1243
To σούπερ γιότ «Project 821» στο ναυπηγείο Feadship | Feadship/CreativeProtagon

Ο Μπιλ Γκέιτς πουλάει το νέο οικολογικό γιοτ του πριν καν του παραδοθεί!

Protagon Team Protagon Team 11 Μαΐου 2024, 16:01
To σούπερ γιότ «Project 821» στο ναυπηγείο Feadship
|Feadship/CreativeProtagon

Ο Μπιλ Γκέιτς πουλάει το νέο οικολογικό γιοτ του πριν καν του παραδοθεί!

Protagon Team Protagon Team 11 Μαΐου 2024, 16:01

Ο Μπιλ Γκέιτς έως τώρα αποτελούσε εξαίρεση μεταξύ των «συναδέλφων» του δισεκατομμυριούχων, καθώς είχε επιλέξει να μη διατηρεί στην κατοχή του κάποιο γιοτ και προτιμούσε να νοικιάζει ένα κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών του.

Ολα άλλαξαν το 2020 όταν ο Γκέιτς παρήγγειλε το πρώτο γιοτ με κίνηση υδρογόνου στον κόσμο, ξοδεύοντας περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ σε αυτό που έγινε γνωστό ως Project 821. Το ενδιαφέρον του Γκέιτς για ένα «πράσινο» γιοτ είχε αποκαλυφθεί από την Telegraph, εν μέσω φημών σε μια εξαιρετικά μυστικοπαθή βιομηχανία.

Τέσσερα χρόνια και μια πανδημία αργότερα, το πλοίο είναι σχεδόν έτοιμο. Ομως ο 68χρονος σήμερα ιδρυτής της Microsoft και τέταρτος πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, το έχει βγάλει προς πώληση πριν καν παραδοθεί. Οι μεσίτες της εταιρείας Edmiston έχουν αναλάβει να βρουν αγοραστή για το γιοτ, το οποίο εξακολουθεί να στεγάζεται στο ναυπηγείο Feadship στην Ολλανδία.

Η ζητούμενη τιμή πιστεύεται ότι είναι 675 εκατ. ευρώ, ενώ οι λόγοι της πώλησης παραμένουν ασαφείς.

Τις περασμένες δεκαετίες, η εύρεση αγοραστή για ένα γιοτ αυτού του μεγέθους μπορεί να ήταν εύκολη, καθώς οι υπερπλούσιοι επιθυμούσαν διακαώς το δικό τους πλωτό παλάτι.

Ωστόσο, η πώληση του σκάφους του Γκέιτς έρχεται σε μια δύσκολη περίοδο για τη βιομηχανία σκαφών αναψυχής, η οποία βρίσκεται σε παρακμή από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία πριν από δύο χρόνια. Σύμφωνα με αναλυτές της Berenberg, η πρόσφατη πτώση των πωλήσεων «συνδέεται με την αντίληψη ότι τα μεγάλα γιότ είναι συνδεδεμένα με τους ρώσους ολιγάρχες, όπως ο πρώην ιδιοκτήτης της Τσέλσι, Ρόμαν Αμπράμοβιτς». 

Ο Μπιλ Γκέιτς προσπαθεί να βρει αγοραστή για το μήκους 119 μ. οικολογικό σούπερ γιοτ (Feadship)

Από την άλλη, η μείωση στις παραγγελίες θα μπορούσε επίσης να υποδηλώνει ότι ακόμη και το πιο πλούσιο 0,1% του πληθυσμού αντιμετωπίζει τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης.

Το Project 821, όπως είναι ακόμα γνωστό το γιοτ, έχει μήκος 119 μ. και πλάτος 19 μ. και είναι ανάμεσα στα μεγαλύτερα σκάφη αναψυχής στον κόσμο, σε ένα πολύ «κλειστό κλάμπ», μαζί με το μήκους 117 μ. Koru που ανήκει στον ιδρυτή της Amazon, Τζεφ Μπέζος.

Ωστόσο, σε αντίθεση με άλλα σούπερ γιοτ, το σκάφος του Γκέιτς, σύμφωνα με την Telegraph, είναι μοναδικό στο ότι περιέχει ένα σύστημα ενέργειας υδρογόνου, συμπεριλαμβανομένης μιας κρυογονικής δεξαμενής που διατηρεί 92 κυβικά μέτρα υγροποιημένου υδρογόνου στους μείον 253°C.

Το σύστημα χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η μόνη εξάτμιση που παράγει είναι οι υδρατμοί, αντανακλώντας το μακροχρόνιο ενδιαφέρον του Γκέιτς για εναλλακτικά καύσιμα.

Ο μεγιστάνας, ο οποίος έχει δεσμευτεί να διαθέσει το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του —που υπολογίζεται στα 129 δισεκατομμύρια δολάρια– σε φιλανθρωπικους σκοπούς μέσω του Ιδρύματος Γκέιτς, είναι τα τελευταία χρόνια ένας από τους κορυφαίους υποστηρικτές της απαλλαγής απότις εκπομπές του άνθρακα. 

Οι πράσινες φιλοδοξίες του τον οδήγησαν στο να υποστηρίξει μια σειρά από νεοφυείς επιχειρήσεις καθαρής ενέργειας, ύψους πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, μέσω του ταμείου Breakthrough. Το Project 821, παρόλα αυτά φαινόταν περισσότερο ως προσωπικό ζήτημα για τον Γκέιτς, ο οποίος χώρισε από τη σύζυγό του Μελίντα το 2022.

Ο χώρος που απαιτείται για το σύστημα υδρογόνου πρόσθεσε τέσσερα μέτρα στο μήκος του γιοτ. Ωστόσο, το Project 821 δεν λειτουργεί εξ ολοκλήρου με υδρογόνο και δεν είναι σε θέση να πραγματοποιήσει ένα μακρύ θαλάσσιο ταξίδι χρησιμοποιώντας μόνο πράσινο καύσιμο.

Η ισχύς του υδρογόνου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει το γιοτ να πραγματοποιήσει μικρότερα ταξίδια, για παράδειγμα να βγει από ένα λιμάνι ή να μπει σε ένα άλλο, ταξιδεύοντας με ταχύτητες έως και 10 κόμβους, προωθούμενο από δύο ηλεκτρικές μονάδες ώθησης.

Το «ξενοδοχειακό φορτίο» του πλοίου –η ηλεκτρική ενέργεια για κλιματισμό, θέρμανση, μαγείρεμα, φωτισμό κ.λπ.– μπορεί να λειτουργήσει για μια εβδομάδα μόνο με υδρογόνο.

 

Για μεγαλύτερα ταξίδια ή σε περίπτωση που δεν υπάρχουν διαθέσιμα αποθέματα υγρού υδρογόνου, το γιοτ διαθέτει επίσης γεννήτριες ντίζελ με αρκετή ισχύ για να επιτύχει μέγιστη ταχύτητα 17 κόμβων.

Οι μηχανές αυτές μπορούν να καταναλώσουν υδροκατεργασμένο φυτικό έλαιο (HVO), που περιγράφεται ως βιοκαύσιμο δεύτερης γενιάς, δηλαδή βιοκαύσιμο που δεν παράγεται από καλλιέργειες τροφίμων.

Πέρα από την καθαρή ενέργεια, τα επίπεδα πολυτέλειας στο γιοτ είναι αυτά ακριβώς που θα περίμενε κανείς.

Ο νέος ιδιοκτήτης θα έχει πρόσβαση σε ένα ολόκληρο δικό του κατάστρωμα, 37 μέτρα πάνω από την ίσαλο γραμμή. Αυτό είναι διαρρυθμισμένο ως διαμέρισμα με δύο υπνοδωμάτια, δύο μονά μπάνια και γκαρνταρόμπα, ένα γυμναστήριο, ένα ντουλάπι, δύο γραφεία το καθένα με τζάκι και ένα σαλόνι.

Σύμφωνα με την περιγραφή του γιοτ, «ενας ιδιωτικός διάδρομος εκτείνεται στο κάτω κατάστρωμα. Αυτό περιλαμβάνει τόσο μια ευρύχωρη σκάλα με επένδυση από ράφια και έναν ανελκυστήρα.

«Σε κάθε επίπεδο καταστρώματος, υπάρχουν φιλόξενα σημεία, όπως μια γωνιά για καφέ και παιχνίδια στο κατάστρωμα της γέφυρας, μια βιβλιοθήκη στο κεντρικό κατάστρωμα και μια ιδιωτική τραπεζαρία με βεράντα στη θάλασσα. Το γιοτ περιέχει, στην ουσία, ένα απομονωμένο αρχοντικό τεσσάρων επιπέδων δίπλα στη θάλασσα, μέσα στο μεγαλύτερο γιοτ».

Το «μεγαλύτερο γιοτ» διαθέτει δώδεκα καμπίνες για τους επισκέπτες, δύο καμπίνες για μέλη του προσωπικού του ιδιοκτήτη, καταλύματα για 44 άτομα πλήρωμα και «ένα αποκλειστικό ιατρείο».

Οι επισκέπτες του πλοίου θα εντυπωσιαστούν χωρίς αμφιβολία από την «πανύψηλη σκάλα του αίθριου που τυλίγεται γύρω από έναν κυκλικό ανελκυστήρα» και την πισίνα 8,2 μ. με «contraflow» και δύο υδρομασάζ, ένα στο επάνω κατάστρωμα και ένα στο χώρο της πισίνας.

Αλλες ανέσεις περιλαμβάνουν σπα, πλατφόρμα κολύμβησης, βιβλιοθήκη, κινηματογράφο και ένα «άνετο» υποβρύχιο σαλόνι. Το γιοτ έχει τουλάχιστον 14 αναδιπλούμενα μπαλκόνια.

«Τα μπαλκόνια περνούν απαρατήρητα όταν είναι κλειστά, αλλά ανοίγουν με το πάτημα ενός κουμπιού. Οταν αναπτυχθούν πλήρως, τα δάπεδά τους ανεβαίνουν για να ευθυγραμμιστούν τέλεια με το εσωτερικό δωμάτιο». 

Το σύστημα μερικής ενέργειας υδρογόνου είναι μια νέα προσθήκη για τη βιομηχανία των γιοτ, όπως αναφέρει η Telegraph, αλλά το υδρογόνο έχει ήδη αναπτυχθεί σε κλίμακα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Περισσότερα από 20.000 Toyota Mirai έχουν πουληθεί σε όλο τον κόσμο, τα οποία αποθηκεύουν το υδρογόνο τους ως αέριο υψηλής πίεσης και όχι ως κρυογονικό υγρό. Εχουν επίσης κατασκευαστεί οχήματα με δεξαμενές υγροποιημένου υδρογόνου.

Αυτά, όπως και τα περισσότερα συστήματα αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου, χάνουν σταδιακά το καύσιμο όταν μένουν σταθμευμένα, ένα ζήτημα που θα επηρεάσει επίσης το Project 821.

Το γιοτ περιγράφεται ως αρχοντικό δίπλα στη θάλασσα με κινηματογράφο, βιβλιοθήκη, σπα, υδρομασάζ και σαλόνι κάτω απότην επιφάνεια της θάλλασας. (Feadship)

Η διαδικασία υγροποίησης του αερίου είναι επίσης ενεργοβόρα, που σημαίνει ότι το υδρογόνο δεν είναι πάντα καύσιμο με χαμηλές εκπομπές άνθρακα. Η συνήθης μέθοδος παραγωγής υδρογόνου είναι με τη χρήση φυσικού αερίου, μια διαδικασία που παράγει διοξείδιο του άνθρακα.

Σχεδόν όλο το υδρογόνο που παράγεται σήμερα παρασκευάζεται χρησιμοποιώντας αυτήν τη μέθοδο και ως εκ τούτου ταξινομείται ως «γκρίζο» υδρογόνο.

Η φιλοδοξία είναι ότι σκάφη όπως το Project 821 θα τροφοδοτούνται από «πράσινο» υδρογόνο, κατασκευασμένο με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας μηδενικού άνθρακα για τη διάσπαση του νερού σε υδρογόνο και οξυγόνο.

Η εταιρεία που κατασκέυασε το γιοτ, η Feadship, έχει σχέδια να αναπτύξει τεχνολογία που θα μπορούσε να παράγει υδρογόνο από μεθανόλη. Οι δεξαμενές μεθανόλης θα αποθηκεύουν περισσότερη ενέργεια από τις εναλλακτικές λύσεις υγροποιημένου υδρογόνου.

Αυτές οι τολμηρές προτάσεις είναι ακριβώς αυτό για το οποίο πιέζει ο Γκέιτς στην προσπάθειά του να σώσει τον κόσμο από μια κλιματική καταστροφή, με ή χωρίς το μεγαγιότ του.

Οπως έγραψε σε άρθρο για τους New York Times νωρίτερα φέτος: «Τα πολύ πλούσια άτομα θα πρέπει να κάνουν αλλαγές στον τρόπο ζωής τους για να φέρουν τις εκπομπές τους κοντά στο μηδέν. Αν πετάτε με ιδιωτικό τζετ, όπως εγώ, μπορείτε να αντέξετε οικονομικά το επιπλέον κόστος των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων που παράγονται από καλλιέργειες και νερό χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Οι πλούσιοι επενδυτές έχουν το κεφάλαιο για να ρισκάρουν και θα έπρεπε να το κάνουν πιο συχνά». 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...