Οι κρεμαστοί κήποι της Βαβυλώνας μπορεί να ήταν «θαύμα» το 600 π.Χ.. Σήμερα όμως οι κάθετοι κήποι είναι τρεντ. Είναι η παγκόσμια αρχιτεκτονική μόδα. Και πάνω σε αυτήν την ιδέα, συνδυασμένη με τις επιτυχημένες υδροπονικές καλλιέργειες της κάνναβης, τρεις επιχειρηματίες που διαχειρίζονται ένα από τα μεγαλύτερα οnline σούπερ μάρκετ στη Βρετανία, αποφάσισαν να επενδύσουν. Οχι σε χωράφι, αλλά σε ένα κυριολεκτικά κάθετο φυτώριο.
Η ιδέα ξεκίνησε ως εξής: αφού πρέπει τα μυρωδικά και τα λαχανικά να φτάνουν στον καταναλωτή μέσα σε μερικές ώρες, τότε γιατί να αναπτύσσονται πολλά χιλιόμετρα μακριά; Γιατί να γίνεται τόση δουλειά, τόσα έξοδα και τελικά να φτάνουν μαραμένα; Η λύση του παζλ θα κοστίσει για αρχή περίπου 20 εκατ. ευρώ, αφού αυτή είναι η αρχική επένδυση.
Τα τρία πρώην στελέχη της Goldman Sachs, oι ιδιοκτήτες του σούπερ μάρκετ Ocado, έχουν προχωρήσει ήδη σε συμφωνία με δύο νεόφυτες εταιρείες, οι οποίες αναλαμβάνουν να χτίσουν καλλιεργήσιμα χωράφια σε τοίχους. Τα τρόφιμα που θα αναπτύσσονται σε εσωτερικό περιβάλλον θα τοποθετούνται σε διαφορετικά επίπεδα.
Υποστηρικτές της μεθόδου διατείνονται ότι ο τρόπος αυτός έχει αρκετά πλεονεκτήματα, έναντι των παραδοσιακών γεωργικών μεθόδων, όπως είναι η χαμηλή σπατάλη νερού, η ελάχιστη έκταση γης και φυσικά δεν χρειάζονται καθόλου φυτοφάρμακα. Ακόμη πιο κοντά στον βασικό τους στόχο είναι ότι θα μπορούν να δημιουργηθούν αποθήκες καλλιέργειας φυτών πολύ κοντά στα σούπερ μάρκετ, όπως αναφέρουν οι Times.
Πολλοί είναι και οι παράγοντες που δεν έχουν υπολογιστεί ακόμη στο νέο εγχείρημα. Για παράδειγμα, πώς θα καλυφθεί το κενό από το φυσικό φως, καθώς είναι γνωστό ότι κανένα φυτό δεν αναπτύσσεται χωρίς υπεριώδη ακτινοβολία. Και αν δημιουργηθεί τεχνητή ακτινοβολία με λάμπες, πόσο οικολογικός τελικά μπορεί να είναι ένας κήπος, αλλά και σε τι ύψος θα φτάσει για παράδειγμα η τιμή του βασιλικού, για να αποσβέσει τον λογαριασμό του ρεύματος.
Και φυσικά επειδή πάνω από όλα είναι η γεύση, πώς θα καταφέρουν να δημιουργήσουν νόστιμα μυρωδικά σε γλάστρα, όταν αυτά του θερμοκηπίου που είναι φυτεμένα στη γη, αλλά σε κλειστό περιβάλλον, είναι στις περισσότερες περιπτώσεις άοσμα και άνοστα.
Σε κάθε περίπτωση η εταιρεία Ocado έχει κάνει την έρευνά της και δηλώνει ότι «τα προϊόντα μας θα είναι γευστικά, φρέσκα και θα φτάνουν στο τραπέζι του καταναλωτή, χωρίς να έχουν περάσει από πολλά ανθρώπινα χέρια».
Εταιρείες κάθετων καλλιεργειών
Μάλιστα, υπάρχουν ήδη εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα. Η μία από τις δύο που έχει κλείσει συμφωνία η Ocado, λέγεται Jones Food Company και θεωρείται η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή φάρμα κάθετης καλλιέργειας.
Με έδρα στο Λίνκολνσαϊρ της Βρετανίας, παράγει αποκλειστικά φυλλώδη αρωματικά. Νεροκάρδαμο, μέντα, κόλιανδρο, βασιλικό, σχοινόπρασο, άνηθο, μαϊντανό και μαρούλι. Φυσικά δεν έχει επεκταθεί σε λαχανικά, καθώς η καλλιέργειά τους απαιτεί τελείως διαφορετική διαχείριση.
Η εταιρεία έχει εμπειρία περισσότερα από τέσσερα χρόνια στον σχεδιασμό συστημάτων κάθετων γεωργικών παραγωγών. Σε κάθε περίπτωση, τα φυτά δεν είναι τέλεια και η τεχνολογία στο μέλλον αναμένεται να τα βελτιώσει αρκετά. «Οι εξελίξεις στη ρομποτική και στον φωτισμό LED βελτιώνουν ολοένα και περισσότερο την ανερχόμενη βιομηχανία. Οι επενδύσεις αυτές σε μερικά χρόνια θα είναι μονόδρομος» σχολιάζουν αναλυτές της εταιρείας Bumis.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News