Τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο πιθανό να χτυπήσουν πεζούς από ό,τι τα οχήματα που κινούνται με βενζίνη ή ντίζελ, ιδιαίτερα σε πόλεις και κωμοπόλεις, σύμφωνα με μια νέα ανάλυση των βρετανικών τροχαίων ατυχημάτων, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Guardian.
Δεδομένα από οδικά ταξίδια συνολικής απόστασης 51 δισ. χιλιομέτρων με ηλεκτροκίνητα οχήματα και 5 τρισ. χιλιομέτρων με αντίστοιχα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα έδειξαν ότι τα πρώτα έχουν διπλάσιες πιθανότητες ανά χιλιόμετρο να χτυπήσουν πεζούς από ό,τι τα τελευταία – και τριπλάσιες στις αστικές περιοχές.
Οι λόγοι για τους οποίους τα πιο φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα είναι πιο επικίνδυνα παραμένουν ασαφείς, αλλά οι ερευνητές υποπτεύονται αρκετούς παράγοντες. Οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων τείνουν να είναι νεότεροι και λιγότερο έμπειροι, και τα οχήματα είναι πολύ πιο αθόρυβα από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης – γεγονός που δυσκολεύει τους πεζούς να τα ακούσουν.
«Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνιστούν κίνδυνο για τους πεζούς, καθώς είναι λιγότερο πιθανό να ακουστούν από τα αυτοκίνητα βενζίνης ή ντίζελ» λέει ο Φιλ Εντουαρντς, κύριος συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής Επιδημιολογίας και Στατιστικής στο London School of Hygiene & Tropical Medicine. Σημειώνει, δε, ότι αυτοί οι κίνδυνοι πρέπει να αντιμετωπιστούν πριν αρχίσει η μαζική απόσυρση των βενζινοκίνητων οχημάτων.
«Οσοι σκέφτονται τη μετάβαση σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, καλό είναι να έχουν στον νου τους ότι πρόκειται για νέο είδος οχήματος» αναφέρει στον Guardian ο Εντουαρντς. «Είναι πολύ πιο αθόρυβα από τα παλιομοδίτικα αυτοκίνητα και οι πεζοί έχουν μάθει να περπατούν στους δρόμους ακούγοντας την κίνηση. Οι οδηγοί, λοιπόν, αυτών των οχημάτων πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί».
Τα τροχαία ατυχήματα είναι η κύρια αιτία θανάτου για παιδιά και νεαρούς ενηλίκους στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τους πεζούς να συνθέτουν το 25% όλων των θανάτων στους δρόμους. Το 2017, μια έκθεση του υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ διαπίστωσε ότι τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά οχήματα ενέχουν 20% υψηλότερο κίνδυνο για τους πεζούς από τα συμβατικά αυτοκίνητα και 50% υψηλότερο κίνδυνο στις κινήσεις χαμηλής ταχύτητας – όπως στρίψιμο, όπισθεν, έναρξη κυκλοφορίας και σταμάτημα.
Ο Εντουαρντς και οι συνεργάτες του μελέτησαν δεδομένα ταξιδιών και τροχαίων ατυχημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο από το 2013 έως το 2017. Λόγω ενός προβλήματος αρχειοθέτησης, δεδομένα από το 2018 και μετά δεν είναι διαθέσιμα. Η ανάλυσή τους αφορούσε 916.713 θύματα, οι 120.197 εκ των οποίων ήταν πεζοί. Πάνω από 96.000 εξ αυτών είχαν χτυπηθεί από αυτοκίνητο ή ταξί.
Τα περισσότερα οχήματα στον δρόμο χρησιμοποιούν βενζίνη ή ντίζελ – και αυτά ενεπλάκησαν στα τρία τέταρτα των συγκρούσεων με πεζούς. Αλλά για την ίδια απόσταση, τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα αποδείχθηκαν πιο επικίνδυνα. Το μέσο ετήσιο ποσοστό ατυχημάτων πεζών ανά 160 εκατ. διανυθέντα χλμ. ήταν 5,16 για τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, και 2,4 για τα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ, σύμφωνα με την έρευνα.
Σε αγροτικές περιοχές, τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν μπαταρίες δεν ήταν πιο επικίνδυνα από τα βενζινοκίνητα ή τα ντιζελοκίνητα, αλλά στις πόλεις και στις κωμοπόλεις ήταν τρεις φορές πιο πιθανό να συγκρουστούν με πεζούς, διαπίστωσαν οι ερευνητές της μελέτης που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Epidemiology and Community Health.
Από τον Ιούλιο του 2019, όλα τα νέα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται στην Ευρώπη απαιτείται να διαθέτουν ένα σύστημα ακουστικής ειδοποίησης, που εκπέμπει ήχο όταν το αυτοκίνητο ταξιδεύει αργά – αλλά ακόμα κυκλοφορούν εκατοντάδες χιλιάδες ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους χωρίς αυτές τις συσκευές. Αυτά τα συστήματα πρέπει να εγκατασταθούν και στα ηλεκτρικά οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας.
Οι πεζοί βασίζονται κυρίως στον ήχο για την παρουσία, την ταχύτητα και τη θέση των αυτοκινήτων με τα οποία δεν έχουν άμεση οπτική επαφή. Αν αυτό το χαρακτηριστικό λείπει, δημιουργούνται κίνδυνοι σε αστικές και ημιαστικές περιοχές. Το πρόβλημα επιδεινώνεται σε άτομα με μειωμένη οπτική οξύτητα ή παιδιά που δυσκολεύονται να κρίνουν την ταχύτητα και την απόσταση των οχημάτων.
Αλλά η δυσκολία στην ακρόαση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Τα ηλεκτρικά οχήματα τείνουν να έχουν γρήγορη επιτάχυνση και είναι συνήθως πολύ βαρύτερα, με μερικά να έχουν το διπλάσιο βάρος των αντίστοιχων βενζινοκίνητων, με αποτέλεσμα οι αποστάσεις που απαιτούνται για την ακινητοποίησή τους να είναι μεγαλύτερες.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News