401
Ο αμερικανός «γιωταχής» θέλει άνεση και ασφάλεια – τη δική του, βέβαια, και όχι των άλλων οδηγών | CreativeProtagon / Shutterstock

Η μοιραία έλξη που ασκούν τα maxi SUV στους Αμερικανούς

Protagon Team Protagon Team 15 Σεπτεμβρίου 2024, 09:45
Ο αμερικανός «γιωταχής» θέλει άνεση και ασφάλεια – τη δική του, βέβαια, και όχι των άλλων οδηγών
|CreativeProtagon / Shutterstock

Η μοιραία έλξη που ασκούν τα maxi SUV στους Αμερικανούς

Protagon Team Protagon Team 15 Σεπτεμβρίου 2024, 09:45

Με τα αγαπημένα οχήματα των Αμερικανών, τα λεγόμενα SUV, ιδίως τα maxi, ασχολήθηκε ο Economist. Εγραψε ότι αυτό είναι το κέφι τους, θέλουν να οδηγούν μεγαθήρια. Βέβαια, άλλο πράγμα είναι ο αστός των αμερικανικών μεγαλουπόλεων και οι συνήθειές του, ο οποίος μπορεί να οδηγεί και Φεράρι ακόμη, και άλλο πράγμα είναι ο χωρικός της ενδοχώρας με τα καλαμπόκια και τις αγελάδες του, ο οποίος μπορεί να οδηγεί και τριαξονικό. Τέλος πάντων.

«Η αγάπη των Αμερικανών για τα μεγάλα αυτοκίνητα τούς σκοτώνει» αποφάνθηκε ο Economist. Εννοεί πως όταν συγκρούεται ένα βαρύτατο maxi SUV με ένα ελαφρότερο όχημα, υπάρχουν σίγουρα νεκροί (όχι μέσα στα σίδερα του «θηρίου», πάντως). Θεωρείται ότι αυτό είναι το τίμημα που πρέπει να πληρώσουν οι ΗΠΑ για την άνεση χώρου και για τον ισχυρό κινητήρα αυτών των οχημάτων. Οι δε αυτοκινητοβιομηχανίες επιμένουν ότι απλώς δίνουν στην κατανάλωση ό,τι αυτή ζητεί.

Φυσικά, τα βαριά οχήματα προστατεύουν περισσότερο τον οδηγό τους σε περίπτωση ατυχήματος, όχι όμως και τους οδηγούς των άλλων οχημάτων που τυχόν εμπλέκονται σε τέτοια τροχαία και χωρίς να έχουν φροντίσει να είναι… τανκς. Πάντως δίνουν κίνητρο αγοράς τα maxi SUV. Ωστόσο τα στοιχεία δείχνουν ότι, τελικά, τα θηριώδη αμάξια «καταστρέφουν περισσότερες ζωές από όσες σώζουν». Δεν λείπουν και οι σχετικές έρευνες, οι οποίες επιβεβαιώνουν τη λονδρέζικη γνωμάτευση όσον αφορά τα θύματα στα τροχαία με SUV.

«Με τέτοια στοιχεία», σχολίασε ο Economist, «θα περίμενε κανείς ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες περιορίζουν την παραγωγή των βαρύτερων SUV, αλλά αντιθέτως, πατάνε γκάζι». Θα ήταν εύκολο να κατηγορήσουμε τους αγοραστές αυτοκινήτων για αυτήν την τάση, αλλά όταν βλέπουν ότι ο στόλος των οχημάτων γύρω τους γίνεται όλο και πιο βαρύς, λογικά θέλουν όλοι να προστατεύσουν τον εαυτό τους αγοράζοντας και αυτοί ένα μεγαλύτερο και βαρύτερο όχημα.

Εξάλλου με αυτό μπορούν να ρυμουλκήσουν τροχόσπιτα σε μέγεθος λεωφορείου, μεγάλες βάρκες και κάθε είδους ρυμουλκούμενα. «Τέτοιες φαινομενικά ορθολογικές ατομικές αποφάσεις οδήγησαν σε ένα αποτέλεσμα που απέχει πολύ από το βέλτιστο και ορθολογικό για το κοινωνικό σύνολο». Στον πολλαπλασιασμό των βαρέων οχημάτων συντελεί και το αμερικανικό φορολογικό σύστημα, το οποίο τα «πριμοδοτεί» με απαλλαγές και επιδοτήσεις.

Ο Economist έγραψε ότι οι πιθανότητες να ελαττώσουν την παραγωγή SUV οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ελάχιστες. «Οι αμερικανοί οδηγοί Ι.Χ. εκτιμούν την ασφάλεια, όμως για τους ίδιους, όχι για το κοινωνικό σύνολο».

Το αφιέρωμα έκλεισε με τη διαπίστωση ότι στην εποχή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου το πρόβλημα θα επιδεινωθεί, επειδή «τα οχήματα που κινούνται με μπαταρία τείνουν να είναι βαρύτερα από τα εσωτερικής καύσης».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...