1891
| Creative Protagon

Οικονομία: Οι ακάλυπτες προεκλογικές επιταγές και οι αριθμοί

Protagon Team Protagon Team 16 Μαΐου 2023, 14:20

Οικονομία: Οι ακάλυπτες προεκλογικές επιταγές και οι αριθμοί

Protagon Team Protagon Team 16 Μαΐου 2023, 14:20

Καθώς απέμεινλίγες μόνον ημέρες για την Κυριακή των εθνικών εκλογών, στην πολιτική αντιπαράθεση που μαίνεται μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ –και ανάμεσα τους το ΠΑΣΟΚ– για την οικονομία, προστίθενται νέες παράμετροι.

Το φυτίλι άναψε από την επίθεση που εξαπέλυσε ο ΣΥΡΙΖΑ κατά του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ), το οποίο ανέλαβε να κοστολογήσει το πακέτο των 11 παροχών του Αλέξη Τσίπρα, αυτές που παρουσίασε στο Λαύριο ως «μαγιά» μιας μετεκλογικής προεκλογικής συνεργασίας, προφανώς με το ΠΑΣΟΚ.

Στην κριτική απάντησε με επίσημα στοιχεία ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, επικεφαλής του ΓΛΚ, ο οποίος ως υποψήφιος βουλευτής Επικρατείας της ΝΔ, μέχρι σήμερα ουσιαστικά απείχε από κάθε προεκλογική εκδήλωση και αντιπαράθεση. Ο ρόλος του είχε περιοριστεί στην προβολή του Ταμείου Ανάκαμψης και των επενδυτικών προοπτικών της χώρας. 

Καθώς όμως η χώρα εισήλθε στην τελική ευθεία για τις κάλπες και όλα έχουν σημασία, το βράδυ της Τρίτης ο κ. Σκυλακάκης δήλωσε τα εξής:

– «Με δεδομένο ότι τα επόμενα χρόνια η χώρα θα πρέπει να πορευτεί στο πλαίσιο των δημοσιονομικών κανόνων και με συγκεκριμένους δημοσιονομικούς περιορισμούς, που οδηγούν σε πρωτογενή πλεονάσματα 2% του ΑΕΠ από το 2024 και μετά, ενώ αντίστοιχες απαιτήσεις θέτει και η απόκτηση και διατήρηση της επενδυτικής βαθμίδας, είναι εξαιρετικά σημαντικό να γνωρίζει ο ελληνικός λαός την πραγματική δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και τις δημοσιονομικές επιπτώσεις των προγραμμάτων των κομμάτων».

– «Σε σχέση με τη γενική κατάσταση των δημοσίων οικονομικών, η επίτευξη καλύτερου συνολικού ελλείματος σε σχέση με τον προϋπολογισμό (βελτίωση ύψους 3,8 δισ. ευρώ) και ενός μικρού πρωτογενούς πλεονάσματος, αντί για πρωτογενές έλλειμμα 1,6% του ΑΕΠ (βελτίωση 3,7 δισ. ευρώ), είναι συγκεκριμένο και απτό επίτευγμα. Τώρα, αν σε κάποιους φαίνεται η βελτίωση 3,7 δισ. ασήμαντη, ευτυχώς η γνώμη τους δεν λαμβάνεται υπόψη ούτε από τους θεσμούς (12 θετικές αξιολογήσεις), ούτε από τις αγορές (σήμερα έχουμε επιτόκια δανεισμού αντίστοιχα ή και χαμηλότερα από την Ιταλία), ούτε από τους οίκους αξιολόγησης που επαινούν την ασκούμενη δημοσιονομική πολιτική».

Εξάλλου, σε ό,τι αφορά την κινδυνολογία για την πορεία του δημοσίου χρέους και κυρίως για τον δανεισμό του κράτους (μέσω swap) από τα αποθεματικά της Τράπεζας της Ελλάδος και των φορέων της γενικής κυβέρνησης (ΔΕΚΟ, ασφαλιστικών ταμείων και Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου), ο κ. Σκυλακάκης είπε τα εξής:

– «Σε σχέση με το δημόσιο χρέος, η πολύ μεγάλη αύξηση του ΑΕΠ του 2022 και τα εξαιρετικά δημοσιονομικά αποτελέσματα είχαν ως αποτέλεσμα να πετύχουμε αποτελέσματα για το δημόσιο χρέος το 2022, που η Επιτροπή μόλις πριν ένα χρόνο (στην Εκθεση ενισχυμένης εποπτείας του Μαΐου του 2022 – βασικό σενάριο) προέβλεπε ότι δεν θα επιτύχουμε πριν το 2024». 

Απαντώντας, δε, ευθέως σε αιτιάσεις που ακούστηκαν, τόνισε:

– «Σημειώνω εδώ ότι τα μόνα στοιχεία που έχουν σημασία για το χρέος αφορούν τη γενική κυβέρνηση. Αυτά λαμβάνουν υπόψη τους οι θεσμοί, οι αγορές και οι οίκοι αξιολόγησης. Χρήση άλλων στοιχείων που αγνοούν ότι το ενδοκυβερνητικό χρέος είναι δημοσιονομικά ουδέτερο και δημοσιονομικά αδιάφορο, είναι εκτός δημοσιονομικής πραγματικότητας».

Εγκεκριμένα τα μέτρα της ΝΔ από Βρυξέλλες

Ακόμη, ο κ. Σκυλακάκης εξήγησε, όπως έγραψε το Protagon, ότι το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας είναι σε απόλυτη συμφωνία με τους στόχους που έχουν τεθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, το οποίο υποβλήθηκε πριν από μερικές ημέρες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Συγκεκριμένα, το Πρόγραμμα Σταθερότητας περιλαμβάνει στο βασικό σενάριο το κόστος της αύξησης των συντάξεων κάθε έτος με βάση το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό (που υπολογίζεται σε 450 εκατ. το πρώτο έτος και βαίνει αυξανόμενο, ώστε να φτάσει σωρευτικά τα 800 εκατ. ευρώ το 2025, το 1,1 δισ. ευρώ το 2026 και 1,5 δισ. ευρώ το 2027), καθώς και την εξαγγελθείσα από τη ΔΕΘ αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων από 1/1/2024 (κατά 500 εκατ. ευρώ), όπως και την αύξηση των αναπηρικών επιδομάτων (κατά 95 εκατ. ευρώ), που ισχύει από αυτόν τον μήνα.

Στο Πρόγραμμα Σταθερότητας γίνεται επίσης αναφορά για τα επιπλέον δημοσιονομικά μέτρα που έχουν ανακοινωθεί μετά την προκήρυξη των εκλογών, ύψους 0,1% του ΑΕΠ το 2024 και 0,3% του ΑΕΠ το 2025 και το 2026, που καλύπτονται από τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο.

Αυτά περιλαμβάνουν την αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες με παιδιά (κόστος 77 εκατ. ευρώ ετησίως), την αύξηση κατά 8% του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος (κόστος 49 εκατ. ευρώ ετησίως) και τη σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος (κόστος 89 εκατ. ευρώ το 2025, 222 εκατ. ευρώ το 2026 και 443 εκατ. ευρώ το 2027).

«Υπολογισμένο και το Youth Pass»

Επίσης, το σχέδιο της ΝΔ προβλέπει τη σταδιακή μείωση των ασφαλιστικών εισφορών (με κόστος 230 εκατ. ευρώ το 2025 και 2026 και 509 εκατ. το 2027), την αύξηση του επιδόματος μητρότητας στους ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες (με κόστος 40 εκατ. ευρώ ετησίως), τη μονιμοποίηση της απαλλαγής των πρώην δικαιούχων ΕΚΑΣ από τη συμμετοχή τους στη φαρμακευτική δαπάνη (με κόστος 38 εκατ. ευρώ ετησίως), το Youth Pass για τους νέους που ενηλικιώνονται (με κόστος 30 εκατ. ευρώ ετησίως) και τη μείωση ΕΝΦΙΑ 10% για σπίτια που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές (με κόστος περί τα 40 εκατ. ευρώ ετησίως).

Το συνολικό κόστος των ανωτέρω μέτρων ανέρχεται σε 1,3 δισ. ευρώ το 2024, 2 δισ. ευρώ το 2025, 2,5 δισ. ευρώ το 2026 και 3,3 δισ. ευρώ το 2027. Αντιστοιχούν, δηλαδή, στον υπολογιζόμενο δημοσιονομικό χώρο που προβλέπει το Πρόγραμμα Σταθερότητας.

Στα 80 δισ. ευρώ ο λογαριασμός ΣΥΡΙΖΑ

Αντιθέτως, όπως είπε ο κ. Σκυλακάκης με βάση τα στοιχεία του ΓΛΚ, το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ «είναι παντελώς εξωπραγματικό και αποτελεί όχι “αυταπάτη”, όπως το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης (που προέβλεπε δώρα Χριστουγέννων, κατάργηση του ΕΝΦΙΑ κ.λπ.), αλλά προεκλογική απάτη, στην οποία συμμετέχουν αμέσως όσοι το συνέταξαν».

Πρόσθεσε ότι «το συνολικό κόστος του προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ ανέρχεται σε πάνω από 20 δισ. ευρώ ετησίως, κόστος μόνιμο, που βαίνει αυξανόμενο τα επόμενα έτη, τη στιγμή που ο δημοσιονομικός χώρος προβλέπεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ για το επόμενο έτος και 2 δισ. ευρώ το 2025».

Η κοστολόγηση από το ΓΛΚ

Ο κ. Σκυλακάκης προχώρησε μάλιστα σε αναλυτική κοστολόγηση των μέτρων του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ:

Πρώτο μέτρο (σελ. 4 του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ): Θεσμοθετούμε την ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή στο ύψος του πληθωρισμού του προηγούμενου έτους, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα. Στον δημόσιο τομέα οι μισθοί θα αυξηθούν άμεσα κατά 10%.

  • Σύμφωνα με τα στοιχεία του Προϋπολογισμού, το κόστος των βασικών μισθών της Γενικής Κυβέρνησης ανέρχεται σε 13,1 δισ. ευρώ ετησίως. Συνεπώς, το ανωτέρω μέτρο στον δημόσιο τομέα κοστίζει 1,31 δισ. ευρώ τον πρώτο χρόνο εφαρμογής και, σύμφωνα με τις προβλέψεις του πληθωρισμού που συμπεριλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, αυξάνεται λόγω της τιμαριθμικής προσαρμογής σε 2 δισ. ευρώ για το δεύτερο έτος, 2,3 δισ. ευρώ για το τρίτο έτος και 2,6 δισ. ευρώ για το τέταρτο έτος εφαρμογής.

Δεύτερο μέτρο (σελ. 4 του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ): Επαναφέρουμε τη 13η σύνταξη του 2019 (πλήρης για συντάξεις έως 500 ευρώ και ποσοστιαία για τα ανώτερα κλιμάκια).

  • Το ετήσιο κόστος, σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία του 2019, ανέρχεται σε 982 εκατ. ευρώ ετησίως.

Τρίτο μέτρο (σελ. 4 του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ): Χορηγούμε την αύξηση του 7,5% για το 2023 σε όλους τους συνταξιούχους, ανεξαρτήτως της ύπαρξης προσωπικής διαφοράς. 

  • Η αύξηση που εφαρμόστηκε την 1/1/2023 ήταν 7,75%, σημειώνει αρχικά ο κ. Σκυλακάκης. Το κόστος των κυρίων συντάξεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εισηγητικής Εκθεσης του Προϋπολογισμού (σελ. 168), ανήλθε σε 26 δισ. ευρώ το 2022. Συνεπώς, μια αύξηση χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προσωπική διαφορά θα κόστιζε 2 δισ. ευρώ, αντί 900 εκατ. ευρώ που ήταν το κόστος την υφιστάμενης αύξησης, καθώς καταλαμβάνει και όλες τις υψηλές συντάξεις. Το κόστος αυτού του μέτρου ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ ετησίως.

Τέταρτο μέτρο (σελ. 4 του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ): Μειώνουμε τον ΕΦΚ στα καύσιμα (πετρέλαιο κίνησης, θέρμανσης, βενζίνη, φυσικό αέριο) στον χαμηλότερο συντελεστή της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

  • Το κόστος ανέρχεται σε 2 δισ. ευρώ ετησίως

Πέμπτο μέτρο (σελ. 4 του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ): Μειώνουμε τον ΦΠΑ στα τρόφιμα στο 6%. 

  • Στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού (σελ. 95) προβλέπονται συνολικά έσοδα από ΦΠΑ 22,2 δισ. ευρώ το 2023, ενώ σύμφωνα με την κατανομή των εσόδων από τα φορολογικά στοιχεία, τα έσοδα ΦΠΑ από τα τρόφιμα υπολογίζονται σε 2,8 δισ. ευρώ. Μια μείωση από το 13% στο 6% κοστίζει 1,5 δισ. ευρώ ετησίως.

Εκτο μέτρο (σελ. 7 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Αύξηση του αφορολόγητου ορίου στα 10.000 ευρώ και θέσπιση αφορολόγητου στα 10.000 ευρώ για όλα τα φυσικά πρόσωπα, για εισοδήματα από την εργασία τους. Ενταξη στην ενιαία κλίμακα φορολόγησης όλων των φυσικών προσώπων, ανεξαρτήτως μορφής απασχόλησης. 

  • Τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων εκτιμώνται για το έτος 2023 σε 11,3 δισ. ευρώ (σελ. 95 εισηγητικής έκθεσης προϋπολογισμού). Σύμφωνα, με την κατανομή των φορολογικών στοιχείων εισοδήματος, η αύξηση του αφορολόγητου σε 10.000 ευρώ για όλους συνεπάγεται απώλεια εσόδων 455 εκατ. ευρώ ετησίως.

Εβδομο μέτρο (σελ. 7 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος

  • Τα κόστος ανέρχεται σε 443 εκατ. ευρώ ετησίως.

Ογδοο μέτρο (σελ. 31 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Επιστροφή αναδρομικών 2,4 δισ. ευρώ σε τρεις ετήσιες δόσεις. Επιπλέον, στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ υπάρχει μια σειρά άλλων μέτρων: επίδομα μητέρας, αύξηση αναπηρικών επιδομάτων, επιδομάτων στέγασης, μείωση ρυθμιζόμενων χρεώσεων (ΕΤΜΕΑΡ, ΥΚΩ), επιδοτήσεις σε ζωοτροφές και λιπάσματα και άλλα μέτρα. 

  • Τα μέτρα αυτά ανεβάζουν το συνολικό ετήσιο κόστος στην περιοχή των 12 δισ. ευρώ ετησίως.

Επιπλέον των ανωτέρω, συνέχισε ο κ. Σκυλακάκης, στις σελίδες 25 και 26 αντίστοιχα του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρονται τα ακόλουθα:

– Ενίσχυση των προϋπολογισμών του ΕΣΥ και του ΕΟΠΥΥ, με τελικό στόχο τη σύγκλιση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο στις δημόσιες δαπάνες Υγείας (7,5% του ΑΕΠ).

– Αύξηση της χρηματοδότησης για την Εκπαίδευση στο 5% του ΑΕΠ.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών σημειώνει κλείνοντας ότι στην τηλεοπτική παρουσίαση του προγράμματος ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε ότι τελικά οι δαπάνες Υγείας θα αυξηθούν στο 7% του ΑΕΠ (και όχι 7,5%, που αναφέρει το πρόγραμμα της Κουμουνδούρου).

  • Συνεπώς, ο υπουργός που προΐσταται του ΓΛΚ εκτίμησε ότι οι ανωτέρω δύο προβλέψεις του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ κοστίζουν επιπλέον 8 έως 9 δισ. ευρώ επιπλέον ετησίως (αναλόγως αν υπολογίζονται οι δαπάνες Υγείας στο 7% ή 7,5% του ΑΕΠ).

Συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς πολιτικά με τον κ. Σκυλακάκη, η αλήθεια των αριθμών σε όσα μέτρησαν τα στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (που δουλειά τους είναι να κοστολογούν και όχι να αξιολογούν πολιτικά) είναι απολύτως τρομακτική σε ό,τι αφορά τις εξαγγελίες του Αλέξη Τσίπρα και του ΣΥΡΙΖΑ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...