Μετρήσεις τηλεθέασης. Το μεγάλο βασανιστήριο για όποιον εργάζεται στην τηλεόραση. Δυναμικό κοινό, σύνολο, τέταρτα, λέξεις που έχουν στοιχειώσει αίθουσες σύνταξης και γραφεία συσκέψεων στα κανάλια. Είναι αυτές που καθορίζουν το μέλλον των τηλεοπτικών τους προγραμμάτων. Εξαιτίας τους έχουν βρεθεί άνθρωποι άνεργοι από τη μια μέρα στην άλλη.
Θα συμφωνήσω ότι ο τρόπος που έως τώρα μετράται η τηλεθέαση είναι ενδεικτικός της δυναμικής σειρών και εκπομπών, για τον κόσμο που τα βλέπει από τη μικρή του οθόνη την ώρα που προβάλλονται. Μόνο που αυτός ο κόσμος έχει πλέον συρρικνωθεί. Οι περισσότεροι ανοίγουμε την τηλεόραση όταν μπορούμε. Και αν μας αρέσει ένα πρόγραμμά της, το αναζητάμε στο site του καναλιού ή σε κάποια πλατφόρμα του, αν υπάρχει αυτή η δυνατότητα.
Ετεροχρονισμένη τηλεθέαση. Δυο λέξεις που πρέπει να μπούνε στο πλάνο των μετρήσεων, αλλά και των αποφάσεων. Γιατί αντικατοπτρίζουν τη σύγχρονη πραγματικότητα. Χωρίς αυτές, η μέτρηση της δυναμικής των τηλεοπτικών προγραμμάτων είναι λειψή.
Το έδειξε και το Top10 ετεροχρονισμένης θέασης σειρών μυθοπλασίας της Nielsen. Η οποία έχει δώσει, για πρώτη φορά από την αρχή της τηλεοπτικής σεζόν, τη δυνατότητα στα κανάλια να μετρούν την ετεροχρονισμένη θέαση των προγραμμάτων τους για τις επτά πρώτες ημέρες από την ημέρα προβολής τους.
Το ότι έξι από τις δέκα σειρές του top10 ανήκουν στην ERT δεν είναι καθόλου τυχαίο. Αν κάτι πέτυχε η κρατική τηλεόραση τα τελευταία χρόνια είναι ν’ αφουγκραστεί πρώτη την ανάγκη του σύγχρονου τηλεθεατή για on demand περιεχόμενο. Το ERTFLIX, πέρα από ένα πιασάρικο όνομα, έχει και τη χάρη. Σε ένα διαδικτυακό σύμπαν με δεκάδες πλατφόρμες που επιχειρούν να σε αποπλανήσουν, η on demand πλατφόρμα της κρατικής τηλεόρασης παραμένει ελκυστική. Το μενού της σε ικανοποιεί, όπως γενικότερα και ο τρόπος που σου απευθύνεται. Και βέβαια, το ότι είναι δωρεάν την κάνει ακόμα περισσότερο ελκυστική.
Φυσικά, οι σειρές μυθοπλασίας, ως πρωτογενές περιεχόμενο, κερδίζουν μεγάλο κομμάτι της προσοχής των χρηστών μιας πλατφόρμας. Προφανώς και θα καταγραφόταν διαφορά στην μέτρηση, μεταξύ ζωντανής και ετεροχρονισμένης τηλεθέασης τους. Αυτή η διαφορά θα έπρεπε να μετράται σε κάθε τηλεοπτικό πρόγραμμα, γιατί φανερώνει πολλά.
Επί της ουσίας, η ετεροχρονισμένη τηλεθέαση βοηθάει να γίνει πλήρως κατανοητή η δυναμική των τηλεοπτικών προγραμμάτων στο μεγάλο κοινό που υπάρχει εκεί έξω. Στους ανθρώπους που παρακολουθούν στον δικό τους χρόνο, όχι πάντα από την τηλεόρασή, αλλά πολλές φορές από τα τάμπλετ και τα κινητά τους. Το τελευταίο είναι ακόμα ένα σημείο που δεν έχει τύχει προσοχής, ενώ θα έπρεπε. Οι μετρήσεις τηλεθέασης που γίνονται στη χώρα μας αφορούν μόνο στις τηλεοπτικές συσκευές, αφήνοντας έξω εκείνες τις οθόνες που είναι πια τα βασικά εργαλεία του σύγχρονου ανθρώπου.
Κι εδώ η πλατφόρμα της ERT μπορεί να λειτουργήσει σαν καθρέφτης. Μεταξύ των στοιχείων για την επισκεψιμότητα της ψηφιακής πλατφόρμας που έδωσε στη δημοσιότητα ο πρόεδρος της ΕΡΤ, Κωνσταντίνος Ζούλας, περιλαμβάνονται και μετρήσεις του διεθνούς λογισμικού συστήματος YOUBORA, οι οποίες δείχνουν ότι το 66% των χρηστών του ERTFLIX δεν μπαίνουν στην πλατφόρμα από τις τηλεοράσεις τους, αλλά από υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα και τάμπλετ.
Το μεγάλο συμπέρασμα, το οποίο επανήλθε με τη δημοσιοποίηση όλων αυτών των στοιχείων, είναι ότι η τηλεόραση του σήμερα πρέπει να ξεπεράσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα την εμμονή με τον δικό της χρόνο και να επενδύσει στον δικό μας χρόνο. Χρειάζεται να βρει στρατηγικές που καλούν τον σημερινό τηλεθεατή να εξερευνά το μενού της και να το απολαμβάνει όποτε μπορεί. Αυτός ο τηλεθεατής καθορίζει το παρόν και θα είναι ο κυρίαρχος παίκτης στο μέλλον των τηλεοπτικών θεαμάτων. Χίλια μηχανάκια σε τηλεοπτικές συσκευές δεν μπορούν να τον πιάσουν, το μόνο σίγουρο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News