Η αρχική ιδέα της πριγκίπισσας Ντίνα Αλζουχανί Αμπντουλαζίζ, η οποία διευθύνει την ολοκαίνουργια αραβική Vogue ήταν να φωτογραφίσει για το εξώφυλλο τις δύο Χαντίντ: Ζάχα και Τζίτζι. Τη Ζάχα, ως μια αυτοδημιούργητη γυναίκα από το Ιράν, η οποία κατέκτησε την παγκόσμια αρχιτεκτονική και έβαλε τη δική της σφραγίδα στον παγκόσμιο πολιτισμό. Τη Τζίτζι, ως μία αυτοδημιούργητη Αμερικανο-Παλαιστίνια, η οποία κατέκτησε τον κόσμο της μόδας ως το πρώτο σούπερ μοντέλο που δημιουργήθηκε μέσα από έναν λογαριασμό στο Instagram – τον δικό της.
Η Ζάχα Χαντίντ πέθανε αιφνιδίως το 2016 άρα βγήκε από το παιχνίδι προτού καν αυτό αρχίσει. Η Τζίτζι όμως την ίδια χρονιά ανακηρύχθηκε ως Το Μοντέλο της Χρονιάς από τα Βρετανικά Βραβεία Μόδας – όχι επειδή έχει τέλειες αναλογίες, πανέμορφο πρόσωπο και πολλή φωτογένεια, αλλά επειδή διαθέτει 30 εκατ. ακολούθους στο Instagram που σημαίνει ότι κάθε εξώφυλλό της θα το δουν τουλάχιστον ισάριθμα άτομα. Αρα έχει πολύ ισχυρό σοσιαλμιντιακό μάρκετινγκ. Με δυο λόγια είναι το μοντέλο που «πουλάει» ό,τι κάνει άμεσα και καλύτερα από κάθε άλλο και αυτό μεταφράζεται σε ζεστό χρήμα στα ταμεία τόσο των περιοδικών που τη φωτογραφίζουν όσο και των οίκων μόδας που την ντύνουν.
Το εξώφυλλο της αραβικής Vogue είναι το 17ο της Τζίτζι Χαντίντ και προκάλεσε πολιτισμικές αντιδράσεις. Πρώτον επειδή δεν είναι μουσουλμάνα και στην πραγματικότητα δεν είναι μια γυναίκα που ζει ή έζησε στις αραβικές χώρες. Μέχρι σήμερα δεν είχε μιλήσει ποτέ για τη δεύτερη πατρίδα της, την Παλαιστίνη.
Αντιθέτως λανσαρίστηκε ως το νέο πρόσωπο της σύγχρονης αμερικανικής ομορφιάς. Και όχι μόνο αυτό. Θεωρείται ότι εκφράζει την εικόνα του νέου αμερικανικού ονείρου. Με τα δικά της λόγια: «Εχει πλάκα να λένε για μένα ότι είναι το κορίτσι της διπλανής πόρτας, επειδή, παρότι μοιάζω να είμαι, από μια άλλη άποψη είμαι μάλλον εξωτική. Αν είμαι “all-American”; Τι σημαίνει αυτό; Βέβαια, οι γονείς μου ήρθαν σ’ αυτή τη χώρα σαν φτωχοί μετανάστες. Οπότε… ίσως είμαι τελικά “all-American”». Τα πιο πάνω να είπε σε συνέντευξή της στο εορταστικό τεύχος Μαρτίου της αμερικανικής Vogue, για τα 125 χρόνια του περιοδικού.
Πράγματι η Τζίτζι Χαντίντ έχει κάτι εξωτικό. Η μητέρα της, Γιολάντα βαν ντεν Χέρικ, είναι ολλανδικής καταγωγής, πρώην μοντέλο και νυν συμμετέχουσα στο τηλεοπτικό ριάλιτι «Real Housewives of Beverly Hills» (=Πραγματικές νοικοκυρές του Μπέβερλι Χιλς). Ο πατέρας της, Μοχάμεντ Χαντίντ, είναι μουσουλμάνος, γεννημένος στην Παλαιστίνη και ισχυρός κτηματομεσίτης. Τα χαρακτηριστικά και το όνομα της Τζίτζι Χαντίντ είναι, λοιπόν, κάπως εξωτικά.
Οσο για την πορεία της στο μόντελινγκ, άρχισε από πολύ νωρίς, όταν ήταν δύο ετών. Τότε φωτογραφήθηκε για την εταιρεία Guess – δεν το λες και κακή αρχή… Και επίσης, όταν λέμε «αυτοδημιούργητο μοντέλο» δεν εννοούμε ότι ξεκίνησε από τη φτώχεια και έφτασε στην κορυφή. Κάθε άλλο. Μεγάλωσε σε μία πάμπλουτη οικογένεια, αποφοίτησε από το high school του Μαλιμπού το 2013 και μετακόμισε (με όλες τις οικονομικές ανέσεις) στη Νέα Υόρκη, όπου υπέγραψε συμβόλαιο με το διάσημο πρακτορείο μοντέλων IMG στο οποίο ανήκουν επίσης η Ζιζέλ Μπούντχεν και η Κέιτ Μος. Μέσα σε λίγους μήνες λοιπόν, έγινε ένα καλοπληρωμένο και μάλλον προβεβλημένο μοντέλο.
Και μόλις έκλεισε χρόνος, το 2014, η αμερικανική Vogue (για την οποία φωτογραφήθηκε) δημιούργησε γι’ αυτήν τον όρο «Instagirl» δηλαδή κορίτσι που ισχυροποιήθηκε μέσα από το Instagram – το τελευταίο λανσαρίστηκε μόλις το 2010.
Η Τζίτζι Χαντίντ, έχει δηλώσει σχετικά με το μείγμα social media και μόντελινγκ σε συνέντευξή της για το περιοδικό Vanity Fair: «Δεν είναι μια δουλειά με ωράριο. Είσαι στη φωτογράφιση 15 ώρες και μετά επιστρέφεις σπίτι και πρέπει να αναρτήσεις τις σωστές εικόνες στα social media. Και μετά πρέπει να απαντήσεις στα email. Δεν τελειώνει ποτέ».
Πράγματι δεν τελειώνει ποτέ. Αλλά στην εποχή που ζούμε τα social media είναι προαπαιτούμενο δεν είναι συμπληρωματικό προσόν για να κάνεις καριέρα. Ακόμα και ως μοντέλο. Δηλαδή τα πρακτορεία μοντέλων, στην περιγραφή του «εμπορεύματος» προς τους πιθανούς πελάτες δεν δίνουν μόνο το ύψος, τα κιλά, το χρώμα των μαλλιών και των ματιών και τις διαστάσεις στήθος-μέση-περιφέρεια. Δίνουν πλέον απαραίτητα και τον αριθμό των followers στα social media.
A post shared by Gigi Hadid (@gigihadid) on
Η Τζίτζι Χαντίντ αυτό το τελευταίο νούμερο ξέρει να το χειρίζεται επιδέξια. Δεν είναι μόνο τα δικά της 30 εκατομμύρια followers που τη στέφουν βασίλισσα της σοσιαλμιντιακής ομορφιάς. Είναι και τα 20 εκατομμύρια που ακολουθούν το αγόρι της, Ζέιν Μάλικ. Ο Μάλικ είναι Βρετανός, πακιστανικής καταγωγής, πρώην μέλος του βρετανικού μουσικού συγκροτήματος One Direction. Από την άλλη, η Τζίτζι Χαντίντ εκμεταλλεύεται και τα 75 εκατομμύρια followers της κολλητής της, Κένταλ Τζένερ – μέλος της «δυναστείας Καρντάσιαν». Και τέλος, παίρνει «κάτι» και από τους 98,5 εκατομμύρια followers της Τέιλορ Σουίφτ, με την οποία είναι καλή φίλη και φωτογραφίζεται συχνά στο Instagram.
Για όλους αυτούς τους λόγους λοιπόν, η Τζίτζι Χαντίντ, κρίθηκε μια καλή, εμπορική επιλογή ως εξώφυλλο για το πρώτο τεύχος της αραβικής Vogue. Είναι η επιλογή, η οποία θα έβγαζε το περιοδικό από τα στενά όρια της Αραβίας, και θα το έκανε θέμα παγκόσμιας συζήτησης. Όπως και έγινε. Από την άλλη, η βασίλισσα του Instagram, έχει στο αίμα και στο όνομά της κάτι το αραβικό – λόγω καταγωγής. Δεν είναι ας πούμε η Ζιζέλ, η οποία θα διεθνοποιούσε μεν τον τίτλο, αλλά θα ήταν μια ξεκάθαρα σνομπ επιλογή απέναντι στις όμορφες γυναίκες της Αραβίας που φοράνε φερετζέ.
Η Τζίτζι, λοιπόν, φόρεσε το χρυσοποίκιλτο βέλο στο εξώφυλλο της πρώτης αραβικής Vogue. Και στις εσωτερικές σελίδες του περιοδικού φωτογραφήθηκε με μαντίλα. Tο φωτογραφικό δίδυμο Ινιές & Βιντού από τη Γαλλία, τόνισε με τον φωτισμό το δέρμα του μοντέλου ώστε να φαίνεται σκουρόχρωμο. Και έδωσε έμφαση στα έντονα χαρακτηριστικά, ώστε ο εξωτισμός να γίνεται ολοφάνερος.
Η ίδια την 1η Μαρτίου ανάρτησε το εξωτικό εξώφυλλο στον λογαριασμό της στο Instagram με ένα μικρό σχόλιο περί διαφορετικότητας (μια που είναι τόσο στη μόδα): «στην κοινότητα της μόδας, μπορούμε να γιορτάσουμε και να μοιραστούμε με τον κόσμο διαφορετικούς πολιτισμούς. Οντας μισή Παλαιστίνια, σημαίνει πάρα πολλά για μένα το να είμαι το πρώτο εξώφυλλο της αραβικής Vogue».
A post shared by Gigi Hadid (@gigihadid) on
Αυτό το μήνυμα όμως πυροδότησε αντιδράσεις -ειδικά στο Twitter- οι οποίες συνοψίζονται στο ότι για το πρώτο εξώφυλλο της αραβικής Vogue το μοντέλο έπρεπε να είναι μουσουλμάνα, έπρεπε σε κάθε περίπτωση να μην είναι ένα λευκό ξανθό κορίτσι από την Καλιφόρνια, έπρεπε τουλάχιστον να είναι η Χαλιμά Αντέν η σομαλοαμερικανίδα που φοράει μαντίλα και που έκανε εντύπωση στην πρόσφατη Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου.
Όμως όχι. Η πριγκίπισσα Ντίνα Αλζουχανί Αμπντουλαζίζ, ήθελε ένα πιο δυνατό, πιο τρανταχτό όνομα για το ξεκίνημα του περιοδικού που διευθύνει. Ηθελε ένα όνομα που να συνδέει τη Μέση Ανατολή με τη Δύση. Και που να «πουλήσει» τα ρούχα με τα οποία θα φωτογραφηθεί σαν ζεστά ψωμάκια στις πάμπλουτες μουσουλμάνες που φλερτάρουν με τη Δύση κάτω από την μπούργκα και μέσα στα πριβέ σαλόνια των εμιράτων, τα οποία ξεχειλίζουν από τις τρυφηλές απολαύσεις της Δύσης.
Οσο για την ισλαμοφοβία την οποία ευαγγελίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ, η βιομηχανία της μόδας, την αγνοεί. Η Μέση Ανατολή είναι τεράστιος καταναλωτής της δυτικής μόδας, άρα εκεί έπρεπε να εισχωρήσει ούτως ή άλλως το Νο1 περιοδικό μόδας στον κόσμο. Το οποίο ανήκει σε αμερικανικό εκδοτικό κολοσσό, την Condé Nast. Και επιπλέον έπρεπε να εισχωρήσει με ένα πρόσωπο στο εξώφυλλο που θα πάντρευε την Ανατολή με τη Δύση μέσα στα social media. Προφανώς, δεν υπήρχε καταλληλότερο τέτοιο πρόσωπο από τη Τζίτζι Χαντίντ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News