1475
| CreativeProtagon / Shutterstock

Ηλεκτρο-σοκ: Σε σταυροδρόμι η αυτοκινητοβιομηχανία

Protagon Team Protagon Team 5 Σεπτεμβρίου 2024, 14:01
|CreativeProtagon / Shutterstock

Ηλεκτρο-σοκ: Σε σταυροδρόμι η αυτοκινητοβιομηχανία

Protagon Team Protagon Team 5 Σεπτεμβρίου 2024, 14:01

Οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο βρίσκονται σε σύγχυση σε ό,τι αφορά τα σχέδιά τους για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων. Την εικόνα αυτή αποτυπώνει ρεπορτάζ της Washington Post που εξετάζει τη συνολική εικόνα στον κλάδο σε μια στιγμή δύσκολη: η επιτάχυνση της μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση πριν από λίγα χρόνια, δίνει τώρα τη θέση της στον σκεπτικισμό. Οχι για τον τελικό προορισμό, αλλά για το πόσο καθυστερεί τελικά η μετάβαση στη νέα εποχή.

Από τη Ford μέχρι την General Motors, τη Mercedes και τη Volkswagen, η μία αυτοκινητοβιομηχανία μετά την άλλη ανακοίνωσε το τελευταίο διάστημα καθυστερήσεις, ακυρώσεις και μειώσεις παραγωγής λόγω των προβληματικών προσπαθειών τους να πουλήσουν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πρόκειται, όπως επισημαίνει η αμερικανική εφημερίδα, για βιομηχανικούς γίγαντες που έχτισαν τα εμπορικά τους σήματα πάνω στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, μόνο και μόνο για να δουν τη χρηματιστηριακή αξία τους στην αγορά να επισκιάζεται από τον ηγέτη της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV), την Tesla του Ελον Μασκ.

«Τώρα ταπεινώνονται, μαζί με τον νέο αντίπαλό τους, από τη σαφή έλλειψη ενδιαφέροντος των καταναλωτών για τα καινούργια αυτά προϊόντα τους» σχολιάζει η Washington Post (WP). «Ωστόσο, το λάθος συμπέρασμα που θα μπορούσε να εξαχθεί είναι ότι βιώνουμε την κατάρρευση των ηλεκτρικών οχημάτων. Αντίθετα, αυτό που βλέπουμε να διαδραματίζεται είναι τόσο παλιό όσο και ο καπιταλισμός. Μια νέα ιδέα, λαμπρά εκτελεσμένη από μια διεκδικητική εταιρεία που μοιάζει να έχει επιτυχία εν μία νυκτί, κλονίζει τους κατεστημένους φορείς μέχρι τον πυρήνα τους. Στη συνέχεια ακολουθεί μαζική υπερεπένδυση, η οποία εκτελείται με λάθος τρόπο, οδηγώντας σε περικοπές και αμφιβολίες για το σύνολο της νέας αγοράς» προσθέτει η WP.

Αν λοιπόν η Ιστορία αποτελεί οδηγό για τις εξελίξεις –και σχεδόν πάντα έτσι συμβαίνει, σύμφωνα με την εφημερίδα–, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήρθαν για να μείνουν και οι αυτοκινητοβιομηχανίες που θα τα καταφέρουν στη νέα εποχή θα είναι εκείνες που θα επιβιώσουν.

Το κλειδί για να καταλάβουμε πού πάει όλο αυτό δεν είναι, σύμφωνα με τον Ανταμ Λασίνσκι που υπογράφει το ρεπορτάζ, οι απώλειες που καταγράφουν σήμερα οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε ΗΠΑ και Ευρώπη, αλλά ποιες από αυτές μπορούν να υπομείνουν και αντέξουν ακόμα μεγαλύτερη καταπόνηση.

«Σκεφτείτε το μακελειό μεταξύ των μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών στον κόσμο. Η Ford ακύρωσε πρόσφατα τα σχέδιά της για την κατασκευή ενός μεγάλου, αμιγώς ηλεκτρικού σπορ-χρηστικού οχήματος, μια απόφαση που, όπως λέει, μπορεί να της κοστίσει τελικά 1,9 δισ. δολάρια. Οι δηλωμένοι λόγοι είναι η μείωση της ζήτησης και η αδυναμία παραγωγής αυτών των οχημάτων με κερδοφορία. Η General Motors καθυστέρησε την παραγωγή ενός ηλεκτρικού φορτηγού, καθώς και την πρώτη της προσφορά ηλεκτρικού οχήματος υπό το εμπορικό σήμα Buick. Αυτό είναι ιδιαίτερα οδυνηρό για την GM, δεδομένου ότι είχε δηλώσει ότι κάθε Buick θα είναι πλήρως ηλεκτρική μέχρι το 2030» περιγράφει ο Λασίνσκι.

Αλλάζουν πλεύση Volkswagen και Volvo 

Στην Ευρώπη, η γερμανική Mercedes-Benz ανακοίνωσε νωρίτερα μέσα στη χρονιά ότι μεταθέτει κατά πέντε έτη, στο 2030, την ημερομηνία-στόχο της για να έχει ένα 50% ηλεκτρικό lineup. Καθώς αυτά τα βαριά ονόματα καθυστερούν, η Stellantis, ιδιοκτήτρια της Peugeot, της Opel, της Chrysler και άλλων εμπορικών σημάτων, «μόλις που έχει μετακινηθεί από το πάρκινγκ σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρικά. Η Stellantis προσέφερε το πρώτο της EV στην αμερικανική αγορά μόλις φέτος, το Fiat 500e. Αν μη τι άλλο, οι “παραδοσιακές” αυτοκινητοβιομηχανίες κινδυνεύουν να βγουν από το παιχνίδι πριν καν εισέλθουν σε αυτό. Από τα 18 κορυφαία EV που πωλήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες το δεύτερο τρίμηνο, μόνο τέσσερα προήλθαν από τις τρεις μεγάλες εταιρείες. Τα υπόλοιπα ήταν μη αμερικανικές μάρκες – και η Tesla» σημειώνει η WP.

Το Volkswagen ID. Buzz, ο απόγονος του θρυλικού «χίπικου» VW Βulli, είναι ένα ηλεκτρικό βαν. Ωστόσο η εταιρεία αντιμετωπίζει προβλήματα |Shutterstock

Μέσα σε αυτό το σκηνικό η Volkswagen εξετάζει, σύμφωνα με το Reuters, το κλείσιμο ιστορικών γερμανικών εργοστασίων στο πλαίσιο της προσπάθειας για μείωση του κόστους. Η εταιρεία έχει χάσει σχεδόν το ένα τρίτο της αξίας της τα τελευταία πέντε χρόνια, καταγράφοντας τη χειρότερη πορεία μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών. «Αντιμετωπίζει ένα δύσκολο τοπίο προκλήσεων στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ και κυρίως στην Κίνα, όπου οι εγχώριοι κατασκευαστές EV με επικεφαλής την BYD κερδίζουν μερίδια της αγοράς» σημειώνει το ειδησεογραφικό πρακτορείο. Η Volkswagen, ανέφερε ότι θα χρειαζόταν ίσως να περικόψει χιλιάδες θέσεις εργασίας λόγω της αναμενόμενης μείωσης της ζήτησης σε μια αγορά που «διαταράσσεται από τις πολιτικές και ρυθμιστικές οδηγίες για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών».

Η Volvo, που φημίζεται για την περιβαλλοντική της δέσμευση, εγκατέλειψε αυτή την εβδομάδα το σχέδιό της να πουλάει μόνο πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2030. «Είναι το τελευταίο σημάδι της παγκόσμιας επιβράδυνσης της ανάπτυξης των οχημάτων που κινούνται αποκλειστικά με μπαταρίες» σχολίασαν οι Times του Λονδίνου. Η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία που ανήκει στην κινεζική Geely, είχε πρωτοστατήσει στην ηλεκτρική επανάσταση, δηλώνοντας ήδη από το 2017 ότι μέχρι τα μέσα της τρέχουσας δεκαετίας θα κατασκεύαζε μόνο αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά αυτοκίνητα. Το 2021 προχώρησε ακόμη περισσότερο, δηλώνοντας ότι μέχρι το 2030 όλα τα οχήματά της θα ήταν αποκλειστικά ηλεκτρικά.

Ωστόσο, με ανακοίνωσή της την Τετάρτη 4/9 η Volvo αναπροσάρμοσε τις δεσμεύσεις της. Είπε ότι μέχρι το 2030 αναμένει ότι τουλάχιστον το 90% της παραγωγής της θα είναι είτε αμιγώς ηλεκτρικά είτε plug-in υβριδικά αυτοκίνητα (που σημαίνει και με κινητήρα βενζίνης). Τα υπόλοιπα οχήματα θα είναι «ήπια υβριδικά», ουσιαστικά βενζινοκίνητα αυτοκίνητα με μια μικρή μπαταρία για την εξοικονόμηση ενέργειας. Η απόφαση αυτή, που συνιστά στροφή για τη Volvo, ελήφθη από τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο Τζιμ Ρόουαν ο οποίος ήρθε στην εταιρεία από τον κλάδο της τεχνολογίας το 2022.

Αυτή η τροπή των γεγονότων στον κλάδο ήταν, κατά την WP, αναμενόμενη –χωρίς να πάει να είναι ανησυχητική. Διότι «όπως έχει παρατηρηθεί, οι “παραδοσιακές” επιχειρήσεις αντιδρούν αργά –και στη συνέχεια μανιωδώς– απέναντι στις νεοφυείς επιχειρήσεις που είναι πρόθυμες να υποστούν τεράστιες απώλειες προσπαθώντας να αλλάξουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Η Amazon υπέστη αρχικά, και επί χρόνια, απώλειες δισεκατομμυρίων δολαρίων, όταν οι καθιερωμένοι λιανοπωλητές πρώτα χλεύαζαν –και στη συνέχεια προσπαθούσαν να προλάβουν– το διαδικτυακό λιανεμπόριο. Δύο δεκαετίες αργότερα, πολλά εμπορικά κέντρα όπου οι έμποροι κάποτε κυριαρχούσαν έχουν απομείνει κουφάρια, ενώ η Amazon προχωρά προς την ανάπτυξη και την ευημερία» αναφέρει ο Λασίνσκι στην αμερικανική εφημερίδα.

Στο ίδιο κλίμα, προσθέτει ένα ακόμη παράδειγμα: Κάθε εταιρεία ψυχαγωγίας στο Χόλιγουντ επένδυσε με καθυστέρηση πολλά χρήματα για να φτάσει τις ικανότητες του Netflix στο streaming. Οι περισσότερες γλείφουν τις πληγές των ασύμφορων επενδύσεών τους, ενώ το Netflix συνεχίζει να εκτοξεύεται. Το μάθημα δεν είναι ότι οι παραδοσιακές δυνάμεις δεν μπορούν να αντεπιτεθούν. Είναι πως πρέπει να είναι ρεαλιστές σχετικά με το τι αντιμετωπίζουν. Ιδίως όταν πρόκειται για νέους ανταγωνιστές, που δεν έχουν τις ίδιες απαιτήσεις κέρδους με τις παλιές «βαρετές» εταιρείες που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες, σχολιάζει η Washington Post.

«Η Xiaomi, ένας νέος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Κίνα, δήλωσε πρόσφατα ότι σχεδιάζει να επενδύσει 10 δισ. δολάρια στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Δεν είναι σαφές αν η Xiaomi, γνωστή για την κατασκευή κινητών τηλεφώνων και άλλων gadgets, θα είναι σε θέση να συγκεντρώσει αυτά τα χρήματα. Αλλά είναι κάτι παραπάνω από πιθανό ότι θα καταφέρει να κάνει τη ζωή των καθιερωμένων παικτών δύσκολη, καθώς επιδιώκει να πετύχει τους στόχους της» σημειώνει η αμερικανική εφημερίδα.

Η Κίνα είναι η απόδειξη ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι κάποια περαστική μόδα, ανεξάρτητα από το τι μπορεί να δηλώνουν ο Ντόναλντ Τραμπ (που δεν χάνει ευκαιρία να υπογραμμίζει το πρόβλημα της αυτονομίας) και η επιβράδυνση της αύξησης των πωλήσεων.

Τον Ιούλιο, στην κινεζική αγορά καταγράφηκαν για πρώτη φορά περισσότερες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων παρά αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης. Και παρά τους υψηλούς δασμούς για τα κινεζικά EV, που εμποδίζουν τους κατασκευαστές τους να εδραιωθούν στην αγορά των ΗΠΑ, οι Δυτικοί «παραδοσιακοί» κατασκευαστές γνωρίζουν ότι η Κίνα θα αποτελέσει μια δύναμη με παρουσία σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο διευθύνων σύμβουλος της Ford, Τζιμ Φάρλεϊ, το παραδέχτηκε αυτό όταν δήλωνε πρόσφατα, μιλώντας σε επενδυτές: «Πιστεύουμε ότι η ετοιμότητα των Κινέζων στα EVs θα κατακλύσει τελικά ολόκληρη τη βιομηχανία μας σε όλες τις περιοχές (του κόσμου)».

Οι προσπάθειες που γίνονται στο πεδίο της ανάπτυξης ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τις βασικές δυνάμεις του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας «έχουν να αντιμετωπίσουν, εκτός από την αμφίβολη ζήτηση των καταναλωτών, και τη δική τους πενιχρή προσφορά. Οι πελάτες της Tesla εκτός των ΗΠΑ δεν υποφέρουν πολύ από το άγχος της αυτονομίας, επειδή η εταιρεία του Ελον Μασκ δημιούργησε ένα εντυπωσιακό και πανταχού παρόν δίκτυο φόρτισης. Αλλά η παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία βασίζεται σε έναν αιώνα επενδύσεων σε γωνιακά βενζινάδικα, άργησε να καταλάβει τι μπορεί να σημαίνει ένα “γέμισμα” στη νέα εποχή, και με κάποιο τρόπο περιμένει από τις δημόσιες υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και τις κυβερνήσεις να αναπληρώσουν την ανεπάρκεια των επενδύσεών της» σχολιάζει η Washington Post.

«Ο καπιταλισμός συχνά συκοφαντείται ότι βάζει με αδίστακτο τρόπο τα κέρδη πάνω από τους ανθρώπους» αναφέρει ο Ανταμ Λασίνσκι, που υπογράφει το ρεπορτάζ. «Ομως», προσθέτει, «η πραγματική καταστροφική του δύναμη δεν είναι ποτέ πιο ορατή από ό,τι όταν εμφανίζεται μια νέα ιδέα και οι παλιοί καπιταλιστές, ανίκανοι να προσαρμοστούν γρήγορα, βρίσκονται, σχεδόν εν μία νυκτί, να μοιάζουν με θύματα στην άκρη του δρόμου»…

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...