770
Αυτό είναι το μοναδικό πραγματικό -και όχι φανταστικό- νέο Canadair και θα ονομάζεται De Havilland DHC-515 | Credit: De Havilland Aircraft of Canada Limited

Η αλήθεια για τα Canadair

Protagon Team Protagon Team 24 Ιουλίου 2023, 17:54
Αυτό είναι το μοναδικό πραγματικό -και όχι φανταστικό- νέο Canadair και θα ονομάζεται De Havilland DHC-515
|Credit: De Havilland Aircraft of Canada Limited

Η αλήθεια για τα Canadair

Protagon Team Protagon Team 24 Ιουλίου 2023, 17:54

Μετά τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού το Σάββατο για την προμήθεια νέων Canadair από την Ελλάδα, κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο αντικρουόμενες πληροφορίες και θεωρίες συνωμοσίας. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μίλησε από την Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας για την αναβάθμιση του υφιστάμενου στόλου και την αγορά νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών.

Απευθυνόμενος στα πληρώματα που καθημερινά δίνουν τη μάχη με τις φωτιές και τους μηχανικούς που συντηρούν τα πεπαλαιωμένα πυροσβεστικά CL-215 και CL-415, ο Πρωθυπουργός ανέφερε: «Αυτό το οποίο μπορούμε να κάνουμε εμείς είναι να φροντίσουμε να αναβαθμίσουμε τα αεροπλάνα σας και φυσικά να αποκτήσουμε το συντομότερο δυνατόν καινούργια Canadair, για να αντικαταστήσουμε κυρίως τα παλαιότερα, τα CL- 215». 

Μετά τις δηλώσεις αυτές, εμφανίστηκαν άρθρα και αναρτήσεις στο Διαδίκτυο που ανέφεραν συνοπτικά ότι παρότι είναι διαθέσιμα (ψευδές) η Ελλάδα δεν αγοράζει τα νέας τεχνολογίας Canadair CL-515 που μπορούν να επιχειρούν και τη νύχτα (διπλά ψευδές, θα εξηγηθεί πιο κάτω) και αντί γι’ αυτά τα αεροσκάφη αγοράζει μόνο πολεμικά Rafale. Η πιο σύντομη απάντηση είναι ότι πουθενά στον κόσμο δεν κατασκευάζονται Canadair οπότε ακόμη κι αν ήθελε να τα προμηθευτεί η Ελλάδα δεν θα μπορούσε.

Το διαδίκτυο γέμισε και φέτος με φανταστικές ιστορίες για πάμφθηνα Canadair που επιχειρούν και τη νύχτα αλλά για κάποιο λόγο (προφανώς… ύποπτο) η Ελλάδα δεν τα παίρνει για να αγοράσει Rafale

Θα επανέλθουμε στον ιστό των ανακριβειών και των φανταστικών ιστοριών αφού πρώτα αναφερθούμε στη πραγματικότητα, όπως τη μετέφεραν στο Protagon ευρωπαϊκές πηγές:

-Η διαδικασία της ενίσχυσης του ευρωπαϊκού στόλου με τα νέα Canadair της De Havilland Canada ξεκίνησε με την ίδρυσή του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας (rescEU) από τον τότε επίτροπο της ΕΕ, Χρήστο Στυλιανίδη.

-Η Ευρωπαϊκή Ενωση, κατόπιν ενεργειών και από την Ελλάδα κατά τα δύο τελευταία χρόνια, προετοίμασε μια συμφωνία με τον Καναδά και την εταιρεία De Havilland Canada για την απόκτηση του νεότερου αεροσκάφους  DHC-515 Firefighter (ακόμη πιο εξελιγμένου και ακριβότερου από το Canadair CL-515).

-To πρότζεκτ αφορά παραγγελία για 24 συνολικά αεροσκάφη ώστε να ξεκινήσει η γραμμή παραγωγής της εταιρείας που θα φτιάξει τα νέα Canadair τα οποία πλέον θα ονομάζονται De Havilland DHC-515 (εδώ το δελτίο Τύπου της εταιρείας το 2022).

-Η κατανομή μεταξύ των χωρών θα είναι η εξής: Ελλάδα (7), Ισπανία (7), Γαλλία (4), Ιταλία (2), Κροατία (2) και Πορτογαλία (2). Τα δύο αεροσκάφη για κάθε χώρα θα αγοραστούν από την ΕΕ στο πλαίσιο του rescEU ενώ κάθε χώρα ζήτησε αν χρειάζεται -όπως η Ελλάδα- και επιπλέον αεροσκάφη. Τα επιπλέον 5 για την Ελλάδα προβλέπεται να καλυφθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και άλλους ευρωπαϊκούς πόρους.

-Οπως ανέφερε ο Πρωθυπουργός στη Βουλή (24/7), η πρώτη χώρα που θα παραλάβει καινούργια Canadair, «εκτιμώ καλώς εχόντων των πραγμάτων το 2026», θα είναι η Ελλάδα. Αν πέσουν οι τελικές υπογραφές μεταξύ της ΕΕ και των Καναδών τους επόμενους μήνες και ενεργοποιηθεί η γραμμή παραγωγής (ο σχεδιασμός έχει προχωρήσει), ευρωπαϊκές πηγές εκτιμούν ότι η Ελλάδα θα μπορέσει να παραλάβει το σύνολο των επτά νέων αεροσκαφών ως το 2029-2030.

-Επίσης, σε ό,τι αφορά την ενοικίαση των ευέλικτων πυροσβεστικών ελικοπτέρων Ericsson ο Πρωθυπουργός ανέφερε ότι η Ελλάδα εξασφάλισε για το 2023 τα 10 από τα 35 διαθέσιμα παγκοσμίως προς ενοικίαση.

Οι μύθοι για όσα… δεν πήραμε 

Απευθυνόμενοι σε ειδικούς της Πολεμικής Αεροπορίας και της Πολιτικής Προστασίας λάβαμε τις παρακάτω απαντήσεις για τη δήθεν ύπαρξη «φθηνών Canadair που πετούν και τη νύχτα», όπως αναφέρουν δημοσιεύματα και αναρτήσεις:

Μύθος 1: Κακώς δεν πήραμε «φθηνά» Canadair με «3-4 εκατομμύρια δολάρια» και παίρνουμε Rafale. Η πραγματικότητα είναι ότι τα νέα αεροσκάφη, De Havilland DHC-515, θα βασίζονται στα Canadair CL-515 αλλά θα είναι ακόμη πιο εξελιγμένα από αυτά. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, θα κοστίζουν και αρκετά πάνω από τα 35 εκατ. δολάρια το ένα που κοστίζει σήμερα ένα μεταχειρισμένο Canadair CL-415.

Μύθος 2: Τα Canadair επιχειρούν και τη νύχτα και θα έλυναν το πρόβλημα της εξάπλωσης των πυρκαγιών. Η κατασκευάστρια εταιρεία δεν έχει αναφέρει ποτέ και πουθενά, ότι τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης των νέων De Havilland DHC-515 επιτρέπουν στον πιλότο να επιχειρεί και τις βραδινές ώρες, όπως γράφτηκε και αναπαράχθηκε στο Διαδίκτυο και τα social media και διάφορους -κυρίως κομματικού χαρακτήρα- λογαριασμούς.

Οπως εξηγούν έμπειρα στελέχη της Πυροσβεστικής,  κανένα πυροσβεστικό εναέριο μέσο δεν πετάει τη νύχτα λόγω της ιδιαιτερότητας και της μορφολογίας του εδάφους και πιθανών εμποδίων. Ταυτόχρονα δεν είναι δυνατή η υδροληψία από υδάτινη επιφάνεια κατά τις νυχτερινές ώρες, καθότι είναι μια διαδικασία που γίνεται αποκλειστικά εξ όψεως. Τη νύχτα δεν υπάρχει ορατότητα να γίνει χωρίς κίνδυνο η υδροληψία από τη θάλασσα. Επίσης, σε ό,τι αφορά τα ελικόπτερα που κουβαλούν και κάδους με νερό για τις ρίψεις, υπάρχει ο κίνδυνος να χτυπήσουν σε οποιοδήποτε εμπόδιο. Ενώ, όπως εξηγεί στέλεχος της Πυροσβεστικής, το γεγονός ότι τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης δεν επιχειρούν τη νύχτα αποτελεί παγκόσμιο πρωτόκολλο.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...