1061
Οθόνη-γίγας στο κέντρο του ταμπλό. Την αρχή την έκανε η Tesla του ευφυέστατου Μασκ. Τη σκυτάλη τη θέλει η Ηοnda που έκανε το μεγάλο deal με τη Sony θέλοντας να βάλει την κονσόλα του Playstation στο εσωτερικό των αυτοκινήτων της | Tesla

Οταν το αυτοκίνητο γίνεται Playstation. Πιστέ «Χοντάκια», τρέμε γιατί συμβαίνει τώρα

Οθόνη-γίγας στο κέντρο του ταμπλό. Την αρχή την έκανε η Tesla του ευφυέστατου Μασκ. Τη σκυτάλη τη θέλει η Ηοnda που έκανε το μεγάλο deal με τη Sony θέλοντας να βάλει την κονσόλα του Playstation στο εσωτερικό των αυτοκινήτων της
|Tesla

Οταν το αυτοκίνητο γίνεται Playstation. Πιστέ «Χοντάκια», τρέμε γιατί συμβαίνει τώρα

Η οποία Sony, αυτή τη φορά σε συνεργασία με τη Honda, είναι έτοιμη για το επόμενο μεγάλο βήμα: να μετατραπεί το κόκπιτ σε καναπέ. Ή, για να είμαι πιο ακριβής, η Honda είναι εκείνη που ετοιμάζεται να αντικαταστήσει τη λέξη «κόκπιτ», όρος που ανάγεται στα αεροσκάφη και μετέπειτα σε αγωνιστικές κατασκευές, σε λίβινγκ-ρουμ. ‘’O tempora, o mores’’, θα αναφωνήσουν οι εραστές της οδήγησης. Ελληνιστί, «πού καταντήσαμε, λοχία». Κατ’ αρχάς, η είδηση. Ήδη οι δύο ιαπωνικές εταιρείες, Sony και Honda, έχουν κάνει κολεγιά με την επωνυμία ‘’Sony & Honda Mobility’’. Σκοπό έχει να αξιοποιηθούν τα δύο έτερα, πλέον και όμορα, «χωράφια», αυτό της ψηφιακής διασκέδασης και αυτό της αυτοκίνησης, για να επιτεθούν στο δόξα πατρί της νέας εποχής. Κοινώς, στα ηλεκτρικά που έρχονται να σαρώσουν ό,τι κινείται και να δώσουν κάποια πολυπόθητη διάσταση στον τρόπο που θα οδηγούμε. Συγγνώμη, μου ξέφυγε, ήθελα να γράψω «στον τρόπο που θα οδηγούμαστε απ’ αυτά». Διότι δε γίνεται να οδηγείς και ταυτόχρονα να παίζεις ‘’Gran Turismo’’, ‘’Grand Theft Auto 5’’, ‘’Βloodburne’’, ‘’God of War’’ ή ό,τι άλλο αγαπάς. Γίνεται; Εδώ σκρολάρεις στο κινητό σου το νέο sms που μόλις σου ‘ρθε και κινδυνεύεις να σκοτώσεις άνθρωπο. Ή να μην πάρεις καν χαμπάρι νταλίκα. Οπότε, το πακέτο πάει παρέα με ηλεκτρικά και αυτόνομα αυτοκίνητα, δηλαδή αυτό που έρχεται με φόρα.

Μη γελιέστε, το πρότζεκτ της νέας ατζέντας είναι νομοτελειακά δρομολογημένο. Από τη μία η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) που θα εκτοξεύσει τις τεχνολογικές δυνατότητες και, από την άλλη, η νέα αντίληψη περί κινητικότητας (Mobility), είναι ο συνδυασμός που αλλάζει τον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο μέσος άνθρωπος την οδήγηση. Για να το πω νέτα-σκέτα, αυτός δηλαδή που δε δίνει δεκάρα για το πώς ακριβώς στρίβει, ελέγχει, συμμετέχει στα όποια δρώμενα της οδήγησης και, βασικά, τον ενδιαφέρει να μετακινηθεί από το σημείο «Α» στο σημείο «Β». Και, σε συνέχεια του ‘’point to point’’ συλλογισμού, αν μπορεί να το κάνει αυτό όσο γίνεται πιο ξεάγχωτα, έχοντας έναν πακτωλό από κάμερες, ραντάρ, της Παναγιάς τα μάτια σε ηλεκτρονικά, αλλά και μια γιγαντοοθόνη για να παίζει το αγαπημένο του βιντεοπαιχνίδι, τόσο πιο ωραία θα αισθάνεται. Δηλαδή, αυτά θα θέλει να αγοράζει. Ως γνωστόν, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα, να βγάλουν λεφτά θέλουν. Είδαν λοιπόν το νέο σχήμα πραγμάτων που έρχεται και το παίρνουν αλλιώς.

Για την ώρα, ευτυχώς, υπάρχει το νέο Type R, υπενθυμίζοντας πως η ιαπωνική εταιρεία δεν ξέχασε αυτό που ξέρει καλά, τη δημιουργία hot hatch που αφυπνίζουν τις αισθήσεις. Το ερώτημα είναι για πόσο ακόμη; (Photo: Honda)

Αυτά τώρα ίσως διαβάζει ο παραδοσιακός «Χοντάκιας», αυτός που ανδρώθηκε οδηγικά με γενιές και γενιές από σοβαρά, επιθετικά, συμμετοχικά και εξαίσια μηχανολογικώς μοντέλα της αγαπημένης του εταιρείας, και του σηκώνεται η τρίχα. Όχι από συγκίνηση αλλά από φόβο. Γιατί, ναι, θα συμφωνήσω, αγαπητέ «Χοντάκια», τι σχέση μπορεί να έχουν τα CRX, τα Type-R, τα Integra, τα S2000, για να μην πιάσω τα NSX, με τη νέα σοδειά που ετοιμάζει η Honda; Πώς μπορεί αυτός που σκαρφάλωσε στη νιρβάνα του ήχου ακούγοντας ένα VTEC (το γνωστό, επαναστατικό σύστημα της Honda χρονισμού των βαλβίδων των εκκεντροφόρων) που ουρλιάζει στις 8000 σ.α.λ. να ζήσει την υπόλοιπη ζωή του με έναν συριγμό; Πολλώ δε μάλλον παίζοντας Playstation εντός του κόκπιτ; Και πάλι συγγνώμη, «εντός του λίβινγκ-ρουμ», ήθελα να πω. Ποτέ. Ζαμέ. Νέβερ. Το αίμα νερό δε γίνεται και ο θιασώτης της Πραγματικής Οδήγησης (με σκόπιμα πεζοκεφαλαία) δεν έχει καμία, μα καμία, σχέση με το νέο εγχείρημα. Καλύτερα να κάνει χαρακίρι με τον αντίχειρα στο χειριστήριο του PS5.

Ωστόσο, το πρόβλημα, το ‘’mondai’’ (問題) που θα λέγαμε στα ιαπωνικά, είναι ότι ο παραδοσιακός «Χοντάκιας» ή, αν θέλετε, ο εραστής της Πραγματικής Οδήγησης, είναι πλέον ελάχιστη ποσότητα. Δε μετράει, πώς το λένε; Στην παγκόσμια σκακιέρα της αγοράς, σ’ αυτό το αμείλικτο οικονομικά ταμπλό που ό,τι δεν πουλάει πεθαίνει, ο νέος νόμος απαιτεί αυτά που διαβάσατε μερικές αράδες παραπάνω. Το επαναλαμβάνω για να μην ψάχνετε: την ξεάγχωτη, ει δυνατόν, διασκεδαστική επί της οθόνης, μετακίνηση από το σημείο «Α» στο σημείο «Β». Και είναι θέμα χρόνου αυτό να γίνει το νέο καθεστώς για τις μάζες. Ναι, θα υπάρχουν και σπορ αυτοκίνητα, όπως ακριβώς υπάρχει ακόμη ένα Type R. Όμως θα είναι όλο και πιο ακριβά, θα απευθύνονται σε όλο και πιο λίγους και οι δρόμοι θα παρακολουθούνται από τόσες κάμερες και αυτοκίνητα με «μαύρα κουτιά» που δεν θα τολμάς να τα χαρείς. Τι να το κάνεις, λοιπόν, εκτός αν ζεις σε χώρες που οι πίστες είναι πιο πολλές κι απ’ τα περίπτερα.

Το θρυλικό NSX, το πρώτο supercar της εταιρείας, το 1990, κοίταζε «απέναντι» τις Ferrari και τις Porsche της εποχής. Σήμερα δεν υπάρχουν τέτοιες βλέψεις καθώς το μερίδιο αγοράς των σπορ αυτοκινήτων συρρικνώνεται παγκοσμίως. Σήμερα «απέναντι» είναι η Tesla (Photo: Honda)

Για να γίνει και η ιστορική σύνδεση, μια φορά κι έναν καιρό, η Honda, σε μια κορυφαία στιγμή υπέρβασης εαυτού, όταν αποφάσισε να βγάλει το επικό NSX, το δικό της supercar, έβλεπε «απέναντι» τη Ferrari και την Porsche. Σήμερα, όπως δήλωσε στους Financial Times ο πρόεδρος της ‘’Sony & Honda Mobility’’ που λέγαμε στην αρχή, «απέναντί» της είναι η Tesla. Nαι, καλά διάβασες. Η Tesla του Έλον, αυτή που ήρθε να αλλάξει τα πάνω-κάτω, η μελέτη αναφοράς του πώς δημιουργείται μία μπράντα από λευκό χαρτί, αυτή με την οθόνη πανοράμα φάτσα-κάρτα στο ταμπλό, ναι, αυτή που μιμούνται, που θέλουν να γίνουν διάφορες άλλες, πρώην τελείως παραδοσιακές, εταιρείες αυτοκινήτου.

Να σας πω την αμαρτία μου, Tesla θα πάρω μόνο όταν δεν θα ‘χω άλλη επιλογή εκτός από ποδήλατο, το οποίο και βαριέμαι. Ο λόγος έχει να κάνει με το άψυχο της εμπειρίας. Το τεχνητό της αίσθησης. Το επιφανειακό της συμμετοχικότητας. Το βάρος, τα κιλά. Τον artificial, κομπιουτερίστικο τρόπο με τον οποίο τα ηλεκτρονικά καμουφλάρουν τη διάδραση με τις απολήξεις των δακτύλων. Ξέρω, ανήκω στη μειονότητα. Όπως και ο κλασικός «Χοντάκιας». Για αυτό και συστήνεται να πάρετε Type R, GR Yaris, MX-5 και άλλα παρόμοια, όσο υπάρχει ακόμη καιρός. Ίσως τα δείχνετε στα εγγόνια σας, για το πώς ήταν κάποτε τα αυτοκίνητα. Όσο εκείνα, δηλαδή, θα σας κοιτάζουν με βαριεστημένο βλέμμα καθώς θα παίζουν Playstation στο νέο τους ‘’Sony-Honda’’. Τι κι αν θα οδηγούνται από αυτό αντί να το οδηγούν; Θα αποτελούν τη συντριπτική πλειονότητα. Αυτήν που καθορίζει τα πάντα στο στρατέγκο της αγοράς.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News