Η cool μόδα σήμερα αντιγράφει τις πιο ταπεινές εκφάνσεις του μέσου lifestyle. Αυτή είναι η τελευταία τάση στο Παρίσι. Δεν είναι κάτι τόσο καινούργιο. To 2007, ο αμερικανός σχεδιαστής Μαρκ Τζέικομπς που τότε ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής στον οίκο Louis Vuitton είχε σχεδιάσει για τον σνομπ γαλλικό οίκο μια δερμάτινη, πιστή αντιγραφή, της πλαστικής πλεκτής τσάντας της λαϊκής. Η τσάντα αυτή κόστιζε περίπου 2.700 ευρώ. Αργότερα, το 2013, ο επίσης γαλλικός οίκος Celine αντέγραψε το συγκεκριμένο καρό της τσάντας και σε ρούχα, π.χ. σε παλτά, υφασμάτινα.
Τα τελευταία δυο χρόνια, τέτοιου είδους αντιγραφές κάνει συστηματικά ο επίσης γαλλικός οίκος Vetements, ο οποίος για παράδειγμα το 2016 επαναλανσάρισε την κλασική κίτρινη μπλούζα με το κόκκινο αρκτικόλεξο DHL και την τιμολόγησε 200 ευρώ.
Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν ο Βalenciaga, με τον νέο επικεφαλής σχεδιαστή του, Ντέμνα Γκβασάλια, παρουσιάζει αυτή την άνοιξη μια νέα τσάντα ώμου, με τη φιλοδοξία αυτή να γίνει το νέο αντικείμενο επιθυμίας και να φέρει ζεστό χρήμα στον οίκο – τα έσοδα από τα αξεσουάρ είναι αυτά που συντηρούν τους οίκους μόδας σήμερα.
Η ιδέα της ταπεινής αντιγραφής βέβαια, είναι λίγο αναμενόμενη σήμερα από τον οίκο Balenciaga. Διότι ο 36άχρονος γεωργιανός Γκβασάλια, ο οποίος σπούδασε Οικονομικά στη Γερμανία και εν συνεχεία φοίτησε στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών στο Βέλγιο (Αμβέρσα), είναι ο δημιουργός του οίκου Vetements.
Το θέμα πάντως είναι πως για μία ακόμη φορά, ένα αξεσουάρ, μία φτηνή τσάντα μεταφοράς, που γνωρίζουμε όλοι όσοι έχουμε πάει έστω και μία φορά στο ΙΚΕΑ (και που κατά τη γνώμη μου είναι ό,τι πιο χρήσιμο και εμβληματικό έχει να επιδείξει το συγκεκριμένο κατάστημα) γίνεται τώρα ένα αξεσουάρ φετίχ.
Η μπλε τσάντα ΙΚΕΑ κατασκευάζεται από ανακυκλωμένο πλαστικό, τοποθετείται στα ταμεία του πολυκαταστήματος και πωλείται αντί 99 σεντς. Η λογική της είναι ότι την αγοράζεις μια φορά και μετά όποτε πηγαίνεις να ψωνίσεις την παίρνεις μαζί σου και έτσι κάνεις οικονομία και μια καλή οικολογική πράξη – αποφεύγεις τις και πλαστικές χάρτινες σακούλες οπότε προστατεύεις το περιβάλλον στην καθημερινότητά σου.
Η μπλε τσάντα Balenciaga είναι λοιπόν το πιστό αντίγραφο της τσάντας IKEA. Κατασκευάζεται από δέρμα, έχει διπλά χερούλια για να την κρατάς στο χέρι ή να την περνάς στον ώμο, έχει το ίδιο μέγεθος. Είναι μπλε, δεν έχει κίτρινα χερούλια αλλά το λογότυπο του οίκου είναι γραμμένο με επίχρυσα γράμματα. Και κοστίζει 2.000 ευρώ.
Αν την αγοράσεις δεν κάνεις καμία καλή οικολογική πράξη. Επίσης δεν τη χρησιμοποιείς για τα ψώνια. Ούτε για να μεταφέρεις άπλυτα ή ό,τι άλλο. Αν την αγοράσεις πληρώνεις πολύ ακριβά για μια τσάντα εξόδου που δεν είναι καν πρακτική διότι είναι τεράστια και πώς να τη γεμίσεις; Τι θα βάλεις μέσα ώστε να μην κρέμεται άδεια στον ώμο σου όταν πηγαίνεις Σάββατο μεσημέρι για lunch σε ένα μοδάτο εστιατόριο… Το πουπουλένιο μπουφάν σου;
Ωστόσο αν δώσεις 2000 ευρώ για να την αγοράσεις, σύμφωνα με τη σύγχρονη ορολογία της μόδας κάνεις statement. Λες δηλαδή, νοητά, σε όσους σε βλέπουν ότι ξέρεις πως πετάς τα λεφτά σου σε μία πιστή αντιγραφή ενός ταπεινού και λαϊκού είδους, η οποία θα σε δυσκολέψει στην χρήση. Γιατί να το κάνεις αυτό;
Πρώτον για να δείξεις πως έχεις λεφτά για πέταμα. Και δεύτερον, για να δηλώσεις (στις φίλες σου που ζηλεύουν το νέο απόκτημά σου) πως ξέρεις ακριβώς τι συμβαίνει σήμερα στη μόδα και στην Τέχνη διεθνώς. Τους λες δηλαδή, ως ειδήμων του στιλ, ότι αποδέχεσαι πως εφόσον δεν μπορεί πλέον να υπάρξει πρωτογενής δημιουργία στη μόδα (όπως και στην Τέχνη), ο πιο πρωτότυπος τρόπος να πουλήσεις κάτι καινούργιο είναι να βροντοφωνάξεις το δευτερογενές. Αυτό είναι μια άποψη. Να παραστήσεις δηλαδή το δημιουργικό κορόιδο και να πληρώσεις 2.000 ευρώ για να το κάνεις. Το κάνεις;
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News