Η αλματώδης εξέλιξη της τεχνολογίας σε κάθε τομέα φέρνει επαναστατικές αλλαγές και στον τομέα των αερομεταφορών. Τα τελευταία χρόνια αναπτύχθηκαν προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα στον έλεγχο των πτήσεων. Ορισμένα μικρά αεροδρόμια στη Σουηδία και ένα μικρό αεροδρόμιο 80 χλμ. έξω από το Λονδίνο έχουν εγκαταστήσει τέτοια συστήματα. Οπως αναφέρουν σε δημοσίευμά τους οι Times, το London City, στο οποίο εκτελούνται διεθνείς πτήσεις, στην πρωτεύουσα της Αγγλίας, είναι το πρώτο μεγάλο αεροδρόμιο στον κόσμο που έχει διακόψει τη λειτουργία του πύργου ελέγχου και χρησιμοποιεί το τελευταίο διάστημα ένα ψηφιακό σύστημα. Το 2019, δηλαδή πριν από την έναρξη της πανδημίας, το London City εξυπηρετούσε περίπου 5 εκατ. επιβάτες ετησίως.
Σε μια κολόνα του London City έχουν τοποθετηθεί 16 κάμερες υψηλής ευκρίνειας που παρέχουν οπτική 360 μοιρών των αεροδιαδρόμων στους οποίους κινούνται τα αεροσκάφη. Οι κάμερες πλαισιώνονται από διαφόρων ειδών αισθητήρες. Οι χειριστές του συστήματος δεν βρίσκονται σε κάποια εγκατάσταση στο αεροδρόμιο, αλλά σε ένα κέντρο ελέγχου 110 χλμ. μακριά από το αεροδρόμιο.
Στις οθόνες τους φτάνουν οι εικόνες των αεροδιαδρόμων και, μέσω τηλεμετρίας, κάθε είδους απαραίτητες πληροφορίες, όπως η ταχύτητα ενός αεροσκάφους, δεδομένα από τα ραντάρ, τα δελτία των καιρικών συνθηκών κ.ά.
Το σύστημα αυτό προσφέρει οπτικά αλλά και πληροφοριακά πιο λεπτομερή και ολοκληρωμένη εικόνα από αυτήν που παρέχουν οι πύργοι ελέγχου: τόσο για το τι συμβαίνει στο αεροδρόμιο, όσο και για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα αεροσκάφη που ετοιμάζονται να προσγειωθούν και εκείνα που ετοιμάζουν να απογειωθούν.
Επιπλέον, το σύστημα αυτό σε βάθος χρόνου θα έχει μικρότερο κόστος από αυτό της λειτουργίας των πύργων ελέγχου, στους οποίους η δομή και η λογική λειτουργίας έχουν παραμείνει σε μεγάλο βαθμό ίδιες, εδώ και έναν αιώνα που άρχισε να αναπτύσσεται η αεροπορική βιομηχανία.
Η λειτουργία του νέου συστήματος στο London City παρακολουθείται από τους υπευθύνους άλλων μεγάλων αεροδρομίων που σκέφτονται να το εγκαταστήσουν. Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Βρετανίας, το Χίθροου, έχει ανακοινώσει ότι πραγματοποιεί δοκιμές αυτού του συστήματος.
«Η τεχνολογία ψηφιακού εναέριου ελέγχου θέτει στο περιθώριο ένα μοντέλο λειτουργίας που έμενε σε μεγάλο βαθμό αναλλοίωτο εδώ και 100 χρόνια. Το νέο σύστημα μας επιτρέπει να χειριζόμαστε με ασφάλεια αεροσκάφη από οπουδήποτε, με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να έχουν στη διάθεσή τους νέα εργαλεία, που στους παραδοσιακούς πύργους ελέγχου δεν θα μπορούσαν ποτέ να υπάρχουν» αναφέρει η Τζουλιέτ Κένεντι, επιχειρησιακή διευθύντρια της εθνικής υπηρεσίας εναέριας κυκλοφορίας της Βρετανίας.
Το κέντρο ελέγχου
Την κυκλοφορία στον εναέριο χώρο της Βρετανίας εποπτεύουν ελεγκτές που εργάζονται σε διάφορα κέντρα. Ένα από αυτά βρίσκεται στο χωριό Σουάνγουικ, στην περιφέρεια του Χαμπσάιρ, στη Νότια Αγγλία. Από εκεί οι ελεγκτές καθοδηγούν τα αεροσκάφη από και προς διάφορα αεροδρόμια, αλλά φροντίζουν και να περάσουν από τον εναέριο χώρο της Βρετανίας αεροσκάφη κατευθυνόμενα σε άλλες χώρες.
Μέχρι τώρα, για να γίνει σωστά και με ασφάλεια η διαδικασία του ελέγχου, θα έπρεπε να υπάρχει συνεργασία ανάμεσα σε πύργους ελέγχου που βρίσκονται κοντά σε αεροδρόμια. Ομως με το νέο σύστημα όλα μπορούν να γίνουν και από κάποιο κέντρο ελέγχου πολύ μακριά, όπως για παράδειγμα στο κέντρο ελέγχου στο Σάνγουικ, και αυτό συμβαίνει και με τον έλεγχο του London City.
Υψηλής ταχύτητας συνδέσεις οπτικών ινών παρέχουν εικόνες του London City και όλα τα απαραίτητα δεδομένα στις 14 οθόνες υψηλής ευκρίνειας στο κέντρου ελέγχου στο Σάνγουικ. Οι ελεγκτές, αν χρειάζεται, μπορούν να εστιάσουν σε κάποιο σημείο και να δώσουν εντολή στις κάμερες που βρίσκονται σε αεροδρόμιο να κάνουν ζουμ για να δουν το επίμαχο σημείο σε μεγέθυνση, κατά 30 φορές μεγαλύτερο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News