Γυρνώντας προχθές από Λαγονήσι: ο κύριος με το κόκκινο Corsa πήγαινε αργά. Μάλλον απελπιστικά αργά. Στην αριστερή λωρίδα, σερνάμενος και ευτυχής. Πίσω του είχε σχηματιστεί μία ουρά αυτοκινήτων που τον ακολουθούσε λες και συνοδεύαμε νεκρό σε κηδεία. Κάποια στιγμή, λίγο πριν τις «τρύπες του Καραμανλή» στη Λουβάρδα, εκεί που πολλοί δεν είναι ικανοί καν να διατηρήσουν στη λωρίδα τους, το Opel κόβει προς τα δεξιά. Αεράτο. Σιγά μην έβγαζε και φλας. Αμφιβάλλω αν κοίταξε καθρέφτη. Τη στιγμή που τον προσπέρασα τον είδα τον άνθρωπο μακάριο. Ανυποψίαστο. Και τουρικά F16 να πετούσαν πάνω απ΄τη Λουμπάρδα, δύσκολα θα ‘παιρνε χαμπάρι. Τα ακουστικά τον είχαν, ως φαινόταν, απομονώσει στο δικό του κόσμο. Και, μάλιστα, φορούσε αυτά τα μεγάλα, τα μαύρα, στυλ ράπερ. Μπορεί και τράπερ, τα μπερδεύω αυτά τα δύο.
Συγγνώμη, τι σχέση μπορεί να έχει η οδήγηση με όλο αυτό; Η απάντηση είναι, όχι, δεν έχει. Καθυστερημένες αντιδράσεις, ενδεχόμενος κίνδυνος για όλους, τσάμπα ρίσκο. Βάλτε στην εξίσωση και το νέο τρεντ με ηλεκτρκά πατίνια, συχνά χωρίς ούτε κράνος, που όσο μοντέρνα και να είναι, ξέρεις, κινούνται στο δρόμο μαζί με αυτοκίνητα, λεωφορεία και πολύ εύκολα κρύβονται από το οπτικό σου πεδίο. Ναι, δείχνει cool να ‘σαι στο πατίνι με τα ακουστικά στο κεφάλι και να κατεβαίνεις αεράτος τη λεωφόρο. Ωστόσο, δεν ξέρω αν η στατιστική λέει ποιο είναι περισσότερο επικίνδυνο: Αυτό ή να βουτάς σε λίμνη με αλιγάτορες;
Στη Γαλλία, πάντως, σίγουρα το έχουν πάρει χαμπάρι και είναι «μπροστά». Ηδη απαγόρευσαν τη χρήση ακουστικών από οδηγούς και δικυκλιστές. Γενικώς και ειδικώς. Ολοι «μέσα». Γιατί, ναι, σύμφωνοι, η μουσική είναι ωραία, ανεβαστική και όλα τα σχετικά, αρκεί να μην εκθέτεις εαυτόν και αλλήλους σε επιπλέον κινδύνους.
Eπίσης, μπορεί να πέρασε στα ψιλά, όμως οι Sunday Times έχουν αναφερθεί στο πώς η οδήγηση με ποδήλατο είναι η «απόλυτη απόσπαση προσοχής». Λογικό αν προσθέσεις και την κόπωση από τη φυσική προσπάθεια. Ολο αυτό ενώ είχε πέσει στο τραπέζι και το σενάριο να αυξηθεί το μέγιστο της ποινής σε περίπτωση πρόκλησης θανάτου εξαιτίας «επικίνδυνης ποδηλασίας», από δύο χρόνια σε δεκατέσσερα. Ναι, υπάρχει κι αυτό. «Επικίνδυνη ποδηλασία». Μην κοιτάτε που στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας αυτά είναι λεπτομέρειες.
Σύμφωνα, ακόμα, με μία έρευνα που είχε κάνει και η Ford, κατά μέσο όρο, οι συμμετέχοντες ήταν κατά 4,2 δευτερόλεπτα πιο αργοί στην αναγνώριση και αντίδραση ενός κινδύνου στο δρόμο όταν άκουγαν μουσική. Περισσότερα από 2.000 άτομα από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο κλήθηκαν να απαντήσουν στο κατά πόσον είναι διατεθειμένα να ριψοκινδυνεύουν όταν οδηγούν αυτοκίνητο, κάνουν ποδήλατο, περπατούν ή κινούνται με πατίνι. Οι περισσότεροι είπαν ότι χρησιμοποιούν ακουστικά εν κινήσει. Από αυτούς το 56% παραδέχτηκε ότι παραλίγο να εμπλακεί ή έχει εμπλακεί σε ατύχημα, με το 27% μάλιστα να φορά ακουστικά σε αυτά τα περιστατικά.
Το κόλλημα με τα ακουστικά πάει, ως γνωστόν, και παραπέρα. Πάει πακέτο με το κινητό. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπ. Μεταφορών, περίπου 300 παραβάσεις καταγράφονται κάθε μήνα για τη χρήση κινητού – και αυτό αφορά μόνο την Αττική. Καλά, 300 είναι σε κάθε γειτονιά ταυτοχρόνως. Απλώς, τόσους πιάνουν. Και ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθο βαλέτω.
Για να το έχουμε και στο πίσω μέρος του μυαλού μας, η νομοθεσία, πιο αυστηρή πλέον, ορίζει ότι οδηγοί οχημάτων που χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο εν κινήσει χωρίς ακουστικά ασύρματης επικοινωνίας ή χωρίς να είναι αυτό τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση, τιμωρούνται με επί τόπου αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας και της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Παράλληλα, το πρόστιμο για τη χρήση κινητού τηλεφώνου ενώ το όχημα βρίσκεται εν κινήσει ανέρχεται σε €100. Σε περίπτωση, μάλιστα, υποτροπής μέσα σε διάστημα έξι μηνών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για διπλάσιο χρονικό διάστημα και ο παραβάτης υποχρεούται σε επανεξέταση για την επαναχορήγησή της.
Τι μπορείς να κάνεις; Εφόσον το κινητό είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας, να το βάλεις το ρημάδι σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση, είτε να το συνδέσεις με ασύρματο bluetooth. Και μη νομίζεις ότι με ενσύρματα (hands-free) ακουστικά είσαι ΟΚ. Οχι, δεν είσαι. Απαγορεύονται -και πολύ καλά κάνουν- με το σκεπτικό ότι υπάρχει κίνδυνος να μπλεχτούν τα ακουστικά στα χέρια του οδηγού και να προκληθεί κάποιο ατύχημα. Βάλε τώρα και να «την ακούς» υπό τον ήχο Nirvana, Dua Lipa, μπορεί και Αργυρό. Δεν έχει σημασία. Αλλο έχει σημασία.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News