Τα στοιχεία των ταξινομήσεων στην ελληνική αγορά είναι διάφανα. Μπαίνεις στην επίσημη ιστοσελίδα του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, κοινώς, του ΣΕΑΑ, και βλέπεις τις πωλήσεις των αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά. Ανά κατηγορία (το γνωστό «segment»), ανά μήνα, χρονιά, γενικώς έχει ενδιαφέρον. Αν έχεις όρεξη να δεις αναλυτικά στατιστικά, το χρονικό των πωλήσεων είναι αναρτημένο μέχρι πολύ πίσω, από το έτος 2000 και εντεύθεν. Ορεξη να ’χεις.
Υπάρχουν διάφορα μπεστ σέλερ, αναλόγως κατηγορίας. Πάντως, στην πιο δημοφιλή, αυτή που στηρίζει το μεροκάματο των εταιρειών, αυτήν που αγοράζει ο περισσότερος κόσμος, το B segment, σε αυτά που λέμε «υπερμίνι», η Τoyota έχει βρει τη φλέβα χρυσού. Επί δέκα περίπου χρόνια το Yaris έχει στρογγυλοκαθίσει στην κορυφή της. Η περυσινή χρονιά, το 2022, έκλεισε σαρωτικά. Με ποσοστό 22,19% και 5.827 ταξινομήσεις, χοντρικά, πουλήθηκε ένα Yaris για κάθε αυτοκίνητο στην κατηγορία. Μιλάμε για πολλή φόρα.
Πάντα πούλαγε, δεν είναι τωρινό. Η ιαπωνική εταιρεία έχει μπει για τα καλά στο συλλογικό υποσυνείδητο του έλληνα αγοραστή ως το σίγουρο «άλογο» στο οποίο μπορεί να επενδύσει τα ωραία του λεφτά. Είναι αξιόπιστο, πρακτικό, ευκολοδήγητο, το πουλάς εύκολα. Εγγύηση-«τογιόντα», που λένε και στα χωριά.
Ειδικά όμως με την τελευταία γενιά, νομίζω πως έκανε και την προσωπική της υπέρβαση. Κατ’ αρχάς είναι ωραίο αισθητικά. Προϊόν της φιλοσοφίας του πρώην προέδρου της εταιρείας, του Ακίο Τογιόντα, για «No more boring cars». Δείχνει επιθετικό. Τόσο που, συχνά, όταν το βλέπω μακριά στον δρόμο, αρχικά ψιλομπερδεύομαι ότι είναι η έκδοση GR. Φουσκωμένοι θόλοι, ενιαίο πάνελ πίσω φωτιστικών, απρόσμενα μυώδες. Δεν το είχε ξανακάνει έτσι ποτέ η Toyota και έχω την εντύπωση πως ακόμα και μέρος του κοινού που παραδοσιακά δεν ήταν στην ατζέντα της, το επέλεξε λόγω της εντυπωσιακής του εμφάνισης.
Να το πούμε κι αλλιώς: το ότι ο ίδιος ο Τογιόντα είπε την παραπάνω φράση περί βαρετών αυτοκινήτων, είναι μια έμμεση παραδοχή πως στην πορεία της η Toyota είχε κάμποσα τέτοια. Και ας μη μιλήσω για το παλιό Avensis, την «αδυναμία» μου, που ήταν πιο αδιάφορο και από το να βλέπεις Κυριακή πρωί δημοτικά τραγούδια στην κρατική τηλεόραση.
Το Yaris, ωστόσο, ειδικά στην τέταρτη, πλέον, γενιά του, που έκλεισε ήδη τρία χρόνια στην κυκλοφορία, τόσο στην υβριδική έκδοση των 116 ίππων όσο και σε αυτήν με τον ατμοσφαιρικό 1.5 των 125 ίππων έχει τα σωστά συστατικά. Ποιοτική κύλιση, καλοσχεδιασμένο κόκπιτ (με εξαίρεση το στενό «παράθυρο» ορατότητας ανάμεσα στην οθόνη και τον εσωτερικό καθρέπτη), χαμηλή κατανάλωση γύρω στα 6.0 lt/100 χλμ., ικανοποιητικούς χώρους και, όπως βλέπετε και στην κεντρική φωτογραφία, με τον κατάλληλο χειρισμό μπορεί να προσδώσει και μερικές στιγμές οδηγικού fun – πριν μπουκάρουν τα ηλεκτρονικά συστήματα και σε επαναφέρουν σχετικά άγαρμπα στην τάξη.
Για να τα λέμε όλα, θα μπορούσα, επίσης, να προσθέσω και μια μάλλον μειωμένη ανθεκτικότητα σε συνεχή φρεναρίσματα, ας πούμε, σε στριφτερό επαρχιακό κομμάτι, καθώς μου ήρθαν οι σχετικές μυρωδιές από τις θερμοκρασίες. Οπως και μια «τρύπα» ροπής στον 1.5 που σε αναγκάζει να ασχολείσαι αρκετά με τον επιλογέα για κατεβάσματα.
Το σύνολο, πάντως, πάει σφαίρα εμπορικά και ο κόσμος είναι πρόθυμος να περιμένει για πολύ στην ουρά όταν πάει να το παραγγείλει. Οπως έμαθα τις προάλλες από επίσημη αντιπροσωπεία, η αναμονή φτάνει τους 12 με 14 μήνες. Και τι, ε; Με «ανοιχτή» τιμή. Το πόσα ακριβώς θα κληθείς να πληρώσεις θα το μάθεις στο ταμείο κι όχι από τώρα. Παρ’ όλα αυτά, δεν φαίνεται να ιδρώνει κανενός το αφτί. Τόσο της «μαμάς» εταιρείας όσο και των εν δυνάμει αγοραστών. Η πρώτη, κι αν ακόμα το ακυρώσεις, θα βρει να το δώσει άμεσα στον επόμενο που περιμένει στη σειρά. Και οι δεύτεροι δεν φαίνεται να έχουν πρόβλημα με την αρετή της υπομονής.
Κάπως έτσι έχει διαμορφωθεί το σκηνικό στην αγορά. Με το leasing να δίνει και να παίρνει, στηρίζοντας γενικώς το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων. Τέλος, δικαίως πρέπει να σημειωθεί και η εντυπωσιακή άνοδος του Opel Corsa μέσα στο 2023 που έχει πάρει την πρώτη θέση με ένα μερίδιο της τάξης του 23,26%, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου δεν το έχει πάρει από ιδιώτες αλλά από εταιρικές πωλήσεις. Στη δεύτερη θέση, για το 2023, το Citroën C3 με μερίδιο 15,14% – αμφότερα τα προαναφερόμενα μοντέλα συμφερόντων ομίλου Συγγελίδη. Οσο για το Υaris, τον Μάιο (που είναι και ο μήνας με τα πιο πρόσφατα στοιχεία στον ΣΕΕΑ) είναι τρίτο. Ομως το μομέντουμ της δεκαετίας δύσκολα φρενάρεται.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News