2091
Στον δρόμο που χάραξε ο Ντέιβιντ Μπάουι: Ριάνα, Μάιλι Σάιρους και Μπέλα Χαντίντ με κούρεμα μουλέτι | CreativeProtagon

Μουλέτι: Τι είναι αυτό το κούρεμα που έγινε ξανά μόδα;

Protagon Team Protagon Team 16 Φεβρουαρίου 2021, 18:10
Στον δρόμο που χάραξε ο Ντέιβιντ Μπάουι: Ριάνα, Μάιλι Σάιρους και Μπέλα Χαντίντ με κούρεμα μουλέτι
|CreativeProtagon

Μουλέτι: Τι είναι αυτό το κούρεμα που έγινε ξανά μόδα;

Protagon Team Protagon Team 16 Φεβρουαρίου 2021, 18:10

Το 2020, χρονιά χαοτική και τραυματική για ολόκληρο τον πλανήτη, η πιο καθοριστική τάση ομορφιάς ήταν η αναβίωση ενός από τα πιο αμφιλεγόμενα κουρέματα στη σύγχρονη ιστορία.  Το μουλέτι, από το αγγλικό mullet, που βασικά σημαίνει κέφαλος (το ψάρι) αλλά και το κούρεμα με τα μαλλιά κοντά μπροστά και χαίτη πίσω, επέστρεψε θριαμβευτικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Και δεν δείχνει σημάδια υποχώρησης, όπως άλλωστε ούτε και ο κορονοϊός. Μάλιστα σύμφωνα με τον Guardian, το μουλέτι με ένα μοντέρνο twist θα είναι το μαλλί του 2021.

Τη χρονιά που πέρασε όλοι μιλούσαν για τον Joe-Exotic, τον πρωταγωνιστή της μίνι σειράς ντοκιμαντέρ «Tiger King: Murder, Mayhem and Madness» -ό,τι πιο τρελό έκανε πρεμιέρα τον περασμένο Μάρτιο στο Netflix-, που συστήνεται ως redneck γκέι, εκτρέφει τίγρεις και διαθέτει μια καουμπόικη γκαρνταρόμπα γεμάτη με εξεζητημένα τζάκετ, καρό πουκάμισα και παγιέτες. Επιπλέον έχει εντυπωσιακό ξανθό μαλλί μουλέτι και είναι αυτός που -μαζί με τον Crystal Methyd, drag queen, makeup artist και performer στο ριάλιτι «Ru Paul’s Drag Race»- μάλλον άνοιξε τον δρόμο για την επανεμφάνιση του συγκεκριμένου κουρέματος την περασμένη άνοιξη, το οποίο έκτοτε «καλπάζει» όπως και ο κορονοϊός…

O Joe-Exotic, πρωταγωνιστής των ντοκιμαντέρ «Tiger King», έκανε και πάλι μόδα το μουλέτι (Netflix)

Μετά τον εξωτικό Τζο, ο τραγουδιστής της ποπ Τρόι Σίβαν εμφανίστηκε σε ένα μουσικό βίντεο κλιπ να κόβει τα μαλλιά του, σε στιλ μουλέτι φυσικά:  «Είναι απολύτως αληθές αυτό που λένε», δήλωσε στο Vogue.com για το look του, «Είναι απαίσιο και καταπληκτικό ταυτόχρονα».  Και στη συνέχεια το στερέωμα του σινεμά, του μόντελινγκ και της μουσικής γέμισε με χαίτες: Οι Μάιλι Σάιρους, Ριάνα (μαζί με όλα τα μοντέλα στο σόου της Savage X Fenty), Κάρα Ντελεβίν, Μπάρμπι Φερέιρα, Χάλσεϊ, Ντέμπι Ράιαν, Ιρίνα Σάικ, Μέιζι Γουίλιαμς, Κέκε Πάλμερ, ο Τζέικομπ Ελορντι και άλλοι πολλοί «φόρεσαν» το παλιό look με ένα νέο touch.

Και τώρα το μουλέτι είναι πλέον σε πλήρη εξέλιξη.  Στο Instagram το #mullet έχει ξεπεράσει τις 756.000 δημοσιεύσεις ενώ στο TikTok τα βίντεο με το ίδιο hashtag έχουν συγκεντρώσει 1,6 δισεκατομμύρια προβολές. «Ηταν ένας αρνητικός όρος για να περιγράψεις ένα κούρεμα που είχε πάει στραβά. Τώρα είναι το νούμερο ένα σε ζήτηση», λέει στο BBC η λονδρέζα κομμώτρια Λούλου Ρίτσαρντς, «Το θέλουν όλοι ανεξαρτήτως ηλικίας, επαγγέλματος και τρόπου ζωής».

Κούρεμα με αρχαίες ρίζες

Το μουλέτι (και οι βάτες) ήταν το σήμα κατατεθέν της δεκαετίας του 1980. Ομως ο Πολ Μακ Κάρτνεϊ και ο Ντέιβιντ Μπόουι -με το κόκκινο μαλλί του Ziggy Stardust- το «είχαν φορέσει» δέκα χρόνια νωρίτερα. Παρόλα αυτά υπάρχουν εικασίες ότι το παρελθόν του χάνεται στην αρχαιότητα. Η πρώτη αναφορά ενός παρόμοιου στιλ υπάρχει στην Ιλιάδα, όπου ο Όμηρος περιγράφει μια ομάδα ακοντιστών με μαλλιά κομμένα μπροστά και μακριά στην πλάτη. Και στο έργο του «Ανέκδοτα ή Απόκρυφη Ιστορία», ο Προκόπιος, βυζαντινός μελετητής του 6ου αιώνα αναφέρει ότι το ίδιο έκαναν οι κακοποιοί των φατριών του Ιππόδρομου.

Ο Απόλλων από το Ασκληπιείο της Πάρου με κόμμωση που θυμίζει μουλέτι (Wikipedia / Louvre museum)

Στο βιβλίο του «Mullet Madness», ο Αλαν Χέντερσον ισχυρίζεται ότι «Στοιχεία για την ύπαρξη της κόμμωσης μουλέτι στους εξελιγμένους πολιτισμούς μπορούν να βρεθούν σε αρχαιοελληνικά αγάλματα και έργα τέχνης του 6ου αιώνα π.Χ.».  Πράγματι, ορισμένες κομμώσεις στην ελληνική και τη ρωμαϊκή τέχνη (για παράδειγμα στον Κούρο ή σε συγκεκριμένες απεικονίσεις του Απόλλωνα) θυμίζουν το μουλέτι.

Ωστόσο, οι ιστορικοί τέχνης και ειδικοί στις αρχαίες κομμώσεις, Κάθριν Σουάμπ και Μάρις Ρόουζ, απορρίπτουν την άποψη του Χέντερσον: «Η προσεκτική παρατήρηση του αρχαιολογικού υλικού από αρχαίους μεσογειακούς πολιτισμούς μπορεί να αμφισβητήσει τον ισχυρισμό ότι το μουλέτι ήταν η επικρατούσα ή συχνή κόμμωση», ανέφεραν με κοινή τους δήλωση, τονίζοντας ότι «Τα αρχαία χτενίσματα ελέγχονταν κοινωνικά και συνδέονταν στενά με την ταυτότητα, πράγμα αντίθετο από αυτό που φαίνεται να εκφράζει το σύγχρονο μουλέτι: ατομικότητα και επαναστατικότητα».

Η Τζέιν Φόντα με μουλέτι παλιά και τώρα (Facebook / Jane Fonda)

Τον 18ο και τον 19ο αιώνα υπήρξαν, επίσης κάποιες αξιοσέβαστες προσωπικότητες όπως οι Μπέντζαμιν Φράνκλιν και Τζέιμς Νοξ Πολκ, που υιοθέτησαν την μακριά χαίτη. Ωστόσο, το μουλέτι όπως είναι γνωστό σήμερα, έγινε δημοφιλές τη δεκαετία του 1980, μαζί με το νεορομαντικό στιλ και τη μόδα του «ρευστού φύλου»: «Εχει μια πολύ ξεχωριστή θέση στη ζωή μας, γιατί άρχισε πραγματικά να αλλάζει τα όρια αυτών που είναι αποδεκτά για άνδρες και γυναίκες», λέει στο BBC o Τζον Βάιαλ, hair stylist και λέκτορας της UAL. Το μουλέτι είναι ένα κούρεμα, που συνδυάζει το παραδοσιακό ανδρικό στιλ με το γυναικείο, γι’ αυτό, άλλωστε, άρεσε ιδιαίτερα στην queer κοινότητα, και έγινε ένα μη λεκτικό στοιχείο της σεξουαλικότητάς τους.

Χάρη σε ροκ σταρ, ηθοποιούς, αθλητές και άλλες φιγούρες της ποπ κουλτούρας, εξάλλου, έγινε εξαιρετικά δημοφιλές και υιοθετήθηκε από ανθρώπους ανεξαρτήτως ηλικίας, φυλής, τάξης, φύλου και εθνικότητας. Ο Ροντ Στιούαρτ, ο Μπίλι Ρέι Σάιρους, ο Τζον Στάμος, και ο Αντρέ Αγκάσι εμφανίστηκαν με εντυπωσιακά μουλέτια, αλλά ακόμη και οι Μπραντ Πιτ, Πάτρικ Σουέιζι και Τζορτζ Κλούνεϊ είχαν τις δικές τους στιγμές χαίτης.

Η Κάρα Ντελεβίν με look Ziggy Stardust

Μαύροι σταρ, όπως οι Μάικλ Τζάκσον, Λάιονελ Ρίτσι και Τζέιμς Μπράουν, προτίμησαν μια πιο «νευρική» εκδοχή, το ίδιο και η Σερ, η Τζέιν Φόντα και η Έλεν Ντε Τζενέρις. «Ανεξάρτητα από το αν ήσουν μέταλ, κάντρι, γιάπι, πάνκ, φίλαθλος ή ποδηλάτης, [το μουλέτι] ήταν το στιλ σου», λέει ο Χέντερσον περιγράφοντας τηνν εποχή του ζενίθ της κόμμωσης.

Αναγέννηση μέσα από τις στάχτες

Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 το μουλέτι δεν υποτιμήθηκε απλώς, καταδικάστηκε ως το πιο «τραγικό παραπάτημα» της μόδας της δεκαετίας. Μέχρι τότε, άλλωστε, δεν λεγόταν ακόμη έτσι. Το «βάφτισαν» οι Beastie Boys -ένα από τα πιο σημαντικά συγκροτήματα στον χώρο της πανκ και της hip hop μουσικής- όταν επιτέθηκαν με δριμύτητα στο look: «Δεν υπάρχει τίποτα πιο κακό από ένα κακό κούρεμα. Και ίσως το χειρότερο κούρεμα από όλα είναι αυτό που αποκαλούμε “The Mullet”» έγραψαν στο Grand Royal, το περιοδικό που έβγαζαν εκείνη την εποχή.

Και με το τραγούδι τους «Mullethead» του 1994, οι Beastie Boys διέδωσαν  τον (υποτιμητικό) όρο, ο οποίος τον 19ο αιώνα είχε χρησιμοποιηθεί προσβλητικά, για παράδειγμα, από τον Μαρκ Τουέιν,  για να περιγράψει κάποιον με περιορισμένη νοημοσύνη, γράφει η Κάσιντι Τζορτζ στο BBC.

Και έτσι, από τη μια στιγμή στην άλλη, οι εντυπωσιακές κομμώσεις των ροκ σταρ και των συμβόλων του σεξ της προηγούμενης δεκαετίας έγιναν αντικείμενο σάτιρας και κοροϊδίας. Με την ικανότητά του όμως να υποκινεί από τη μια εκδηλώσεις λατρείας και από την άλλη ακραίες αποδοκιμασίες, το μουλέτι έγινε τελικά cult. Και όσοι συνέχισαν με τόλμη να το διατηρούν, άρχισαν να το περιγράφουν ως «όχι μόνο κούρεμα, αλλά και τρόπο ζωής».

Τη δεκαετία του 2000, το μουλέτι εξακολουθούσε να είναι ανέκδοτο και το «απόλυτο κακό κούρεμα» αλλά ως τέτοιο κατάφερε να προσελκύει τους προοδευτικούς της βιομηχανίας της μόδας. Όταν εμφανιζόταν στην πασαρέλα ή στο κόκκινο χαλί, τραβούσε την προσοχή προκαλώντας οργισμένες αντιπαραθέσεις. Αξιοποιώντας την αμφιλεγόμενη αύρα του, ο hair stylist Γκουίντο Παλάου σόκαρε το κοινό με μια σειρά από (υπέροχα) μουλέτια στην επίδειξη του Marc Jacobs FW13. Τρία χρόνια αργότερα, η εμφάνιση της Ζεντάγια στα Grammys με μουλέτι στο χρώμα της άμμου προκάλεσε ένα κύμα μοχθηρής κριτικής στο διαδίκτυο.

Τον καιρό της πανδημίας οι άνθρωποι προχωράνε πιο εύκολα σε δραστικές αλλαγές

Ωστόσο, καθώς το look εμφανιζόταν όλο και πιο συχνά σε ντεφιλέ μεγάλων οίκων όπως οι Off-White και Celine και σε διαφημιστικές καμπάνιες των Yves Saint Laurent και Gucci, τα σχόλια που προκαλούσε γινόντουσαν όλο και λιγότερο δηλητηριώδη: «Τα πράγματα περνάνε από την πασαρέλα στην πραγματικότητα, αλλά νομίζω ότι χρειάζονται περίπου τρία ή τέσσερα χρόνια», λέει στο BBC Culture ο Τζον Βάιαλ, hair stylist των επιδείξεων  στην Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου, «Χρειάζεται απλά χρόνος για να προσαρμοστούν τα μάτια των ανθρώπων».

Η διαδικασία προσαρμογής, όμως, επιταχύνθηκε κατά την πανδημία. Η αδυναμία πρόσβασης σε κομμωτήρια έκανε πολλούς ανθρώπους να πάρουν τα μαλλιά τους στα …χέρια τους. Τα κεφάλια έχουν γίνει πιο ακατάστατα και τα look πιο χαλαρά, το μουλέτι, εξάλλου, είναι πιο πρακτικό. Ακόμη, οι μεγάλες περίοδοι κοινωνικής απομόνωσης αποδείχτηκαν ιδανικές για πειραματισμούς. Όταν δεν έχεις να πας πουθενά ούτε να αρέσεις σε κανέναν, εύκολα μπορείς να δοκιμάσεις κάτι πιο δραστικό: «Ολοι είναι πιο γενναίοι και πιο πρόθυμοι για αλλαγή», λέει η Λούλού Ρίτσαρντς για τους πελάτες της.

Ναι στο μουλέτι, λοιπόν, και στις παραλλαγές του. Μετά από όλα αυτά όμως αναρωτιέμαι τώρα εγώ: Λέτε να ξαναγυρίσουν και οι βάτες και να φουσκώσουμε τους ώμους σε φόρμες και σε νυχτικά; Απαπαπα…

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News