Το βράδυ της Κυριακής, 5 Ιανουαρίου, στις 82ες Χρυσές Σφαίρες η Ντέμι Μουρ παρέλαβε το βραβείο της καλύτερης ηθοποιού στην κατηγορία κωμωδίας/μιούζικαλ και το έκανε με κλασικό χολιγουντιανό στυλ. Διακρίθηκε επίσης για την καλύτερη ευχαριστήρια ομιλία της βραδιάς. Ντυμένη με Armani couture και στολισμένη με διαμάντια Cartier, η αμερικανίδα ηθοποιός δήλωσε ταπεινή και ευγνώμων.
Η συμμετοχή της στο γκροτέσκο body horror «The Substance» της Κοραλί Φαρζά ήταν το σύμπαν που της έλεγε «δεν έχεις τελειώσει», γράφει στους βρετανικούς The Times η Χίλαρι Ρόουζ. Και μετά, ενώ άλλοι ηθοποιοί στη θέση της θα ευχαριστούσαν τον ατζέντη τους, η Μουρ ευχαρίστησε μια γυναίκα που της διάβασε τις κάρτες ταρώ. «Μπορείς να μάθεις την αξία σου», της είχε πει, «αν απλώς αφήσεις κάτω τη μεζούρα». (Δείτε το βίντεο με την ομιλία της)
Η ζωή της 62χρονης Ντέμι Μουρ έχει περισσότερες πράξεις από τον Σαίξπηρ. Ξεπέρασε μια παιδική ηλικία τόσο τραυματική, που η ίδια η κόρη της είπε κάποτε ότι την είχε πλαστογραφήσει, ότι δεν την είχε ζήσει πραγματικά μεγαλώνοντας. Εχει ζήσει, δε, ολόκληρη την ενήλικη ζωή της στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Και όλα αυτά τα χρόνια έχει χλευαστεί για τα πάντα, την έχουν χαρακτηρίσει από bimbo μέχρι cougar, έχει μπει και έχει βγει από κέντρα αποτοξίνωσης, έχει παντρευτεί και έχει χωρίσει, και έχει ποικιλοτρόπως εξυμνηθεί, δεχτεί εικασίες και διασυρθεί για την εμφάνισή της. Με λίγα λόγια η ζωή της Ντέμι Μουρ ήταν τέτοια, που αν ποτέ κάποιος γυρίσει μια ταινία για εκείνη, κανείς δεν θα την πιστέψει.
Γεννήθηκε ως Ντιμίτρια Γκάινς στο Ρόσγουελ του Νέου Μεξικού. Ο πατέρας της -που αργότερα ανακάλυψε ότι στην πραγματικότητα δεν ήταν πατέρας της- πουλούσε διαφημίσεις σε εφημερίδες, η μητέρα της ήταν ακόμα έφηβη όταν έμεινε έγκυος και η οικογένεια μετακόμισε για να βρει δουλειά και να γλιτώσει από τους δικαστικούς επιμελητές. Η Μουρ υπολόγισε, αργότερα, ότι είχε μετακομίσει πάνω από 30 φορές μέχρι να φτάσουν την εφηβεία η ίδια και ο μικρότερος αδερφός της, Μόργκαν. Οι γονείς της πάλευαν και οι δύο με θέματα εθισμού και αργότερα χώρισαν.
Οταν ήταν παιδί, έβγαζε τα χάπια από το στόμα της μητέρας της ενώ ο πατέρας της τής το κρατούσε ανοιχτό, κατά τη διάρκεια μιας αποτυχημένης απόπειρας αυτοκτονίας. Στα 15 της, βιάστηκε από έναν γνωστό της μητέρας της. Τη ρώτησε: «Πώς νιώθεις όταν σε εκπορνεύει η μητέρα σου για 500 δολάρια;» Η μητέρα της είπε αργότερα σε μια συνέντευξη: «Οσο πιο διάσημη γίνεται, τόσο πιο σκύλα είναι».
Στα 16 της έφυγε από το σπίτι και άρχισε να ασχολείται με το μόντελινγκ και την ηθοποιία. Για ένα μικρό διάστημα ήταν παντρεμένη με έναν πολύ μεγαλύτερό της μουσικό, τον Φρέντι Μουρ. Παντρεύτηκαν όταν εκείνη ήταν 18 και εκείνος 30. «Ποτέ δεν έχω γνωρίσει γυναίκα με πιο εμμονική ανάγκη να αρέσει και να την αγαπούν», είπε εκείνος μετά το διαζύγιό τους, «Πάντα βασανιζόταν από ζήλια και ανασφάλειες».
Η τραυματική παιδική της ηλικία εκδηλώθηκε στη συνέχεια με κατάχρηση αλκοόλ και ναρκωτικών, και διατροφικές διαταραχές. Αλλά η επιτυχία ήρθε γρήγορα. Ηταν ακόμα έφηβη όταν απέκτησε τον πρώτο της μεγάλο ρόλο, στην καθημερινή σαπουνόπερα «General Hospital», τη μακροβιότερη σειρά που γυρίστηκε ποτέ στο Χόλιγουντ. Και ο ρόλος της στην ταινία «Το μπαράκι του Σαν Ελμο» (1985) θα άλλαζε τη ζωή τόσο της ίδιας όσο και των νεαρών συμπρωταγωνιστών της, μεταξύ των οποίων ο Εμίλο Εστεβέζ και ο Ρομπ Λόου.
Οι εθισμοί της είχαν, πλέον, ξεφύγει από κάθε έλεγχο. Σνίφαρε τόση κοκαΐνη που «παραλίγο να ανοίξω μια τρύπα στα ρουθούνια μου», έχει πει. Μια μέρα, όμως, όταν έφτασε μεθυσμένη στα γυρίσματα, ο σκηνοθέτης την απείλησε με απόλυση αν δεν πήγαινε σε κέντρο απεξάρτησης. Πήγε πράγματι για ένα δεκαπενθήμερο και έμεινε καθαρή για 20 χρόνια.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η Ντέμι Μουρ στο εξώφυλλο του Hollywood Reporter ανάμεσα σε διάσημες συναδέλφους της
Ενα στέλεχος στούντιο την απέρριψε σαν «ηθοποιό του ποπ κορν», σε αντίθεση με μια σοβαρή ηθοποιό, παρόλα αυτά στάθηκε καλά πλάι στους Τζακ Νίκολσον και Τομ Κρουζ στο «Ζήτημα τιμής» (1992) και στον Ρόμπερτ Ρέντφορντ στην «Ανήθικη πρόταση» (1993). Ο «Αόρατος εραστής» (1990) ήταν η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία της χρονιάς και η τρίτη ταινία με τις περισσότερες εισπράξεις από ποτέ, μέχρι τότε.
Το φόρεμά της στην «Ανήθικη πρόταση» προκάλεσε εκατομμύρια απομιμήσεις (αν και το αυτοσχέδιο ντύσιμό της στην τελετή των Οσκαρ εκείνης της χρονιάς χαρακτηρίστηκε από το Vanity Fair ως «ένα από τα χειρότερα στην ιστορία των βραβείων Οσκαρ»), και το κούρεμά της στον «Αόρατο εραστή» δημιούργησε εκατομμύρια pixie cuts. Αλλά ήταν το μυαλό και η φιλοδοξία της, που την έκαναν την πιο ακριβοπληρωμένη γυναίκα ηθοποιό στον κόσμο, όταν διαπραγματεύτηκε μια αμοιβή ρεκόρ 12 εκατ. δολαρίων για το «Στριπτίζ» (1996).
Ομως, ο αγώνας της για ίσες αμοιβές καταδικάστηκε ως απληστία. Το «Στριπτίζ», όπως και οι ταινίες της «Η ένορκος» (1996) και «Η επίλεκτη» (1997) σημείωσαν κακες εισπράξεις στο box office και η Ντέμι Μουρ πέρασε μεγάλο μέρος των επόμενων ετών μεγαλώνοντας την οικογένειά της μακριά από το Χόλιγουντ, γράφει η Ρόουζ στους Times.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η Ντέμι Μουρ με τη φίλη της Γκουίνεθ Πάλτροου
«Ηταν τιμή μου», δήλωσε αργότερα η ηθοποιός για τον αγώνα της για ίσες αμοιβές, «και μαζί με αυτόν ήρθε πολλή αρνητικότητα και πολλή κριτική, την οποία χαίρομαι που κράτησα αν έκανε τη διαφορά. Ξέρω ότι είχε πραγματικά απήχηση… Προφανώς, όμως, δεν έγιναν αρκετά γιατί ακόμα, τόσα χρόνια μετά, εξακολουθούμε, να ασχολούμαστε με αυτό».
«Ηταν πραγματικά το πρώτο άτομο που πάλεψε για την ισότητα των αμοιβών και την πέτυχε, και πραγματικά υπέστη αντιδράσεις εξαιτίας της», δήλωσε η φίλη της Γκουίνεθ Πάλτροου. «Σίγουρα όλες επωφεληθήκαμε από αυτήν», είπε.
Το 1987 η Ντέμι Μουρ παντρεύτηκε τον σταρ των ταινιών «Die Hard», Μπρους Γουίλις, μετακόμισε στο Αϊντάχο και μεγάλωσε τρεις κόρες: τη Ρούμερ, την Σκάουτ και την Ταλούλα. Στο απόγειο της φήμης του, το ζευγάρι χρειαζόταν δύο ιδιωτικά τζετ για να μεταφέρουν την οικογένειά τους και τη συνοδεία τριών νταντάδων, μιας μαγείρισσας, ενός γυμναστή, ενός make-up artist και των προσωπικών βοηθών τους.
«Η σύζυγός μου κι εγώ συνειδητοποιούμε ότι θα είναι αρκετά δύσκολο για την κόρη μας, καθώς μεγαλώνει με δύο διάσημους γονείς», δήλωσε ο Γουίλις μετά τη γέννηση της Ρούμερ, «Θα ήθελα να την προστατέψω από όλες αυτές τις αηδίες». Εκείνη την εποχή, η Μουρ ήταν μια από τις πιο διάσημες γυναίκες και μέλος ενός χρυσού ζευγαριού του Χόλιγουντ. Κάποια στιγμή, μάλιστα, ο «Αόρατος εραστής» και το «Die Hard 2» βρέθηκαν στην πρώτη και τη δεύτερη θέση του box office, αντίστοιχα.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η Ντέμι Μουρ με τολμηρό μπικίνι και στα 60 της
Αλλά ακόμη και στο Αϊντάχο, η Μουρ δεν βρέθηκε ποτέ μακριά από τις διαμάχες. Φωτογραφημένη από την Ανι Λάιμποβιτς για το εξώφυλλο του Vanity Fair το 1991, ενώ ήταν σε προχωρημένη εγκυμοσύνη και φορούσε μόνο διαμαντένια κοσμήματα, προκάλεσε διεθνή κατακραυγή. Επίσης, όπως επεσήμανε η Vogue, σηματοδότησε «μια σεισμική αλλαγή στην απεικόνιση της εγκυμοσύνης τη στιγμή που τυπώθηκε η φωτογραφία». (20 χρόνια αργότερα, το 2012, προκλήθηκε μια παρόμοια κατακραυγή όταν η Μουρ, πλέον 50χρονη μητέρα τριών παιδιών, δημοσίευσε στα social media μια selfie με μπικίνι. Eνας παρατηρητής παραδέχτηκε απρόθυμα ότι ναι, είχε το σώμα μιας πολύ νεότερης γυναίκας, αλλά ήταν «ευπρεπές;»…)
Η σχέση της με τον Αστον Κούτσερ, όταν εκείνη ήταν 40 και εκείνος 25, αποτέλεσε το χαμηλότερο σημείο της σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο. Οι φήμες για απιστίες του, τις οποίες ο ίδιος διέψευσε, ήταν πολλές. Η ίδια αποκάλυψε, ωστόσο, στην αυτοβιογραφία της, «Inside Out», ότι κατόπιν αιτήματός του έκαναν τρίο, τα οποία «με γέμισαν ντροπή». Εξι μηνών έγκυος απέβαλε το παιδί τους και υποτροπίασε βάζοντας τέλος στη νηφαλιότητά της. Ενα στέλεχος του Χόλιγουντ έκανε εικασίες για το αν ο γάμος τους ήταν δουλειά ή ευχαρίστηση: η καριέρα της χρειαζόταν μια επανεκκίνηση και η δική του ένα ξεκίνημα.
«Η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχουν πολλοί ρόλοι τους οποίους θα ήθελα και απλά δεν μου έρχονται», είχε πει τότε η ηθοποιός, «Δεν είναι όπως παλιά». Το ζευγάρι χώρισε μετά από έξι χρόνια γάμου, το 2012, όταν η Ντέμι Μουρ ήταν 49 ετών. Εν μέσω αναφορών για πάρτι και καταχρήσεις αλκοόλ, η σχέση της με τις κόρες της διαλύθηκε. Ανορεξική και πάσχουσα από αυτοάνοσα και προβλήματα του πεπτικού, η Μουρ κατέρρευσε σε ένα πάρτι με επιληπτική κρίση αφού κάπνισε «spice», ένα συνθετικό ναρκωτικό. Και μπήκε πάλι σε κέντρο απεξάρτησης. «Ξετυλίγονταν ξεκάθαρα ένα μέρος της ζωής μου», είπε στους New York Times, «Δεν είχα καριέρα. Ούτε σχέση», παραδέχτηκε.
Η ειρωνεία της τύχης δεν περνάει απαρατήρητη από τη Ντέμι Μουρ, για το γεγονός ότι ο ρόλος της στο «The Substance» που αναβίωσε την καριέρα της και για τον οποίο βραβεύτηκε, αφορά μια γυναίκα στη βιομηχανία του θεάματος, που απολύθηκε επειδή ήταν πολύ μεγάλη. Τα πάντα για τη δική της εμφάνιση έχουν γίνει αντικείμενο ατελείωτων εικασιών: έχει κάνει πλαστική χειρουργική επέμβαση και αν ναι πού, πότε και πόσο; Τα ζυγωματικά της σε πρόσφατη επίδειξη μόδας αναλύθηκαν λεπτομερώς, ενώ ακόμη και τα γόνατά της δεν έχουν ξεφύγει από τον έλεγχο για δήθεν ύποπτη νεανικότητα.
Προφανώς ανύπαντρη, έχει δηλώσει ότι τα ραντεβού δεν είναι στο «επίκεντρό της». Εξακολουθεί να ζει στο Αϊντάχο, κοντά στον πρώην σύζυγό της Μπρους Γουίλις και τη νέα του οικογένεια, και δημοσιεύει στο Instagram φωτογραφίες των παιδιών, του εγγονιού της και του κατοικίδιου της, το τσιουάουα ονόματι Πιλάφ. Πρόσφατα, δε, δημοσίευσε ένα εξώφυλλο του Hollywood Reporter για ένα τεύχος που τιμά τις γυναίκες στη βιομηχανία του κινηματογράφου, και στο οποίο ποζαρει δίπλα στις ηθοποιούς Τίλντα Σουίντον, Μίκι Μάντισον, Ζόε Σαλντάνα, Αντζελίνα Τζολί και Ζεντάγια.
«Εγινε σταρ του κινηματογράφου», λέει η Πάλτροου για τη Ντέμι Μουρ, «σε μια εποχή κατά την οποία οι γυναίκες δεν ταίριαζαν φυσικά στο σύστημα». Αλλά τώρα πια κανείς δεν τις αποκαλεί «ηθοποιούς του ποπ κορν»…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News