Το χειροκίνητο κιβώτιο πεθαίνει. Τα περισσότερα καινούργια αυτοκίνητα τείνουν να προτιμώνται με αυτόματο κιβώτιο. Ναι, κοστίζει κάτι παραπάνω, όμως είναι τόση η διαφορά ευκολίας και άνεσης στην καθημερινή χρήση, που όλο και μεγαλύτερο μέρος του κοινού δείχνει να τα προτιμά. Εξαίρεση; Μερικά οδηγοκεντρικά hot hatch.
Δύσκολα πουλάς πλέον οτιδήποτε πάνω από δίλιτρο εφόσον είναι παλαιότερης τεχνολογίας. Τα πιο αυξημένα τέλη κυκλοφορίας (σε αυτοκίνητα στα οποία ο υπολογισμός γίνεται με βάση τα κυβικά εκατοστά), ο φόρος πολυτελείας (παύει να ισχύει μετά τη δεκαετία) και ο δισταγμός για ένα δίλιτρο που θα το «παντρευτείς» είναι αποθαρρυντικοί παράγοντες.
Η αγορά μεταχειρισμένου ανθεί, ειδικά του φτηνού. Ο κορονοϊός δημιούργησε ένα ρεύμα για προσιτά, χαμηλού κυβισμού οχήματα που τα ‘χεις ίσα-ίσα για να κάνεις τη δουλειά σου. Αν έχεις ένα τέτοιο, εύκολα το παίρνεις, εύκολα το διώχνεις. Ενδεικτικά, τη στιγμή που πληκτρολογούνται αυτές οι γραμμές, σε γνωστή πλατφόρμα αγγελιών υπάρχουν 1,712 αυτοκίνητα, μοντέλα από το έτος 2000 και εντεύθεν, μέχρι 1,600 κυβικά εκ. και με τιμή πώλησης τα €1,000.
Καλώς ή κακώς, η γερμανική αγία «τριάδα» (βλ. Audi, BMW, Mercedes-Benz, κατά αλφαβητική σειρά) ζει και βασιλεύει στη λεγόμενη πρίμιουμ κατηγορία, συγκεντρώνοντας τη μερίδα του λέοντος όσον αφορά τις πωλήσεις των καινούργιων και κατ’ επέκταση μεταχειρισμένων. Πολλοί κατά καιρούς προσπάθησαν –και συνεχίζουν– να μπουν σφήνα στο γερμανικό γκέτο, ωστόσο λίγοι τα κατάφεραν. Η Volvo, για παράδειγμα, αποτελεί φωτεινή εξαίρεση.
Αγοράζοντας καινούργιο, αν για όποιο λόγο αποφασίσεις να το δώσεις, ας πούμε σε ένα μήνα, έχοντας διανύσει ελάχιστα χιλιόμετρα, ήδη έχεις χάσει τουλάχιστον το 25% της αρχικής αξίας. Ως γνωστόν, το αυτοκίνητο ανέκαθεν ήταν ο λιγότερο αποδοτικός τρόπος για να επενδύσεις τα χρήματά σου – και προφανώς δεν αναφέρομαι σε σπάνια κλασικά ή στα λεγόμενα «Youngtimers», που δικαίως ανεβάζουν αξία στο αυτοκινητικό χρηματιστήριο. Μιλάμε για τα μαζικά, αυτά που λίγο-πολύ αγοράζει ο περισσότερος κόσμος.
Απόρροια του παραπάνω αποτελεί ο γενικός κανόνας ότι αξίζει να μπεις στη διαδικασία αγοράς καινούργιου με την προϋπόθεση ότι, τουλάχιστον, θα το κρατήσεις μερικά χρόνια για να κάνεις μία σχετική απόσβεση. Αλλιώς υπάρχουν χρυσές ευκαιρίες από τις οποίες μπορείς να επωφεληθείς στην αγορά τού καλά ελεγχμένου και εγγυημένου μεταχειρισμένου – συνήθως από εξουσιοδοτημένους αντιπροσώπους που παρέχουν πλήρες ιστορικό, εγγύηση χιλιομέτρων και αναλυτικό status report.
Αγοράζοντας καινούργιο, είναι προτιμότερο να επιλέξεις μία ισχυρότερη έκδοση ή κάποια με πιο ενδιαφέροντα δυναμικά χαρακτηριστικά –αν σε ενδιαφέρει η οδήγηση και όχι η απλή μετακίνηση– παρά κάποια πιο ασθενική, που ωστόσο είναι «φορτωμένη» με περισσότερα στοιχεία προαιρετικού εξοπλισμού. Και αντιστρόφως.
Ο όρος «depreciation disaster» που χρησιμοποιείται στην αγγλοσαξονική δεν είναι τυχαίος. Η «μεταπωλητική καταστροφή» αναφέρεται σε περιπτώσεις αυτοκινήτων που, ειδικά σε φάση μεταπώλησης, αποδεικνύονται καυτή πατάτα. Φυσικά, οι συνθήκες διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Ωστόσο, για παράδειγμα, η λίστα του Forbes για τα μοντέλα με την καλύτερη και χειρότερη μεταπωλητική ισχύ επί αμερικανικού εδάφους έχει κάποιο ενδεικτικό ενδιαφέρον.
Το χρώμα παίζει ρόλο. Μεγάλο. Τα τελευταία χρόνια το λευκό, οι αποχρώσεις του γκρι και το μαύρο κυριαρχούν. Δυσκολεύεται σοβαρά το κόκκινο – δεν μιλάω για Ferrari. Ευπρόσδεκτα είναι κάτι χαρούμενα χρυσαφί, λαχανί και τα συναφή τους, μόνον όμως για μικρά, τύπου χαριτωμένα, αυτοκίνητα πόλης. Από τα μικρομεσαία και πάνω, συνήθως είναι αποθαρρυντικά στη μεταπώληση.
Σύμφωνοι, ναι, τα παραπάνω ισχύουν. Ομως και το άγχος για το πώς θα πάρεις το επόμενό σου αυτοκίνητο, μόνο και μόνο για να αρέσει στον επόμενο αγοραστή όταν το πουλήσεις, είναι ήδη από μόνο του υπαρκτός καταναγκασμός. Υπάρχει, λοιπόν, και η άλλη πλευρά του φεγγαριού, που λέει πάρ’ το όπως αγαπάς, ζήσ’ το για σένα και ίσως χάσεις μερικά παραπάνω ευρώ μεθαύριο. Σήμερα, όμως, θα έχεις κερδίσει τις στιγμές του, όπως ακριβώς αρέσουν σε σένα. Αλλωστε, η ζωή είναι μικρή για να οδηγείς κάτι που δεν σε ενθουσιάζει.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News