Την γκράντε κηδεία του πρίγκιπα Φιλίππου, συζύγου της βασίλισσας Ελισάβετ, την παρακολούθησαν 732.495 τηλεθεατές στην ΕΡΤ1. Νούμερο που αντιστοιχεί σε ποσοστό 22,4%. Tόσο άγγιξε στην κορύφωσή της η ματιά των Ελλήνων στο πράσινο «πειραγμένο» Land Rover που μετέφερε τη σορό του Φιλίππου και την εντυπωσιακή τελετή στο παρεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου, στο κάστρο του Ουίντσορ. Τα στοιχεία τα έδωσε η ίδια η ΕΡΤ, κάνοντας λόγο για απροσδόκητα υψηλό ενδιαφέρον του κόσμου, γεγονός που δικαιώνει την επιλογή του καναλιού να μεταδώσει την τελετή σε ζωντανή σύνδεση, όπως ακριβώς έκαναν το CNN, η DW, το France 24, το Euronews, το Al Arabiya και, βεβαίως, το BBC.
Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι και στην Ελλάδα στήθηκαν το περασμένο Σάββατο στις οθόνες για να παρακολουθήσουν το υπερθέαμα πένθους της βασιλικής οικογένειας, τελετή παγκοσμίου ενδιαφέροντος ασφαλώς. Να δουν την Ελισάβετ πρωτόγνωρα καταβεβλημένη, την Κέιτ Μίντλετον δυσανάλογα απαστράπτουσα, μάλλον σε πρόβα βασιλική. Να ακούσουν ανατριχιαστικές λεπτομέρειες, όπως αυτή που θέλει τον Φίλιππο να περιμένει στη Βασιλική Κρύπτη τον θάνατο της βασίλισσας, για να ταφεί – και άψυχος ένα βήμα πίσω της.
Τι κάνει, τελικά, τόσο περιζήτητα τα μέλη της βασιλικής οικογένειας του Ηνωμένου Βασιλείου; Απρόσμενα πολλοί άνθρωποι γνωρίζουν ότι την Ελισάβετ δεν επιτρέπεται να την αγγίξει κανείς ή καταναλώνουν λεπτομέρειες σαν κι αυτή που θέλει τη βασίλισσα να επιλέγει σταθερά το L’ Heure Bleue της Guerlain, κλασικό άρωμα της εταιρείας από το 1912. Οτι ο στολισμός στον γάμο του Χάρι και της Μέγκαν περιελάμβανε λευκά τριαντάφυλλα, πεόνιες και δακτυλίτιδες, με κλαδιά από οξιά και σημύδα. Φούστα από τα H & M να επιλέξει για τη βόλτα της η Κέιτ και έχει ξεπουλήσει μέσα σε ώρες…
Η ζωή τους εισχωρεί ιδιότυπα στους πόρους της συλλογικής συνείδησης. Το περιοδικό TIME έχει δώσει εξήγηση βασισμένη σε ψυχολογικούς μηχανισμούς, που εμπίπτουν στο φαινόμενο της παρακοινωνικής συμπεριφοράς-αλληλεπίδρασης, συχνότατης αόρατης σύνδεσης και διόλου παθολογικής με διάσημες περσόνες – είμαστε άλλωστε γνήσια κοινωνικά ζώα.
Οι μοίρες των διασήμων, τα πάθη τους, οι ξεχωριστές στιγμές τους, προσφέρονται για συναισθηματική επένδυση. Προβάλλουν καταστάσεις και αγαθά, που παιδιά κι ενήλικοι έχουν μάθει να λαχταρούν υποσυνείδητα, από τον καιρό ακόμη της αφήγησης παραμυθιών στο μαξιλάρι. Δύσκολα αντιστέκεται ο μέσος άνθρωπος στη φαντασίωση μιας βόλτας στους κήπους του Φρόγκμορ, δύσκολα μπορεί να «απαρνηθεί» μια οικία στο κάστρο του Μπαλμόραλ. Ακόμη κι αν έχει ακούσει (ή έχει δει στο «The Crown») ότι το πρωτόκολλο, οι κανόνες και τα πρέπει μπορούν κάποιες φορές να στραγγαλίσουν το ανθρώπινο στοιχείο. Είναι όλα πασπαλισμένα με τόση ζάχαρη…
Κοινώς, η βασιλική οικογένεια κρατά το φαινόμενο ζωηρό. Και τα media επίσης. Διότι ό,τι πουλάει, το προβάλλουν. Κι ό,τι προβάλλεται, ενισχύεται. Μετρήστε τους followers της Κέιτ και της Μέγκαν στα social media – θα πάθετε. Δεν υπάρχει διέξοδος, ούτε διαφυγή. Όπως επίσης δεν υπάρχει ενοχή στο χάζι. Πανεπιστημιακές μελέτες (στις οποίες έχει πρωτοστατήσει το North American Journal of Psychology) επιμένουν ότι η μοναρχία, θεσμός παρωχημένος για άλλες χώρες, προσφέρεται για διασκέδαση, χωρίς κόστος και τύψεις. Έργο με διαρκείς παραστάσεις, χωρίς εισιτήριο, και μάλιστα σε καιρούς χαλεπούς για την ανθρωπότητα. Ο κόσμος, αφού μπορεί, το κάνει. Και κοιτάζει αυτό το κομμάτι Ιστορίας, εν μέρει από περιέργεια. Αφορά άλλωστε πρόσωπα που κληρονόμησαν πλούτη, κοινωνική επιρροή και δόξα, δυνατότητα για ονειρεμένη εκπαίδευση, μια ζωή «παραμυθένια».
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο περίπλοκα. «Χωρίς τη μοναρχία, δεν υπάρχει Βρετανία». Έρευνα της εταιρείας Ipsos MORI μόλις τον περασμένο Μάρτιο έδειξε ότι οι κάτοικοι του «Νησιού» έχουν στο κεφάλι τους τη βασιλική οικογένεια ως δύναμη τροφοδοτούσα της χώρας. Η Ελισάβετ, ο Ουίλιαμ, η Κέιτ (1, 2 και 3 αντιστοίχως σε δημοτικότητα), επιτρέπουν στους Βρετανούς να σκέφτονται τη χώρα τους ως οντότητα με παράδοση και ισχύ. Το 51%, ιδίως γυναίκες, ενδιαφέρεται να ακούει νέα τους. Προφανώς, όταν η πριγκίπισσα Άννα (πιο δημοφιλής από τον Κάρολο) χαμογελάει, πολύς κόσμος λαμβάνει εικόνα σταθερότητας, ενότητας, ισορροπίας για ένα σύστημα που διανύει τη μετά Brexit εποχή του.
Ουδείς φανατικός θα διαφωνήσει. Πρόκειται, άλλωστε, για μια κατηγορία που ήδη γνωρίζει ότι η μουσική και οι ύμνοι στην κηδεία ήταν επιλογές του εκλιπόντος Φιλίππου – μεταξύ αυτών η σύνθεση του σερ Μπέντζαμιν Μπρίτεν και ο Ψαλμός 104 που γράφτηκε ειδικά για τα 75α γενέθλια του συζύγου της Ελισάβετ. Ή ότι στους γάμους των παιδιών της Νταϊάνα, ο ναός του Αγίου Γεωργίου μοσχοβολούσε αρώματα του πολυτελούς παριζιάνικου οίκου αρωματοποιίας Diptyque.
ΥΓ.: Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Nielsen, η μέση τηλεθέαση καταγράφηκε στο 18,6%, με πάνω από μισό εκατομμύριο τηλεθεατές. Την έκτακτη εκπομπή της ΕΡΤ1 παρουσίασαν ο Δημήτρης Απόκης και η Μαρία Αλεξάκη, με τη συνδρομή της ανταποκρίτριας της δημόσιας τηλεόρασης στη Μεγάλη Βρετανία Ευδοξίας Λυμπέρη και του δημοσιογράφου Χρήστου Ζαμπούνη (ομολογουμένως κατάλληλη επιλογή για την περίσταση).
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News