Αν υπάρχει ένας μήνας που νιώθουμε ότι πρέπει να σταματήσουμε κάτι γιατί «χτύπησε ταβάνι», τότε αυτός είναι αναμφίβολα ο Ιανουάριος. Ανεξάρτητα αν πρόκειται για το αλκοόλ, το κάπνισμα, τη ζάχαρη ή ακόμη και για μια σχέση, ο λόγος για τον οποίο οι περισσότεροι από εμάς ορκίζονται αυτή τη στιγμή να κόψουν κάτι είναι μια γενναία, αν και κλισέ, προσπάθεια να καθαρίσουμε σώμα και ψυχή από την τοξικότητα που πιστεύουμε ότι μας κρατάει πίσω.
Ωστόσο υπάρχει ένα προϊόν που μέχρι στιγμής παραμένει αδιαπέραστο από τις ιδιοτροπίες της ανθρώπινης επιθυμίας, γράφει η Λόρα Κρέικ στην Telegraph. Οπως η ηλεκτρική ενέργεια ή η παρακεταμόλη, οι Καρντάσιαν είναι ένα ανθρώπινο παράδειγμα ανελαστικής ζήτησης, μια οικογένεια που εξιτάρει τον κόσμο, και φαίνεται ότι τόσο οι οπαδοί της όσο και η κυριαρχία της και η καθαρή αξία της αυξάνονται, ανεξάρτητα από το τι διακινεί ή το κόστος αυτού που διακινεί, υπογραμμίζει η δημοσιογράφος της βρετανικής εφημερίδας.
Μέχρι τώρα τουλάχιστον. Γιατί στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού υπάρχουν όλο και περισσότερες ενδείξεις ότι μπορεί πραγματικά, επιτέλους, οι Καρντάσιαν να έχουν φτάσει στο πικ τους. Το 2025 μπορεί να είναι μια πολλά υποσχόμενη χρονιά για τις «σεξοβόμβες», τον Christian Lacroix, το «microdosing» (μικροδόσεις ψυχεδελικών ουσιών για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας) και το φαινόμενο της ποπ που ακούει στο όνομα Τσάπελ Ρόουν, όμως κάποια σημάδια δείχνουν ότι η χρονιά δεν θα είναι αστρική για την Κιμ, την Κάιλι, την Κόρτνεϊ, την Κένταλ, την Κλόε και την Κρις.
Η δημοσιογράφος Λόρεν Σέρμαν σημειώνει στο έγκυρο ενημερωτικό δελτίο μόδας Line Sheet, της αμερικανικής πλατφόρμας ψηφιακών μέσων Puck, ότι ένας ανώνυμος αλλά πολύ επιτυχημένος επιχειρηματίας στον χώρο της μόδας έκανε την τολμηρή πρόβλεψη πως «βρισκόμαστε στο τέλος της “εποχής των Καρντάσιαν”. Εχουμε περάσει σε μια εποχή που η ωμή αυθεντικότητα συναντά τους podcasters και το YouTube. Οι Καρντάσιαν δεν είναι ούτε ωμές (ξεκάθαρες, ειλικρινείς και άμεσες) ούτε έχουν ένα POV [point of view, οπτική γωνία] που να ενδιαφέρει τους ανθρώπους».
Αυτή η πρόβλεψη δεν ήταν παρά η πιο πρόσφατη φορά που ήχησαν πένθιμα οι καμπάνες. Πολλοί υποστηρίζουν ότι ηχούν από τα τέλη του 2023, όταν η Αννα Γουίντουρ, η επιδραστική διευθύντρια της αμερικανικής Vogue, λέγεται ότι σνόμπαρε την Κιμ σε μερικές επιδείξεις μόδας, γράφει η Κρέικ στην Telegraph, προσθέτοντας ότι υπάρχουν και οι αποτυχημένες οικογενειακές επιχειρήσεις.
Αν δεν είστε φανατικοί θαυμαστές του ριάλιτι «Keeping up with The Kardashians» ή ενός γυναικείου στήθους που δείχνει καλό μόνο όταν είναι κλεισμένο σε σουτιέν push-up της Skims (του brand εσωρούχων της Κιμ), η εξασθένιση του άστρου των Καρντάσιαν δεν είναι πιθανό να σας κάνει να τις συμπονέσετε. Αλλά όποια κι αν είναι η άποψή σας για τις Καρντάσιαν, υποστηρίζει η Κρέικ στην Telegraph, παραμένει το γεγονός ότι είναι μια κοινωνική δύναμη, μια οικογένεια που έχει προκαλέσει σημαντικές αλλαγές σε μια σειρά από θέματα, ορισμένα από τα οποία (όπως η συζήτηση για τους τρανς στην Αμερική) είναι πιο σημαντικά από άλλα (όπως η τεχνική μακιγιάζ του contouring).
Οχι άδικα, το περιοδικό Cosmopolitan σε αφιέρωμά του τον Οκτώβριο του 2015 αποκάλεσε την Κρις Τζένερ και τις πέντε κόρες της «Πρώτη Οικογένεια της Αμερικής». Και είναι όντως για τα εκατομμύρια των θαυμαστών τους (η Κιμ έχει 358 εκατ. ακολούθους στο Instagram, η Κάιλι 395 εκατ., η Κλόε 305 εκατ., η Κένταλ 290 εκατ., η Κόρτνεϊ 220 εκατ., ενώ η αυτοαποκαλούμενη «momager Κρις» ακολουθεί με μόλις 51,6 εκατ. ακολούθους).
Στις ΗΠΑ, όπου αυξάνεται ο αριθμός των Αμερικανών που έχουν χάσει κάθε εμπιστοσύνη στους πολιτικούς ανεξαρτήτως παράταξης, οι Καρντάσιαν αντιπροσωπεύουν πραγματικά κάτι. Μια αγαπημένη (αν και άστατη) οικογένεια με πίστη στον πυρήνα της. Με τον δικό τους παράξενο τρόπο, οι Καρντάσιαν είναι φοβερές και εξίσου αξιόπιστες, αν και το κύριο χαρακτηριστικό τους είναι ότι έχουν την ικανότητα να μας πουλήσουν οτιδήποτε.
Πράγμα που μας φέρνει στην ουσία τού γιατί μπορεί να έχουμε φτάσει στο πικ των Καρντάσιαν και γιατί αυτή η οικογένεια έχει αρχίσει ήδη να βουλιάζει.
Οι Καρντάσιαν ουσιαστικά εφηύραν την κουλτούρα των influencers, μετατρέποντας τους εαυτούς τους, τόσο συλλογικά όσο και ατομικά, σε κερδοφόρα brands μέσω του ριάλιτι σόου «Keeping up with The Kardashians», το οποίο προβλήθηκε για πρώτη φορά στο E! το 2007. Ηταν έμπνευση της Κρις «Momager» Τζένερ, αλλά ούτε η ίδια δεν μπορούσε να προβλέψει πόσο πολυσυζητημένη ή επιτυχημένη θα ήταν η εκπομπή.
Κατά τη διάρκεια της 14χρονης βασιλείας του, το ριάλιτι, τράβηξε στα άκρα το concept «διάσημη επειδή είσαι διάσημη», ενώ το εθιστικό μείγμα υψηλού δράματος και καθαρής φυγής από την πραγματικότητα έκανε σταρ όλα τα μέλη της οικογένειας. Ηταν ένα φαινόμενο το οποίο εκμεταλλεύθηκαν αμέσως, περνώντας με ευκολία από την prime time τηλεόραση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ένα μέσο φτιαγμένο για το είδος του εγωκεντρικού oversharing (υπερβολική έκθεση στα social media λεπτομερειών από την προσωπική ζωή) που οι Καρντάσιαν έχουν κάνει δικό τους.
Σύντομα, οι Kim & Co. θα έβγαζαν πάνω από ένα εκατ. δολάρια ανά ανάρτηση στο Instagram και θα πρωτοστατούσαν σε μια σειρά από χορηγούμενες συνεργασίες, από τα «Kimojis» της Κιμ (πληρωμένα emojis που της απέφεραν ένα εκατ. δολάρια ανά λεπτό) μέχρι ένα βιντεοπαιχνίδι που λέγεται ότι της απέφερε 80 εκατ. δολάρια.
Ακολούθησε μια σειρά από επιχειρήσεις, όπως η Kylie Cosmetics (που ξεκίνησε το 2015 και έκανε την Κάιλι Τζένερ δισεκατομμυριούχο σε ηλικία 21 ετών), η KKW Beauty και η KKW Fragrance (η αντιπρόταση της Κιμ, που ξεκίνησε το 2017), η Good American (σειρά denim που λανσάρησε η Κλοέ Καρντάσιαν το 2016), η 818 Tequila (την ίδρυσε η Κένταλ Τζένερ το 2022) και η Safely (μάρκα ασφαλών φυτικών προϊόντων καθαρισμού της Κρις Τζένερ, που ξεκίνησε το 2023).
Η οικογένεια διαφημίζει επίσης συμπληρώματα διατροφής με βιταμίνες, ροφήματα ευεξίας, βρεφικά προϊόντα και μαγιό, χωρίς να ξεχνάμε το SKKY, ένα ιδιωτικό επενδυτικό κεφάλαιο που λανσάρησαν το 2022 η Κιμ και ο επιχειρηματίας Τζέι Σάμονς με σκοπό να επενδύσουν σε επιχειρήσεις καταναλωτικών αγαθών και μέσων ενημέρωσης, ψηφιακού εμπορίου και φιλοξενίας.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτά, γράφει η Λόρα Κρέικ στην Telegraph, επισημαίνοντας ότι δεν έχει καν αναφέρει το διαμάντι στο στέμμα της οικογένειας, που είναι η Skims, η μάρκα shapewear την οποία λάνσαρε η Κιμ το 2019 και σήμερα αποτιμάται στα 4 δισ. δολάρια, ενώ συζητείται η εισαγωγή της στο χρηματιστήριο λόγω της απίστευτα ταχείας ανάπτυξής της (οι insiders ισχυρίζονται ότι η Nike χρειάστηκε δέκα χρόνια για να αποκτήσει αξία 100 εκατ. δολαρίων, όταν η Skims χρειάστηκε μόλις έξι μήνες).
Ωστόσο άλλες οικογενειακές επιχειρήσεις τα πάνε λιγότερο καλά. Η Safely της Κρις Τζένερ υπολειτουργεί, πιθανότατα επειδή δεν υπάρχει μεγάλη συνέργεια μεταξύ ενός προϊόντος καθαρισμού και της Κρις (η οποία χλευάστηκε έντονα όταν ισχυρίστηκε σε συνέντευξή της πως τα χρησιμοποιούσε για να καθαρίζει το σπίτι της κάθε Κυριακή).
Η Κιμ έχει ήδη αποχωρήσει από την Skky, αφού το fund δεν πέτυχε τον επενδυτικό στόχο του ενός δισ. δολαρίων, ενώ η Khy, εταιρεία μόδας της Κάιλι, δεν κατάφερε να διατηρήσει την αρχική της δυναμική, κυρίως λόγω των υποτονικών, υπερτιμημένων προϊόντων. Η Kylie Cosmetics απέτυχε επίσης να συμβαδίσει με τις διαρκώς μεταβαλλόμενες τάσεις ομορφιάς, με ανταγωνιστές όπως η Rare Beauty της Σελένα Γκόμεζ και η Rhode της Χέιλι Μπίμπερ να κλέβουν την παράσταση.
Είναι αναμφισβήτητα οι πιο επιτυχημένες influencers στον κόσμο, αλλά επίσης είναι αναπόφευκτο πως όταν η κουλτούρα των influencers κορυφωθεί, το ίδιο θα συμβεί και με τις Καρντάσιαν. Οι καλύτεροι influencers είναι ειλικρινείς: είναι οι χειρότεροι, οι πιο άκαρδοι πωλητές, και κύριο μέλημά τους είναι η ροή των δικών τους εσόδων. Οι μειωμένοι αριθμοί εμπλοκής, ωστόσο, υποδηλώνουν ότι οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στρέφονται τώρα κατά των τέλεια επιμελημένων εικόνων, των καυχησιάρικων βίντεο και της αδιάκοπης πώλησης προϊόντων, και αποζητούν αυθεντικότητα και σύνδεση.
Αυτό το «χαρτί» δεν είναι το πιο δυνατό των Καρντάσιανς. Οχι τόσο γιατί δεν δίνουν σημασία στο τι κάνουν αυτή τη στιγμή, όσο διότι με τις αναρτήσεις τους κινδυνεύουν να κάνουν κακή εκτίμηση των στόχων τους. Το γλυκανάλατο ερωτικό πανηγύρι της Κάιλι Τζένερ με τον ηθοποιό Τιμοτέ Σαλαμέ φαίνεται να «τρώει» μερικούς θαυμαστές της, αν κρίνει κανείς από κάποια σχόλια που προκάλεσε η εμφάνισή του την Κυριακή στις Χρυσές Σφαίρες (τον αποκάλεσαν «ντελικάτο ονειροπόλο», ενώ η οικογένειά της χαρακτηρίστηκε «συνώνυμο της χυδαιότητας»).
Δύο ημέρες πριν τα Χριστούγεννα, δε, η Κιμ δημοσίευσε στο Instagram μια ταινία μικρού μήκους με τίτλο «Santa Baby», όπου η ίδια κυλιέται στο πάτωμα αποκαλύπτοντας σέξι εσώρουχα, σε ένα δωμάτιο που θυμίζει άντρο για κρακ («τι στο διάολο είναι αυτή η χριστουγεννιάτικη βλασφημία της μεθαμφεταμίνης;» ρώτησε ένας χρήστης).
Σύμφωνα με την MJ Corey, ψευδώνυμο μιας δημοσιογράφου και ψυχοθεραπεύτριας με έδρα το Μπρούκλιν, περισσότερο γνωστής για το «Kardashian Kolluquium» που αναρτά από το 2018 στο TikTok και στο Instagram –στο οποίο χρησιμοποιεί τη θεωρία των Μέσων Ενημέρωσης και μεταμοντέρνα πλαίσια για να παρακολουθήσει την οικογένεια μέσα από έναν ακαδημαϊκό φακό–, δεν έχουμε φτάσει ακόμη στο πικ των Καρντάσιαν, κυρίως επειδή η κουλτούρα τους είναι πλέον πολύ κατακερματισμένη ώστε να κορυφωθεί.
«Δεν ξέρω αν κάποιο πολιτιστικό φαινόμενο μπορεί να “κορυφωθεί”. Αντίθετα, έχουμε όλο και πιο σύντομους κύκλους hyper-virality, συχνά εντός εξειδικευμένων περιοχών» σημειώνει η MJ Corey. «Η οικογένεια είναι κατάλληλη για ένα ολοένα και πιο κατακερματισμένο τοπίο των μέσων ενημέρωσης, επειδή είναι τόσο πολλές και η δυναστεία τους εκτείνεται πλέον σε γενιές. Εξακολουθούν να είναι σε θέση να γίνονται πού και πού viral, όπως κάθε φορά που η Skims δημοσιεύει ένα ικανοποιητικό νέο βίντεο cameo για μια τελευταία καμπάνια της» γράφει η δημιουργός του «Kardashian Kolluquium».
Και προσθέτει: «Φαίνεται όμως ότι έχουμε ξεπεράσει την εποχή που η Κιμ “έσπαγε το διαδίκτυο” με ένα εξώφυλλο περιοδικού. Δεν βλέπουμε πια τόσους πολλούς κλώνους της Κιμ να περιφέρονται στους δρόμους, όπως γινόταν όταν άκμαζε το Instagram. Αλλά και πάλι, η αποδυνάμωση αυτού που κάποτε γνωρίζαμε ως πολιτιστική “καρντασιανοποίηση” ( kardashification) μάς λέει περισσότερα για την κατάσταση των ίδιων των μέσων ενημέρωσης παρά για την πολιτιστική δύναμη της οικογένειας, η οποία πιστεύω ότι είναι διαρκής».
Ωστόσο, το αν αυτή η δύναμη θα αντέξει και το 2025 μένει να το δούμε, σημειώνει στην Telegraph η Λόρα Κρέικ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News