Η Κάιλι Μινόγκ λατρεύει τα παζλ. Για να συγκρατήσει τα νεύρα της πριν ξεκινήσει η συναυλία της λύνει σταυρόλεξα, sudoku και το Spelling Bee των New York Times. Κάποτε, δε, η φίλη της συγγραφέας Κάθι Λετ ισχυρίστηκε ότι η ποπ σταρ είναι μανιακή με το Scrabble.Οπως είπε, «ξέρει να σκοράρει καλά και δεν αστειεύεται», γράφει στο BBC ο Μαρκ Σάβατζ.
Αλλά όταν παίζει Wordle έχει μια ασυνήθιστη στρατηγική: σκόπιμα κάνει λάθος. «Είναι ενοχλητικό να βρεις τη λέξη σε δύο γραμμές» λέει. «Θέλω να έχει περισσότερη πρόκληση. Μου αρέσει να φτάνω μέχρι το σημείο όπου διακυβεύονται τα πάντα», κάτι που θα μπορούσε να δει κανείς και ως μια μεταφορά για την καριέρα της. Γιατί η Κάιλι ευδοκιμεί στις προκλήσεις, και έχει αντιμετωπίσει αρκετές τα τελευταία 37 χρόνια – από κακεντρεχείς κριτικούς και αποτυχημένα τραγούδια μέχρι μια ανατρεπτική για τη ζωή της συνάντηση με τον καρκίνο του μαστού.
Αυτή τη στιγμή, ωστόσο, βρίσκεται στα ύψη χάρη στην παγκόσμια επιτυχία της «Padam Padam», έναν προκλητικό κλαμπ «ύμνο» που κυκλοφόρησε εγκαίρως για τον μήνα του Pride το 2023 και απροσδόκητα έγινε viral επιτυχία. Ο τίτλος του αναφέρεται στους κτύπους της καρδιάς, αλλά υιοθετήθηκε γρήγορα στην γκέι αργκό για… τα πάντα.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο το «Padam Padam» χάρισε στην Κάιλι την πρώτη της επιτυχία στο top-10 μετά από περισσότερο από μια δεκαετία. Τον Φεβρουάριο κέρδισε το πρώτο της βραβείο Grammy μετά από 20 χρόνια και τον Μάρτιο έγινε «παγκόσμιο είδωλο» στα Brit Awards. Στην κυμαινόμενη αγορά των ποπ σταρ η μετοχή της Κάιλι δεν ήταν ποτέ υψηλότερη, σημειώνει ο Μαρκ Σάβατζ στο άρθρο του στο BBC.
«Είναι πολύ περίεργο, γιατί δεν σταματάω ποτέ να δουλεύω», λέει η Κάιλι Μινόγκ μιλώντας στο BBC, «αλλά μετά υπάρχουν αυτές οι κορυφές. Το βλέπω σαν το σέρφινγκ: δεν είμαι σέρφερ, αλλά έχω πιάσει το κύμα μια φορά στη ζωή μου, οπότε καταλαβαίνω την αρχή» παρατηρεί. «Πας, πας, πας, και μερικές φορές πιάνεις το κύμα. Γι’ αυτό θέλω πραγματικά να καβαλήσω αυτό το κύμα και να απολαύσω τη θέα, γιατί ξέρω πόσο εξαντλητικό είναι να κάνεις κουπί και να χάνεις το κύμα».
Γι’ αυτό και το «Tension», το άλμπουμ όπου περιέχεται το «Padam Padam», θα αποκτήσει συνέχεια μια επέκταση, αν θέλετε, με 13 νέα κομμάτια που βουτούν πιο βαθιά στη slick electro αισθητική του αρχικού. «Υποθέτω ότι πραγματικά το τεντώνω!» λέει γελώντας η αυστραλή ποπ σταρ.
Στην εποχή του «Eras» (η έκτη παγκόσμια περιοδεία της Τέιλορ Σουίφτ, με 149 συναυλίες σε πέντε ηπείρους, η οποία θα ολοκληρωθεί στις 8 Δεκεμβρίου) είναι ασυνήθιστο για έναν ποπ σταρ να επαναλαμβάνει τον εαυτό του, αλλά σε αυτή την περίπτωση η επιτυχία γέννησε την επιτυχία. Αφού το «Tension» κατέκτησε την κορυφή των charts, στιχουργοί από όλον τον κόσμο άρχισαν να προτείνουν το καλύτερο νέο υλικό τους στην ομάδα της Κάιλι.
«Δεν μπορούσα να πω όχι» λέει. «Η λίστα μεγάλωνε όλο και περισσότερο, οπότε σκέφτηκα “ίσως αυτό να διαμορφώνεται για να γίνει… εντάξει, όχι το επόμενο άλμπουμ, γιατί θα είναι κάτι διαφορετικό, αλλά κάτι πολύ περισσότερο από… λίγο περισσότερο”».
Πενήντα αποχρώσεις της άνεσης
Το άλμπουμ περιλαμβάνει συνεργασίες με τους Sia, The Blessed Madonna, Tove Lo, Diplo και Orville Peck, ενώ το σινγκλ «Lights Camera Action», επανασυνδέει την Κάιλι με τη συν-στιχουργό του «Padam Padam» Ινα Ρόλντσεν.
Γεμάτο παλλόμενους ρυθμούς, το πιο σημαντικό στοιχείο του άλμπουμ είναι ότι παρουσιάζει τα πιο άγρια looks. Οι Καρλ Λάγκερφελντ και Ζαν Πολ Γκοτιέ αναφέρονται ονομαστικά στους στίχους. Και στο βίντεο η Κάιλι φοράει ένα φόρεμα φτιαγμένο από ταινία σκηνής εγκλήματος.
Εξακολουθεί να συγκινείται η ίδια από το τέλειο ντύσιμο; «Χμ, η σκέψη των ρούχων με κάνει έτσι» λέει και γουρλώνει τα μάτια της με προσποιητή αγανάκτηση. «Αλλά όταν βρίσκεις το ρούχο που σου ταιριάζει σε πιάνει μια έξαψη. Η επόμενη κορύφωση είναι να τα βγάλεις όλα, πρόσωπο, μαλλιά, ρούχα, παπούτσια, και να νιώσεις και πάλι άνετα. Εγώ το αποκαλώ απομυθοποίηση» λέει. «Θα φορέσω ένα πολύ φθαρμένο παντελόνι φόρμας και εκείνο το μοναδικό μακό μπλουζάκι που μου αρέσει εδώ και έξι μήνες. Πενήντα αποχρώσεις της άνεσης, αυτό είναι το κέφι μου».
Οταν βρίσκεται σε περιοδεία είναι υποχρεωμένη να αλλάζει το ντύσιμό της επτά ή οκτώ φορές κάθε νύχτα, φορώντας επί σκηνής κορσέδες, παγιέτες και φτερωτά καλύμματα κεφαλής, καθώς το ρολόι χτυπάει αντίστροφα για το επόμενο τραγούδι.
«Είναι ξέφρενο, είναι πραγματικά αγχωτικό» παραδέχεται στο BBC. «Μπορεί να βρίζω πολύ. Αρκεί ένα πράγμα να πάει στραβά για να φρικάρω εντελώς. Σε μια συναυλία που έκανα πρόσφατα, πέρασα από την γκαρνταρόμπα και είπα: “Είμαι απαίσιος άνθρωπος. Λυπάμαι πάρα πολύ”. “Οχι, ό,τι συμβαίνει σε μια γρήγορη αλλαγή μένει στην γρήγορη αλλαγή” μου απάντησαν».
Η σκέψη ότι η τραγουδίστρια χάνει την ψυχραιμία της είναι ενδιαφέρουσα, παρατηρεί ο Μαρκ Σάβατζ του BBC. Φυσικά και ξεσπάει μερικές φορές –σε όλους συμβαίνει άλλωστε–, αλλά η «θυμωμένη Κάιλι» είναι εντελώς αντίθετη προς τη δημόσια περσόνα της, τόσο ώστε είναι δύσκολο να τη φανταστεί κανείς.
Είναι ένα από τα πιο ισορροπημένα αστέρια της ποπ, επιλέγει προσεκτικά τα λόγια της και απομακρύνει τις προσωπικές ερωτήσεις με μια εξασκημένη φιλικότητα. Στη συζήτηση προσφέρει φευγαλέες ματιές οικειότητας και ευαλωτότητας, αλλά συνήθως τις κλείνει με μια θετική επιβεβαίωση, κατευθύνοντας τη συζήτηση πίσω στην καριέρα της.
Βαλβίδα ασφαλείας
Οι μόνοι που γνωρίζουν τα πραγματικά της συναισθήματα είναι η οικογένειά της. «Οταν δεν πάνε καλά τα πράγματα, σε αυτούς απευθύνομαι, στη μαμά, στον μπαμπά, στον αδελφό μου και στην αδελφή μου» λέει.
Ο μικρότερος αδελφός της Μπρένταν, χειριστής κάμερας, της έχει διδάξει ακόμη και μια τεχνική για να διώχνει το άγχος, την οποία αποκαλεί «βαλβίδα foofer». «Oταν το συναίσθημα πρέπει να βγει προς τα έξω, ή πρέπει να κλάψεις ή να γκρινιάξεις, βγάζεις έναν θόρυβο, tsssssh, σαν καζάνι που αφήνει ατμούς, και τότε θα λες “Ω, νιώθω πολύ καλύτερα”».
Η «βαλβίδα foofer» υπήρξε ζωτικής σημασίας στο ξεκίνημα της καριέρας της Κάιλι. Οι πρώτες κριτικές χαρακτήριζαν τη μουσική της «χιλιοειπωμένη», «ελαφριά» και «χωρίς συναισθήματα». Αφού παρακολούθησε την πρώτη περιοδεία της στην Αυστραλία, το 1990, η Sydney Morning Herald την έσφαξε με το βαμβάκι γράφοντας: «Είναι εκπληκτικό πόσο επιτυχημένη μπορεί να γίνει η μετριότητα».
«Δεν ήταν cool που οι άνθρωποι ήταν τόσο κακοί» λέει τώρα η σταρ, «και δεν ήταν κάποιο αόρατο άτομο πίσω από ένα πληκτρολόγιο. Ηταν ενήλικες που θα έπρεπε να γνωρίζουν καλύτερα». Πώς το αντιμετώπισε; «Για να είμαι ειλικρινής, δεν ξέρω τι με έκανε να συνεχίσω» απαντά. «Αλλά είχα μια δουλειά και έπρεπε να εμφανίζομαι στη δουλειά. Υπήρχαν σίγουρα στιγμές που ήθελα να κρυφτώ σε μια σπηλιά, οπότε είναι καλό να έχεις αυτή την ευθύνη [των εμφανίσεων]. Πρέπει να τραγουδήσεις, και μετά σε αποσπούν άλλα πράγματα».
Οι κριτικοί μπορεί να μην ήταν θερμοί μαζί της, αλλά το κοινό ήταν πάντα με το μέρος της Κάιλι Μινόγκ. Ακόμα και κατά τη διάρκεια των κακότυχων «indie» χρόνων της, οι θαυμαστές της χαίρονταν με πειραματικά και δύσκολα τραγούδια, όπως το «Confide In Me» και το «Where The Wild Roses Grow», το ντουέτο με τον Νικ Κέιβ. «Είμαι πολύ περήφανη για τις φορές που κολύμπησα κόντρα στο ρεύμα, όταν ένιωθα ότι τα πράγματα πήγαιναν εναντίον μου» λέει. «Είναι ένα συναίσθημα που με ανταμείβει».
Η νέα χιλιετία έφερε μια μεγάλη επανεκκίνηση. Το single της επιστροφής της ήταν το «Spinning Around», που κυκλοφόρησε το 2000, και ακολούθησε το υπνωτιστικά cool «Can’t Get you Out of my Head», που εξακολουθεί να είναι το single με τις μεγαλύτερες πωλήσεις σε όλη την πορεία της.
Στη συνέχεια, το 2005, στο βρετανικό σκέλος της περιοδείας με τις μεγαλύτερες επιτυχίες της, η Κάιλι άρχισε να βλέπει θολά στη σκηνή. Αποδίδοντάς το στην εξάντληση, συνέχισε, ειδικά όταν ένα checkup τής έδωσε το πράσινο φως. «Οταν λένε “δεν χρειάζεται να ανησυχείς”, είναι αυτό που θέλεις να ακούσεις, οπότε το πιστεύεις» θυμάται.
Ωστόσο, μια δεύτερη εξέταση αποκάλυψε ότι η Κάιλι είχε καρκίνο του μαστού σε πρώιμο στάδιο. Η καριέρα της μπήκε σε αναμονή, καθώς έκανε ογκεκτομή με λεμφαδενικό καθαρισμό μασχάλης και χημειοθεραπεία. Το κοινό ανταποκρίθηκε τότε με ένα «πραγματικά συγκινητικό» κύμα αγάπης, όπως το περιγράφει η ίδια. Εχει κρατήσει όλα τα γράμματα, τις ζωγραφιές και τις κάρτες που της έστειλαν τότε οι θαυμαστές της. «Υπήρχαν φάκελοι που έγραφαν απλώς “Κάιλι Μινόγκ, Αυστραλία” και το ταχυδρομείο μπήκε στον κόπο να τους [παραδώσει]» λέει. «Ενιωσα ότι υπήρχε ένα ίχνος αγάπης και υποστήριξης. Πραγματικά έκανε μεγάλη διαφορά για μένα».
Η Κάιλι πήρε το πράσινο φως το 2006 και σχεδόν αμέσως βγήκε ξανά στον δρόμο. Η αποφασιστικότητα και η επιμονή ήταν τα κλειδιά της μακροζωίας της, και σήμερα η αναζήτηση του επόμενου «Padam Padam» είναι αυτό που την κρατάει σε εγρήγορση. Ολα συνδέονται με την αγάπη της για τα παιχνίδια λέξεων: «Η μουσική είναι και λίγο σαν παζλ».
Αλλά εκεί που τα παιχνίδια χρειάζονται τη λογική, η ποπ μουσική μοιάζει περισσότερο με τζόγο. Η τύχη και το timing είναι εξίσου σημαντικά με τις δημιουργικές επιλογές. Και το κοινό είναι απαιτητικό. Θέλει πιο πολλά από τα ίδια, αλλά ταυτόχρονα χάνει το ενδιαφέρον του αν δεν εξελιχθείς. Η Κάιλι, όμως, βαδίζει με επιτυχία σε αυτό το τεντωμένο σχοινί εδώ και πέντε δεκαετίες, κάτι που αναγνώρισε και η Μαντόνα όταν της ζήτησε να κάνουν ντουέτο στη σκηνή του Λος Αντζελες τον περασμένο Μάρτιο.
«Ηταν συγκλονιστικό» θυμάται η Κάιλι. «Μίλησα με τον μάνατζέρ της και μου είπε: “Η Μ θα ήθελε πολύ να τραγουδήσει μαζί σου το “I Will Survive”. Είχε χάσει τη μητέρα της από καρκίνο του μαστού και γνώριζε κάτι από την ιστορία μου. Αλλά ακόμα πιο σημαντικό για εκείνη και για μένα ήταν ότι είμαστε γυναίκες που έχουμε επιβιώσει σε αυτή τη βιομηχανία».
«Δεν είναι ποτέ εύκολο» προσθέτει. «Δεν νομίζω ότι θέλει κανείς να είναι εύκολο, γιατί τότε πού θα ήταν η πρόκληση; Αλλά είμαστε ακόμα εδώ, κάνοντας αυτό που αγαπάμε». Κάνοντας μια παύση για να σκεφτεί, η τραγουδίστρια δείχνει προς στιγμήν καταπονημένη.
«Εχουν συμβεί τόσα πολλά που δεν θα μπορούσα να τα φανταστώ στα οκτώ ή ακόμα και στα 20 χρόνια μου» λέει. «Οτι μια μέρα θα γνωρίσεις τον Prince. Θα γράψει ένα τραγούδι για σένα. Θα τραγουδήσεις στη σκηνή με τη Μαντόνα. Εννοώ… έχω μείνει κατάπληκτη. Σκέφτομαι “είναι αυτή η ζωή μου;”».
(Μπορείτε να ακούσετε ολόκληρη τη συνέντευξη της Κάιλι Μινόγκ στο BBC iPlayer).
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News