Να εξηγούμαστε… Το να μιλάμε στην Ελλάδα σήμερα για «καταναλωτικό τουρισμό» είναι μάλλον αστείο. Εμείς για το 2017 έχουμε άλλα να μας απασχολούν. Ωστόσο αυτός ο τουρισμός υπάρχει παγκοσμίως, αφορά κυρίως γυναίκες, γίνεται στις εποχές των εκπτώσεων (off season δηλαδή), και προσφέρει στις μητροπόλεις της μόδας έξτρα χρήμα, ζεστό ζεστό.
Διότι ναι μεν τα ταξίδια για shopping είναι σύντομα –σπανίως ξεπερνούν τις 3 διανυκτερεύσεις– ωστόσο, είναι ταξίδια απόλυτης, γυναικείας αναψυχής, η οποία ορίζεται από το ξόδεμα χρημάτων χωρίς ενοχές (γι’ αυτό και οι άνδρες είναι πάντα απόντες). Μπουτίκ, καφέ, εστιατόρια μέχρι τελικής πτώσεως. Αντε και κανένα θέατρο. Κατανάλωση και πάλι κατανάλωση. Κατανάλωση χωρίς έλεος.
Όμως και οι πόλεις στις οποίες ευδοκιμεί αυτός ο τουρισμός, έχουν πολλά να προσφέρουν. Κατ΄αρχάς στο Παρίσι, στο Μιλάνο, στο Λονδίνο, στο Βερολίνο ή στη Νέα Υόρκη, βρίσκεις μεγάλη ποικιλία εκπτωτικών ειδών με προσφορές που αρχίζουν από το -50% και δεν καταλήγουν εκεί, την 3η και την 4η εβδομάδα. Επίσης μιλάμε πάντα για τις φετινές σειρές στο -50% και όχι για τις περσινές και τις προπερυσινές που ανασύρονται και ανακατεύονται μαζί με τις φετινές (που έχουν -10% ή -20%), όπως κάνουν πολλές ακριβές μπουτίκ στην Αθήνα.
Μετά αν επισκεφτείς σε περίοδο εκπτώσεων μια πόλη, διακρίνεις πολύ καθαρά το στιλ της μόδας της. Αυτό είναι κάτι που τονίζεται οργανωμένα από τους τουριστικούς πράκτορες και την ίδια την πόλη για να διαφοροποιηθεί ως καταναλωτικός προορισμός από τις ανταγωνίστριές της. Ετσι, το Παρίσι είναι σοφιστικέ, το Μιλάνο είναι σικ, το Λονδίνο είναι κλασικό και trendy, η Νέα Υόρκη είναι αφαιρετική και clean cut και το Βερολίνο είναι εναλλακτικό. Διαλέγεις και παίρνεις λοιπόν.
Και όταν φτάνεις εκεί, τέτοιες μέρες, συνειδητοποιείς πως δεν είναι μόνο οι μπουτίκ που «γιορτάζουν» τις εκπτώσεις, αλλά και τα καφέ, τα μπαρ, τα εστιατόρια… ακόμα και τα ξενοδοχεία. Με happy hour, με ειδικά «γυναικεία» light μενού, με κοκτέιλ που παραπέμπουν στο shopping, π.χ. «το κοσμοπόλιταν της Κάρι Μπράντσο», «Χόλι Γκολάιτλι» κ.α.
Πάμε λοιπόν να κάνουμε μια βόλτα στις μητροπόλεις των εκπτώσεων, που έχουν την τιμητική τους αυτόν τον μήνα.
Στο Παρίσι, φυσικά, θα περάσετε μια βόλτα από τις Galleries Lafayette, εκεί θα βρείτε τα πάντα σε τιμές που αυτές τις μέρες αγγίζουν ως και -80%. Ωστόσο μη διστάσετε να μπείτε και σε ακριβές μπουτίκ σχεδιαστών, διότι εκεί ειδικά οι τιμές πέφτουν πολύ για να εξαντληθεί το στοκ. Σας προτείνουμε επίσης να περάσετε μια βόλτα από το Nessim Attal, το κατάστημα κατά παραγγελία σανδαλιών, στο οποίο οι λίστες αναμονής φτάνουν και τους έξι μήνες. Εκεί μπορεί να βρείτε κάποιο έτοιμο ζευγάρι σανδάλια στο νούμερό σας σε τιμή ευκαιρίας.
Στη Νέα Υόρκη, οι εκπτώσεις είναι εμπειρία. Δύσκολο να πας γι’ αυτόν τον σκοπό, αλλά αν τυχόν βρεθείτε εκεί τέτοια εποχή φροντίστε να απολαύσετε τη μεγάλη γιορτή του αμερικανικού καταναλωτισμού. Κατ΄αρχάς ήδη, αυτή την εβδομάδα τα ποσοστά σε πολλά καταστήματα φτάνουν ήδη το -80%. Από την άλλη, μεγάλα καταστήματα, π.χ. το Barneys προσφέρουν τη δυνατότητα να παραγγείλετε τα είδη που θέλετε μέσω οθόνης αφής ενώ πίνετε τον καφέ σας στο κοσμικό μπαρ του πολυκαταστήματος.
Στο Μιλάνο, και στο Λονδίνο θα βρείτε αυτές τις μέρες all time classic φίρμες σε μεγάλη ποικιλία και σε εξαιρετικές τιμές. Από εκεί θα ψωνίσετε λίγα και καλά ρούχα ή αξεσουάρ – δείτε το κάτι σαν προσωπική επένδυση. Αν ο δρόμος σας φέρει στο Μιλάνο, μπορείτε φυσικά να πάτε στα διάφορα εκπτωτικά χωριά πέριξ της πόλης (όλα τα ξενοδοχεία δίνουν τις σχετικές πληροφορίες) αλλά εμείς προτείνουμε να μείνετε στο κέντρο και να απολαύσετε τις μπουτίκ. Εκεί θα βρείτε εκλεκτά είδη σε τιμές ασύγκριτα χαμηλότερες από την Ελλάδα και παράλληλα θα απολαύσετε την πολυτέλεια του ιταλικού shopping. Σας προτείνουμε την μπουτίκ Prada μέσα στη Galleria Vittorio Emmanuelle αλλά και το πολυκατάστημα Armani που είναι κι αυτό με τον τρόπο του ένας ναός του στιλ.
Τέλος το Βερολίνο, αν σας αρέσει το εναλλακτικό ντύσιμο, σας επιφυλάσσει μια… ελληνική έκπληξη. Ανδρέας Μουρκούδης ή ΑΜ. Ο Μουρκούδης έκανε καριέρα στη Γερμανία ως διευθυντής μουσείων και από το 2003 μπήκε στην αγορά της μόδας και του στιλ. Το κατάστημα Andreas Murkudis ή ΑΜ στεγάζεται σε πρώην γραφεία εφημερίδας και εκτείνεται σε 1000 τ.μ. Εκεί θα βρείτε ρούχα, αξεσουάρ και αντικείμενα για το σπίτι διάσημων αλλά και εναλλακτικών σχεδιαστών.
Αν πάλι αυτό που αναζητείτε είναι κλασικά ονόματα, σε καλές τιμές και εκπτώσεις ως και -80% η… κωδική ονομασία στη γερμανική πρωτεύουσα περιέχει τρεις συλλαβές: KaDeWe. Το απόλυτο γερμανικό πολυκατάστημα στο πρώην Δυτικό Βερολίνο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News