Ο Μανούσος Μανουσάκης, που έφυγε την Τετάρτη από τη ζωή σε ηλικία 74 ετών, ταυτίστηκε με την «χρυσή εποχή» της ιδιωτικής τηλεόρασης, υπογράφοντας σειρές που έχουν αφήσει ανεξίτηλα ίχνη στην ιστορία του prime time.
Το ρεκόρ των «Ψιθύρων»
Η σειρά «Ψίθυροι καρδιάς» προβαλλόταν από το MEGA τη σεζόν 1997-1998 κάθε Δευτέρα βράδυ. Η ιστορία (σε σενάριο Σταύρου Αβδούλου και Ειρήνης Ριτσώνη) περιέγραφε τον απαγορευμένο έρωτα ενός νεαρού αρχιτέκτονα (Απόστολος Γκλέτσος) και μιας τσιγγάνας (Αννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους), καθώς και τα εμπόδια των δύο κόσμων. Hταν το δημοφιλέστερο σίριαλ της δεκαετίας του 1990. Ξεπέρασε ακόμη και το Μουντιάλ της Γαλλίας που διεξαγόταν το καλοκαίρι του 1998. Η σειρά έφτασε σε μέγιστη τηλεθέαση το 76,7% στο επεισόδιο της 9ης Φεβρουαρίου 1998, ξεπερνώντας τους 3,5 εκατ. τηλεθεατές.
Από πρωτοεμφανιζόμενη, πρωταγωνίστρια
Η Θεοφανία Παπαθωμά, που στο «Αγγιγμα ψυχής» υποδυόταν τη Δέσποινα, η οποία ερωτεύεται τον ιερέα Σταύρο Ζαλμά, ήταν πρωτοεμφανιζόμενη στους «Ψίθυρους καρδιάς» (είχε κάνει ένα μικρό πέρασμα). Ο Μανουσάκης, ωστόσο, την επέλεξε για πρωταγωνίστρια όπως είχε κάνει και με την Αννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους. Πρωτοεμφανιζόμενος, εξάλλου, στη σειρά του ANT1 το 1998 ήταν και ο Μιχάλης Χατζηγιάννης που ερμήνευε το τραγούδι των τίτλων σε μουσική του Γιώργου Χατζηνάσιου. Ο τελευταίος είχε γράψει το σήμα και για το «Τμήμα Ηθών».
«Αυτός, αυτή και τα μυστήρια» α λα ελληνικά
Τι άλλο ήταν η σειρά «Ταύρος με Τοξότη» (στον ANT1 τη σεζόν 1994-95) πέρα από την ελληνική διασκευή –σε ελεύθερη απόδοση, που λένε– του «Moonlighting» («Αυτός, αυτή και τα μυστήρια»); Ο Γιώργος (Γιάννης Βούρος) ήταν ο ιδιωτικός ντετέκτιβ –στον ρόλο που είχε ο Μπρους Γουίλις– και η Ξένια (Πέγκυ Σταθακοπούλου) η δημοσιογράφος τύπου Εϊπριλ Ο’ Νιλ, οι οποίοι έλυναν μυστηριώδεις υποθέσεις σε ένα παράλληλο σύμπαν από όπου έλειπε η Αστυνομία. Με τον καιρό η χημεία των δύο πρωταγωνιστών πέρασε στην καλτ μυθολογία της ιδιωτικής τηλεόρασης και πλέον επεισόδια της σειράς βρίσκονται και στο YouTube.
Το σενάριο που διάβαζε η Εκκλησία
«Μας είχαν απαγορεύσει να κάνουμε γυρίσματα για το Αγγιγμα Ψυχής σε εκκλησίες, μόνον ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων μάς έδωσε άδεια» έλεγε πριν από έναν χρόνο ο πρωταγωνιστής της σειράς Σταύρος Ζαλμάς σε τηλεοπτική εκπομπή. «Γι’ αυτό πάντοτε ήμασταν σε συνεννόηση μαζί τους και, πολλές φορές, ζητούσαν να δουν και τα σενάρια για να ξέρουν την εξέλιξη του ήρωα. Εμείς βέβαια, πάντοτε φροντίζαμε να είμαστε στο πλαίσιο τού να μην προσβάλλουμε το θρησκευτικό αίσθημα του κόσμου».
Από την πλευρά του ο ηθοποιός Πέτρος Ξεκούκης αποκάλυπτε: «Υποδύθηκα τον κακό, που παρακολουθούσε τον ιερέα και έπρεπε να καταδίδει στον Μητροπολίτη την κάθε του κίνηση… Ο κόσμος λάτρευε τον Σταύρο Ζαλμά, όπως και όλους εμάς. Θυμάμαι τη σκηνή που ο Μανουσάκης με είχε βάλει να τρέχω πάνω σε μια ξερολιθιά στα Ζαγοροχώρια, παρακολουθούντας τον ιερέα. Επαιζα στο θέατρο εκείνη την περίοδο και μια κυρία ανέβηκε πάνω στη σκηνή, με χαστούκισε και μου είπε: “Τα μάτια σου έχει βγάλει ο πάπας και τον κυνηγάς έτσι, άθεε;”».
Μια αλβανική παροικία στο Κορωπί
Η παραγωγή του ΑΝΤ1 είχε στήσει ένα μικρό τηλεοπτικό χωριό στο Κορωπί για τις ανάγκες των γυρισμάτων του σίριαλ «Η αγάπη ήρθε από μακριά», με πρωταγωνιστή τον Κώστα Σόμμερ στον ρόλο του Αλβανού εργάτη Ιλία, και τους Πασχάλη Τσαρούχα (γαιοκτήμονας), Λίνα Σακκά (κόρη του) κ.ά. Στη σειρά, όμως, εμφανίζονταν και 15 αλβανοί ηθοποιοί, τους οποίους ο Μανουσάκης είχε προσκαλέσει για να διορθώνουν ενίοτε το σενάριο.
Ο Λαέρτης Βασιλείου (Σαϊμίρ) είχε σπουδάσει στην Ακαδημία Δραματικής Τέχνης των Τιράνων και παρακολούθησε μαθήματα στη Δραματική Σχολή του Εθνικού της Αθήνας. Ο Νικόλας Λάμπρο (Ραμίζ) είχε τελειώσει τη Σχολή Καλών Τεχνών στα Τίρανα, ο Αρμάντο Νταούτι (Ομέρ) είχε κάνει μαθήματα υποκριτικής σε σεμινάρια, η Εγκλατίνα Κούμε (Ρήνα) σπουδές υποκριτικής στην Αλβανία, ο Αλέξανδρος Ράπι ήταν ήδη ηθοποιός στο Εθνικό Θέατρο της Αλβανίας, ενώ συμμετείχαν ακόμη ο Κλίτι Ρόσι, η Μπερμπάλα Χριστίνα, ο γιος της Αλέξανδρος και τέσσερις μουσικοί.
Η Ειρήνη Παπά και το «Τμήμα ηθών»
Η ιδέα του τίτλου για την ουσιαστικά πρώτη υπερπετυχημένη σειρά με την υπογραφή του Μανούσου Μανουσάκη ανήκε στην Ειρήνη Παπά, η οποία ήταν θεία του. Οπως έχει αποκαλύψει ο ίδιος, του τον πρότεινε ως «κληρονομιά» που θα αποδώσει όταν μία μέρα τον είδε να σπάει το κεφάλι του για μια σειρά σχετικά με το περιθώριο και τη νύχτα της Αθήνας. «Πήγα την άλλη μέρα στον Μίνωα Κυριακού, του λέω “Τμήμα ηθών”, διαβάζει το σενάριο και μου λέει: “Ξεκινάς γυρίσματα από αύριο”». Ο τότε πρόεδρος του ΑΝΤ1 αποδείχθηκε και ο πιο φανατικός θεατής της σειράς.
Παπαδιαμάντης και Βιζυηνός
Εκτός από τις μεγάλες πετυχημένες σειρές, ο Μανουσάκης προς το τέλος της ζωής του επιχείρησε τη διασκευή διηγημάτων δύο σημαντικών δημιουργών του νεοελληνικού λόγου. Ετσι προέκυψαν το 2021 για την ΕΡΤ οι μίνι σειρές «Βαρδιάνος στα σπόρκα», βασισμένη στο ομότιτλο έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, και «Ποίος ήτο ο φονεύς του αδελφού μου» του Γεωργίου Βιζυηνού.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News