες για το μέλλον θα μπορούσαν να τους βάλουν επίσης σε κίνδυνο, γράφει η Πάολα Πόλο στην Corriere della Sera. Και η επίδειξή τους στο Μιλάνο, πιο εντυπωσιακή από ποτέ, διοργανώθηκε μέσα σε ένα όργιο χρωμάτων και σχεδίων.
Ειδικά για την περίσταση η σκηνογραφία του χώρου περιλάμβανε μοκέτες και ταπετσαρίες πάτσγουορκ, φυσικά, συνθέσεις με επισμαλτωμένα πλακάκια (μαγιόλικα), φρούτα και λουλούδια. Τα καθίσματα για το κοινό ήταν αισθητά μειωμένα (την επίδειξη παρακολούθησαν 250 άτομα έναντι των 1001, κανονικά), ενώ ουκ ολίγοι ήταν και οι περιορισμοί υλικοτεχνικής υποστήριξης. Τα καμαρίνια, για παράδειγμα, ήταν απλωμένα σε τρεις ορόφους, αντί του ενός: «Για να βρούμε τα μοντέλα έπρεπε να φωνάζουμε “Ποιος την είδε;”» αστειεύονται οι δημιουργοί.
Αλλά δεν έκαναν την παραμικρή έκπτωση στη δημιουργικότητα, τη δεξιοτεχνία και το μήνυμα, που ήθελαν να στείλουν. «Πρέπει να είμαστε πάντα έτοιμοι να δίνουμε στους ανθρώπους αυτό που θέλουν και αυτή τη στιγμή είναι άχρηστο να φτιάχνουμε περίπλοκα ρούχα», δήλωσαν, ακόμη, οι διάσημοι ιταλοί σχεδιαστές μόδας.
Κάθε ένδυμα κομμάτι μοναδικό
Αναμφίβολα, η ιδέα του πάτσγουορκ τα κάνει όλα «εύκολα», επειδή αρκεί μόνο μία τεχνική (το κολάζ υφασμάτων) για να περιγράψει τα πάντα, ξεκινώντας από την ιστορία του οίκου: «Πράγματι, είναι μια διαδικασία που θυμόμαστε από τη δεκαετία του 1970», λένε στην Corriere. «Θυμηθήκαμε επίσης μία από τις επιδείξεις μας του 1993, και εξετάζοντας μερικά κομμάτια, ανακαλύψαμε, μεταξύ άλλων, ότι τα ρούχα ήταν τέλεια για τα [σημερινά] κορίτσια».
Αλλά στη συνέχεια αναλογίες, βάρη και μεγέθη έπρεπε να αναθεωρηθούν και να προσαρμοστούν: «Μετά αφήσαμε τις μοδίστρες ελεύθερες να ράψουν τα υφάσματα σύμφωνα με τη δημιουργικότητά τους». Ολόκληρη η συλλογή είναι αποτέλεσμα χειροτεχνίας και όλα τα ρούχα διαφέρουν μεταξύ τους: τζιν, φορέματα, φούστες, μπλούζες, μπουφάν, γιλέκα, κάπες, μέχρι και οι μπότες και οι γόβες, όλα είναι διαφορετικά. Ακόμα και τα μακό μπλουζάκια. «Δεν είναι κι αυτό ένα σύμβολο του να είμαστε καλά μαζί;»
Αναμφίβολα έχουν δίκιο. Πάνω απ’ όλα, όμως, η τελική εικόνα της συλλογής τους έχει ένα στυλ απίστευτα αρμονικό, πρόκειται για μια εκπληκτική σύνθεση, με απίθανα χρώματα και σχεδόν απόλυτη απουσία του μαύρου: «Είναι ακόμη ένα μήνυμά μας για θετικότητα», τονίζουν.
Και όμως υπάρχει κίνδυνος να κλείσουν
Ένωση, αυτή είναι η ουσία του μηνύματός τους: «Μαζί, έστω και μόνοι». Και η επίδειξη, για την οποία οι designers δεν αμφέβαλαν ποτέ, είναι η μαρτυρία: «Η πασαρέλα; Είναι η μορφή του αγώνα μας να προχωρήσουμε. Κλείσιμο: αυτός είναι ο κίνδυνος. Μέχρι τώρα ποτέ δεν αντιμετωπίσαμε μια στιγμή, όπως αυτή. Είναι αλήθεια ότι οι ράφτες έκλεισαν κατά τη διάρκεια του πολέμου, αλλά πρέπει να συνεχίσουμε, να προχωρήσουμε», λένε.
Οι Ντομένικο Ντόλτσε και Στέφανο Γκαμπάνα μίλησαν ακόμη για τις τρομερές αλλαγές που έχουν συμβεί: «Πουλάμε 50% λιγότερο στα καταστήματα; Υπάρχουν αγορές που λειτουργούν και άλλες που έχουν σταματήσει; Το Διαδίκτυο αλλάζει τα πάντα; Τέλεια, ας προσαρμοστούμε. Είμαστε θετικοί και περίεργοι. Εάν κανείς δεν μπαίνει σε ένα κατάστημα, θα το κλείσουμε και θα ανοίξουμε κάτι άλλο. Ας οπλιστούμε για την αλλαγή και ας μην απελπιζόμαστε. Θα προχωρήσουν οι τηλεπωλήσεις; Είμαστε έτοιμοι…», λένε πάντα με καλή διάθεση. Η επιλογή του θέματός τους άλλωστε αποδεικνύει την αισιοδοξία τους.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News