708
Αριστερά, η γαλλική κορβέτα Gowind και, δεξιά, η ιταλική FCx30-Doha: ποια θα επιλέξουμε; | Creative Protagon

Ο Μακρόν, η Μελόνι και το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2023, 17:16
Αριστερά, η γαλλική κορβέτα Gowind και, δεξιά, η ιταλική FCx30-Doha: ποια θα επιλέξουμε;
|Creative Protagon

Ο Μακρόν, η Μελόνι και το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2023, 17:16

Για έναν «οικονομικό και τεχνολογικό αγώνα με κύτη, κινητήρες και κανόνια», ο οποίος είναι συγχρόνως και πρωτίστως «ένας πολιτικός αγώνας που αφορά συμμαχίες και σχέσεις ισχύος στη Μεσόγειο Θάλασσα» γράφει σε ανάλυσή του ο Φίλιπο Σαντέλι της La Repubblica. Σε τι ακριβώς αναφέρεται;

Στον ανταγωνισμό μεταξύ της γαλλικής Naval Group και της ιταλικής Fincantieri για την προμήθεια τεσσάρων κορβετών στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έναντι 1,5 δισ. ευρώ. Μάλιστα, ο ιταλός δημοσιογράφος θεωρεί (και προειδοποιεί τη Ρώμη) πως ενδέχεται την τελευταία στιγμή να υπερισχύσει το Παρίσι.

«Τις τελευταίες εβδομάδες, η Γαλλία εντείνει το διπλωματικό φλερτ με την Ελλάδα, όπου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, περισσότερο από προμηθευτές εξοπλισμών, αναζητά συμμάχους για να αντιμετωπίσει έναν ολοένα πιο δύσκολο γείτονα, την Τουρκία», σημειώνει ο Σαντέλι. Και θυμίζει πως πριν μερικές ημέρες το αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle, η ναυαρχίδα του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού, κατέπλευσε στην Κρήτη, κάνοντας λόγο για «νέο πιστοποιητικό εγγύτητας» μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας.

Οσον αφορά την ιταλική προσπάθεια, γράφει πως οι επαφές μεταξύ των στρατιωτικών ηγεσιών και των υπουργών Αμυνας της Ελλάδας και της Ιταλίας είναι διαρκείς. Ωστόσο, επικαλούμενος πηγές με γνώση της κατάστασης, εξηγεί πως από τη στιγμή που οι δύο ανταγωνιστικές προτάσεις είναι «τεχνολογικά ισάξιες», στο να γείρει η πλάστιγγα προς την μεριά της Naval Group θα μπορούσε να συμβάλει «η επιφυλακτικότητα» της Τζόρτζια Μελόνι, της πρωθυπουργού της Ιταλίας, η οποία δεν εμπλέκεται προσωπικά στις διαπραγματεύσεις, καθώς φοβάται πως μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να περιπλέξει τις σχέσεις της Ρώμης με την Αγκυρα.

«Ο Ερντογάν είναι ένας δύσκολος εταίρος εντός του ΝΑΤΟ, ωστόσο η Πρωθυπουργός θέλει να συνεχίσει να συνδιαλέγεται μαζί του, όπως ζητούν και οι ΗΠΑ στην παρούσα φάση», συνοψίζει ο ιταλός σχολιαστής.

Σημειώνει επίσης ότι, όσον αφορά τις διμερείς σχέσεις με την Ελλάδα, το Παρίσι βρίσκεται στον αντίποδα της Ρώμης, καθώς η «επιφυλακτικότητα» της Μελόνι δεν έχει καμιά σχέση με την «αποφασιστικότητα» του Εμανουέλ Μακρόν, ο οποίος, με «αντιτουρκική διάθεση», άρχισε να επενδύει στις ελληνογαλλικές σχέσεις από το 2021. Ο ιταλός δημοσιογράφος αναφέρεται, φυσικά, στην ιστορική αμυντική συμφωνία που υπέγραψαν τον Σεπτέμβριο του 2021 ο γάλλος πρόεδρος και ο έλληνας πρωθυπουργός στο Παρίσι.

«Επειτα από χρόνια λιτότητας, και με την Αγκυρα ολοένα πιο παρεμβατική στα νερά του Αιγαίου και γύρω από τα κοιτάσματα της Κύπρου, η Αθήνα έπρεπε να ανανεώσει τον στόλο της και να ενισχύσει την ασφάλειά της» εξηγεί, αναφέροντας πως σε αυτό το πλαίσιο, η Naval Group, που ελέγχεται κατά 65% από το γαλλικό κράτος, ανέλαβε τη ναυπήγηση 3+1 φρεγατών Belhara, ενώ υπεγράφη και ένα μνημόνιο κατανόησης για επίσης 3+1 κορβέτες Gowind.

Τους προηγούμενους μήνες, όμως, η ιταλική Fincantieri αποπειράθηκε και κατάφερε να εισέλθει και αυτή στην κούρσα για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, παρουσιάζοντας στην ελληνική κυβέρνηση μια ανταγωνιστή πρόταση για τις 3+1 κορβέτες που πρόκειται να αποκτήσει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, με την ιταλική πλευρά να προτείνει τη δική της FCx30-Doha.

Πλεονέκτημα για τους Ιταλούς αποτελεί το γεγονός ότι τα ναυπηγεία Fincantieri και o αμυντικός βιομηχανικός κολοσσός Leonardo έχουν ήδη υπογράψει μνημόνια συνεργασίας με ελληνικές εταιρείες στο πλαίσιο ενδεχόμενης συμφωνίας για την ανάληψη του προγράμματος των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού, με δύο ή και τρεις (ανάλογα με το πόσες θα ζητηθούν) να ναυπηγούνται στην Ελευσίνα.

Ομως, ενώπιον της μεγάλης κινητικότητας των Ιταλών, οι Γάλλοι έσπευσαν να βελτιώσουν την πρότασή τους, με τη Naval Group να δεσμεύεται επίσης για τη ναυπήγηση τριών εκ των τεσσάρων κορβετών στην Ελλάδα. Το ότι την προηγούμενη εβδομάδα ο γάλλος υπουργός Αμυνας Σεμπαστιάν Λεκορνί συναντήθηκε με τον έλληνα ομόλογό του Νίκο Παναγιωτόπουλο στην Αθήνα, αλλά και με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, σίγουρα ανησυχεί την Ιταλία. Οπως και το ότι ο έλληνας πρωθυπουργός ενδέχεται να επισκεφτεί να ναυπηγεία της Naval Group, στην πόλη Λοριάν της Βρετάνης, όπου ναυπηγούνται οι ελληνικές Belhara.

Οσον αφορά την επιφυλακτικότητα της Μελόνι, η οποία δεν συνδράμει τις προσπάθειες των ιταλικών εταιρειών, ο Φίλιπο Σαντέλι επαναλαμβάνει πως «ο Ερντογάν είναι ένας σημαντικός συνομιλητής σε πολλά μέτωπα, από τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών έως τη Λιβύη και την Ουκρανία». Σημειώνοντας, δε, πως «δεν αποτελεί μυστικό» ότι τις κορβέτες η Αθήνα τις θέλει για να βάλει φρένο στη δράση των τουρκικών υποβρυχίων, σχεδόν αιτιολογεί τη στάση της ιταλίδας πρωθυπουργού: «Ενα πολιτικό βήμα προς την Ελλάδα θα μπορούσε να εκνευρίσει την Αγκυρα. Η μη πραγματοποίησή του, ωστόσο, θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμη ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα στη Γαλλία», καταλήγει.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...