Το ότι η υπερκατανάλωση κρέατος βλάπτει σοβαρά την υγεία είναι γνωστό τοις πάσι και αποτελεί γεγονός ότι η βιομηχανική κτηνοτροφία είναι τρομακτικά βάναυση για τα ζώα και, ναι, είναι αλήθεια πως για την παρασκευή ενός κεφτέ χρειάζεται περισσότερο νερό από όσο καταναλώνει κανείς για τα ντους δύο εβδομάδων. Παρ’ όλα αυτά, οι άνθρωποι ανά τον κόσμο που μπορούν να αντισταθούν σε μια ζουμερή μπριζόλα εξακολουθούν να αποτελούν μια μικρή μειονότητα.
Το τελευταίο διάστημα, ωστόσο, στην παγκόσμια βιομηχανία τροφίμων γίνεται λόγος για μια επανάσταση που υπόσχεται να φέρει στο τραπέζι μας τα πρώτα φυτικά υποκατάστατα κρέατος τα οποία όχι μόνο θα μοιάζουν αλλά θα έχουν και την ίδια γεύση με το αυθεντικό προϊόν.
Εδώ και μερικούς μήνες στην αμερικανική αγορά, πέρα από τα απελπιστικά άνοστα φυτικά μπιφτέκια από τόφου, κυκλοφορούν επίσης εξαιρετικής ποιότητας ψεύτικα φιλέτα κοτόπουλου και ψεύτικος βοδινός κιμάς. Για την παρασκευή της πρώτης ψεύτικης μοσχαρίσιας μπριζόλας φαίνεται πως θα χρειαστεί ακόμα καιρός αλλά οι ειδικοί του κλάδου εμφανίζονται αισιόδοξοι, υποστηρίζοντας πως στο άμεσο μέλλον στα ράφια των σουπερμάρκετ θα υπάρχουν φυτικά υποκατάστατα του κρέατος από τα οποία θα στάζει ακόμα και «αίμα».
«Τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι πολύ συναρπαστικά», δηλώνει στους New York Times ο Τζόζεφ Πουλίζι, καθηγητής Δομικής Βιολογίας στο πανεπιστήμιο Στάνφορντ και ειδικός στα υποκατάστατα του κρέατος. «Σύντομα θα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μια ευρεία γκάμα φυτικών πρωτεϊνών και να δημιουργήσουμε μια μεγάλη ποικιλία από υφές και γεύσεις – κρέας παστό, επεξεργασμένα κρέατα, λουκάνικα, χοιρινό. Η πραγματική πρόκληση θα είναι η παρασκευή των πιο σύνθετων κρεάτων, εκείνων που βρίσκονται στην κορυφή της βιομηχανίας κρέατος», εξηγεί, προσθέτοντας, πάντως, ότι «τα ψεύτικα αλλά γευστικά χοιρινά φιλέτα και οι ψεύτικες μπριζόλες αποτελούν θέμα χρόνου».
ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΕΑΣ. Ο Τζόζεφ Πουλίζι είναι σύμβουλος της Beyond Meat, μιας start-up εταιρείας που ηγείται του κλάδου παρασκευής υποκατάστατων κρέατος και στην οποία πίστεψαν και επένδυσαν πολλοί, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται ο Μπιλ Γκέιτς, οι δημιουργοί του Twitter Μπιζ Στόουν και Εβ Γουίλιαμς, καθώς και η Kleiner Perkins Caufield & Byers, η εταιρεία επενδυτικών κεφαλαίων που στήριξε την Google και την Amazon.
Στις αρχές του 2013, τα προϊόντα της Beyond Meat πωλούνταν σε 360 καταστήματα ενώ σήμερα υπάρχουν σε περισσότερα από 7.000 με την εταιρεία να στοχεύει να προωθήσει τα γευστικά υποκατάστατά της σε πιτσαρίες και φαστφουντάδικα. «Είμαστε πραγματικά συγκεντρωμένοι στην κυρίαρχη τάση», δηλώνει ο Ήθαν Μπράουν, ιδρυτής της Beyond Meat, προσδιορίζοντας ότι οι πωλήσεις της εταιρείας του παρουσιάζουν αύξηση 100% ανά έτος.
Κύριος, όμως, στόχος του 44χρονου αμερικανού επιχειρηματία δεν είναι τόσο το κέρδος όσο η προστασία του περιβάλλοντος. Πριν αποφασίσει να ασχοληθεί με την παρασκευή υποκατάστατων του κρέατος, ο Ήθαν Μπράουν πέρασε σχεδόν μια δεκαετία σε μια εταιρεία που κατασκευάζει κυψέλες καυσίμου υδρογόνου. Αλλά κάποια στιγμή διάβασε ότι η βιομηχανία του κρέατος προκαλεί περισσότερα αέρια του θερμοκηπίου από ότι το σύνολο του τομέα των μεταφορών και σκέφτηκε πως θα ήταν καλύτερο να επικεντρωθεί στα τρόφιμα.
Η συνάντησή του με δύο ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μισούρι που κατάφεραν να ευθυγραμμίσουν φυτικές ίνες με τρόπο ώστε να μοιάζουν περισσότερο με κρέας είχε ως αποτέλεσμα την ίδρυση, το 2009 της Beyond Meat, ενώ το 2012 κυκλοφόρησε στην αμερικανική αγορά το Beyond Chicken, το πρώτο προϊόν της εταιρείας -κοτομπουκιές από πρωτεΐνες σόγιας και μπιζελιού οι οποίες ωστόσο έχουν την ίδια (σχεδόν) γεύση και την ίδια υφή με το πραγματικό κοτόπουλο.
Το κύριο πλεονέκτημα των προϊόντων αυτών που μοιάζουν με κρέας αλλά δεν είναι καθώς παρασκευάζονται με συστατικά φυτικής προέλευσης αφορά την υγεία: το Beast Burger, το προϊόν της Beyond Meat με τις υψηλότερες πωλήσεις είναι γεμάτο με πρωτεΐνες, βιταμίνες, αντιοξειδωτικά και ωμέγα – 3. Όσον αφορά τα μειονεκτήματά τους, ξεχωρίζουν η γεύση, η οποία παραμένει ανούσια, και η υψηλή τιμή. Οι ειδικοί, ωστόσο, επιμένουν ότι αμφότερες θα βελτιωθούν πολύ σύντομα.
«Θέλουμε να δημιουργήσουμε την επόμενη μεγάλη αμερικανική βιομηχανία κρέατος. Αυτό είναι το όνειρό μας», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ιδρυτής της Beyond Meat, παρότι γνωρίζει πως ο μέσος Αμερικανός εξακολουθεί να καταναλώνει σχεδόν 200 γραμμάρια κρέας την ημέρα, ποσότητα διπλάσια από εκείνη που συνιστούν οι ειδικοί.
ΝΟΥΜΕΡΑ
100 κιλά
κόκκινου κρέατος η ποσότητα που καταναλώνει κάθε χρόνο ο μέσος Έλληνας. Σήμερα η Ελλάδα είναι η έβδομη χώρα στον κόσμο με τη μεγαλύτερη κατά κεφαλήν κατανάλωση κόκκινου κρέατος.
88 κιλά
κόκκινου κρέατος η ποσότητα που καταναλώνει κάθε χρόνο ο μέσος Αμερικανός
20% το ποσοστό τροφών πλούσιων σε πρωτεΐνες ζωικής προέλευσης που καταναλώνουμε σήμερα
5% το ποσοστό στο οποίο πρέπει να φτάσουμε έως το 2050 για να εξαλειφθεί η πείνα από τον πλανήτη
33% το ποσοστό της καλλιεργήσιμης γης ανά τον πλανήτη που αξιοποιείται για την παρασκευή ζωοτροφών
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News