Μοντέλα ντυμένα με εσώρουχα ποζάρουν σε ένα τροπικό δάσος, δίπλα σε φτέρες και ρυάκια, ενώ το φως του ήλιου λάμπει μέσα από την πρωινή ομίχλη. Και τότε ακούγεται η φωνή της Τζέιν Γκούντολ : «Ανθρωποι», λέει η διακεκριμένη ανθρωπολόγος, «τι ασυνήθιστα ζώα που είμαστε».
Καθώς η κάμερα εστιάζει στο σλιπάκι ενός αρσενικού μοντέλου, η κορυφαία ειδικός στον κόσμο για τους χιμπατζήδες λέει: «Είναι μεγάλη δουλειά να κάνουμε τον κόσμο μας καλύτερο, αλλά πώς ξεκινάμε; Λοιπόν, είναι τόσο εύκολο όσο το να αλλάξεις τα εσώρουχά σου».
Η Τζέιν Γκούντολ πρωτοστατεί στο διαφημιστικό κλιπ διάρκειας 30 δευτερολέπτων της αυστραλιανής εταιρείας εσωρούχων Boody, που άρχισε μόλις να προβάλλεται ενώ σύντομα οι γιγαντοαφίσες της καμπάνιας θα εμφανιστούν στο Σίδνεϊ και στη Μελβούρνη, γράφει στον Guardian η Αλιξ Γκόρμαν, ανταποκρίτρια της στήλης lifestyle της βρετανικής εφημερίδας στην Αυστραλία. (Δείτε το βίντεο)
«Είναι ενδιαφέρον», λέει στον Guardian η Μίτσαλ Κάρινγκτον, αναπληρώτρια καθηγήτρια και ερευνήτρια στον τομέα της Ηθικής Κατανάλωσης στο Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης, «επειδή δεν θα περίμενες ποτέ ότι η ντέιμ Τζέιν Γκούντολ θα ήταν το πρόσωπο μιας διαφημιστικής καμπάνιας για εσώρουχα».
Την απάντηση δίνει ο Ελιοτ Μιντέλια, συν-διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Boody: «Δεν θέλαμε να έχουμε απλώς κάποιον influencer ή μια διασημότητα. Η Τζέιν ήταν στην κορυφή της λίστας μας και είμαστε πολύ χαρούμενοι που δέχτηκε. Δεν μπορούσαμε να το πιστέψουμε».
Η αμοιβή της Γκούντολ καταβλήθηκε απευθείας στο Ινστιτούτο Jane Goodall στην Αυστραλία, ωστόσο το συμβόλαιο που υπέγραψε η Boody δεν της επιτρέπει να αποκαλύψει το συμφωνηθέν ποσόν. Να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η αγγλίδα ανθρωπολόγος εμφανίζεται σε διαφήμιση· έχει κάνει το μοντέλο για τον οίκο Stella McCartney ενώ επίσης έχει εμφανιστεί σε διαφημίσεις της HP.
Μετά το τελικό μοντάζ, η Τζέιν Γκούντολ φαίνεται να περιβάλλεται από μοντέλα, που φορούν εσώρουχα Boody, ωστόσο τα γυρίσματα του βίντεο κλιπ έγιναν σε δύο μέρη. Τα πλάνα της Γκούντολ γυρίστηκαν στο Λονδίνο, μπροστά σε μια πράσινη οθόνη, ενώ τα υπόλοιπα πλάνα τραβήχτηκαν στην Αυστραλία και στη συνέχεια ενσωματώθηκαν.
«Γέλασε με όλο αυτό, και έκανε αστεία για το πόσο διασκεδαστικό της φάνηκε που ήταν εκεί έξω με μοντέλα εσωρούχων γύρω της», λέει ο Ρόι Λίμποβιτς, ένας από τους δημιουργικούς διευθυντές της καμπάνιας. «Είναι πολύ επαγγελματίας, της βγήκε πολύ εύκολα».
Τα ρούχα που φοράει η Γκούντολ στη διαφήμιση, είναι επίσης της εταιρείας Boody. Σύμφωνα με τον Μιντέλια, σχεδίαζαν ήδη να φτιάξουν ένα ζιβάγκο («η υπογραφή της Γκούντολ»), αλλά όταν το ινστιτούτο επιβεβαίωσε ότι η ανθρωπολόγος θα συνεργαζόταν με τη μάρκα, «το επισπεύσαμε», λέει στον Guardian ο συν-διευθύνων σύμβουλος της αυστραλιανής εταιρείας.
Η καθηγήτρια Μίτσαλ Κάρινγκτον χαρακτηρίζει «σημαντική» την έγκριση της ανθρωπολόγου: «Κάποιος σαν την Τζέιν Γκούντολ δεν θα συμμετείχε σε διαφήμιση που θα μείωνε την αξιοπιστία της», λέει στον Guardian.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Οι γιγαντοαφίσες της Boody με την Τζέιν Γκούντολ άρχισαν ήδη να εμφανίζονται στην Αυστραλία
Να σημειωθεί ότι η Boody έχει πιστοποίηση B Corp, είναι μέλος του 1% for the Planet, και κατασκευάζει τα ενδύματά της από μπαμπού πιστοποιημένο από το FSC (Συμβούλιο Διαχείρισης Δασών). Ο Μιντέλια τονίζει ότι η διαφήμιση μεταφέρει ένα μήνυμα «πραγματικά για τη βιωσιμότητα, για να κάνουμε τους ανθρώπους να περάσουν σε ένα εσώρουχο που υποστηρίζει τον πλανήτη» τονίζει.
Η Κάριγκτον συμφωνεί μεν ότι το μήνυμα είναι σημαντικό, αλλά αμφισβητεί την αποτελεσματικότητα μιας τόσο θετικής προσέγγισης. Από επιστημονικής πλευράς, λέει η αυστραλή ειδικός για την ηθική κατανάλωση, η έρευνα υποστηρίζει ότι όταν θέλετε να εμπλέξετε τους ανθρώπους σε μια ηθική απόφαση, «ανεξάρτητα από το μήνυμα ή την αιτία, αυτό που πραγματικά χρειάζεται είναι να ενεργοποιήσετε τους ανθρώπους ηθικά».
Ακόμη, παρατηρεί ότι η εκστρατεία δεν εξηγεί τις επιπτώσεις που προσπαθεί να αντιμετωπίσει, από την καταστροφή των γηγενών δασών μέχρι τον τρόπο με τον οποίο η βαμβακοκαλλιέργεια μπορεί να εξαντλήσει τους υδάτινους πόρους. Τα πιο αποτελεσματικά μηνύματα, υπογραμμίζει η Κάρινγκτον, δημιουργούν «αυτό που ονομάζουμε ηθικό σοκ».
«Αυτή η διαφημιστική καμπάνια δεν δίνει πραγματικά την αίσθηση ηθικού σοκ ή την αίσθηση του γιατί… Την αίσθηση ότι οι άνθρωποι είναι υπεύθυνοι για τις πράξεις τους», λέει η Μίτσαλ Κάρινγκτον και συμπληρώνει ότι από την άλλη πλευρά, «υπάρχει ολόκληρη επιχειρηματολογία σχετικά με το πόση ευθύνη μπορεί να έχει ένας καταναλωτής».
«Είναι μεν υπέροχο να βλέπουμε εταιρείες να αναλαμβάνουν οι ίδιες την ευθύνη και να αναπτύσσουν [πιο βιώσιμα] προϊόντα… αλλά πόση ευθύνη θέλουμε να αποδώσουμε στον καταναλωτή; Από μια κυνική σκοπιά θα μπορούσατε να αναρωτηθείτε “γιατί να μην υπάρχει νομοθεσία που θα σταματάει τις βλαβερές συνέπειες των ρούχων;”», υπογραμμίζει η καθηγήτρια του πανεπιστημίου της Μελβούρνης, στον τομέα Ηθικής Κατανάλωσης
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News